Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Daniel A

Administratör
Mycket champagne den här fredagen (som vanligt?)! :)
DSC_1861.JPG

Satt på Moccasin i Malmö, som tacksamt serverar alla sina viner på glas. Och har en riktigt bra och intressant vinlista på det! Valet ikväll blev ganska enkelt.

(2013) Vouette & Sorbée, Blanc d'Argile
Ojojoj. Det här är bra. Tycker inte den framstår som så ung som den faktiskt är! Rätt expressiv i nosen direkt, och det blir bättre och bättre hela tiden. Visst, syran springer iväg lite på tungan och gör det lite obalanserat, men det finns en jäkla massa kraft i smakerna. Svaga men mycket välkomna oxidativa drag i det hela. Noter från minnet. Bra grejer! Möjligtvis gjorde en bra kväll vinet bättre, 91p.

Har inte druckit många droppar på sistone. Det här kändes som bra uppvärmning inför morgondagens äventyr i Köpenhamn!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Halleluja! Prisa Gudarna! Kors i taket!

Jag inhandlade champagne idag och har tillbringat någon timme med att njuta av en riktig godbit. Valet föll på 2008 Alfred Gratien Champagne Cuvée Paradis, vilket är en producent (och vin?) som jag har en lång och speciell relation med...

Det hela började någon gång för ett tiotal år sedan. Mitt vinintresse var i sin vagga och jag fick ett infall att "slå på stort" med en riktig dyrgrip till champagne och valde detta vin helt slumpmässigt för att imponera på frun vid något jubileum jag inte minns (säg inget till frun). Har för mig att det hette likadant men det var utan årgång. Runt 600 pix betalade jag i alla fall, vilket är ungefär samma pris som nu bortsett från inflationen.

Minns att vi blev mycket imponerade. För första gången så fattade jag vad bra champagne innebar och skillnaden på den upplevelsen och annan medioker champagne var milslång.

Parade med ost på terrassen idag. En brokig samling ostar, valda helt utan tanke på att det skulle sluta med champagne denna somriga dag. Jag tycker att det funkade lysande genomgående. Ingen magi dock.

Men jäklar vilken trevlig champagne det här är! Ung och säkerligen långtifrån sitt optimala drickfönster, men det är är hur bra som helst nu också. Mycket äpplen av både röd och gul karaktär. Lite lagom bokna. Nougat, bröd och läskande havtorn kompletterar fint och med någon kvart i glaset framträder havsfunk, ost och solvarm filt. Mycket bra intensitet och hög syra som känns fullständigt i balans. Kan nästan ana lite sälta. Lite grapefrukt i avslutet. Läskande och bedårande. (92p)

image.png
 
perseval-blogg-1.jpg

Provade Clément Perseval för första gången i helgen. Löjligt lågt prissatta champagner från ytterligare en Selosse-lärljunge baserad i Chamery (PC). Bara mono-cru-cuvéer från nämnda by, ingen dosage, viss ek, 35 år gamla stockar. Provade standardcuvéen som var mycket elegant med rena smaker. Borde vara en sommelierfavorit. Finns på Plus de Bulles till mycket bra priser.
 

ChristianB

DipWSET
Provade Clément Perseval för första gången i helgen. Löjligt lågt prissatta champagner från ytterligare en Selosse-lärljunge baserad i Chamery (PC). Bara mono-cru-cuvéer från nämnda by, ingen dosage, viss ek, 35 år gamla stockar. Provade standardcuvéen som var mycket elegant med rena smaker. Borde vara en sommelierfavorit. Finns på Plus de Bulles till mycket bra priser.
Köpte två flaskor på Plus de Bulles' senaste rea och det kan mycket väl bli köp igen, för båda har gått åt! För knappa 20 euro (eller vad det nu blev med frakt) så är det ett fantastiskt bra alternativ till de enklare bubblorna på SB! Jag har nog inte riktigt fastnat för Selosse på samma sätt som andra men det är tveklöst bra vin, och med en sådan skola borde ju Perseval också leverera! :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Tänk att jag har investerat i champagne ännu en gång. Blev lite taggad sist med den underbara Alfred Gratien. Passade därför på att prova ett annat bubbel som jag har hört mycket gott om.

image.jpeg

2010 Benoit Marguet Champagne Grand Cru Ambonnay

God champagne med fin intensitet och härlig syra, men det är inte jämförbart med förra veckans äventyr, varken preferensmässigt eller kvalitetsmässigt. Dricker det till tre underbara ostar. Mont d'Or är favoriten. En briljant ost som älskar vin i allmänhet och dagens champagne i synnerhet.

image.jpeg


Mångfacetterad äpplefrukt med lite oxidativa drag som får mina associationer till torr cider. Havsmineralitet med lite jästiga brödtoner, fat, krita och aningen honung. Trots obefintlig dosage bjuds det på bra rondör i munnen, men visst är det munsnörpande torrt. Gott, men ingen ny favorit. Kanske behöver det mer luft och/eller tid på rygg? (89p)
 

Elvis

Medlem
Var på Champagnedagen på Grand Hotel idag. Sitter just nu och sorterar mina anteckningar men dagens stora positiva överraskning var A.D. Coutelas Cuvée Louis Victor. En solera som startade 2005. Lika andel Chardonnay, Pinot Noir och Pinot Meunier. Ingen malolaktisk jäsning, åtta år på jästen och 4 gram dosage. Ett riktigt trevlig bekantskap och finns för bara 326 kr (!) i beställningssortimentet.

Tyckte även mycket om A.D. Coutelas Cuvée 1809 som flera här på forumet provat. Väldigt framträdande ekfat men jag gillar stilen. Den är nog strået vassare än Cuvée Louis Victor men kostar också 606 kr.

Jag kommer att köpa båda de här champagnerna och prova hemma i lugn och ro - det blir lite hetsigt när man provar så många champagner i rad.

Importören av A.D. Coutelas serverade även Armand Brignac Ace of Spades. En bra champagne men inte lika bra som A.D. Coutelas Cuvée Louis Victor...
 

ChristianB

DipWSET
Spenderade en trevlig måndag på Champagnedagen på Grand Hotell, precis som Elvis här ovan! Det blev en hel massa bra bubblor men det var som vanligt vissa sorter som stack ut. :)

Inledde med Gosset’s uppställning av samtliga viner; riktigt fräscht med inledande ”enklare” sorter men från och med Celebris vit/rosé så blev det genast mycket mer intressant, mer substansartat! Gosset 15 ans var betydligt bättre än vad jag mindes den från julafton förra året; rostat bröd, grillad citrusfrukt, stenighet som gränsade till smulig… Fortfarande med en benhård syra som kommer att låta vinet utvecklas väl under lång tid framöver!

Därefter plockade vi in en sväng hos Taittinger. Hög syra i basvinet (kan ha varit 08 men jag minns inte säkert…) och det lyfte kvalitén ytterligare ett snäpp. Lite väl fruktigt i sin allra enklaste form, möjligen något gram socker för mycket, men med Prelude kom balansen mellan frukt och syra i bättre fas! Deras vanliga Vintage 2009 var också en höjdare, med lite mer mogen frukt och mindre av den steniga, kritrökiga profilen jag minns av 2008.
Icke att förglömma är ju Comtes-vinerna, både vitt och rosé! Aningen blyg frukt, mer sten och syra, ungdomlig och kanske en aning svårtillgänglig, men den vita 2006 är bräddfull av intensitet som bara väntar på att släppas fram med åren. Första gången jag provar Comtes Rosé faktiskt och även den levererar på toppnivå. Den är ”tyvärr” i svårt sällskap med Belle Epoque Rosé, som provades lite senare… ;)
Möjligen är Taittinger inte mitt favorithus men det var flera hus som faktiskt slog båda prestigevinerna från Taittinger under eftermiddagen; bara för att nämna ett betydligt billigare exempel så är 2007 Delamotte betydligt trevligare, enligt mig!

På ett tips från en kollega sprang vi raskt upp till Perrier-Jouët för att inte missa deras finare vinare! NV Perrier-Jouët visar drag av den bättre sorten men med en lite för öppen och fruktig profil. Karaktäristiska vita blommor pekar på Chardonnay, men som mannen bakom bordet sade, det är faktiskt mindre än hälften av den vita druvan här. Måste vara husstilen som jag gillar. ;)
2008 Belle Epoque var definitivt en av de bästa under dagen! Vita blommor, vit persika, gula äpplen, en parad av citrusfrukter draperade i silke… Grym substans, perfekt avvägd syra från årgången och här är den florala husstilen komplett!
2006 Belle Epoque Rosé blev bästa rosén för dagen! Smultron, hallon, äppelblom, allt i en stil som är frukt-som-är-knappt-mogen-men-fräsch. Svårt att sätta fingret på men med rosé är det alltid kinkigt! 11% rött vin för färgens skull, härligt orangerosa ton!

Deutz stack inte ut i år, det var en standarduppställning… Classic på magnum var bra, möjligen lite bättre än vanliga flaskan, medan deras Blanc de Blanc var ett rätt trist kort. Frisk, citrusbetonad, gröna äpplen, men kort och definitivt långt ifrån deras äldre etiketter. 2012 Brut var bäst här, med lite mer av allt och mer finess än Classic.

Bollinger har inte varit ett hus på min favvo-lista sedan några år tillbaka, än mindre så när jag vi luskade ut på forumet att deras RD inte är mycket mer än en Extra Brut av Grand Année… Special Cuvée är helt ok, aningen rund för min smak. Special Cuvée Rosé är den klart bästa här, en av de bästa roséerna under dagen! Grand Année är betydligt mer komplett och välavvägd än standard-cuvéen, inte alls tokig och väldigt fräsch, men det saknas en dimension av det lilla extra.

Charles Heidsieck blev ett av dagens bättre stopp, med en standard-cuvée som var precis så bra som jag mindes den från tidigare tillfällen! Lätt, frisk, fin intensitet i frukten och med en liten ton av snäckskal som jag alltid fallit för! Rosén är uppe och nosar på samma nivå men kommer inte riktigt dit, och den faller lite i skuggan av glaset efter det, nämligen 1995 Blanc de Millénaires.
Ett återkommande inslag känns det som, och vi skojade lite om att det är dags för -96an att synas snart. 1995 är dock riktigt, riktigt bra med allt vad husstilen har att erbjuda från NV Cuvée men med extra allt; intensiteten är mer påtaglig, syran mjukare men med strukturerande kraft, åldern har givit ett brett spektrum av allt från nötter, vit choklad och brioche till grapefrukt, mogen persika och bokna äpplen!

Vid ett bord i lilla rummet hittade vi två märken på samma bord: Launois och Diebolt-Vallois.
Launois har jag alltid gillat, med den vanliga NV som ett gott exempel på BdB men med årgångsvinet (2010 nu och nytt för mig) som det bättre vinet! För dryga 300 kr är det antagligen ett av de bästa köpen i min bok, även om ett par hundralappar till ger bättre utdelning! Deras Blanc de Noirs ligger visst bara i BS men det var en rolig bekantskap; ett klart bättre försök än Deutz’ och deras BdB…
Diebolt-Vallois visar prov på en stil som jag aldrig riktigt blivit övertygad om. Hela vägen fram till Fleur de Passion är det rätt intetsägande, även om det är ytterst välgjort och i en tydlig husstil. 2007 FdP var förvånansvärt drickbar redan nu dock, med intensiv frukt, finstämd syra i bakgrunden och en dos mjuka bröd. Ca 8.5 år på fällningen har gjort underverk med råmaterialet som man anar i de enklare etiketterna!

Delamotte hade tre olika viner på både magnum och 75 cl-modell, så vi körde en jämförande provning här! Delamotte Brut på magnum är oförskämt bra och jag lutar åt att köpa det till sommaren; Delamotte är ett hus som alltid fått goda betyg i min bok men jag glömmer ofta bort att köpa det då det sällan står i hyllan på SB. Kul att återupptäcka!
Blanc de Blanc magnum är också riktigt fin, men lite mer blyg än den krämiga, gräddiga Brut! Inget som får hästarna att skena men det är så välgjort att jag faller direkt!
För 2007 Delamotte är det samma visa; den är kanon på vanliga flaskan men formatet på magnum ger det där lilla extra i vinet! Kanske är det inbillnig, kanske inte, men jag gillar det skarpt! Äpple, nougat, komplex citrus, grädde, äpplepaj… En av dagens bästa och som nämnt ovan klart mycket bättre än andra viner som utger sig för att vara på högre höjder. ;)

Så här långt in i dagen hade det blivit en mix av att spotta ut och svälja, så det började bli en aning svårt att hålla alla intryck på plats! Vi provade också:
- Roederer NV, magnum, bra men i skymundan av allt på högre nivå.
- André Clouet (NV, 2006, -08 samt -09 Chardonnay, senaste TSE-släppet av 2008 och den var bäst här).
- Pierre Peters Les Chetillons, 2007 samt 2009; -07 visar prov på en mognad som är långt före -09, med svampiga, skogiga drag av undervegetation, torkad frukt och kanderad citrus, medan -09 är mer solmoget, fortfarande fräsch frukt, brioche, nöt, avvägd syra. Klart bättre vin i min bok och det visar sig att ålder inte alltid är lika med ”bättre”!
- Egly-Ouriet… Fortfarande lite nytt för mig, men på en bra nivå. Måste provas i lugnare sammanhang.
- Guldkula; utvalt av Richard Juhlin tydligen och jag var skeptisk eftersom jag inte är på hans våglängd smakmässigt. Deras NV gav inget bestående intryck, medan BdN var betydligt bättre (tänk Dethune-hållet) och deras 1998 Diamond Label var supervass. 250 magnum-flaskor gjorda, till det ringa priset av knappt 10’000 kr/st… Bra? Oh ja. Värt det? Njae...

Det blev något mer glas av Delamotte innan vi drog iväg för en sent anländ kollega ville testa igenom deras magnum-buteljer, men sedan var klockan mer än fem och det var dags att packa ihop! Jag hade en kanondag, som vanligt, men i år kändes det faktiskt som att samtliga leverantörer var lite mer inbjudande än tidigare.

En reflektion vid sådana här mässor brukar vara att somliga är väldigt måna om att servera vänner och bekanta i branschen först, medan övriga får vänta lite. I år fick jag snarare intrycket av att leverantörerna bakom borden gjorde sitt yttersta för att välkomna alla och det ska de ha en god portion ”kredd” för!
 

Elvis

Medlem
Några fler intryck från Champagnedagen:

Bollinger är verkligen inne i en tråkig fas. Jag provade deras GA 2005, GA Rosé 2005 och RD 2002 och inget var bra. Bäst var GA 2007 från magnum men det var säkert magnummagin som gjorde det. Jag passade även på att fråga om Bollinger Rosé 2006 som jag såg på en flygplats nyligen. Det är en tax free-utgåva som antagligen inte kommer att släppas i Sverige. Eventuellt tar de in några lådor om Systembolaget är intresserat. Däremot kommer Bollinger GA Rosé 2006 att släppas i slutet av året så det kommer alltså att finnas två olika årgångsroséer från 2006.

Louis Roederer Rosé 2011 gick inte att känna igen. Roederer verkar för en gångs skull ha misslyckats med sin årgångsrosé. En obalanserad syrabomb helt utan den elegans som brukar prägla vinet. Däremot var Roederer Blanc de Blancs 2010 bra och mycket mer tillgänglig än den brukar vara som ung.

Vilka champagner imponerade mest då? Clos des Goisses 2006, tätt före Gosset Celebris Rosé 2007.
 

Elvis

Medlem
Inledde med Gosset’s uppställning av samtliga viner; riktigt fräscht med inledande ”enklare” sorter men från och med Celebris vit/rosé så blev det genast mycket mer intressant, mer substansartat! Gosset 15 ans var betydligt bättre än vad jag mindes den från julafton förra året; rostat bröd, grillad citrusfrukt, stenighet som gränsade till smulig… Fortfarande med en benhård syra som kommer att låta vinet utvecklas väl under lång tid framöver!

Då måste du fått en bättre flaska än min Gosset 15 ans. Min var trött och hade inte alls samma syra som Gossets övriga toppviner. Däremot imponerade Gosset generellt på mig. Både Celebris Rosé 07 och Celebris 04 var topp-tre för mig under Champagnedagen!

2008 Belle Epoque var definitivt en av de bästa under dagen! Vita blommor, vit persika, gula äpplen, en parad av citrusfrukter draperade i silke… Grym substans, perfekt avvägd syra från årgången och här är den florala husstilen komplett!

Den jag fick prova var varm och trött. o_O


- Guldkula; utvalt av Richard Juhlin tydligen och jag var skeptisk eftersom jag inte är på hans våglängd smakmässigt. Deras NV gav inget bestående intryck, medan BdN var betydligt bättre (tänk Dethune-hållet) och deras 1998 Diamond Label var supervass. 250 magnum-flaskor gjorda, till det ringa priset av knappt 10’000 kr/st… Bra? Oh ja. Värt det? Njae...

Intressant att Julle sätter sitt namn på champagne! Det känns lite som Hatt et Söner-varning på Guldkula. Guldkula är i princip en buyer's own brand där Guldkula låter fyra olika champagnehus ("utvalda av Richard Juhlin") producera deras olika viner. Guldkula Pink (rosén) görs av Mailly och är gissningsvis samma vin som Mailly Grand Cru Rosé. Guldkula Pink kostar 499 kr på Systembolaget vilket är väl ungefär 100 kr mer än Mailly Grand Cru Rosé skulle ha kostat. Inte samma överpriser som Hatt et Söner, med andra ord. Jag provade Guldkula Pink och tyckte att den var riktigt bra.

Övriga producenter som gör champagne åt Guldkula är Chanoine Frères, R&L Legras, Mailly och de Venoge. Det är de Venoge som gör den galet dyra Guldkula Diamond.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Övriga producenter som gör champagne åt Guldkula är Chanoine Frères, R&L Legras, Mailly och de Venoge. Det är de Venoge som gör den galet dyra Guldkula Diamond.
Alltså, allvarligt? Vem ska köpa tramset, knappast några vinnördar?
 

ChristianB

DipWSET
Alltså, allvarligt? Vem ska köpa tramset, knappast några vinnördar?
Jag har sett beställningar ute i butiken där jag jobbar; ekonomiskt starka kunder som faller till föga för lite reklam, det är samma modell som med trälådorna, fast den här gången är det Juhlin som är lådan. :D
Av de fyra vi provade så var åtminstone två riktigt bra, även om priset är lite högt för Diamond, som sagt...

Då måste du fått en bättre flaska än min Gosset 15 ans. Min var trött och hade inte alls samma syra som Gossets övriga toppviner. Däremot imponerade Gosset generellt på mig. Både Celebris Rosé 07 och Celebris 04 var topp-tre för mig under Champagnedagen!
Jag provade den i julas också och då var den mest bara kart och syra... Jag tyckte att den var klart bättre nu så möjligen färgades mitt omdöme lite av att jag upplevde en förbättring. Ett bra vin men kanske lite mycket av en kul grej för huset. ;)

Angående 2008 Belle Epoque så provade jag den två gånger under dagen; vid första tillfället stod den mycket riktigt på bordet och var inte riktigt sitt vanliga jag, medan andra vändan var från ishinken och då var den mycket bättre!
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Då måste du fått en bättre flaska än min Gosset 15 ans. Min var trött och hade inte alls samma syra som Gossets övriga toppviner.

Intressant, i julas tyckte jag att den vi drack var kartig och oangenämt hög i syran, så det måste vara rejäl flaskvariation. Planen är att hålla på dem några år till o se vad som kan utvecklas, kanske en per år framöver!
 
Toppen