Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

LeChat

Medlem
IMG_7037.JPG

Det är synd att flaskan är så förbaskat ful för innehållet är förbaskat bra! Kvällens flaska är strålande. Floral med tydlig viol, god marsipan och med en behaglig syra.
 

Elvis

Medlem
Det är synd att flaskan är så förbaskat ful för innehållet är förbaskat bra!

Jag håller med om att flaskan är ohyggligt ful men jag är inte lika helsåld på innehållet som många andra här på forumet. Jag drack den för tio dagar sedan och tycker att den är ett bra exempel på hur en champagne med mognadstoner smakar men jag tycker också att det är en ganska enkel champagne som saknar komplexitet. Bra köp om man vill ha en provning och vill ha med en skumpa med mognadstoner men inget jag kommer att köpa mer av.

I förra veckan blev det Legras & Haas 2007 som är perfekt att dricka nu men inte heller något jag jublar över. Jag dricker hellre 2011:an.

Och när jag ändå är på gnälligt humör så drack jag Comtes 2006 igår. En klassisk Comtes men för mig behöver den tid. Resten av lådan kommer att få ligga till sig i några år. Comtes blir så otroligt mycket bättre med mognadstoner. Jag sparade en tredjedel av flaskan i kylen så vi får se hur den är ikväll.

Har jag några lovord då? Ja, Charles Heidsieck Brut Réserve med 2007-bas är helt underbar, fullt i klass med 2008-bas faktiskt. Köpte en låda i somras från millesimes.com för 31 Euro/flaska. Vilket fynd!
 

magnum

Epernay, Frankrike
Jag håller med om att flaskan är ohyggligt ful men jag är inte lika helsåld på innehållet som många andra här på forumet. Jag drack den för tio dagar sedan och tycker att den är ett bra exempel på hur en champagne med mognadstoner smakar men jag tycker också att det är en ganska enkel champagne som saknar komplexitet. Bra köp om man vill ha en provning och vill ha med en skumpa med mognadstoner men inget jag kommer att köpa mer av.!
+1:)
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Jag håller med om att flaskan är ohyggligt ful men jag är inte lika helsåld på innehållet som många andra här på forumet. Jag drack den för tio dagar sedan och tycker att den är ett bra exempel på hur en champagne med mognadstoner smakar men jag tycker också att det är en ganska enkel champagne som saknar komplexitet. Bra köp om man vill ha en provning och vill ha med en skumpa med mognadstoner men inget jag kommer att köpa mer av.
Håller helt med, perfekt provningsskumpa för att visa fina mognadstoner men inget att köpa mängder av.
 

MartinE

Medlem
Jag känner att jag varit lite dålig på att rapportera på sistone, men här kommer mina tankar kring några av höjdpunkterna från det nya året:

IMG_2344.jpg

2011 Vilmart Grand Cellier d’Or: Logiken säger ju att det här kommer att bli bättre med lagring, men varför vänta – det är fullständigt underbart redan idag! Vilmart lyckas ännu en gång glänsa i en generellt svag årgång. Stor, komplex, bärig och utvecklad doft med inslag av citrus, jäst, smör, tranbär, jordgubbar, fat, ananas, lite honung, kardemumma, vitpeppar och hasselnötter. Frisk, torr, koncentrerad, mycket bärig och förförande tillgänglig smak. Det är massor av röda bär i kombination med smör, hasselnötter, röda äpplen (inkl tydlig skalbeska), ingefära och en aning kanel. Hög syra. Lång, torr eftersmak. Har jag nämnt att det är en fantastisk champagne? (snåla 91 p med potential på mer)

2002 R&L Legras Présidence: Det här är en mycket bra champagne, även om den känns lite oförlöst till en början. Den dricks lyckligtvis över två dagar och är klart godare och mer harmonisk dag två. Utvecklad doft av äpplen, mineral, gurka, nötter, askfat (!) och grädde. Smaken är frisk, torr, utvecklad men ändå lite kartig samt klart rökig (känns som cigarettrök – kanske inte så konstigt ändå att den luktar askfat). Jag hittar dessutom äpplen, citron, mandlar, honung, citronskal och gräddkola. (87 p)

2003 Comtes de Champagne Rosé: Utvecklad, bärig och något kryddig doft av svarta vinbär, jäst, mineral, kex och rostat bröd. Diskret, torr, bärig och något eldig smak av svarta vinbär, smultron och blodapelsin. Faktiskt besvärande tunn! Det är mycket bra så klart, men ändå den klart svagaste Comtes de Champagne Rosé jag druckit. (88 p)

Christophe Mignon Pur Meunier: Baserad på 2011 och 2012. Utan dosage. Det här var första, men knappast sista, gången jag testade en champagne från den här producenten. Oväntat bra! Komplex, brödig och fruktig doft med svagt rostade toner och inslag av blåbär, mogna äpplen, jäst, baguette, päron och körsbär. Mycket frisk, fruktig och mycket torr smak av äpplen, päron, mörka bär och äppelskal. (88 p)

IMG_2553.JPG


2007 Vouette & Sorbée Fidèle (deg dec 2009): Den som hävdar att man ska dricka sin Fidèle ung har inte druckit den här (alltså så här sent, mer än sju år efter degorgering)! Doften är fantastisk: utvecklad, komplex och med tydlig fatkaraktär. Till att börja med massor av röda äpplen. Efter hand utvecklas tydliga sherrytoner. Inslag av jäst, rostade mandlar, bakverk, tranbär, röda rosor och körsbär. Smaken är utvecklad, frisk, torr, aningen bitter och framförallt mycket äpplig. Dessutom grapefrukt och tranbär. (91 p)

2006 Cédric Bouchard Inflorescence La Parcelle Côte de Bechalin: Utvecklad, kryddig och klart komplex doft med inslag av krita, jäst, gröna äpplen, kex och hallon. Frisk, mycket torr, koncentrerad och något utvecklad smak. Den är tydligt kartig till en början med mycket gröna äpplen (Granny Smith). Därefter även hallon och hasselnötter. Mycket, mycket bra! (89 p)

IMG_2630.jpg

1996 Billecart-Salmon Cuvée Nicolas François Billecart: De som var med när det begav sig (i slutet av 2007) kommer ihåg att det såldes halvflaskor av den här för nästan inga pengar alls (299 kr) på SB. Det här var dessvärre min sista flaska. Men jäklar vilken glädje dessa små rackare har spridit under åren! Idag är den helt fantastisk samtidigt som den fortfarande har ett långt liv framför sig – för dem som har turen att ha fler flaskor kvar vill säga… Doften är mogen och komplex med klart rostade (och senare även brända) toner. Inslag av mogna och torkade äpplen, kex, jäst, musslor, mandlar, gräddkola, lime, torkade aprikoser och kaffebönor. Utvecklad, koncentrerad, komplex och mycket frisk smak av röda äpplen, röda päron, lime, nougat, grapefrukt och limeskal. Mycket lång, torr, eldig och något bitter eftersmak. Hög årgångstypisk syra. Kärlek! (95 p)
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
...
1996 Billecart-Salmon Cuvée Nicolas François Billecart: De som var med när det begav sig (i slutet av 2007) kommer ihåg att det såldes halvflaskor av den här för nästan inga pengar alls (299 kr) på SB. Det här var dessvärre min sista flaska. Men jäklar vilken glädje dessa små rackare har spridit under åren! Idag är den helt fantastisk samtidigt som den fortfarande har ett långt liv framför sig – för dem som har turen att ha fler flaskor kvar vill säga… Doften är mogen och komplex med klart rostade (och senare även brända) toner. Inslag av mogna och torkade äpplen, kex, jäst, musslor, mandlar, gräddkola, lime, torkade aprikoser och kaffebönor. Utvecklad, koncentrerad, komplex och mycket frisk smak av röda äpplen, röda päron, lime, nougat, grapefrukt och limeskal. Mycket lång, torr, eldig och något bitter eftersmak. Hög årgångstypisk syra. Kärlek! (95 p)

Blev nu väldigt sugen på en liten halva Bille 96. Helflaskorna kostade för övrigt 800 kr och det är väl snart vad halvflaskorna kostar...:(
Har du testat 02 med? Har hört blandat och det tar emot att testa med tanke på priset...

Håller helt med!
Skräll! Även 2018 är väl fantastisk...;)
 

Trydebull

Medlem
Blev nu väldigt sugen på en liten halva Bille 96. Helflaskorna kostade för övrigt 800 kr och det är väl snart vad halvflaskorna kostar...:(
Har du testat 02 med? Har hört blandat och det tar emot att testa med tanke på priset...

Jag har två flaskor 02 i källaren men tänker att de behöver ligga där ett antal år till. Men är också nyfiken på om någon testat dem idag!?
 

Stenberg

Medlem
Jag drack i förrgår en av mina nylevererade Charles Heidsieck Brut Reserv (ni vet den med 08-bas) och kan bara stämma in i den allmänna lovsången.
Måltidsdryck så ingen seriös provning och inga noter men väldigt gott. ;)
 

sunqan

Vinös
1996 Billecart-Salmon Cuvée Nicolas François Billecart: De som var med när det begav sig (i slutet av 2007) kommer ihåg att det såldes halvflaskor av den här för nästan inga pengar alls (299 kr) på SB. Det här var dessvärre min sista flaska. Men jäklar vilken glädje dessa små rackare har spridit under åren! Idag är den helt fantastisk samtidigt som den fortfarande har ett långt liv framför sig – för dem som har turen att ha fler flaskor kvar vill säga… Doften är mogen och komplex med klart rostade (och senare även brända) toner. Inslag av mogna och torkade äpplen, kex, jäst, musslor, mandlar, gräddkola, lime, torkade aprikoser och kaffebönor. Utvecklad, koncentrerad, komplex och mycket frisk smak av röda äpplen, röda päron, lime, nougat, grapefrukt och limeskal. Mycket lång, torr, eldig och något bitter eftersmak. Hög årgångstypisk syra. Kärlek! (95 p)

Även 1998 och 2000 såldes för 299... de hade 12 flaskor 1998 som saldo länge på passagen, men ingen hittade dem
Men helt plötsligt en dag stod de på golvet i butiken. Jag köpte tyvärr bara 6...
 
NV Pol Roger Brut Nature (eller pure eller vad dom nu kallar den, zero dosage)
Äppelmos, gul frukt, typ gula plommon. Friskt sura äpplen, osötat äppelmos, något knäckigt. Äppelpaj (utan kanel tycker jag, inte frun, hon känner den i gommen ), lite lemonad i eftersmaken. 89p
DSC_0364.JPG
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Dags för en rapport från vårt lilla mini-BYOB i Kalmar, inget fullskaligt sjöslag denna gång men väl en minnesvärd skärmytsling!
-Vi var sex deltagare varav tre från forumet i form av undertecknad, @Stenberg och @rs14. Postgatans sommelier @Robin fick också vara med på ett hörn efteråt då vi skickade till honom slattarna från kvällens bästa viner så han också kunde prova fast han var tvungen att jobba. :)

Provningens tema var helt oväntat Champagne och innehöll 10 viner i tre flighter. Alla viner dracks blint och avteckning skedde först efter att vi provat alla viner.
Alla flaskor "checkades in" till min eminenta fru som hällde flighterna medans vi lämnade lokalen för att undvika etitkettsfluktande.

Flight 1

Vin 1 - 2004 Pol Roger Sir Winston Churchill
Gott men känns väldigt ungt även om man anar en mognadston? Äppligt, lite tutti frutti och bränt gummi, någon sade Ahlgrens bilar.
Kan bli bra om 5-10 år, kvalitén finns helt klart där men idag 90P.
Betyg samtliga deltagare (en poängsätter ej); 90,89,91,90,90 [Avr. 90]
Reflektion efter avtäckning; Vinet har klara kvalitéer men får ändå anses underprestera då det var med råge kvällens dyraste vin.

Vin 2 - 2008 Paul Detune L'ancienne
Mycket mogen doft! Oerhört gott, frisk syra, små fina bubblor, lite halm och väldigt komplext. Mognadstoner men ändå väldigt ungt och friskt. Lite oxad? Kan det vara en Selosse??
Väldigt, väldigt bra!
94P
Betyg samtliga deltagare (en poängsätter ej); 94,92,92,93,93 [Avr. 92,8]

Vin 3 - 2011 Vilmart Grand Celliers
Oj, ungt, Grape, bröd, limeskal. Detta måste vara ekat. Lite bränt gummi i doften på ett bra sätt och en örtig ton i smaken. Gott!
Jag tycker att jag känner igen det och gissar på Vilmart vilket blev min enda rätta gissning för kvällen.
92P
Betyg samtliga deltagare (en poängsätter ej); 92,87,91,90,91 [Avr. 90,2]

Vin 4 - 2002 Francoise Bedel L'ame de la Terre
-Mycket mogen doft! Trött i bubblorna men fin längd, massor av sherry och begynnande russintoner. Klart passerat toppen men jag går igång och ger det 93P och gissar på mitten av 90-talet, 95-96 kanske?
En annan deltagare toksågar det och menar att russintonerna är allt för störande och markanta och att vinet passerat toppen för längesen.
Reflektion; Väl övermoget för att vara en 2002:a??
Betyg samtliga deltagare (en poängsätter ej); 93,89,93,89,93 [Avr. 91,4]

Handuppräckning best in flight; 2008 L'ancienne klar vinnare med 5 röster, Francoise Bedel får en röst.

Flight 2
Vin 5 - NV A Viot & Fils brut tradition (Kvällens slamkrypare, den billgaste champagnen i BS)

-God, ganska komplex, hyfsat trevlig längd där man kan ana lite mognad. Gissar på något ungt, nån odlarskumpa och ger det 89-90P
Betyg samtliga deltagare (en poängsätter ej); 90,86,91,88,91 [Avr. 89,2]

Vin 6 - 2006 Alfred Gratien Cuvée Paradis
-Doftar ekat, påminner lite om Vilmart? Bra, massa persika, ganska mycket sötma? Hög dosage? inte nån utpräglad syra...
Ingen aning vad det kan vara men tycker det är ganska bra, 91P
Betyg samtliga deltagare (en poängsätter ej); 91,88,92,91,90 [Avr. 90,4]

Vin 7 - 2008 Pierre Peters Les Chentillons
Ganska inetsägande doft, hittar kanske viss mognad? I smaken bra men intetsägande? bra syra men känns som citronsaft. Tråkigt 89P
Samtliga deltagare överens att det är ett ganska intetsägande vin och ingen har särskilt mycket att säga om det.
Reflektion; Glad att jag inte köpte på mig av detta, visst efter avtäckning kan man allt ana att vinet har kvalitéer men underpresterar stort med tanke på hajpen. Kanske är detta en "Salon" som plötsligt efter 118 år i källaren blommar ut och blir helt galet bra men jag är glad att jag la mina slantar på L'ancienne istället som ligger i samma prisklass.
Betyg samtliga deltagare (en poängsätter ej); 89,87,90,90,90 [Avr. 89,2]

Handuppräckning best in flight; 2006 Alfred Gratien får tre röster, A Viot & Fils två röster och PP en röst.

Flight 3
Vin 8 - Selosse Initial -deg Jan 16

Oj, gott! Skumbanan, tutti frutti, oxad. Någon kallar det bananaskids.
Friskt ungt men samtidigt en härlig mognadskarraktär!
92-93P
Betyg samtliga deltagare (en poängsätter ej); 93,93,92,90,92 [Avr. 92]

Vin 9 - 1996 Duval Leroy

Oj, härligt mogen men ändå otroligt frisk. Mjukt, moget, skaldjurstoner, fantastiskt gott! 93P! -Så här önskar jag att Winston -04 ska smaka så jag gissar på den. (Mitt vin så jag visste att den var med)
Betyg samtliga deltagare (en poängsätter ej); 93,93,92,90,92 [Avr. 92]

Vin 10 - 1995 Charles Heidsieck Blanc de Millénaires
Oj, oj, oj, oj, Krut, knallpulver och mer krut. Moget med en härligt stramhet underbar syra och längd längd längd... Löjligt gott! 94P
Betyg samtliga deltagare (en poängsätter ej); 94,90,95,94,93 [Avr. 93,2]

Alla är överens att detta var en helt galet bra flight och att man gärna hade suttit och sippat på dessa viner i veckor. Nivån är otroligt hög!

Handuppräckning best in flight; Heidsieck vinner med tre röster, Selosse får två och Duval Leroy en röst.

Vi bestämmer oss för att kora kvällens bästa vin med handuppräckning och vi får samma resultat här, WOTN blir BDM 95 följt av Duval Leroy på andra plats och Selosse på tredje följt av L'ancienne på fjärde.

Men, med tanke på att alla hade sista flighten i färskt minne fick den förstås lite fördel i röstningen och när jag sen räknar ut medelpoängen för vinerna ser listan istället ut så här:

1 - 1995 Charles Heidsieck Blanc de Millénaires [Avr. 93,2]
2 - 2008 Paul Detune L'ancienne [Avr. 92,8]
3 - Selosse Initial -deg Jan 16, 1996 Duval Leroy [Avr. 92]
4 - 2002 Francoise Bedel L'ame de la Terre [Avr. 91,4]
5 - 2006 Alfred Gratien Cuvée Paradis
[Avr. 90,4]
6 - 2011 Vilmart Grand Celliers [Avr. 90,2]
7 - 2004 Pol Roger Sir Winston Churchill [Avr. 90]
8 - NV A Viot & Fils brut tradition,2008 Pierre Peters Les Chentillons

Sammanfattningsvis så hamnar således Chentillons på jumboplatsen tillsammans med billigaste bubblet från BS och den dyraste champagnen hamnade näst sist.
Plats 1,2 och 3 var mycket jämna och ligger också prismässigt ganska lika. Jag får nog ändå säga att kvällen skräll trots allt var L'ancienne som ju än så länge är relativt ohajpad men löjligt bra!


-Tack till alla deltagarna för ännu ett otroligt trevligt BYOB i Kalmar, detta får vi göra snart igen!
IMG_1489908007791[1].jpg
 
Last edited:
Toppen