Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Efter diverse inlägg om Roederer rose 08 så var siktet inkalibrerat på dito denna hemresa. Dessvärre nödgades jag på grund av tidsbrist att göra inköpen på ABZ och där var den slutsåld. Fick bli två av 09an istället då jag hade för mig att @Anders Landström yppat något om att även den torde vara drickbar.
Imorgon vet vi för den ena flaskan ska inte få en chans att se insidan på min källare.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Var på besök hos Selosse idag och frågade om vilka årgångar som är i, Initial 2008,2007,2006, V.O 2006,2005,2004 (om jag förstod det korrekt!). Så båda borde vara riktigt bra.
I våras sa han (och även hans son) 2008, 2007, 2006 om den batch Initial som var degorgerad hösten 2013, som serverades då. Redan det var ett år äldre än vad jag trodde, jämfört med den tid som det hade brukat sägas att Inital ligger. Kan det verkligen vara samma årgångar fortfarande, efter inbrott och allt?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Efter diverse inlägg om Roederer rose 08 så var siktet inkalibrerat på dito denna hemresa. Dessvärre nödgades jag på grund av tidsbrist att göra inköpen på ABZ och där var den slutsåld. Fick bli två av 09an istället...
Helt rätt inställning! Hittar man inte den årgång man är ute efter köper man två av en annan istället! :p
 
  • Like
Reactions: MD

magnum

Epernay, Frankrike
I våras sa han (och även hans son) 2008, 2007, 2006 om den batch Initial som var degorgerad hösten 2013, som serverades då. Redan det var ett år äldre än vad jag trodde, jämfört med den tid som det hade brukat sägas att Inital ligger. Kan det verkligen vara samma årgångar fortfarande, efter inbrott och allt?
Tyckte också att de verkade väl åldriga så jag frågade 2 gånger och fick samma svar. För Initial skulle det betyda ca 4,5 år på jäst. Men detta var med betoning på att det gällde flaskorna till Franska Vinlistan/ Netterberg, jag har inget deg.datum för dessa flaskor.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Tyckte också att de verkade väl åldriga så jag frågade 2 gånger och fick samma svar. För Initial skulle det betyda ca 4,5 år på jäst. Men detta var med betoning på att det gällde flaskorna till Franska Vinlistan/ Netterberg, jag har inget deg.datum för dessa flaskor.
Det påminner mig om något Netterberg sa på finewines.se:s beryktade vinmässa förra året (ni som inte var med missade något, och borde genast ge Anders och Jimmy varsin blöt puss så de ordnar en ny!) när jag frågade vilka årgångar det var i den Initial han serverade då: man brukar få olika svar från Anselme olika gånger... :)
 
Trådskapare
A
Efter diverse inlägg om Roederer rose 08 så var siktet inkalibrerat på dito denna hemresa. Dessvärre nödgades jag på grund av tidsbrist att göra inköpen på ABZ och där var den slutsåld. Fick bli två av 09an istället då jag hade för mig att @Anders Landström yppat något om att även den torde vara drickbar.
Imorgon vet vi för den ena flaskan ska inte få en chans att se insidan på min källare.

För att vara korrekt, vad jag sa var att jag var stolt över mig själv att jag inte köpte en flaska :)
 

Appel

Medlem
Har ett vin från tidigare släpp som jag inte hunnit testa ännu. Enligt @Martin Berggren ska det var grymt bra. Borde testa detta snarast känner jag för att se om det är för mig. Vinträff på torsdag nästa vecka...Hm...bonusar brukar ju uppskattas. ;)
:)
Jag hinner förmodligen inte få flaskorna till dess. Har dock några lite andra funderingar över vilket mitt "huvudvin" skall vara samt även vilket/vilka som blir bonusviner.
Det blir oavsett trevligt! Skall bli mycket spännande att se om du fortsätter på din resa i södra Frankrike eller ser dig om i världen :cool:
 

Mattias Schyberg

Administratör
:)
Jag hinner förmodligen inte få flaskorna till dess. Har dock några lite andra funderingar över vilket mitt "huvudvin" skall vara samt även vilket/vilka som blir bonusviner.
Det blir oavsett trevligt! Skall bli mycket spännande att se om du fortsätter på din resa i södra Frankrike eller ser dig om i världen :cool:
Jag tänkte ta med min flaska. ;)
 

jocke

Medlem
Varit borta ett par dagar och när man öppnade ytterdörren så fanns en låda med följande fredagsmys
3 st Gatinois 1990
1 st Gatinois 1997
2 st Roger Brun 1992
Nu är det köpstopp i exakt 11 dagar. Sen är vi på igen :)
Gatinois & Brun.jpg
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag är ingen champagne-kännare, men råkar ha en flaska 2005 D-V FdP i källaren. Är rekommendationen därmed att dricka den nu eller att vänta lääääänge? :confused:
Vaska!
Slaska!
Traska!
Plaska!

...eller om du nu absolut måste dricka den: prova med en surströmmingsklämma på rommen istf köttet.
Lite mildare!
 
Toppen