Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Elvis

Medlem
Jag drack Salon 1976 på magnum för några år sedan och den var alldeles för ung, även dag 2!

Däremot tyckte jag faktiskt att Salon 1996 var riktigt njutbar som nysläppt. Den var då mycket mer öppen än exempelvis 1997:an när den släpptes.

Nuförtiden tycker jag att Salon blivit alldeles för dyr. Om jag gör en 25-i-topplista över de bästa champagnerna jag druckit kvalar inte någon Salon in.
 

ChristianB

DipWSET
Dock räknar jag iskallt med att Salon 1996 blir ruggigt bra från och med 2030.

20-50 år beroende på årgång har jag läst mig till. Så 1996 ska väl intas runt 2046 för full utdelning :)
Blir till att chocka henne nästa gång jag pratar vin då! ;) Tack!
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
20-50 år beroende på årgång har jag läst mig till. Så 1996 ska väl intas runt 2046 för full utdelning :)
Ha ha, ja, är väl en hel del som börjar fundera på att sälja sina Salon -97 för att de inser att de inte kommer i drickfönster under deras livstid :)
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Ha ha, ja, är väl en hel del som börjar fundera på att sälja sina Salon -97 för att de inser att de inte kommer i drickfönster under deras livstid :)

Gör inte det! Salon 97 är riktigt bra nu. Senaste dracks på nyår som var lite i snipigaste laget men övriga jag druckit senaste åren har varit bra. För övrigt är Salon 85,88 & 95 grymma nu!:)

För lite empiriska studier se här.

Men jag instämmer med @Elvis att den blivit alldeles för dyr för att köpa. Bättre att satsa på Carelles om man vill ha lyxmesnil.
 

MartinE

Medlem
-Det är den väl nästan fortfarande? Ett decennium räcker väl knappast i detta fallet?
Ha ha, ja, är väl en hel del som börjar fundera på att sälja sina Salon -97 för att de inser att de inte kommer i drickfönster under deras livstid :)

Jag håller inte med! Jag tycker att 96:an är magisk nu! Men det är knappast en flaska som lämpar sig särskilt bra på en BYOB, utan den behöver tid och ska drickas i lugn takt - gärna över flera dygn! Se mina tankar från september här: http://champagne-bloggen.blogspot.se/2016/11/1996-salon.html

Salon 97 var fantastisk redan för 3-4 år sedan och är säkerligen ännu bättre idag. Jag har dock inte druckit den sedan juli 2013. Så här skrev jag då: http://champagne-bloggen.blogspot.se/2013/08/1997-salon.html

På just temat Salon pratade jag om vin och lagring med en kompis i helgen; hon undrade hur länge en Salon egentligen BÖR ligga? Någon som har en riktlinje för riktigt överdådigt bra Salon-form?
Rent generellt är ju Salon ett vin som kräver mycket lång lagring, beroende på faktorer som den höga syrahalten i druvorna från Le Mesnil-sur-Oger och att de undviker den malolaktiska jäsningen. Men, det är extremt årgångsberoende! 97:an utvecklades väldigt snabbt, medan årgångar som 1996 och 2002 självklart tar betydligt längre tid på sig. Någon på forumet (förmodligen @vintomas eller @Anders Landström) skämtade ju någon gång om att magnumversionen av Salon 1996 "sannolikt aldrig" kommer bli färdig! :)

Jag drack för övrigt 1983 och 1990 på nyårsafton, där jag upplevde att 83:an helt klart passerat zenit (men var fortfarande fantastisk) medan 90:an var mer svårbedömd (min flaska var nog ett svagt exemplar).
 
Last edited:

Ekdahl

Medlem
Arras från Tasmanien. En av Australiens bättre producenter av mousserande vin. :)
Aha, ser att det är en stor forumfavorit när jag söker i forumet - har helt gått förbi mig. Och nu blir jag nyfiken på riktigt - jag har lite som en quest också att hitta mousserande som kan konkurrera med Champagne. Dock verkar det vara svårfunnet, och om jag tolkar forumhistoriken rätt så var det 2015 senast den släpptes på SB? Någon som vet var man kan få tag på den?
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Aha, ser att det är en stor forumfavorit när jag söker i forumet - har helt gått förbi mig. Och nu blir jag nyfiken på riktigt - jag har lite som en quest också att hitta mousserande som kan konkurrera med Champagne. Dock verkar det vara svårfunnet, och om jag tolkar forumhistoriken rätt så var det 2015 senast den släpptes på SB? Någon som vet var man kan få tag på den?
Som kidzen säger, det är klart bättre att dricka GHB än att dricka tvålen i bajamajorna. :) :)

Skämt å sido, GHB, det vill säga Graham Beck finns i BS och i vissa butiker så du ska helt klart försöka få tag på en flaska och prova.
 

Ekdahl

Medlem
Som kidzen säger, det är klart bättre att dricka GHB än att dricka tvålen i bajamajorna. :) :)

Skämt å sido, GHB, det vill säga Graham Beck finns i BS och i vissa butiker så du ska helt klart försöka få tag på en flaska och prova.
Graham Beck har jag redan lurat på vederbörande för längesen vid ett möte hos Stora Satan. :)
Japp, och jag har numera blivit av med GB oskulden. "Tyvärr" så rankade inte jag (eller övriga 3 personer vid provningen) GB speciellt högt, tafsade inte på någon skumpa och kom precis efter den billigare Louis Bouillot för mig. (testat halvblint, med ett par helblinda jokrar). Gav den 84 p.
 

MartinE

Medlem
Jag anordnade en liten Louis Roederer-provning i fredags tillsammans med fyra vänner, i all enkelhet, med dessa tre flaskor:

IMG_2912.jpg

Louis Roederer Brut Premier (2012-bas): Brödig, något fruktig och överraskande komplex doft. Inslag av gula äpplen, brioche, lera, marsipan och lakrits. Efter hand lite brända toner. Smaken är frisk, torr och något fruktig, men tyvärr inte lika bra som doften. Inslag av Golden Delicious, citrus och citrusskal. Påtaglig syra. Känns lite tunn jämfört med de båda övriga vinerna. (83 p)

2011 Louis Roederer Rosé: Doften är bärig, brödig och relativt diskret med inslag av vinbär, hallon och lite lakrits. Mycket frisk, tydligt bärig och torr smak av körsbär, hallon, mandlar, röda äpplen och äppelskal. Lång, torr eftersmak. Det här är långt ifrån dåligt så klart, men helt klart den svagaste årgången jag druckit av Louis Roederer Rosé! (85 p)

2009 Louis Roederer Vintage: Brödig och fruktig doft med inslag av gula äpplen, deg, kex, hasselnötter och lite jordgubbar. Efter hand svaga sherrytoner. Fruktig, frisk, torr och något utvecklad smak. Äpplen, citrus och äppelskal. Mycket bra, men det är en svag årgång även av detta vin! (86 p)

Vintage 2009 blev provningens solklara vinnare - alla hade den som sin favorit! Sedan var det faktiskt oväntat jämt mellan Rosé 2011 och Brut Premier. Två av mina vänner tyckte att standardcuvéen var bättre än rosén!
 
Last edited:

Carlsson

Medlem
Jag kan bara instämma i dina noteringar om Rose 2011. Öppnade den på nyår och tyckte den var sjukligt svag. Jag avfärdade dock det svaga intrycket i att jag var lätt snorig just då. Öppnade en ny flaska i dag och den var i stort sett lika svag som då. Och nu är jag inte snorig som jag var då på nyår. Trist att det är min sons födelseår och jag har några flaskor kvar av dem. Får hoppas tiden gör sitt. @MartinE
 

MartinE

Medlem
Jag kan bara instämma i dina noteringar om Rose 2011. Öppnade den på nyår och tyckte den var sjukligt svag. Jag avfärdade dock det svaga intrycket i att jag var lätt snorig just då. Öppnade en ny flaska i dag och den var i stort sett lika svag som då. Och nu är jag inte snorig som jag var då på nyår. Trist att det är min sons födelseår och jag har några flaskor kvar av dem. Får hoppas tiden gör sitt. @MartinE
Jag tror tyvärr inte du ska hoppas för mycket. 2011 är generellt en svag årgång i Champagne, men det finns lyckligtvis en del ljusglimtar! Vilmart Grand Cellier d’Or (se http://www.finewines.se/threads/cha...i-som-vanligt-skumpa.3673/page-79#post-113486) är exempelvis en fantastisk champagne! En annan lösning är att vända blickarna mot Aube, där bl a Vouette & Sorbée och Marie-Courtin har gjort riktigt bra champagner från 2011.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Jag tror tyvärr inte du ska hoppas för mycket. 2011 är generellt en svag årgång i Champagne, men det finns lyckligtvis en del ljusglimtar! Vilmart Grand Cellier d’Or (se http://www.finewines.se/threads/cha...i-som-vanligt-skumpa.3673/page-79#post-113486) är exempelvis en fantastisk champagne! En annan lösning är att vända blickarna mot Aube, där bl a Vouette & Sorbée och Marie-Courtin har gjort riktigt bra champagner från 2011.
-Och 2011 Les Silions för allt smör i Småland! Kommer att bli en legend med några år på rygg!
 

chambertin

Medlem
Jag kan bara instämma i dina noteringar om Rose 2011. Öppnade den på nyår och tyckte den var sjukligt svag. Jag avfärdade dock det svaga intrycket i att jag var lätt snorig just då. Öppnade en ny flaska i dag och den var i stort sett lika svag som då. Och nu är jag inte snorig som jag var då på nyår. Trist att det är min sons födelseår och jag har några flaskor kvar av dem. Får hoppas tiden gör sitt. @MartinE
Sauternes från 2011 är väldigt bra och lagringsbarheten är inget problem för de bästa vinerna.
 
Toppen