Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne och bubbel för Nyårsafton

chambertin

Medlem
Hej alla härliga Vin-entusiaster!

Har ni som jag upptäckt att 2015 lider mot sitt slut, bara en månad kvarstår av detta år och vad betyder detta?
Ja säker massa saker som kanske betyder mer eller mindre för somliga.
Men en sak går ju inte att undgå, det skall drickas champagne på nyårsafton, och med största sannorlikhet måste något beställas från vårt kära SB BS =)
Vad har ni planerat att korka upp på nyår? Några bra tips i blandade prisklasser vore trevligt om vi kan dela med oss av .
Jag är av den sorten som älskar att testa nya viner och producenter så var inte blyga !

Själv lutar det åt att testa Philipponnat Grand Blanc 2006 till fördrinken inför middag sedan för att skåla in det nya året med Charles Heidsieck Brut Réserve.
Hemma hos mig brukar champagne inleda som aperitif samt till nyårsmiddagens första rätt.
Sen blir det ofta mer champagne när man kommer in igen efter 12-slaget.
Blir nog mest champagne från källaren för egen del men om jag skulle handlat på bolis så hade jag nog valt någon/några av dessa:
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Det är inte forumets starkaste sida att läsa trådskaparens startinlägg och följa trådens andemening. Däremot så är vi jäkligt duktiga på att skapa helt nya och innovativa ämnen helt utan stringens till ämnet. ;)
men det är ju det som är charmigt när man uppskattar bra vin och kommer in på annat :)
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Kanske lite :rolleyes:.
Det är han säkert. :)
Jag tror det är lite utav båda sidorna här, i min bransch är det oftast kort o koncis kommunikation som lätt för er, kontorsnissar, kan uppfattas som aggressiv, men så är självklart aldrig min mening.
Förutom kanske när jag skojjar med herr sillstrypare om att Graham beck är ett högklassigt vin och alla som dricker dyr skumpa är dum som lägger pengar i onödan, då går man naturligtvis lätt igång, men det är mer på samma nivå som när den vanliga Bib-pöbeln inte förstår när man vänligt försöker rekommendera ett bättre vin på flaska som ger en bättre upplevelse än blandsaften i smidig förpackning om ni förstår vad jag menar ?
 

Krisman

Medlem
Jag tror det är lite utav båda sidorna här, i min bransch är det oftast kort o koncis kommunikation som lätt för er, kontorsnissar, kan uppfattas som aggressiv, men så är självklart aldrig min mening.
Japp alla andra på detta forum är kontorsnissar som inte förstår kort och rak kommunikation, säkert inga andra krogisar. ;)
 

matage

Medlem
Jag tror det är lite utav båda sidorna här, i min bransch är det oftast kort o koncis kommunikation som lätt för er, kontorsnissar, kan uppfattas som aggressiv, men så är självklart aldrig min mening.
Jag kan erkänna att övergången mellan livet i köket till livet på kontor inte varit utan utmaningar...

Särskilt när man första gången blev chef "utanför köket" och hamnade i konflikt med en anställd så kan jag lova att man fick köra nån typ av parallell direktöversättning i bakhuvudet från hur jag instinktivt ville uttrycka mig till ett mer civiliserat språkbruk ;)
 

Carlsson

Medlem
Hur går det för alla med bubbel till nyår? Jag har Roederer vintage 2008, Dompa 2006 och Pol Roger vintage 2002 & 2004.
Jag tänkte också passa på att fråga vad ni tänkte äta till champagnen?

Skål och god jul!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Det är tur att man inte ser svensk tv!
Även om du hade haft möjlighet att se inlägget så tvivlar jag på att du hade lyckats hitta vinet i en fysisk butik i Epernay av någon anledning. Om du nu av någon anledning skulle känna sug. ;)

Har du provat vinet förresten, eller avskyr du det av andra skäl?
 
Toppen