Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Jimmy A

Medlem
IMG_2129.JPG
IMG_2136.JPG
IMG_2137.JPG


Ikväll har det blivit lite champagne. Marguet var ung med härlig syra. Helt utan dosage. Tror den kan blir riktig bra om några år. 87 poäng.
Mumm var lite tråkig och tillrättalagd. Helt ok men ibland vill man ha något som kittlar till. 85 poäng.
Duval har jag druckit en gång tidigare i form av NV rose. Den var jag inte alls imponerad av så 2006 var en härlig överraskning. Härligt doft av varma gula frukter med en lite nötighet. Mikroskopiska bubblor som levererade en frisk och lång smak. 89 poäng.
 

Pontus

Medlem
2008 Veuve Clicquot Rosé. Doft av hav, citrus och röda bär. Kryddiga och blommiga toner. Smak av citrus, citrusskal, röda vinbär och jordgubbar. Knivskarp syra. Lång, skön eftersmak - lager på lager av citrus och röda bär. Riktigt fin champagne, särskilt med lite högre temperatur. 93p+.
 
Last edited:
Provade en första flaska av den "berömda" Duval-Leroy GC Bdb 2006 under två dagar nu i helgen. Riktigt bra och pr-sv-rt får man ändå säga och ganska moget nu. Ingen aning om det kan tjäna på att ligga lite till på rygg, vi köpte tre flaskor och betar nog av nån er år för att se :)
 

tobbe81

Medlem
Vart en trevlig kväll igår började med lite blinis med smetana silverlök å kalix samt foiegras vi öppnade starkt med en rare 2002 som var helt magiskt i sin form med lager på lager utav nötter i alla dess former och lite oxiderade mognadstoner 94P
18739617_10158812841345008_7258481496515766633_n.jpg
18767572_10158812841505008_3401632273086709858_n.jpg

Vi följde sedan upp med en Bereche bas 2010 deg maj 2015 denna flaska var riktigt funky jätte mycket kanderade och rostade äpplen inte alls i min smakprofi 88Pl
18740235_10158812841635008_120262923844102246_n.jpg

till middagen fick jag känsla och öppnade en sir winston 99 som var som att äta fransknougat och helt jävla magiskt och på sin absoluta topp idag 95P
18699976_10158812841750008_7524201444737145956_n.jpg
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
En gammal provning med CH och Jesper i vårsolen. Först på programmet rosé.

CH 2017 maj.jpg

Bildstabilatorn hänger tydligen inte med i svängarna...

Legras & Haas Rosé var en korrekt och lite tråkig huschampagne för ca 300 pix. Bättre än så kom jag inte i gissningarna. Inget fel alls men ger inget extra.

Sen kom ett av mina favorithus som har den bästa överkomliga Rosé NV:n av alla inklusive Gosset som alla vurmar för. Billecart Rosé visade prov på blodapelsin och smultron och visar upp en hel annan klass en föregångaren. Härligare eftersmak och avslut med lite blommor.

Efter kom en fantastisk Krug GC (06-bas). Tredje gången jag dricker och andra gången blint. Har varit fullkomligt strålande alla gånger och är undantaget som bekräftar regeln när det gäller ung GC som brukar vara för syrastinn. Denna gången spikade jag den även om jag trodde på 05 eller 07-bas. Lite krutig men framförallt fat och svampsoppa med lång härlig eftersmak. Då går tankarna till Krug eller Bolly.

Efter det en typisk odlarskumpa med kvalitét. Torr mognad och mycket karaktär, Chartogne-Tailliet Couarres (solera?).

Belle Epoque 2008 ung syrastinn och väldigt knuten. Ingen höjdare denna kvällen och blott den andra 08an jämte André Jacquart som jag känner måste ligga till sig några år.

Bonusen på bilden kom jag inte ihåg men nästa bonus till pannkakorna kl 01:30 kommer jag ihåg!:D
IMG_20170506_003614.jpg

Efter att ha druckit den fantastiska GC:n med 06-bas vill man jämföra med 07:an. Nattamat med CH och hans första gissning var faktiskt Krug men med sunt förnuft vågade han inte stå fast vid det för vem tar fram Krug till bacon, potatis och pannkakor...:vägg:
Mer klassisk ung GC med hög syra. Resterna sparades några dagar och dracks som uppvärmning inför en BYOB.

Rangordning:
  1. Krug GC (06)
  2. Chartogne-Tailliet Couarres
  3. Krug GC (07)
  4. Billecart Rosé
  5. Belle 08
  6. Legras & Haas Rosé


I helgen blev det mer champagne med Jesper.

J 2017 maj.jpg

Ulysse Collin Les Pierrières BdB (2012) som jag tror var en av @Mattias S favoriter på lilla champagnedagen förra året. Knastertorr och lite karitg. Med äpplen och mandel. Elegant och tendenser till att bli riktigt bra. I dagsläget inget mig för pga alldeles för ung, torr och vresig. Föredrar Collins BdN i detta stadie.

Bonus blev en Bille NF 1996 för att fira av våren. Mogen på gränsen till överlagrad. Lite småoxad doft men ändå en massa nötter, skog och lite murrig. Typ våt bark. Smaken är lång med en markerad och pigg syra ala 96. Näst sista flaskan i halvformat och ska inte spara den andra länge till. Drack helflaska för 2-3 år sedan och den var betydligt bättre. Halvflaskor är trevligt men lite vanskligt när det gäller kvalitet vad det verkar av mina och andras erfarenheter.

Snart dags för mer Krug hos @Sörplarn :D
 

Attachments

  • IMG_20170505_224903.jpg
    IMG_20170505_224903.jpg
    42,3 KB · Visningar: 177
  • IMG_20170506_003614.jpg
    IMG_20170506_003614.jpg
    18,4 KB · Visningar: 186
  • Jesper 2017 maj.jpg
    Jesper 2017 maj.jpg
    57,3 KB · Visningar: 207

Jos

Medlem
Vi hade en fantastisk helg i Champagne i helgen och det dracks en del gott! Till en början såg det ut att bli katastrof då röd dag på torsdagen innebar att i princip alla hade mer eller mindre stängt hela helgen. Chefen i Champagne, @magnum, ryckte som tur ut och styrde upp hela helgen så vi ändå fick till ett gäng med riktigt bra besök och inte minst väldigt mycket gott att dricka!

Och som sagt, det blev en del gott... Brukar vara dålig på att lägga in det som dricks här men kan kompensera med att lägga in det jag i alla fall kommer ihåg att vi drack i helgen, - även om jag säkert missat något :) Selosse är ju givetvis magisk men annars var ju B-S 2004 magnum otroligt bra och likaså D-V FdP 2006. Bonnaire -82 blev efter lite luftning även den mycket bra. Men förutom Drappier så var det väl inget som var direkt trist.

Billecart-Salmon BdB 2004 Magnum
Billecart-Salmon Cuvée Nicolas Francois Billecart 2002
Billecart-Salmon Extra Brut
Billecart-Salmon Rosé
Bonnaire 1982
Bonnaire 2006
Bonnaire 2008
Bonnaire 2008
Bonnaire Brut Zero
Bonnaire Prestige
Bonnaire Variance
Bouquin-Dupont Vieille Reserve BdB
Charles Ellner Rosé
Damien Hugot BdB
Damien Hugot 2009
Damien Hugot Rosé
Damien Hugot vieilles vignes
Diebolt Vallois 2010
Diebolt Vallois BdB
Diebolt Vallois Fleur de Passion 2006
Diebolt Vallois Fleur de Passion 2007
Diebolt Vallois Prestige
Diebolt Vallois Prestige av årgång 1995 och 1996
Drappier Brut Nature, Sans Ajout De Soufre
Guilette-Brest
Jacquesson 735
Jacquesson 738
Jacquesson 739
Jacquesson 740
Jacquesson Lieux-Dits Dizy Corne Bautray Récolte 2007
J.L. Vergnon Eloquence BdB
Legras Haas Brut
Legras Haas Rosé
Marc Herbrart Noces de Craie 2012
Marc Herbrart Rive Gauche Rive Droite
Marc Herbrart Rose
Paul Clouet Cuveé Prestige
Selosse Les Carelles deg 2014
Selosse Rosé deg 2015
Varnier Fanniere Rosé

Sen blev det några stilla viner också och de som stod ut var dessa med Giscours i topp som var otroligt bra.
Chateau Giscours 1979 Magnum
Christian Moreau Les Clos 2014
Fabien Coche Meursault, Les Chevalieres 2014
Raveneau Montee de Tonnerre 2010
 
Last edited:

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Vi hade en fantastisk helg i Champagne i helgen och det dracks en del gott! Till en början såg det ut att bli katastrof då röd dag på torsdagen innebar att i princip alla hade mer eller mindre stängt hela helgen. Chefen i Champagne, @magnum, ryckte som tur ut och styrde upp hela helgen så vi ändå fick till ett gäng med riktigt bra besök och inte minst väldigt mycket gott att dricka!

Och som sagt, det blev en del gott... Brukar vara dålig på att lägga in det som dricks här men kan kompensera med att lägga in det jag i alla fall kommer ihåg att vi drack i helgen, - även om jag säkert missat något :) Selosse är ju givetvis magisk men annars var ju B-S 2004 magnum otroligt bra och likaså D-V FdP 2006. Bonnaire -82 blev efter lite luftning även den mycket bra. Men förutom Drappier så var det väl inget som var direkt trist.

Billecart-Salmon BdB 2004 Magnum
Billecart-Salmon Cuvée Nicolas Francois Billecart 2002
Billecart-Salmon Extra Brut
Billecart-Salmon Rosé
Bonnaire 1982
Bonnaire 2006
Bonnaire 2008
Bonnaire 2008
Bonnaire Brut Zero
Bonnaire Prestige
Bonnaire Variance
Bouquin-Dupont Vieille Reserve BdB
Charles Ellner Rosé
Damien Hugot BdB
Damien Hugot 2009
Damien Hugot Rosé
Damien Hugot vieilles vignes
Diebolt Vallois 2010
Diebolt Vallois BdB
Diebolt Vallois Fleur de Passion 2006
Diebolt Vallois Fleur de Passion 2007
Diebolt Vallois Prestige
Diebolt Vallois Prestige av årgång 1995 och 1996
Drappier Brut Nature, Sans Ajout De Soufre
Guilette-Brest
Jacquesson 735
Jacquesson 738
Jacquesson 739
Jacquesson 740
Jacquesson Lieux-Dits Dizy Corne Bautray Récolte 2007
J.L. Vergnon Eloquence BdB
Legras Haas Brut
Legras Haas Rosé
Marc Herbrart Noces de Craie 2012
Marc Herbrart Rive Gauche Rive Droite
Marc Herbrart Rose
Paul Clouet Cuveé Prestige
Selosse Les Carelles deg 2014
Selosse Rosé deg 2015
Varnier Fanniere Rosé

Sen blev det några stilla viner också och de som stod ut var dessa med Giscours i topp som var otroligt bra.
Chateau Giscours 1979 Magnum
Christian Moreau Les Clos 2014
Fabien Coche Meursault, Les Chevalieres 2014
Raveneau Montee de Tonnerre 2010

Jäklar vilken trevlig helg! :D
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Noterar att en riktig favorit åter finns hos bolaget igen, Eric Rodez BdN!
Personen som kom på den ljusa idén att höja priset från 331:- till 529:- bör dock få sparken.

Jag vet inte när den kostade 331:- hos SB, men överlag verkar priset ha gått upp på den överallt. Den gick att köpa för ~€37 på Plus de Bulle för 1½ år sen, men kostar nu ~€41 där! Fortfarande bättre än SB dock! ;)
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Noterar att en riktig favorit åter finns hos bolaget igen, Eric Rodez BdN!
Personen som kom på den ljusa idén att höja priset från 331:- till 529:- bör dock få sparken.
En av mina NV-favoriter utan tvekan. Producenten har höjt men går att hitta för 400 kr. För 529 kr kan man lika gärna gå på fantastiska Grand Vintages...

Är så frustrerande att SB inte parallellimporterar och att importörerna gladeligen utnyttjar detta faktum.:mad:
 

namkrad

Medlem
Halloj,
Hoppas detta är rätt tråd för denna fråga.
Jag köpte några flarror av denna Michel Gonet 2010 och redan i butiken notetade jag att det stod 2004 på bakre etiketten. Vad innebär det? Killen på SB hade inga svar och Gonet's hemsida verkar inte uppdaterad. Däremot visar den att senaste Prestigen är en 2004...
TIA
IMG_6628.JPG
IMG_6629.JPG
 

magnum

Epernay, Frankrike
Halloj,
Hoppas detta är rätt tråd för denna fråga.
Jag köpte några flarror av denna Michel Gonet 2010 och redan i butiken notetade jag att det stod 2004 på bakre etiketten. Vad innebär det? Killen på SB hade inga svar och Gonet's hemsida verkar inte uppdaterad. Däremot visar den att senaste Prestigen är en 2004...
TIA
Visa bifogad bild 10240 Visa bifogad bild 10241
En av etiketterna är fel! Den årgång som står på korken borde vara den riktiga.
 

namkrad

Medlem
:D
Tack för svaren!
ja, det kändes som om nåt blev knas eller också är det som med gamla Alfor, de tog vad som fanns på hyllan...
Bakre etiketten ser riktigt sliten ut där trycket nästan bleknat bort (iaf på de tre flarror jag köpte)!
 
Toppen