Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Lite efterrapporteringar från förra helgen och från igår.

2013 Ridgeview Chardonnay Blanc de Blancs Single Estate
Skriver från minnet nu så kan vara lite off. Ganska ljus i färgen, mycket kritsten, gröna äpplen och lite persika. Fick lite Mesnil-vibbar och @ChristianB som fick den serverad blint var inne på samma spår. Smakmässigt mycket krispig och med en balanserad syra, mycket äpple, aprikos, persika och lite vita blommor. Aningens flinta. Antagligen skulle man behöva dricka det här med några fler år på nacken då den upplevdes som relativt sluten och med mer att ge framöver. Oavsett ett mycket gott vin, och roligt att få dricka något som inte är från Champagne och som är riktigt gott. 87p

2013 Ridgeview Bloomsbury
Mycket pinot-vibbar, även om det bara är 40% med i blandningen. Äpplen, lime, andra citrustoner. Viss toastighet i doften och en lite jästig jordkällarton. Smakmässigt mängder av gröna äpplen som för mina tankar till hårda gröna äpplen med ganska tjockt skal. En viss blommighet och persikosötma. Trevligt vin, men inte lika bra som BdB'n från helgen innan. 84p

Båda flaskor finns att köpa på bolaget, även om årgången för BdB'n står fel i deras lista (2013 är det som gäller).

 

Mattias Schyberg

Administratör
Lite efterrapporteringar från förra helgen och från igår.

2013 Ridgeview Chardonnay Blanc de Blancs Single Estate
Skriver från minnet nu så kan vara lite off. Ganska ljus i färgen, mycket kritsten, gröna äpplen och lite persika. Fick lite Mesnil-vibbar och @ChristianB som fick den serverad blint var inne på samma spår. Smakmässigt mycket krispig och med en balanserad syra, mycket äpple, aprikos, persika och lite vita blommor. Aningens flinta. Antagligen skulle man behöva dricka det här med några fler år på nacken då den upplevdes som relativt sluten och med mer att ge framöver. Oavsett ett mycket gott vin, och roligt att få dricka något som inte är från Champagne och som är riktigt gott. 87p

2013 Ridgeview Bloomsbury
Mycket pinot-vibbar, även om det bara är 40% med i blandningen. Äpplen, lime, andra citrustoner. Viss toastighet i doften och en lite jästig jordkällarton. Smakmässigt mängder av gröna äpplen som för mina tankar till hårda gröna äpplen med ganska tjockt skal. En viss blommighet och persikosötma. Trevligt vin, men inte lika bra som BdB'n från helgen innan. 84p

Båda flaskor finns att köpa på bolaget, även om årgången för BdB'n står fel i deras lista (2013 är det som gäller).
Som en vän av ordning så har jag svårt att se att dessa viner hör hemma i skumpatråden. Nu riskerar det att bli total anarki på forumet och alla "himla champagneintresserade" blir helt disorienterade och perplexa. ;)
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Som en vän av ordning så har jag svårt att se att dessa viner hör hemma i skumpatråden. Nu riskerar det att bli total anarki på forumet och alla "himla champagneintresserade" blir helt disorienterade och perplexa. ;)

Ta bort! :mad:
Skumpa = champagne
Skumpa ≠ mousserande
Dessutom har det lagts till "champagne" i trådnamnet för att rödvinsmaffian inte kunde läsa hela trådnamnet...
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör

Min bästa Belle Epoque-upplevelse var 1996:an på magnum som jag drack förra sommaren.
Elvis ska alltid vara värst med magnum.;)

Har ni druckit 88an med?

Ikväll började min semester och det firade jag med att korka upp en Comtes 1995. Vilken champagne! Överraskande Kruglik på näsan med krondill och exotisk frukt. Med lite luft ändrade den karaktär och den typiska gummidoften kom fram. I munnen är den helt fantastisk. Perfekt balans och jag får hur många smakassociationer som helst. Ananas, blodgrape, nötter, flintasten. Bra syra och lång eftersmak. Om jag ska försöka hitta något fel så finns det en liten beska i eftersmaken som stör en aning. En underbar årgång av Comtes i vilket fall som helst och jag sätter 95 poäng.

Jag tycker att den är perfekt att dricka nu. Blint hade jag nog gissat på någon bra 80-talsårgång och för bara ett par år sedan var den betydligt yngre i stilen.
Visa bifogad bild 7689

95 är något så ovanligt som en underskattad toppårgång enligt mig. Ligger ostört i kölvattnet av 96 och pratar vi pris så är 95 det självklara valet nuförtiden. Dessutom har 95orna varit tillgängliga en längre tid jämfört 96. Tex kan du få Krug 95 billigare än 96 och 02...
 

MartinE

Medlem
Har ni druckit 88an med?
Tyvärr inte. Bjuder du hem på fest? ;)

95 är något så ovanligt som en underskattad toppårgång enligt mig. Ligger ostört i kölvattnet av 96 och pratar vi pris så är 95 det självklara valet nuförtiden. Dessutom har 95orna varit tillgängliga en längre tid jämfört 96. Tex kan du få Krug 95 billigare än 96 och 02...
Jag vet inte om jag håller med om att den fortfarande är underskattad , men det är en fantastisk årgång! För mig befinner den sig, i likhet med exempelvis 2004, i skiktet precis under de riktigt stora årgångarna.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Tyvärr inte. Bjuder du hem på fest? ;)


Jag vet inte om jag håller med om att den fortfarande är underskattad , men det är en fantastisk årgång! För mig befinner den sig, i likhet med exempelvis 2004, i skiktet precis under de riktigt stora årgångarna.

Har ingen 88a hemma för tillfället...:(

Inte underskattad bland de inbitna men jag syftade på marknaden. Bara att kolla på Wine Searcher eller vilken restaurangmeny som helst. Bra jämförelse med 04 som jag fått upp ögonen för ordentligt senaste tiden, fast alla inköp är 08 för tillfället förutom Krug 02...
 

Elvis

Medlem
Elvis ska alltid vara värst med magnum.;)

Har ni druckit 88an med?

Ja, men inte på magnum. ;)

95 är något så ovanligt som en underskattad toppårgång enligt mig. Ligger ostört i kölvattnet av 96 och pratar vi pris så är 95 det självklara valet nuförtiden. Dessutom har 95orna varit tillgängliga en längre tid jämfört 96. Tex kan du få Krug 95 billigare än 96 och 02...

Ja, jag håller med. Jag tycker att 1995 är i nivå med 1996 och antagligen ett snäpp bättre än 2002, så prissättningen är helt klart skev.
 

Martin H

Medlem
Moet &Chandon Rose' Imperial NV
När jag fyllde 40, (ja, det är några år sedan) fick jag denna flaskan. Så, inte nog med att det knappast är en champagne som går till världshistorien, den har dessutom tvingats utstå en mycket ogynnsam lagring som den hade klarat sig utan.
Tänkte att det är lika bra att öppna och prova, den går ju bara mot sin död.
Men, det var naturligtvis försent. Brända toner tar helt över (nu får ni lära mig, antar att den är oxiderad?). Man känner gelehallon, jordgubb, men eftersmaken är bitter och helt enkelt otrevlig.
Men, i denna sport måste man kunna ta motgångar och gå vidare. Tur att jag har inhandlat några trevliga flaskor nyligen, och om situationen kräver kan jag ju alltid klappa om min Krug 2002
Kvällsmackan som jag och min fru åt till var iaf god denna underbara sommarkväll pä västkusten! (Löjromstoast)

image.jpeg
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Moet &Chandon Rose' Imperial NV
När jag fyllde 40, (ja, det är några år sedan) fick jag denna flaskan. Så, inte nog med att det knappast är en champagne som går till världshistorien, den har dessutom tvingats utstå en mycket ogynnsam lagring som den hade klarat sig utan.
Tänkte att det är lika bra att öppna och prova, den går ju bara mot sin död.
Men, det var naturligtvis försent. Brända toner tar helt över (nu får ni lära mig, antar att den är oxiderad?). Man känner gelehallon, jordgubb, men eftersmaken är bitter och helt enkelt otrevlig.
Men, i denna sport måste man kunna ta motgångar och gå vidare. Tur att jag har inhandlat några trevliga flaskor nyligen, och om situationen kräver kan jag ju alltid klappa om min Krug 2002
Kvällsmackan som jag och min fru åt till var iaf god denna underbara sommarkväll pä västkusten! (Löjromstoast)

Visa bifogad bild 7696
Korrekt. Oxiderad ton är kännetecken för dålig lagring (varmt, torrt, ljust?) eller stofiler som läckt. Bra lagrad hade den säkert varit drickbar, fast kommer ärligt inte ihåg hur Moët Rosé NV smakar. Ser oxå väldigt död ut på bilden, gissningsvis pyste korken och den hade dålig mousse med? Fast nu är Watson ute på djupt vatten...
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Kompenserar mitt övertramp med NV Andre Clouet ikväll som jag fick som fördrink på en middag. Tyvärr lite ljummen, men det släppte fram den extrema solmogna röda äppel-tonen! Godare än vad jag minns, men inte riktigt något jag gillar ändå.. 84p
 

Carlsson

Medlem
Pol Roger Bdb 2006: Öppnades igår. Fina små bubblor. Trevlig doft med röda äpplen, lime, ananas , mineral och grädde. En lite besk smak av citrusskal och örter i avslutet. Överlag var den rätt sluten kan jag tycka. La den i kylen över natten. Hällde upp ett glas nu idag. Väldigt svag doft av omogna röda äpplen. Smaken var tunn och okoncentrerad, kändes som man hade spätt ut vinet med vatten. Den lite beska och vegetala tonen i avslutet var också borta. Lägg till en svag mousse. Vad hände? Svag flaska ? Vinet i en tunnelfas? Fick vinet en chock av att ligga i 4 + över natten? Har ett 6 pack av detta vin.

image.jpeg
 

magnum

Epernay, Frankrike
Pol Roger Bdb 2006: Öppnades igår. Fina små bubblor. Trevlig doft med röda äpplen, lime, ananas , mineral och grädde. En lite besk smak av citrusskal och örter i avslutet. Överlag var den rätt sluten kan jag tycka. La den i kylen över natten. Hällde upp ett glas nu idag. Väldigt svag doft av omogna röda äpplen. Smaken var tunn och okoncentrerad, kändes som man hade spätt ut vinet med vatten. Den lite beska och vegetala tonen i avslutet var också borta. Lägg till en svag mousse. Vad hände? Svag flaska ? Vinet i en tunnelfas? Fick vinet en chock av att ligga i 4 + över natten? Har ett 6 pack av detta vin.

Visa bifogad bild 7709
Vet i gudarna vad som pågår hos Pol Roger, både 2006 & 2008 BdB har uppvisat enorma flaskvariationer aldrig upplevt det med tidigare årgångar. 2006 & 2008 Rose verkar man ha bytt inriktning/stil inget kul alls att dricka.
 

epeb

Medlem
Palmer & Co Champagne Brut Millésimé 2008
Mycket trevlig och tillgänglig nu.

Köpte den för ett år sedan. Det var en klassisk svart etikett på flaskan.
Drog iväg och köpte in några fler, till det priset är det aldrig fel med flera.
Men nu är det bytt till nån liten guldblaffa till etikett på flaskorna (ser i mina ögon ganska bedrövligt ut jämfört med den svarta).
Så hade jag varit etikettköpare så hade det blivit några fler.

Nu undrar jag är det samma batch och degorgeringsdatum på flaskor med svart- och guldetikett, eller är det märkbar skillnad på innehållet också.
 

chambertin

Medlem
Palmer & Co Champagne Brut Millésimé 2008
Mycket trevlig och tillgänglig nu.

Köpte den för ett år sedan. Det var en klassisk svart etikett på flaskan.
Drog iväg och köpte in några fler, till det priset är det aldrig fel med flera.
Men nu är det bytt till nån liten guldblaffa till etikett på flaskorna (ser i mina ögon ganska bedrövligt ut jämfört med den svarta).
Så hade jag varit etikettköpare så hade det blivit några fler.

Nu undrar jag är det samma batch och degorgeringsdatum på flaskor med svart- och guldetikett, eller är det märkbar skillnad på innehållet också.
Skulle förvåna mig om dom degorgerar alla flaskor av en och samma årgång vid ett och samma tillfälle. Det vanliga är att man degorgerar den kvantitet som man avser att sälja 3-6 månader senare och några månader därefter. De flesta producenter jag pratat med gör så men ett stort kooperativ som vi har att göra med här kan ju så klart ha egna resurser att klara av detta på ett annat sätt. Många mindre producenter däremot hyr in utrustningen (för degorgering och dosage-tillsättning) under en kortare tid och kör allt de behöver inför t.ex nyår/jul. Batcher finns således vg degorgering men knappast vg buteljeringen då man eftersträvar att göra allt vid samma tillfälle för varje cuvée.

Din fråga hade ju inte behövts om alla skrev ut den information som du (och väldigt många andra) efterfrågar men detta är man tyvärr väldigt skeptisk till generellt i Champagne. Undantag finns ju såklart men dom är i klar minoritet.

Så för att få full klarhet så får du nog fråga Oenoforos som i sin tur förmodligen får fråga Palmer & Co.
 

Jimmy A

Medlem
Dags för mitt första inlägg. Läst runt på forumet ett tag mest för att få spännande tips på nya champagner men tänkte nu att det är ju roligt att dela med sig av det man själv dricker också. Passade bra idag då vi öppnade champagnen som fick mig intresserad av denna fantastiska dryck för ca 10 år sedan. Tyvärr kommer jag inte ihåg årgången på just den flaskan med den var en Leclerc Briant Divine.
image.jpeg
 

Carlsson

Medlem
Detta är min första svaga flaska av Pol Roger, har dock bara druckit Brut reserve och Vintage 2002, 2004 och 2006 ett antal gånger.
Får nästan testa en flaska ur mitt 6-pack snart.
 

chambertin

Medlem
Vet i gudarna vad som pågår hos Pol Roger, både 2006 & 2008 BdB har uppvisat enorma flaskvariationer aldrig upplevt det med tidigare årgångar. 2006 & 2008 Rose verkar man ha bytt inriktning/stil inget kul alls att dricka.
Har dom dragit ner på svavlet kanske ?
 
Toppen