Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
NV Paul-Etienne Saint Germain Champagne Charme
För att vara en champagne som kostade 23 euro vid inköp har den här fasiken nästan allt. Bra doft, med mängder av mogna äpplen, äpplemos, nötter, lite grädde och smörkola, och en schysst nyans av toast över det hela. Smakmässigt är den fyllig, balanserad och riktigt angenäm. Kanske inte den längsta smaken, men fortfarande ruskigt bra. 88p

NV Pol Roger Champagne Brut Réserve
För mig bleknar den här i jämförelse med föregående. Båda provades blint, och Pol Rogern kändes sluten, stram och på gränsen till obalanserad till en början. Mycket syra och väldigt lite annat, men som tur var blev det bättre efter ett tag i glaset. Skarp, krispig, mycket citrustoner och en viss närvaro av kritsten. Gott, men för mig inte alls i närheten av vad Charme'n presterade blint. 86p
 

ChristianB

DipWSET
Kan bara instämma med föregående talare (@Daniel B alltså) och säga att Paul-Etienne sopade banan med Pol Roger! Den förstnämnda saknade egentligen ingenting förutom en mer uttalad mineralprofil och kanske en lägre dosage, för den kändes lite söt, men där Pol Roger hade just den där kritiga, svavliga stenen så fanns där ingen frukt istället. :p

Jag misstänker att Pollen kommer från ett gäng flaskor som jag köpte åt mina föräldrar för typ fyra år sedan när jag åkte Ålandsfärja. Priset var drygt 100 kr billigare än på SB så jag högg några stycken; det är alltså en flaska med lite "ålder" på så jag väntade mig nog mer av den när etiketten väl avtäcktes. ;)
 

magnum

Epernay, Frankrike
NV Paul-Etienne Saint Germain Champagne Charme
För att vara en champagne som kostade 23 euro vid inköp har den här fasiken nästan allt. Bra doft, med mängder av mogna äpplen, äpplemos, nötter, lite grädde och smörkola, och en schysst nyans av toast över det hela. Smakmässigt är den fyllig, balanserad och riktigt angenäm. Kanske inte den längsta smaken, men fortfarande ruskigt bra. 88p

NV Pol Roger Champagne Brut Réserve
För mig bleknar den här i jämförelse med föregående. Båda provades blint, och Pol Rogern kändes sluten, stram och på gränsen till obalanserad till en början. Mycket syra och väldigt lite annat, men som tur var blev det bättre efter ett tag i glaset. Skarp, krispig, mycket citrustoner och en viss närvaro av kritsten. Gott, men för mig inte alls i närheten av vad Charme'n presterade blint. 86p
23€ är ganska högt pris för en NV från en odlare/litet hus! Men tveklöst är den bra om den levererar bättre än en lagrad P.R får skaffa en flaska och prova.
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Kan bara instämma med föregående talare (@Daniel B alltså) och säga att Paul-Etienne sopade banan med Pol Roger! Den förstnämnda saknade egentligen ingenting förutom en mer uttalad mineralprofil och kanske en lägre dosage, för den kändes lite söt, men där Pol Roger hade just den där kritiga, svavliga stenen så fanns där ingen frukt istället. :p

Jag misstänker att Pollen kommer från ett gäng flaskor som jag köpte åt mina föräldrar för typ fyra år sedan när jag åkte Ålandsfärja. Priset var drygt 100 kr billigare än på SB så jag högg några stycken; det är alltså en flaska med lite "ålder" på så jag väntade mig nog mer av den när etiketten väl avtäcktes. ;)

Fel, Pol Rogern kommer från en leverans från Plus-de-Bulles för några veckor sedan.
 

ChristianB

DipWSET
Vill minnas att du höll med oss andra om att PR Vintage 2006(?) var relativt medioker sist i Göteborg också?
Hehe, nej, jag var lite ute och cyklade där och satte den som ett bra mousserande vin från Nya Världen. :p Vad hade vi, tre som sade icke-champagne och fem som sade champagne? Just den var väl dessutom BdB? Om jag jämför med deras vanliga Vintage så tyckte jag att 2004 var bra och dessutom är ju Winston Churchill riktigt vass, så jag tror inte att det beror på husstilen eller så.

Men det kan ju vara lite dagsform också; igår lördag var jag lite snuvig så vinet till maten var rätt platt. Att då först dricka en relativt kraftig NV som Charme före Pol Roger gjorde väl kanske att den förstnämnda stod ut så pass att den bröt igenom snuvan, medan PR inte klarade av det.
 

chambertin

Medlem
23€ är ganska högt pris för en NV från en odlare/litet hus! Men tveklöst är den bra om den levererar bättre än en lagrad P.R får skaffa en flaska och prova.
Har du vägarna förbi Svalbard (eller Epernay ;)) så är det bara att plocka upp en flaska.
Svalbard.JPG
 

Per Stade

Lege artis
Eftersom jag i förra veckan skrev att jag hellre dricker en bra crémant än en billig champagne så drog jag korken ur en sådan, som hustrun hade gått och köpt i lördags. Trevlig aperitif tänkte jag. Den här brukar vara pigg och fräsch med frisk syra helt utan dosage, vilket passar ett syramonster som jag.
image.jpeg


Tyvärr var den här flaskan nog lite defekt, inte uttalat korkad, men hustrun tyckte att den doftade källare och jag förnam en avloppsdoft. Inte mycket frukt i smaken, lite tunn men trots allt väldigt frisk smak.
Nåväl det finns alltid bot, fram med en annan flaska.
image.jpeg

Det kan verka lite tjatigt men vi gillar verkligen att dricka Grand Année till maten, i det här fallet en utsökt rätt på bergtunga. 2004an är mycket drickbar nu, i alla fall den här som är degorgerad i november 2013:
image.jpeg

Massiv doft med nötter, nougat och rök. Smaken är magnifik, den här blir nog inte så mycket bättre. Kanske lite mycket dosage bara.
Jag låter en liten skvätt stå i kylskåpet till söndagsmorgonen och den smakar nästan ännu bättre efter att den fått luft över natten. Ett glas Bollinger till frukost förgyller vilken mulen dag som helst.
image.jpeg
 

Elvis

Medlem
Korkade upp en Charles Heidsieck Blanc des Millenaires 1995 igår och delade med hustrun för att fira att några intensiva resveckor är till ända. Vilken underbar champagne det här är! Pigg, fräsch och mogen på samma gång. Den går säkert att lagra i 10-20 år till men jag undrar om den någonsin blir bättre än den är nu.
 
Firade födelsedagen med Jacquesson 737 och Jose Michel 2002. Även om jag gillade Jacquesson måste jag säga att Jose Michel, särskilt med hänsyn till priset, imponerar på mig. Mognadstoner av höstäpplen och marsipan i doften och smak med inslag av sötaktig citrus, fyllig och lång eftersmak. I vart fall 92 p för mig.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Firade födelsedagen med Jacquesson 737 och Jose Michel 2002. Även om jag gillade Jacquesson måste jag säga att Jose Michel, särskilt med hänsyn till priset, imponerar på mig. Mognadstoner av höstäpplen och marsipan i doften och smak med inslag av sötaktig citrus, fyllig och lång eftersmak. I vart fall 92 p för mig.
Kul tips - några flaskor beställda
 

Per Stade

Lege artis
Lite sent men bättre sent än aldrig. I måndags blev vi lite sugna, så jag plockade fram en en flaska, som jag fick för något år sedan. Inget märkligt egentligen, finns på bolaget som Pertois-Moriset BdB på bolaget. Bra doft av bröd och frukt, smaken är fruktig men kanske lite för hög dosage för min smak. Egentligen inget att skriva om, en helt OK champagne för priset, inte mer, men jag har den här roliga appen i min telefon så jag bara måste lägga in en manipulerad bild:

image.jpeg
 
Last edited:

Krisman

Medlem
Nu är jag hemma efter ett intensivt besök i Champagne. Jag var hos G.H. Martel som äger ett antal olika hus. Första besöket var hos Ernest Rapeneau i Épernay där de disgorgerar och etiketterar vinerna från de olika husen men de har ingen lagring där förutom en mindre källare med biblioteksviner, årgångar tillbaka till 60-tal.
Vi gick till deras nya showroom som på väggarna har karta och en bild från alla byar de äger vingård i, 64 byar (och kartor på väggen) totalt. i Showroomet var det dags för dagens första provning
  • Ernest Rapenau Brut NV (bas 2011), elegant grönfruktig med härlig brödighet. Lång mjuk eftersmak.
  • Blanc de Blancs NV (bas 2011) Lite sluten doft med toner av gröna äpplen, mineraler. Även på palleten var den sluten.
  • Premier Cru 50% Chard, 50% PN, Mineralrökig ungdomlig doft. Stor smak av gröna äpplen rökiga mineral och citrus, lång eftersmak.
  • Vintage 2007 (65% Chard, 35% PN) Väldigt stor doft ned toner av gul frukt, brioche och hounung, verkligen inbjudande. I smaken återkommer doften samt en stram men balanserad syra och fina mineraltoner. Delikat.
  • Rosé (60% PN (varav 15% rött), 20% Chard, 20% PM,) Fin delikat doft av citrus och hallon. Elegant smak med samma toner som i doften. Helt ok längd.
Efter provningen körde vi ner till Bligny i södra Champagne där vi bodde på familjen Rapeneaus jaktslott Château de Bligny.

Som aperitif serverades Vielile France Rosé (Charles de Cazanoves toprange).
Till maten som var enkel men väldigt gott, Lax till förrätt och någon form av fågel med potatissallad till huvudrätt samt lokala ostar och Tarte Tatin serverades Cuvée Victoire på Magnum (G.H. Martel) samt Bouzy Rouge från Paul Louis Martin.

Dag 2 börjades med besök i produktionen på andra sidan av gatan av slottet samt att vi tittade på deras Clos du Château de Bligny där de odlar 7 druvsorter. För tillfället används 6 av dessa till deras Clos du Château de Bligny 6 Cepages (PN, PM, Chard, Pinot Blanc, Arbanne och Petit Meslier) i framtiden kommer även Pinot Gris användas.
Efter detta körde vi tillbaka norrut till Reims där vi gjorde en snabb rundvandring på Charles de Cazanove och efter det en provning av Vin Claire, Chardonnay, Pinot Noir och Pinot Menuier, alla otroligt strama, man blir impad att det är det källarmästrna utgår ifrån och lyckas göra viner som är likadana år efter år.
Efter en klassisk fransk lunch med Cuvée Victoire Premier Cru och bland annat anklever var det dags att besöka G.H. Martel och gå runt i de gamla källarna från romartiden. Martel är en av fyra Champagneproducenter som har sådana källare. Väldigt mäktigt och imponerade att se. Efter detta återigen en provning med 4 olika Blanc de Blancs där Vieille France helt klart stod ut, fick även prova Vieille France Blanc de Noir som också var mycket bra. Efter detta var det slut på det roliga och dags att ta tåget mot Paris CDG.

Från denna gruppering släpps den 4 december 960 flaskor Cuvée Victoire 2008 Fût de Chêne på SB för 529:- samt 84 flaskor Château de Bligny Blanc de Blancs 1995 på MGM för 1199:-
 

Mattias Schyberg

Administratör
Lite sent men bättre sent än aldrig. I måndags blev vi lite sugna, så jag plockade fram en en flaska, som jag fick för något år sedan. Inget märkligt egentligen, finns på bolaget som Pertois-Moriset BdB på bolaget. Bra doft av bröd och frukt, smaken är fruktig men kanske lite för hög dosage för min smak. Egentligen inget att skriva om, en helt OK champagne för priset, inte mer, men jag har den här roliga appen i min telefon så jag bara måste lägga in en manipulerad bild:

Visa bifogad bild 5186
Kul bild, jag har undrat vad du gör med dina bilder. :)
 
Toppen