Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Fick över lillbrorsan för att titta färdigt på lite Premier League och kvalet i F1 (som fortfarande inte körts...) och passade på att öppna en
2008 Marguet Père et Fils Champagne Grand Cru Brut som legat i kylen sen den släpptes. Riktigt trevlig och tillgänglig redan nu, även om några år i källaren med säkerhet inte kommer att göra den sämre på något sätt. Det första jag slogs av var den tydliga doften av jäst som spreds när flaskan öppnades. Mycket äpple, jäst, gula plommon och mandel/nötter i doften, kanske lite kanel. Kraftig syra med bra mousse i munkänslan, med mycket smak av äpple, gratinerad frukt och nötter. Mellanlång eftersmak. Överlag en mycket trevlig champagne som jag ångrar att jag bara köpte en flaska av. ~89p
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Fick över lillbrorsan för att titta färdigt på lite Premier League och kvalet i F1 (som fortfarande inte körts...) och passade på att öppna en
2008 Marguet Père et Fils Champagne Grand Cru Brut som legat i kylen sen den släpptes. Riktigt trevlig och tillgänglig redan nu, även om några år i källaren med säkerhet inte kommer att göra den sämre på något sätt. Det första jag slogs av var den tydliga doften av jäst som spreds när flaskan öppnades. Mycket äpple, jäst, gula plommon och mandel/nötter i doften, kanske lite kanel. Kraftig syra med bra mousse i munkänslan, med mycket smak av äpple, gratinerad frukt och nötter. Mellanlång eftersmak. Överlag en mycket trevlig champagne som jag ångrar att jag bara köpte en flaska av. ~89p
-Gillar också Marguet -08, drack några ströflaskor innan den släpptes så jag tvekade inte på att slå till på en låda.
Första flaskan får åka upp om 1-2 år tänker jag.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
I fredags uppmärksammade @CH mig på att det var den internationella champagnedagen och efter att först varit uppe kl 06 med vetskap om att jobb kallade på lördagen så hade jag tackat nej till en förfrågan om bärs tidigare. Men när CH föreslog tema Cristal så var det svårt att säga nej.:cool:

Sagt och gjort en flaska var plus bonus då det droppade förbi några till, men då hade vi redan druckit upp de två första.:D

IMG_20151023_212508.jpg


2002
Har inte druckit denna på flera år då det som oftast är bortkastade pengar att dricka ung Cristal (släpps alldeles för tidigt rent vinmässigt). Nu var det en helt annan femma! Härlig komplex doft men mer åt torkad eller tropisk frukt, någon tyckte vinbär. Naturligtvis hög syra men 02orna börjar rent allmänt rundas av tycker jag och det till det bättre.

Går med andra ord att öppna upp nu utan att skämmas, åtminstone om ni har flera.

2000

Öppnades efteråt och även om CH hade snackat upp den så hade den ingen chans i sällskapet, kom knappt ihåg hur den smakade...:oops:

1996

Pang! Vilken mogen doft, blint så skulle nog 1990 dyka upp eller ännu tidigare. Lite oxiderad på snoken så kanske varmt lagrad? Misstanken förstärks då den var inköpt i Italien. Men efter någon timme släpper det och den öppnar upp sig med en explosion av kraft ala Bolly. Mycket mandel och honung med en lång smak och bra balanserad syra. Sjukt bra och topp 10 i år och hade varit högre om man inte hade haft nöjet att dricka några riktiga rariteter som bl.a. Salon 85, 88 och 95.

Skulle vara kul att höra om någon annan druckit den på sistone och upplever samma mognad redan?
 

Per Stade

Lege artis
Missade helt att det var champagnedagen i fredags (är inte alla dagar champagnedagar, förresten) men igår hade jag tre av barnen hemma så jag tyckte att ett par flaskor champagne skulle sitta fint.
image.jpeg


Hustruns favoritchampagne sedan årgång 2002 är Mémoire de Vignes. En BdN från Versenay, som enligt kännare skall vara berömd för sina fina Pinot Noir-druvor.
2005 var en besvikelse när vi drack de första flaskorna då vi fick dem för några år sedan, men det är naturligtvis svårt att jämföra med en toppårgång som 2002.
Tyvärr hade jag råkat ut för en olycka på natten innan, så nosen var lite tilltäppt, men nog tycker jag att Moire de Vignes har blivit mycket bättre än senast.

image.jpeg

En flaska räcker ju inte långt. Kul att ta en till BdN och jämföra. Paul Dethune kommer från en lika känd Pinot-by, Ambonnay, vilket framgår av etiketten. Degorgerad i januar 2014. Fortfarande nästäppa men nog känns likheter. Lite för ung för min smak, det här är den första flaskan, som jag öppnar ur den här lådan. Syran är fortfarande lite för vass, mognadstoner saknas helt och nu kommer den gamla vanliga klyschan, den kommer att bli bättre med några års lagring.
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Missade helt att det var champagnedagen i fredags (är inte alla dagar champagnedagar, förresten) men igår hade jag tre av barnen hemma så jag tyckte att ett par flaskor champagne skulle sitta fint.Visa bifogad bild 5318

Hustruns favoritchampagne sedan årgång 2002 är Mémoire de Vignes. En BdN från Versenay, som enligt kännare skall vara berömd för sina fina Pinot Noir-druvor.
2005 var en besvikelse när vi drack de första flaskorna då vi fick dem för några år sedan, men det är naturligtvis svårt att jämföra med en toppårgång som 2002.
Tyvärr hade jag råkat ut för en olycka på natten innan, så nosen var lite tilltäppt, men nog tycker jag att Moire de Vignes har blivit mycket bättre än senast.

Visa bifogad bild 5319
En flaska räcker ju inte långt. Kul att ta en till BdN och jämföra. Paul Dethune kommer från en lika känd Pinot-by, Ambonnay, vilket framgår av etiketten. Degorgerad i januar 2014. Fortfarande nästäppa men nog känns likheter. Lite för ung för min smak, det här är den första flaskan, som jag öppnar ur den här lådan. Syran är fortfarande lite för vass, mognadstoner saknas helt och nu kommer den gamla vanliga klyschan, den kommer att bli bättre med några års lagring.
Jag gillar verkligen hur takåsarna speglar sig i reflektionen på dina bilder (syns tydligast på första bilden). Det verkar som du har en konstnärlig fotografisk ådra har jag lyckats skönja, stämmer det?

Du verkar ha sinne för detaljer oavsett, men ibland får man dem på köpet rent slumpmässigt. :)
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Jag gillar verkligen hur takåsarna speglar sig i reflektionen på dina bilder (syns tydligast på första bilden). Det verkar som du har en konstnärlig fotografisk ådra har jag lyckats skönja, stämmer det?

Du verkar ha sinne för detaljer oavsett, men ibland får man dem på köpet rent slumpmässigt. :)
-Kan inte annat än instämma, ibland undrar jag om du kör med tyngre artilleri än vanlig mobilkamera...
 

Per Stade

Lege artis
Jag gillar verkligen hur takåsarna speglar sig i reflektionen på dina bilder (syns tydligast på första bilden). Det verkar som du har en konstnärlig fotografisk ådra har jag lyckats skönja, stämmer det?

Du verkar ha sinne för detaljer oavsett, men ibland får man dem på köpet rent slumpmässigt. :)

Tack för vänliga ord. Du har verkligen öga (och näsa) för små nyanser. Ärligt talat så försökte jag att inte få med det där förbannade taket, som delvis skymmer havet, som var det jag verkligen ville att det skulle spegla sig i flaskorna.


-Kan inte annat än instämma, ibland undrar jag om du kör med tyngre artilleri än vanlig mobilkamera...

Nä en iPhone 5.
 

Elvis

Medlem
Var på middag hos några vänner i lördags och de bjöd på Louis Roederer Brut Premier som fördrink. Vilken bra non-vintage det är! Elegant och fräsch. Jag borde nog köpa på mig lite hem. Det är lite obalans i champagnekällaren med lite för mycket dyra champagner.
 

Per Stade

Lege artis
Var på middag hos några vänner i lördags och de bjöd på Louis Roederer Brut Premier som fördrink. Vilken bra non-vintage det är! Elegant och fräsch. Jag borde nog köpa på mig lite hem. Det är lite obalans i champagnekällaren med lite för mycket dyra champagner.

Mycket bang for the buck!
 

Krisman

Medlem
Comtes de Champagne 2006
Väldigt ungdomlig med toner av gröna äpplen, vit persika och vita blommor. Sluten och finstämd med smak av melon och en aningen rökighet. Öppnar upp sig eftersom och visar nötiga toner på näsan.

Comtes de Champagne Rosé 2006
Stor rödfruktig doft av hallon och smultron. Drar mycket åt en bourgogne.
Stor smak av röd frukt. Härlig elegant lång eftersmak med delikat syra.

Jag brukar inte vara så stort fan av Roséchampagne, men denna var grym. Gav det här lilla extra som jag vill ha om jag ska betala mer än för en vanlig Champagne. Den vanliga Comtes behöver lite tid men det finns definitivt potential.
Comtes 2006.JPG
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Comtes de Champagne 2006
Väldigt ungdomlig med toner av gröna äpplen, vit persika och vita blommor. Sluten och finstämd med smak av melon och en aningen rökighet. Öppnar upp sig eftersom och visar nötiga toner på näsan.

Comtes de Champagne Rosé 2006
Stor rödfruktig doft av hallon och smultron. Drar mycket åt en bourgogne.
Stor smak av röd frukt. Härlig elegant lång eftersmak med delikat syra.

Jag brukar inte vara så stort fan av Roséchampagne, men denna var grym. Gav det här lilla extra som jag vill ha om jag ska betala mer än för en vanlig Champagne. Den vanliga Comtes behöver lite tid men det finns definitivt potential.
Visa bifogad bild 5349
Sockerdricka ?
 

Alter Ego

Medlem
På besök i mellanstor mellansvensk stad, plockade upp en Louis Casters champagne grand cru 2004 Blanc de Blancs på det lokala monopolet, någon som nyttjat denna dryck?
 

Krisman

Medlem
Provade båda 06orna idag igen och idag var blanc de blancs mer öppen och nötig medans rosén behövde lite tid för att visa bourgognetonerna från gårdagen.
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Deutz -08 fick ligga i källare exakt 6 dagar innan jag kände mig tvungen att poppa korken.

Doften fyller upp med röda och gula äpplen, lite knuten nu med en hel näve nysprängt macadam. Ung, kraftig, miniralig, lite rökig smak. Mogna apelsiner i lång eftersmak.

Bra? O ja!

Kommer bli bättre? Antagligen, troligtvis, alldeles säkert!!
 

Per Stade

Lege artis
Yngste sonen och jag hade tänkt se den senaste filmen i serien "Bond söker fru" igår kväll, men det fanns inga bra platser kvar, så vi nöjde oss med att ta ett par glas Bollinger SC. Här i Strömstad så har vi en ultramodern biograf som är kombinerad med en restaurant. Mycket populärt ställe, fullt med folk i alla åldrar, kö till borden redan tidigt på kvällen, men vi gled in och hittade ett par platser i baren.
Jag gillar Bollinger SC men när den, som den här, kommer i princip direkt från leverantören, är den inte så speciellt trevlig. Skillnaden mellan gårdagens Bollinger och den lagrade, som jag drack för några veckor sedan, är som skillnaden mellan att äta äpplekart och ett fullmoget äpple.
 

Per Stade

Lege artis
Svärsonens bröder har haft bra lycka med hummerfisket i år så på lördagsmorgonen kom en av dem förbi med fyra stycken på lite drygt två kilo tillsammans. En krabba och lite krabbklor följde med på köpet. Det blir mycket krabba i tinorna vid hummerfisket.
image.jpeg


Lite champagne till är ju inte fel och eftersom det har varit mycket Comtes de Champagne på forumet den sista tiden så kunde det väl vara dags. Dessutom tar de stor plats med sin bulliga form på flaskan, dags att göra plats för lite nya pavor. Det fanns några årgångar att välja på, men eftersom jag hade två 99or kvar från en låda, som jag köpte för en del år sedan så fick det bli en av dem.
image.jpeg


Mycket frisk och blommig doft, ingenting av den rätt vanliga jästdoften, som oftast beskrivs som brödig. Äppelblommor på våren tyckte dottern och det var väl en bra beskrivning. Smaken var i mitt tycke lite för ungdomlig, markant syra, som inte rundats av tillräckligt ännu. Ingen sockerdricka, som @KockJohan anser, men lite hög dosage, som i min mun blir lite klibbig. Det blir väl lite som att svära i kyrkan, men Comtes är inte riktigt min favorit. Den lever inte upp till förväntningarna och jag känner en lätt bismak, som jag har upplevt tidigare från en del BdB.
Hustrun och dottern tyckte att det var en av de bästa champagner de druckit.
 
Toppen