Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

rs14

Medlem
Jag har satt upp PR Rosé 2008 på inköpslistan men nu blir man lite tveksam. Kanske ska köpa en flaska för omgående test. Den har ju fått ganska bra omdömen på CT iaf.

Enligt utskicket "Nya årgångar Juni 2016" så står Pol Roger BdB 2008 listad där men enligt SB's hemsida är det fortfarande 2006 som gäller. Den måste vara på gång närsomhelst nu, finns ju lite här och var i övriga europa.
 
Lilbert-1-1.jpg

2005 Lilbert-Fils Cramant
Lilbert-Fils är en liten producent i Cramant som har ett rykte om att göra otillgängliga blanc de blancer med riktigt hög syra. Det stämmer inte alls för denna champagne, som istället är ett riktigt fynd och går att konsumera just nu.
Vinifiering
100% grand cru chardonnay från Cramant. Dosage på 4,5 gram per liter och ligger på jästen 4,5-5 år. Okänt degorgeringsdatum.
Bedömning
Det här är en riktig fyndchampagne med imponerande intensitet och längd, långt ifrån den kruttorra smakprofil jag förväntade mig. Måste prova fler årgångar för att bedöma skillnader.
Doften är relativt intensiv av honung, tropiska frukter, brioche och brynt smör.
Smaken är intensiv och mycket lång med dominans av honung, smörkola, croissant och vanilj. Hittar också antydan till champinjoner. Medelhög syra. Som helhet saknar den mineralitet och elegans men shit vilken smakattack den bjuder på. Måste vara gamla stockar.
Fixar lätt en tuffare fisksoppa som bouillabaisse.
Karaktär
  • Intensitet: 87
  • Komplexitet: 75
  • Längd: 89
Betyg
84 (85) poäng
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Lilbert-1-1.jpg

2005 Lilbert-Fils Cramant
Lilbert-Fils är en liten producent i Cramant som har ett rykte om att göra otillgängliga blanc de blancer med riktigt hög syra. Det stämmer inte alls för denna champagne, som istället är ett riktigt fynd och går att konsumera just nu.
Vinifiering
100% grand cru chardonnay från Cramant. Dosage på 4,5 gram per liter och ligger på jästen 4,5-5 år. Okänt degorgeringsdatum.
Bedömning
Det här är en riktig fyndchampagne med imponerande intensitet och längd, långt ifrån den kruttorra smakprofil jag förväntade mig. Måste prova fler årgångar för att bedöma skillnader.
Doften är relativt intensiv av honung, tropiska frukter, brioche och brynt smör.
Smaken är intensiv och mycket lång med dominans av honung, smörkola, croissant och vanilj. Hittar också antydan till champinjoner. Medelhög syra. Som helhet saknar den mineralitet och elegans men shit vilken smakattack den bjuder på. Måste vara gamla stockar.
Fixar lätt en tuffare fisksoppa som bouillabaisse.
Karaktär
  • Intensitet: 87
  • Komplexitet: 75
  • Längd: 89
Betyg
84 (85) poäng

Låter tillräckligt intressant så jag beställer en flarra. Cramant är för övrigt ett underskattat område trots GC-status. Brukar finnas en gräddighet eller smörighet som jag gillar.
 

MartinE

Medlem
De här båda rackarna poppades i helgen:

IMG_0152.JPG


Damien Hugot Millésime 2008: Ännu en 2008:a som lovar gott! Doften är till en början relativt knuten, men den vaknar till liv efter ett par timmars kontakt med luft. Då bjuder den på en härlig brödighet i kombination med viss kryddighet och något blommiga toner. Inslag av bakpulver, stenkross, gröna äpplen, citron och mandelkaka. Senare även en fin ton av omogna hasselnötter. Smaken är frisk och mycket torr. Klart stram till att börja med! Det dyker efterhand upp äpplen, citrus, mineral, torra mariekex och hasselnötter. Hög årgångstypisk syra! Jag sparar delar av flaskan till dagen efter och då intensifieras kryddigheten i doften och jag noterar även ett inslag av mjölkchoklad. Smakmässigt känns den ofärdig idag, men här finns helt klart stor potential!

Damien Hugot Grand Cru Vieilles Vignes 2009: Den här känns mer tillgänglig i dagsläget. Doften är riktigt härlig: fruktig, parfymerad och något kryddig med viss fatkaraktär. Inslag av aprikos, mineral, äpplen och citrus. Frisk och mycket torr smak av konserverade persikohalvor, äpplen och grapefrukt. Hög syra. Även denna kan så klart vinna på några års ytterligare lagring, men jag tycker den är mycket bra redan idag!
 

Mattias Schyberg

Administratör
De här båda rackarna poppades i helgen:

Visa bifogad bild 7544

Damien Hugot Millésime 2008: Ännu en 2008:a som lovar gott! Doften är till en början relativt knuten, men den vaknar till liv efter ett par timmars kontakt med luft. Då bjuder den på en härlig brödighet i kombination med viss kryddighet och något blommiga toner. Inslag av bakpulver, stenkross, gröna äpplen, citron och mandelkaka. Senare även en fin ton av omogna hasselnötter. Smaken är frisk och mycket torr. Klart stram till att börja med! Det dyker efterhand upp äpplen, citrus, mineral, torra mariekex och hasselnötter. Hög årgångstypisk syra! Jag sparar delar av flaskan till dagen efter och då intensifieras kryddigheten i doften och jag noterar även ett inslag av mjölkchoklad. Smakmässigt känns den ofärdig idag, men här finns helt klart stor potential!

Damien Hugot Grand Cru Vieilles Vignes 2009: Den här känns mer tillgänglig i dagsläget. Doften är riktigt härlig: fruktig, parfymerad och något kryddig med viss fatkaraktär. Inslag av aprikos, mineral, äpplen och citrus. Frisk och mycket torr smak av konserverade persikohalvor, äpplen och grapefrukt. Hög syra. Även denna kan så klart vinna på några års ytterligare lagring, men jag tycker den är mycket bra redan idag!
Poäng på det. Hur bra var de? :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Och jag som försökte vara nyanserad och låta språket tala. Allt enligt tesen hundra ord säger mer än ett tal! ;)

Men OK då! Enligt min konservativa skala delar jag ut 86(+) respektive 87 poäng baserat på dagens ungdomliga form!
Med tanke på din snålhet så är det höga poäng i nivå med 90+ för de flesta. :)
 

Per Stade

Lege artis
När vi ändå provade Marc Hebrart Rosé i helgen så sög det lite efter mer rosa champagne. Vädret var ju lite trist men som bekant, efter regn kommer sol.
Gosset Grand Rosé är som alla vet en av de bästa roséchampagnerna, men efter att ha druckit den här flaskan måste jag nog prova Marc Hebrart igen. Och höja min poäng till 89.

image.jpeg


För att undvika missförstånd, vi åt inte jordgubbarna till champagnen, dom är bara där för att de gör sig så bra på bilden ;)
 

Alpha

Medlem
Jag brukar alltid få onda ögat av andra vinnördar när jag föreslår karaff till bubbel. Jag håller med dig – det blir ju bara bättre när bubblorna fått lugna ner sig lite och bubblet fått andas lite morgonluft! :)

Hur länge brukar du lufta och gör du någon skillnad beroende på sammansättningen? Övriga manade får också gärna svara.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Och jag som försökte vara nyanserad och låta språket tala. Allt enligt tesen hundra ord säger mer än ett tal! ;)

Men OK då! Enligt min konservativa skala delar jag ut 86(+) respektive 87 poäng baserat på dagens ungdomliga form!

Med tanke på din snålhet så är det höga poäng i nivå med 90+ för de flesta. :)

Möjligt, jag har gett Hugot 2008 och NV magnum med 08-bas 93 p oblint. Problemet är att jag håller NV snäppet högre men 94 är i mesta laget... men så blir det när man kollar sina poäng i efterhand. Svårt att få den perfekta relationen om man inte ska ändra.
 

MartinE

Medlem
Möjligt, jag har gett Hugot 2008 och NV magnum med 08-bas 93 p oblint. Problemet är att jag håller NV snäppet högre men 94 är i mesta laget... men så blir det när man kollar sina poäng i efterhand. Svårt att få den perfekta relationen om man inte ska ändra.
Ja, det är höga poäng! ;)

Och jag förstår vad du menar, men - utan att ha testat denna NV själv - tycker jag inte det är konstigt om du ger snäppet lägre poäng till årgångsvinet idag. Trots samma degorgeringsdatum borde NV upplevas som mer tillgänglig idag, p g a årgångsmixen (08/07), förmodat enklare druvmaterial och en klart högre dosage!
 
Toppen