Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Coravin

Magnus L

urydhtfilgukj
Jo har några krokar ute där. Men svårt att övertyga någon om att dom skall kompromissa sitt bagage för att istället ta med en stor kartong vinnörderi, som också innehåller gasbehållare :D
 

Helen

Medlem
Nu var det ju ett tag sedan ( april månad) jag blev med Coravin men tänkte höra med er andra vad ni har haft för erfarenheter av era coravinade vinflaskor ;).
Jag kan konstatera att oavsett vad de som har tagit fram Coravin säger så läcker det in luft i vinflaskan. Det är framförallt mest påtagligt på äldre vita Bourgogner. Jag serverade 4 glas av Corton Charlemagne 1983 som var bra, den var väl mogen och hade vi dragit korken ur flaskan hade nog vinet dött efter någon timme. Efter 5 dagar skulle vi prova resten av flaskan men då var den redan odrickbar. Samma sak hände en annan vit flaska, jag tror det var en Chablis Grenoulle 1994 från Chablisienne.
De röda vinerna har klarat sig riktigt bra efter att de har blivit Coravinade.
Latour 67an kunde vi njuta av 3 gånger under 12 dagars period.

Det jag nu funderar över Coravins säljpitch att man utan problem ska kunna "prova alla sina flaskor" i vinkällaren utan att de tar skada.
Jag skulle nog ta det med en nypa salt.
Kan väl tillägga att jag ändå älskar vår Coravin för den har nu gjort att man utan problem kan ta ett glas vin utav bättre sort mitt i veckan utan att jag behöver öppna hela flaskan och dricka ur den. Vi kan få olika viner till förrätten, varmrätten och desserten utan att jag behöver vara trött dagen efter.

Vad har ni för erfarenhet och hur använder ni er Coravin?
 

Attachments

  • 2015-08-15 19.54.25-1.jpg
    2015-08-15 19.54.25-1.jpg
    32,3 KB · Visningar: 382
  • 2015-07-04 19.14.59.jpg
    2015-07-04 19.14.59.jpg
    33,3 KB · Visningar: 394

Magnus L

urydhtfilgukj
Nu var det ju ett tag sedan ( april månad) jag blev med Coravin men tänkte höra med er andra vad ni har haft för erfarenheter av era coravinade vinflaskor ;).
Jag kan konstatera att oavsett vad de som har tagit fram Coravin säger så läcker det in luft i vinflaskan. Det är framförallt mest påtagligt på äldre vita Bourgogner. Jag serverade 4 glas av Corton Charlemagne 1983 som var bra, den var väl mogen och hade vi dragit korken ur flaskan hade nog vinet dött efter någon timme. Efter 5 dagar skulle vi prova resten av flaskan men då var den redan odrickbar. Samma sak hände en annan vit flaska, jag tror det var en Chablis Grenoulle 1994 från Chablisienne.
De röda vinerna har klarat sig riktigt bra efter att de har blivit Coravinade.
Latour 67an kunde vi njuta av 3 gånger under 12 dagars period.

Det jag nu funderar över Coravins säljpitch att man utan problem ska kunna "prova alla sina flaskor" i vinkällaren utan att de tar skada.
Jag skulle nog ta det med en nypa salt.
Kan väl tillägga att jag ändå älskar vår Coravin för den har nu gjort att man utan problem kan ta ett glas vin utav bättre sort mitt i veckan utan att jag behöver öppna hela flaskan och dricka ur den. Vi kan få olika viner till förrätten, varmrätten och desserten utan att jag behöver vara trött dagen efter.

Vad har ni för erfarenhet och hur använder ni er Coravin?
Kul med lite input från andra som använder Coravin. Jag har inte haft min så länge, men använder den framförallt på unga viner som jag vet att jag ändå kommer att öppna inom ett par månader. Perfekt när man är 2 som vill prova lite olika viner men inte dricka :)

Jag är skeptisk till att använda den på äldre viner, speciellt riktigt gamla viner. Dessa vinerna brukar vara väldigt mycket mer känsliga för oxidation och korken har knappast kvar sin elasticitet och då får man ju en betydligt större risk att den inte försluter sig igen.

Men på det stora hela är jag väldigt nöjd.
 
Last edited:

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Kul med lite input från andra som använder Coravin. Jag har inte haft min så länge, men använder den framförallt på unga viner som jag vet att jag ändå kommer att öppna inom ett par månader. Perfekt när man är 2 som vill prova lite olika viner men inte dricka :)

Jag är skeptisk till att använda den på äldre viner, speciellt riktigt gamla viner. Dessa vinerna brukar vara väldigt mycket mer känsliga för oxidation och korken har knappast kvar sin elasticitet och då får man ju en betydligt större risk att den inte försluter sig igen.

Men på det stora hela är jag väldigt nöjd.

Har du funderat på att skaffa en "Vintage needle" för äldre flaskor med skörare kork?
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Har du funderat på att skaffa en "Vintage needle" för äldre flaskor med skörare kork?

Jag har en som jag använder till alla viner. Tänker att ett mindre hål borde vara bra överlag.

Men jag tror inte jag kommer använda den på gamla flaskor oavsett, känns för riskabelt på så sköra viner och korkar.
 

Helen

Medlem
Har du funderat på att skaffa en "Vintage needle" för äldre flaskor med skörare kork?
Absolut har jag tänkt tanken, dock tror jag inte att det skulle hjälpa.

Coravin har nu släppt en ny modell som verkar vara bättre än den gamla.
Jag är just nu glad att jag inte är en av deras återförsäljare som sitter på ett lager utav den gamla modellen :)
http://www.coravin.com/


2015-10-12 11.01.51.png
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Jag kikade faktiskt på hur man kunde få en till Sverige, men än så länge verkar det svårt på "hederliga" vägar. Man kanske får vänta tills några Model Two dyker upp på Amazon/Ebay.
 

Helen

Medlem
Jag kikade faktiskt på hur man kunde få en till Sverige, men än så länge verkar det svårt på "hederliga" vägar. Man kanske får vänta tills några Model Two dyker upp på Amazon/Ebay.
Du kan utan problem beställa direkt på deras hemsida i USA så skickar de hem den till dig. Naturligtvis blir det ju tull. Jag tror att det kommer att dröja innan de släpper 2a i Europa.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Coravin har nu släppt en ny modell som verkar vara bättre än den gamla.
Jag är just nu glad att jag inte är en av deras återförsäljare som sitter på ett lager utav den gamla modellen :)
De har säkert gjort en del förbättringar, men personer som fingrat på båda modellerna säger att den nya är gjord av enklare material medan ursprungsversionen är mer gedigen. Urpsrungsidén kommer ju också från medicinteknisk utrustning, där priset inte alltid spelar så stor roll...

Winepunker-Erik skrev för övrigt några inlägg förra året när han skaffade Coravin, där han beskrev sina första erfarenheter: 1, 2, 3.
 
Nu ett ex i undertecknads ägo. Lovar att göra en recension men tror inte att det blir årslånga tester :)

Använde min coravin för första gången.

Vin: 2015 Ferdinando Principiano Barolo del Comune di Serralunga d’Alba
  • Första glas med coravin 2019-12-02. Klockan 19:31
  • Andra glas 2019-12-03 Klockan 20:11. Ingen förändring i smak eller doft
  • Tredje glas 2019-12-03 Klockan 20:28. Nu betydligt rundare i smaken. Känslan att vinet vunnit och fått mer rondör, lite "gladare" helt enkelt.
  • Fjärde - sjätte glas. 2019-12-04. Klockan 19:32. Öppnade flaskan. Ingen uppenbar förändring trots tiden som förflutit.. Sniffade förtvivlat efter en argondoft (jämförde med att spruta direkt från Coravin i näsan) men kunde inte skönja någon. Beslöt att dricka lite rom för att trösta mig då jag uppenbart har dåligt luktsinne.
Kortfattat, efter ett test så kan jag konstatera att Coravin verkar fungera utmärkt och passar mina behov perfekt.
 
Last edited:

Jos

Medlem
Använde min coravin för första gången.

Vin: 2015 Ferdinando Principiano Barolo del Comune di Serralunga d’Alba
Första glas med coravin 2019-12-02. Klockan 19:31
Andra glas 2019-12-03 Klockan 20:11. Ingen förändring i smak eller doft
Tredje glas 2019-12-03 Klockan 20:28. Nu betydligt rundare i smaken. Känslan att vinet vunnit och fått mer rondör, lite "gladare" helt enkelt.
Fjärde - sjätte glas. 2019-12-04. Klockan 19:32. Öppnade flaskan. Ingen uppenbar förändring trots tiden som förflutit.. Sniffade förtvivlat efter en argondoft (jämförde med att spruta direkt från Coravin i näsan) men kunde inte skönja någon. Beslöt att dricka lite rom för att trösta mig då jag uppenbart har dåligt luktsinne.

Kortfattat, efter ett test så kan jag konstatera att Coravin verkar fungera utmärkt och passar mina behov perfekt.
:D:D
 

Poussard

Medlem
Använde min coravin för första gången.

Vin: 2015 Ferdinando Principiano Barolo del Comune di Serralunga d’Alba
  • Första glas med coravin 2019-12-02. Klockan 19:31
  • Andra glas 2019-12-03 Klockan 20:11. Ingen förändring i smak eller doft
  • Tredje glas 2019-12-03 Klockan 20:28. Nu betydligt rundare i smaken. Känslan att vinet vunnit och fått mer rondör, lite "gladare" helt enkelt.
  • Fjärde - sjätte glas. 2019-12-04. Klockan 19:32. Öppnade flaskan. Ingen uppenbar förändring trots tiden som förflutit.. Sniffade förtvivlat efter en argondoft (jämförde med att spruta direkt från Coravin i näsan) men kunde inte skönja någon. Beslöt att dricka lite rom för att trösta mig då jag uppenbart har dåligt luktsinne.
Kortfattat, efter ett test så kan jag konstatera att Coravin verkar fungera utmärkt och passar mina behov perfekt.
Frågan är varför du behöver Coravin för att dricka en flaska över tre dagar?
 

jrick

Medlem
Använde min coravin för första gången.

Vin: 2015 Ferdinando Principiano Barolo del Comune di Serralunga d’Alba
  • Första glas med coravin 2019-12-02. Klockan 19:31
  • Andra glas 2019-12-03 Klockan 20:11. Ingen förändring i smak eller doft
  • Tredje glas 2019-12-03 Klockan 20:28. Nu betydligt rundare i smaken. Känslan att vinet vunnit och fått mer rondör, lite "gladare" helt enkelt.
  • Fjärde - sjätte glas. 2019-12-04. Klockan 19:32. Öppnade flaskan. Ingen uppenbar förändring trots tiden som förflutit.. Sniffade förtvivlat efter en argondoft (jämförde med att spruta direkt från Coravin i näsan) men kunde inte skönja någon. Beslöt att dricka lite rom för att trösta mig då jag uppenbart har dåligt luktsinne.
Kortfattat, efter ett test så kan jag konstatera att Coravin verkar fungera utmärkt och passar mina behov perfekt.
Vilken tidszon befinner du dig i? :D
 

buteljen

Medlem
Fortsätter att dela med mig av lite erfarenheter med Coravin :).

Har haft 10-15 coravinade flaskor i kylskåpet sedan ungefär februari och några flaskor är till och med äldre än så. Vinerna är inköpta för att öva på till regionfinalen i Munskänkarnas blindprovningstävling som gick av stapeln i mars i år. Det är rätt så enkla viner från standardsortimentet i 80-150 kronors klassen. Idag hade jag och min kompis bestämt att träffas och börja öva lite inför nästa års tävling (skall vara bortrest större delen av januari o februari så finns inte så mycket tid).

Vi började med att checka av de flaskor jag hade i kylskåpet för att se om det fanns någon druvtypicitet kvar. En av de fyra röda vi korkade upp var på väg mot vinägerstatus, de andra tre var drickbara och fortfarande hyfsat druvtypiska men de hade tappat massor med frukt och fyllighet och tanninerna var väldigt tydliga och sträva. En var dock riktigt bra - Majella Cab Sav från Australien. Massor med eucalyptus och svarta vinbär och fylligheten kvar. Värt att notera är att Majellan var den enda som hade skruvkork och där hade jag använt en coravin screwcap. En screwcap skall ju egentligen bara skydda vinet i tre månader enligt info, men här är vinet mer än ok trots att det öppnades den 24/2 (för snart 10 månader sedan).

Vad gäller de vita så hade alla skruvkork och såldes coravin screwcap. Alla tre hade klarat sig ypperligt. Två av dem var öppnade den 24/2 och ett av vinerna var en Gruner Veltliner som utvecklats till det bättre. Det vinet brukar vanligtvis vara väldigt neutralt men nu kunde till och med jag känna den där vitpepparn som man skall känna i Gruner enligt boken. Det tredje vinet var Jim Barry Lodge Hill Riesling som fick en coravin screwcap på sig i oktober 2018. Visst hade den tappat frukt i doften men man kände direkt att det var en riesling i smaken - citrus och den typiska rieslingsyran fanns kvar.

Återigen pekar detta alltså på att korken spelar stor roll. De flaskor som klarat sig bäst var de som haft skruvkork från början och nu hade förvarats med coravin screwcap. Lite synd att man inte kan skruva på en sån även på korkviner.

fullsizeoutput_3920.jpeg
 
Last edited:
Toppen