Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

magnum

Epernay, Frankrike
Vad baserar du det på? Har hört precis tvärtom att det är högst andel PN med lite CH.

Kan iofs inte påstå att jag tycker den var utmärkande pinotig.
Hmm. den flaska du drack skall om jag minns rätt innehålla 80CH/20 PN.
 

LeChat

Medlem
image.jpeg


Paul Bara Millesime 2002

Fina mognadstoner och avrundad syra. Smakrik med bl a äpple, hav, choklad och nougat. Gott!
 

akaSami

Livsnjutare
Henriot Brut Millesime 2006
Denna var för mig väldigt mogen i smaken, stor mängd fyllig frukt och den hade en bra längd och djup som föll mig i smaken !
Lite svårt för mig om denna har ett längre liv kvar dock, den hade en del syra kvar och gott om mousse iaf.
Vad tror ni andra som testat denna?
 

mnor

Medlem
Skriver inte ofta i denna tråd, men jag har provat samtliga i förra batchen och de var bra, men de behöver flera år till för att komma till sin rätt...
Drack Bulle de Rosé med deg datum 25 Oktober 2014 häromdagen och jag tyckte den var riktigt riktigt bra med mycket syra, exakt som jag vill ha roséchampagne. Jag kommer dricka den sista flaskan som jag har kvar med detta deg datum senare i sommar. Drack också en flaska L'Ouverture, med samma deg datum som Bulle de Rosé och L'Ouverture skulle behöva flera år till i källaren.
 

grappa

Medlem
Henriot Brut Millesime 2006
Denna var för mig väldigt mogen i smaken, stor mängd fyllig frukt och den hade en bra längd och djup som föll mig i smaken !
Lite svårt för mig om denna har ett längre liv kvar dock, den hade en del syra kvar och gott om mousse iaf.
Vad tror ni andra som testat denna?
Ingen expert men håller med om ditt omdöme vad gäller smaken även om jag tycker syran var mycket hög. Själv tror jag att den kan hålla ytterligare några år eftersom jag testade den för två år sedan och ytterligare en gång i år och förändringen var minimal (men som sagt ingen expert).
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Henriot Brut Millesime 2006
Denna var för mig väldigt mogen i smaken, stor mängd fyllig frukt och den hade en bra längd och djup som föll mig i smaken !
Lite svårt för mig om denna har ett längre liv kvar dock, den hade en del syra kvar och gott om mousse iaf.
Vad tror ni andra som testat denna?

Ingen expert men håller med om ditt omdöme vad gäller smaken även om jag tycker syran var mycket hög. Själv tror jag att den kan hålla ytterligare några år eftersom jag testade den för två år sedan och ytterligare en gång i år och förändringen var minimal (men som sagt ingen expert).

Tack för omdömena! Det blir nog till att låta den vila några år till! :)
 

tobbe81

Medlem
Jag hade aldrig hört talas om Pommery Rosé Apanage. Samma stil som Selosse Rosé!?
Yes det stämmer men inte lika mycket tryck i smakerna på pommeryn. Roligt att hitta något från ett stort hus som aldrig du har sätt förut Elvis . Jag köpte dessa flaskor på Gardemoen sist jag var där i våras tror att de kostade då 450kr st. Har en flaska kvar nu får leta upp flera eller ta en ny resa till Oslo .
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Yes det stämmer men inte lika mycket tryck i smakerna på pommeryn. Roligt att hitta något från ett stort hus som aldrig du har sätt förut Elvis . Jag köpte dessa flaskor på Gardemoen sist jag var där i våras tror att de kostade då 450kr st. Har en flaska kvar nu får leta upp flera eller ta en ny resa till Oslo .
Ser att de har den vita varianten för 469 DKK på CPH.
-Svänger förbi där imorgon... Borde jag plocka upp en?
 

Elvis

Medlem
Jag köpte dessa flaskor på Gardemoen sist jag var där i våras tror att de kostade då 450kr st. Har en flaska kvar nu får leta upp flera eller ta en ny resa till Oslo .

Hmm, min bror flyger via Oslo i nästa vecka. Jag kanske borde be honom köpa en där.
 
Goutorbe-1.jpg

NV Henri Goutorbe Cuvée Prestige

Vinifiering

Tyvärr en informationsfattig hemsida som inte innehåller mer än de vanliga flosklerna om ett med naturen, småskalighet etc. Hade varit mer intressant med filosofi. I vilket fall som helst, premier cru med sammansättningen 70% pinot, 25% chardonnay och 5% meunier. Dosage på 9 gram per liter med okänt degorgeringsdatum. Okänd basårgång men gissar på 2010.

Bedömning

Detta är en mycket generös, pinottypisk champagne med riktigt bra prisvärde. Saknar en del komplexitet men har en intensiv fruktighet som jag uppskattar.
Doften intensiv med övermogna gula äpplen, honung, salubrin och kalk.
Smaken börjar med en relativt kort, intensiv smaktopp med djup smak av kaneläpplen, honung och briocher med vaniljkräm. Torr eftersmak med viss mineralitet.
Begränsad glasutveckling efter två timmar.

Karaktär

  • Intensitet: 86
  • Komplexitet: 78
  • Längd: 78
Betyg
82 (83) poäng
 
Toppen