Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Svärsonens bröder har haft bra lycka med hummerfisket i år så på lördagsmorgonen kom en av dem förbi med fyra stycken på lite drygt två kilo tillsammans. En krabba och lite krabbklor följde med på köpet. Det blir mycket krabba i tinorna vid hummerfisket.Visa bifogad bild 5381

Lite champagne till är ju inte fel och eftersom det har varit mycket Comtes de Champagne på forumet den sista tiden så kunde det väl vara dags. Dessutom tar de stor plats med sin bulliga form på flaskan, dags att göra plats för lite nya pavor. Det fanns några årgångar att välja på, men eftersom jag hade två 99or kvar från en låda, som jag köpte för en del år sedan så fick det bli en av dem.
Visa bifogad bild 5382

Mycket frisk och blommig doft, ingenting av den rätt vanliga jästdoften, som oftast beskrivs som brödig. Äppelblommor på våren tyckte dottern och det var väl en bra beskrivning. Smaken var i mitt tycke lite för ungdomlig, markant syra, som inte rundats av tillräckligt ännu. Ingen sockerdricka, som @KockJohan anser, men lite hög dosage, som i min mun blir lite klibbig. Det blir väl lite som att svära i kyrkan, men Comtes är inte riktigt min favorit. Den lever inte upp till förväntningarna och jag känner en lätt bismak, som jag har upplevt tidigare från en del BdB.
Hustrun och dottern tyckte att det var en av de bästa champagner de druckit.
om man inte beskriver den söta klibbiga dosagén som sockerdricka så vet jag inte vad som gör, men du förstår iaf vad jag menar ;)
 

chambertin

Medlem
Bra öppning i kväll:
image.jpeg
 

Mattias Schyberg

Administratör
Fel tråd :)
Förvisso, men så ädla viner förgyller enbart denna skumpatråd och gör den extra intressant. Drack årgång 2007 av detta för ett tag sedan på 28+ och gick totalt upp i brygga, vilken inte sker alltför ofta trots allt. Snacka om en Riesling i toppklass!

Jag skulle dock kunna flytta inlägget om det stör ingenjören i dig? ;)
 

Larseman

Medlem
Förvisso, men så ädla viner förgyller enbart denna skumpatråd och gör den extra intressant. Drack årgång 2007 av detta för ett tag sedan på 28+ och gick totalt upp i brygga, vilken inte sker alltför ofta trots allt. Snacka om en Riesling i toppklass!

Jag skulle dock kunna flytta inlägget om det stör ingenjören i dig? ;)
Inte för min skull, men champagne-nördarna kanske blir provocerade ;)
 

Daniel A

Administratör
Nog fan blev det åka av. Vi kallar det onsdag.

Fann mig själv på Eriks Vinbar när skymningen lagt sig över storstaden. Det här har ju hänt förr - jag trodde inte att jag var en person som höll mig till stammishak, men det är nog dags att omvärdera den självbilden på ett positivt sätt. Inledde med ett litet glas:

2005 Domaine de L'Arlot, Nuits St. Georges 1er Cru, Clos des Forêts
Fina, små, röda och syrliga bär. Aning körsbär, aning örtigt. Väldigt tight näsa, som inte hinner öppna upp sig innan jag tömt glaset (ops). Härlig integrerade bär på tungan, med vagt örtkryddiga toner i bakgrunden, lite peppar efter det. Elegant och fiiin balans. Återigen finner jag mig i den här regionen, och jag trivs ganska bra... 90p.

Här någonstans drack jag även en Troussueau från Jura. Den slank mest ner, utan vare sig noter eller en minnesåtgärd för att komma ihåg vad det var. So it goes. Det var sen sinnet slog slint (när en trevlig Priorat från tidigt 2000-tal var slutsåld) och följande flaska hittade sig in till sällskapets bord (fick viss ekonomisk hjälp, men möttes av viss skepsis angående pris. Bah. Det är ju onsdag!):

dWU9QeH.jpg


1995 Cos D'Estournel
!!!. Oj. oj. OJ. Örtigt, gräsigt, kryddigt, blyerts. Med lite tid i glaset dyker så småningom ett minimalt stall upp, och lite tobaksnyanser. Kanske... granbarr? Hm. Det är gott om tanniner och kraft i den här pjäsen, men det är så fantastiskt snyggt integrerat. Tungan domineras av gräsig grönhet, tobak och en rejäl dos kryddor. Det finns djävulskt mycket mer här, men jag saknar ord för att beskriva det. Jag har ju generellt begränsad erfarenhet av rödvin (i jämförelse med vitt och sött, dvs). Det här är fram för allt en stil som ligger helt utanför mitt vanliga dryckesmönster. Jag gillar det. Jag gillar det skarpt. Varför inte gå in någonstans på toppen när möjlighet ges? Ett ögonöppnande vin, helt klart. Jag kastar 93 pinnar på det och sitter väldigt, väldigt nöjd på tåget hem.
 

Per Stade

Lege artis
Fars dag är väl egentligen inget att fira men det är ju en bra anledning att dricka champagne, speciellt som vi har en nybliven far i familjen.
image.jpg


Henriot har för mig alltid haft en air av elegans, så även 2002an. Ljusgul till färgen med fina bubblor i glaset och en rikt fruktig doft. Smaken lika rik, mycket välbalanserad och med perfekt syra frisk som luften en vacker höstdag. Moussen är mjuk som sammet i gommen. Den här champagnen är sofistikerad och det känns som jag borde ha smoking på mig när jag dricker den.
En flaska räcker ju inte så långt så varför inte ta en 2002a till?

image.jpg


Det här är mer muskler, det känns som det är mer Pinot eller mer fat. Lite kraftigare i allt, till och mer lite grövre mousse. Men klart bra att dricka redan nu.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Fars dag är väl egentligen inget att fira men det är ju en bra anledning att dricka champagne, speciellt som vi har en nybliven far i familjen. Visa bifogad bild 5434

Henriot har för mig alltid haft en air av elegans, så även 2002an. Ljusgul till färgen med fina bubblor i glaset och en rikt fruktig doft. Smaken lika rik, mycket välbalanserad och med perfekt syra frisk som luften en vacker höstdag. Moussen är mjuk som sammet i gommen. Den här champagnen är sofistikerad och det känns som jag borde ha smoking på mig när jag dricker den.
En flaska räcker ju inte så långt så varför inte ta en 2002a till?

Visa bifogad bild 5435

Det här är mer muskler, det känns som det är mer Pinot eller mer fat. Lite kraftigare i allt, till och mer lite grövre mousse. Men klart bra att dricka redan nu.
Det finns väl inga fat varesig hos Henriot eller Pol Roger!
 

Magnus L

urydhtfilgukj
20151111_185219.jpg

Selosse Substance deg. 2009.

Knasig Champagne, knasigt gott! Doftar allt mellan himmel och jord. Massor av oxidation, massor av kryddor, bak-kryddor, curry, nötter, smör, bokna äpplen och lite blött grus. Visköst i munnen med bra syra, hög intensitet och lång, lång eftersmak. Men detta är ju knappt Champagne... :)
 

tobbe81

Medlem
Fredags kul deg april 2015 inköpt på SB för någon vecka sedan
Doft svamp, jäst, ostron
smak fläder persika exotiskfrukt
avslut fin och mjuk behaglig syra lite oxiderad som ger bra tyngd sist kommer en fin liten hint utav omogna jordgubbar och lite pistagenötter toner 93P slutar mina poäng på .
12249954_10156237632715008_6553822975609545719_n.jpg
 

Pontus

Medlem
Ikväll intogs en 2008 Turgy efter rekommendation på forumet. En riktigt bra champagne. På gränsen till extrema syror (vilket jag gillar) och jag noterade även en positiv utveckling i glaset till sista droppen. Sätt som en smäck till halstrade pilgrimsmusslor med basilikasmör. 91p.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Då kalmarborna äntligen fått sin pall med blandad skumpa från FVL var jag ju tvungen att kasta mig över en nydeggad flaska från min favoritproducent Paul Dethune.
Stor doft med masssor av äpplen och päron och i smaken nästan som äppelcider men fin kraft och längd
Oerhört gott, ser fram emot att dricka andra halvan av flaskan ikväll!

-Sen var jag ju tvungen att försöka mig på en @Per Stade och pimpa till den första bilden lite.
SuperPhoto_151114090807.jpg

20151114_085924.jpg
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Lillbrorsan kom över för lite BBQ och hade en flaska vitt med sig till fotbollen.. Jag hade ingen aning om att det var en champagne, så jag blev glad när jag fick testa 2008 Collin-Guillaume Champagne som släpptes 1/9. Påtaglig syra, ung som bara den, mycket citrus och lime, solmogna äpplen och limezest i smaken. Den var lite för ung och syrastinn i början, men efter ~1-2 timmar började den bli riktigt trevlig. Tydlig nötighet med lite mandel och marsipan kom fram, och en bra munkänsla med mindre bubblor och lite ovispad grädde började visa sig. Gott nu, men antagligen mycket bättre om 5 år. ~87p
 
Toppen