Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

MartinE

Medlem
Korkade upp en Veuve Clicquot 2008 igår här i Sao Paulo. Det var vid poolkanten på en nattklubb så ingen optimal provningsmiljö men det här var nog den första 2008:a som jag blev besviken på. Jag tyckte att både 2002 och 2004 var riktigt bra men den här kändes faktiskt lite svagare, mest på grund av att dosagen kändes högre än vanligt och liksom låg ovanpå och simmade, ungefär som den kan göra på ett ungt årgångsvin från Taittinger.

Tråkigt att flaskan gjorde dig besviken. Men den kanske bara behöver mer tid? Det verkar konstigt om de skulle ha mer dosage än vanligt på en 2008. De flesta har ju snarare lägre p g a årgångens karaktär samtidigt som den allmänna trenden är en allt lägre dosage!

Jag noterade förresten att de hade skrivit ut degorgeringsdatum på etiketten (mars 2015). Är det en nyhet för Veuve Clicquot? Plus i kanten för det i alla fall.
Ja, det är en välkommen nyhet! Det finns även med på VC Rosé 2008 och på deras Cave Privée-flaskor men jag har aldrig tidigare sett det på deras vanliga årgångschampagner.

Sedan undrar jag hur LVMH resonerar med Veuve Clicquots årgångsviner på senare år. Med Grande Dame gjorde de ett rekordlångt årgångshopp mellan 1998 och 2004 och med vanliga årgångsvinet är 2008 blott den tredje årgången de släpper på 2000-talet. Säljer de så bra av sina NV att de inte har druvmaterial till att göra fler årgångsviner?
I samband med att 2004:an släpptes gick Veuve Clicquot ut med att de vanliga årgångsvinerna skulle komma mer sällan framöver och att 2008 skulle bli nästa årgång. Om det sedan beror på att man verkligen höjt ambitionsnivån för årgångsvinet eller om det beror på att druvorna hamnar i Dom Pérignon-flaskor istället, som också kan vara en möjlig förklaring - åtminstone om man tror på @vintomas fullt rimliga konspirationsteorier (se denna tråd: http://www.finewines.se/threads/ruinart-brut-millesime-2008.4102/#post-99961) - ska jag låta vara osagt!

När det gäller La Grande Dame kom det ju en 2006:a och det kommer även att komma en 2008!
 
Last edited:
Vertus.jpeg

2008 Larmandier-Bernier Terre de Vertus Premier cru Extra brut
Terre de Vertus är en single-cru champagne med chardonnaydruvor som hämtas från hembyn. Första jäsningen görs på både ek och ståltank, malo, lagring på jästen i minst fyra år, ingen dosage.

Det här är en stiltypisk Vertus-BdB med utpräglad skaldjursmineralitet och hög syra. Kroppen är inte riktigt där än och kraften i eftersmaken kan förbättras, men subtiliteten i grundsmaken är fantastisk.
Doften är normalstor med framträdande krita, ostronskal, smör, krusbär, brödjäst och honung.
Smaken är medelfyllig med mycket fin koncentration av mineralitet, ostronskal, omogen persika, omogna krusbär och med en lätt gräddig avrundning. Hög syra som gör att huvudintrycket kan upplevas lite kartigt. Normallång längd.
En timmes glasutveckling ger svag smak av skogschampinjoner och honung samt nedtonad syra.
Det här är en närmast perfekt matchning till ostron. Bör ligga tre till sex år till i källaren.

Betyg: 80 (84) poäng
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Vertus.jpeg

2008 Larmandier-Bernier Terre de Vertus Premier cru Extra brut
Terre de Vertus är en single-cru champagne med chardonnaydruvor som hämtas från hembyn. Första jäsningen görs på både ek och ståltank, malo, lagring på jästen i minst fyra år, ingen dosage.

Det här är en stiltypisk Vertus-BdB med utpräglad skaldjursmineralitet och hög syra. Kroppen är inte riktigt där än och kraften i eftersmaken kan förbättras, men subtiliteten i grundsmaken är fantastisk.
Doften är normalstor med framträdande krita, ostronskal, smör, krusbär, brödjäst och honung.
Smaken är medelfyllig med mycket fin koncentration av mineralitet, ostronskal, omogen persika, omogna krusbär och med en lätt gräddig avrundning. Hög syra som gör att huvudintrycket kan upplevas lite kartigt. Normallång längd.
En timmes glasutveckling ger svag smak av skogschampinjoner och honung samt nedtonad syra.
Det här är en närmast perfekt matchning till ostron. Bör ligga tre till sex år till i källaren.

Betyg: 80 (84) poäng
Tack för omdömet! Jag testade själv 2010 igår och den var verkligen sylvasst skarp, (malo är vell ändå blockerad?) nästan så man fick munsår, men riktigt så känslig som @StefanAkiko har jag nog förhoppningsvis inte blivit ;)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Tack för omdömet! Jag testade själv 2010 igår och den var verkligen sylvasst skarp, (malo är vell ändå blockerad?) nästan så man fick munsår, men riktigt så känslig som @StefanAkiko har jag nog förhoppningsvis inte blivit ;)
Provade 10:an idag också och älskade den! Mängder av krut, champinjoner och honung. En lysande champagne. Mycket Loire-känsla på ett positivt vis! :)

Tyckte det var bra bett i syran, men bara positivt...
 

CH

Medlem
Drack upp slattarna som blev över från på Champagnedagen OFF i Göteborg igår och rundade av kvällen med att öppna några extra flaskor.
2016-05-18 22.06.57.jpg

Pascal Doquet Arpége
David Leclapart l´Amateur LV11
Chartogne Taillet Sainte Anne
Legras & Haas Bdb
Legras & Haas Bdb 2008
Vilmart Grand Cellier (inte med på bild)
Paul Dethune Cuvee Prestige
Marguet Sapience 2007
Marguet Elements 11
Marguet Ambonnay 2010
Mailly Bdn
Selosse Initial (14/1-15 inte med på bild)
Chartogne Taillet Heurtebise 2009
Dom Ruinart Rose 1996
R&L Legras Saint-Vincent 2008
Selosse Sous le Mont (12/2-13)
Henriot Cuvee des Echanteleurs Magnum 1988
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Drack upp slattarna som blev över från på Champagnedagen OFF i Göteborg igår och rundade av kvällen med att öppna några extra flaskor.
Visa bifogad bild 7162
Mycket gott där. Hur smakade Henrioten? Är årgången 1936 eller är det önsketänkande – alternativt ett tecken på att jag behöver skaffa glasögon? :eek:

Tack för en fantastiskt trevlig mini-mässa med löjligt mycket gott. Inte var dag man får dricka en sanslöst trevlig vit Rioja med bubblor. ;)
 

mmh

Medlem
Förvånansvärt öppen, ingen var nära att gissa på 08. Påminner extremt mycket om 96 & 00.
Tack för detta. Har en flaska hemma och det finns risk för att korken åker av ikväll eller imorgon...
 

doda

Medlem
Förvånansvärt öppen, ingen var nära att gissa på 08. Påminner extremt mycket om 96 & 00.
Oj. Tycker att 96:an är ruskigt bra. Hur fick ni tag på 08:an? Bollis har väl fortfarande 00, eller är det ett årgångsbyte som påbörjats i smyg till 08?
 

Elvis

Medlem
Oj. Tycker att 96:an är ruskigt bra. Hur fick ni tag på 08:an? Bollis har väl fortfarande 00, eller är det ett årgångsbyte som påbörjats i smyg till 08?

Intressant årgångshopp om de hoppar över 2002, 2004 och 2006.
 

Sörplarn

Medlem
Oj. Tycker att 96:an är ruskigt bra. Hur fick ni tag på 08:an? Bollis har väl fortfarande 00, eller är det ett årgångsbyte som påbörjats i smyg till 08?

Den är riktigt bra, den finns ute i Europa redan och tror till hösten i Sverige, sitter själv på ett gäng redan, står lite längre bak i denna tråd. Det är beställningsvara icke något SB tar ansvar över.

Dock kan ju jag tycka att levrantören tar i lite väl i priset om de hamnar på 800-900 flaskan då den går att hitta billigare nere på kontinenten för en 08 och oftast kan man pruta vid köp av sex flaskor eller fler.
Man "rear" ut 2000 från cirka 753 SEK till 525 SEK i nuläget.


Long time lurker, postar för första gången :)

Jag ringde till Scandinavian Wine & Food KB igår och frågade om St Vincent 2008 och de sade att R&L Legras precis är klara med den. De ska förmodligen ha 2008an till försäljning parallellt med årgång 2000 då de har många från år 2000 kvar. De har dessutom sänkt priset på 2000 till 525kr. De kunde inte svara på om den skulle komma innan eller efter sommaren men priset skulle förmodligen bli 800-900kr för 2008an.

Jag har gillat R&L Legras Blanc de Blancs och deras Cuvée Présidence skarpt så St Vincent 2000 för 525 känns plötsligt väldigt lockande att prova!
 
Last edited:
Intressant årgångshopp om de hoppar över 2002, 2004 och 2006.
Ja verkligen, speciellt 2002 för en BdB. Tycker nog Legras är ett föredöme när det gäller att vara selektiva med prestigeårgångarna. Om jag minns rätt gjordes St Vincent endast två ggr under 90-talet - 1990 och 1996.
 

Jos

Medlem
Hittade en Dehours Grand Reserve som vi poppade och som var väldigt trevlig. Kollade vad jag betalat och för 250 spänn är det ett bättre budgetbubbel. Grymt prisvärd! :D
 

mmh

Medlem
För att fortsätta temat Legras Saint Vincent 2008 så kan jag berätta att jag drack en flaska igår tillsammans med min fru och jag håller med @CH om att den är väldigt öppen och tillgänglig för tillfället. Jag drack en 1996a för ett par månader sedan och visst finns det likheter men 2008 känns mycket mera balanserad och komplex redan nu. 1996an är visserligen god, men jag föredrar definitivt 2008an. Blint skulle jag aldrig ja trott att det skiljer 12 år mellan dem, snarare 2-4 år i och med att 1996an (nya etiketten) kändes väldigt ung för sin ålder medan 2008an kändes förvånansvärt mogen och rund. 1996ans höga syra bidrar säkert till detta.

Köpte flaskan från Lea & Sandeman i London för 62£.

På tal om att rea ut gamla årgångar så fyndade min fru den nyss nämnda 1996an och en till för 25£ för ganska exakt ett år sedan. Även detta i samma Lea & Sandeman.
 
Toppen