Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

MartinE

Medlem
Idag blev det en flaska Veuve Fourny Cuvée du Clos Notre Dame 2004. Någon som har testat den, eller tidigare årgångar? Jag funderar på om jag ska ta med den i en blanc de blancs-provning om ett par veckor eller om den ska få möjlighet att vila ett tag i källaren först!
 

Silenos

Medlem
Idag blev det en flaska Veuve Fourny Cuvée du Clos Notre Dame 2004. Någon som har testat den, eller tidigare årgångar?
Ja, jag har druckit den, jag tror det var 2004:an. Gott och rent, ungefär likvärdig med cuveé R. Men jag förstår mig inte på prestigechampange, så mitt omdömme bör tas med en nypa salt.
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
November. Inte alltid så kul. Hur för man för att muntra upp sig lite? Jo, man frågar sin kära far om man skulle dela på varsitt 6-pack skumpa!!
Sagt och gjort!
6 x Jean-Paul Hebrart cuvée de reserve 1er cru
6 x Jean-Paul Hebrart selection brut 1er Cru
image.jpg
 

Silenos

Medlem
Intressant! Vad är det du inte förstår?
Vad som gör dem "prestige". Än så länge har jag inte druckit någon som gett mer än vad vanliga "mellanbuteljeringar" gör. Men, jag gillar ju drycken, så det är väl bara att tacka och ta emot att det inte behöver kosta skjortan för att hitta goda flaskor.
 

MartinE

Medlem
Vad som gör dem "prestige". Än så länge har jag inte druckit någon som gett mer än vad vanliga "mellanbuteljeringar" gör. Men, jag gillar ju drycken, så det är väl bara att tacka och ta emot att det inte behöver kosta skjortan för att hitta goda flaskor.
OK! Det är alltid bra om man kommer billigare undan! :) Men dricker du möjligen dem, prestigerna, för unga? För att ta ett enkelt exempel: en nysläppt Cristal kan av många uppfattas som en "sämre" champagne än Roederers "vanliga" årgångschampagne, just för att man dricker den "för tidigt"! Skriver det inom citationstecken eftersom det i slutändan är en fråga om tycke och smak.
 

Silenos

Medlem
@MartinE , jag har förvisso druckit en del av dem unga, men inte alla. Och jag måste säga att jag föredrar när det finns kvar fräschör, istället för pastej och sådant. Det är inte det att jag funnit dem dåliga eller sämre, utan mer likvärdiga eller kanske 50kr-bättre, och påslaget för prestigenivå är ju sällan 50 spänn. En nyligen drucken Diebolt-V PB var lika god som en också ganska nyligen drucken Cristal 04, och som nämnt ovan, Vve Fornys Cuvée R dricker jag lika gärna som deras Notre dame. I min gom har jag ännu inte stött på något bättre, än saker som, Jaquesson 36x, Prevost Closerie, nämnda D-V och nyligen funna J.M Seleque cuvée d'or. Snäppet över bascuvéerna, sällan ens hälften av prestigerna, i pris.

Själv har jag nyss bränt mina pengar på: d'Angerville, Volnay "Caillerets", 2008; Massolino, Barolo "Parafada", 2010; Pavelot, Savigny "Guettes", 2012, Rivella Serafino, Barbaresco "Montestefano", 2008 & 2010; Giuseppe Cortese, Barbaresco "Rabaja", 2006; Cavalotto, Barolo "Bricco Boschis", 2010; Cascina delle Rose, Barbaresco "Tre stelle" & "Rio Sordo", 2010; Guido Porro, Barolo "Lazzairasco" 2010; Luigi Pira, Barolo "Margheria", 2010. Nu får det bli vinteruppehåll med inköpen.
 
Trådskapare
A
Själv har jag nyss bränt mina pengar på: d'Angerville, Volnay "Caillerets", 2008; Massolino, Barolo "Parafada", 2010; Pavelot, Savigny "Guettes", 2012, Rivella Serafino, Barbaresco "Montestefano", 2008 & 2010; Giuseppe Cortese, Barbaresco "Rabaja", 2006; Cavalotto, Barolo "Bricco Boschis", 2010; Cascina delle Rose, Barbaresco "Tre stelle" & "Rio Sordo", 2010; Guido Porro, Barolo "Lazzairasco" 2010; Luigi Pira, Barolo "Margheria", 2010. Nu får det bli vinteruppehåll med inköpen.

Trevligt, Besökte Giuseppe Cortese för ett par år sedan och har nu sett att de också börjat säljas i Sverige.

Var köpte du dessa godbitar?

Själv har det blivit champagne, mer champagne och lite mer champagne

2008 Leclapart L'Apotre , Paul Dethune L'Ancienne, 1990 och BdN, 1995 Deutz och 1995 Deutz BdB samt 1995 Charles Heidsieck Blanc des Millenaires,
 

magnum

Epernay, Frankrike
Trevligt, Besökte Giuseppe Cortese för ett par år sedan och har nu sett att de också börjat säljas i Sverige.

Var köpte du dessa godbitar?

Själv har det blivit champagne, mer champagne och lite mer champagne

2008 Leclapart L'Apotre , Paul Dethune L'Ancienne, 1990 och BdN, 1995 Deutz och 1995 Deutz BdB samt 1995 Charles Heidsieck Blanc des Millenaires,
Dethune 1990!! direkt från huset?
 
Trådskapare
A
Dethune 1990!! direkt från huset?
Ja, de degade upp två vardera av 1996 och 1990 för en provning. 1990 kommer till min källare så fort vi löst logistiken. Vi drack 2002, 1998, 1996 och 1990. Vi drack även igenom deras nuvarande sortiment samt en L'Ancienne degad 2009 (från årgång 2002) vilken jag tog med. Anteckningar kommer då vi även drack lite annat kul som 1989 Deutz BdB. En "dead fun" BdX 1928 samt lite bourgogne och vin från Kalifornien.

10805521_10152543034516902_1164048460_n.jpg

Dethune har jobbat på sina etiketter får man säga. Bilden är copyright @Aqua Vitae

B2Wq4KdIMAAv7r0.jpg

Gick att dricka även om den är från USA :)
 
Last edited:
Trådskapare
A
Trevligt, Besökte Giuseppe Cortese för ett par år sedan och har nu sett att de också börjat säljas i Sverige.

Var köpte du dessa godbitar?

Själv har det blivit champagne, mer champagne och lite mer champagne

2008 Leclapart L'Apotre , Paul Dethune L'Ancienne, 1990 och BdN, 1995 Deutz och 1995 Deutz BdB samt 1995 Charles Heidsieck Blanc des Millenaires,
Köpte också som tidigare "rapporterat" CAV0036 Savart från @Caviste
 

MartinE

Medlem
2008 Leclapart L'Apotre
Har den alltså släppts nu!? Var köpte du den?

Ja, de degade upp två vardera av 1996 och 1990 för en provning. 1990 kommer till min källare så fort vi löst logistiken. Vi drack 2002, 1998, 1996 och 1990. Vi drack även igenom deras nuvarande sortiment samt en L'Ancienne degad 2009 (från årgång 2002) vilken jag tog med. Anteckningar kommer då vi även drack lite annat kul som 1989 Deutz BdB. En "dead fun" BdX 1928 samt lite bourgogne och vin från Kalifornien.
Oj! Låter som en fantastisk provning!
 

Elvis

Medlem
l'Ancienne är slutsåld och jag minns inte vad de kostade i år men jag ser att Franska Vinlistan fortfarande säljer Paul Dethune Blanc de Noirs (379 kr) samt Paul Dethune Prestige (395 kr).
 
Toppen