Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

karl.1480

Medlem
En bekant åker till Olivietta i nordvästra Italien. Finns det några roliga viner att hålla utkik efter där?

När det kommer till västra Ligurien så är det ju Rossese di Dolceaqua man ska jaga rätt på. Ka Mancine är en bra producent, deras Rossese di Dolceaqua Galae är fin. Sen såklart Maccarino Dringenberg. Där är det bara att köpa vad man kommer över!
 

chambertin

Medlem
För att råda bot på hotellrumsdöden här i Johannesburg så hyrdes en bil och styrde sen kosan i vänstertrafikhelvetet mot Makros största butik (makro.co.za) i de norra delarna av stan.
Med hem åker en blandad kompott av Pinot Noir, Chardonnay och Chenin Blanc från Paul Cluver, Jordan, Chamonix, Vergelegen, AA Badenhorst m.fl.
 

neonmaer

Medlem
IMG_4697.JPG
Hämtade ut denna lilla beställning för någon vecka sedan, men det är en sak jag stör mig på. Folien högst upp på Palmer flaskan är avriven :( Det har väl ingen betydelse för själva dryckens skull, men det gnager liksom lite i mig att den inte är hel. Har ni råkat ut för detta någon gång?
 

neonmaer

Medlem
Har mailat till Oenoforos (som står som leverantör på sb) och frågat om den går att byta ut, får se vad (om) jag får för svar där då.
Det förstör lite känslan som är när man ska öppna en champagne tycker jag, om det ser ut som att någon har varit där och tänkt öppna den innan.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Har mailat till Oenoforos (som står som leverantör på sb) och frågat om den går att byta ut, får se vad (om) jag får för svar där då.
Det förstör lite känslan som är när man ska öppna en champagne tycker jag, om det ser ut som att någon har varit där och tänkt öppna den innan.
Om du har beställt den via Systembolaget är det inte ditt problem, bara gå in där du köpte den, reklamera och be dem ta hem en ny(Brukar aldrig vara några som helst problem). Det är inte du som ska ta diskussionen med leverantören, det får SB lösa, det är ju en av de få fördelarna med Monpolet...
 

Daniel A

Administratör
Har varit mycket champagne och rödvin utanför mina hemtrakter på sistone. Kände att det var läge för att styra den senaste beställningen in på gammal favoritmark!

DSC_1650.JPG


1996 R. López de Heredia, Gran Reserva Blanco - 3x (kan mycket väl bli fler, eftersom de tänker dra ner på vitproduktionen av någon jävla anledning)
1998 Couly-Dutheil, Clos de L'Echo
2013 Balassa, Mézes-mály / zéta (söt Tokaj)
2015 Balassa, Bom Boly / furmint (torr Tokaj)
2015 Balassa, Nyúlázó / furmint (torr Tokaj)
 

Ekdahl

Medlem
Uthämtning av lite beställningar idag - vintage Champagner, Pinoter och några Syrah. Mest för källaren men även lite att dricka snart. Champagnerna är (syns dåligt på bilden ser jag):
2007 & 2009 Pierre Peters Les Chétillons
2000 Legras Cuvée St Vincent
2005 Pierre Gimonnet Oenophile
2008 Damien Hugot

IMG_2553.JPG
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Om du har beställt den via Systembolaget är det inte ditt problem, bara gå in där du köpte den, reklamera och be dem ta hem en ny(Brukar aldrig vara några som helst problem). Det är inte du som ska ta diskussionen med leverantören, det får SB lösa, det är ju en av de få fördelarna med Monpolet...
Håller helt och hållet med. Köper man den sista flaskan i en restpost är det bara att se glad ut trots att etiketten är skamfilad eller folien skadad. Men talar vi om en bulkprodukt så ska verkligen inte folien vara trasig! I t.ex. auktionsbeskrivningar skulle denna "flaskkondition" medföra en kommentar, eftersom en delvis borttagen folie ökar risken för en förfalskad flaska. Eftersom SB inte ger rabatt får importören dricka upp flaskan själv eller sälja den med rabatt till någon restaurang.
Tycker faktiskt att Monopolets egen personal borde reagerat på att flaskan såg ut så redan när du hämtade den, alternativt vid plockningen.
 

neonmaer

Medlem
Håller helt och hållet med. Köper man den sista flaskan i en restpost är det bara att se glad ut trots att etiketten är skamfilad eller folien skadad. Men talar vi om en bulkprodukt så ska verkligen inte folien vara trasig! I t.ex. auktionsbeskrivningar skulle denna "flaskkondition" medföra en kommentar, eftersom en delvis borttagen folie ökar risken för en förfalskad flaska. Eftersom SB inte ger rabatt får importören dricka upp flaskan själv eller sälja den med rabatt till någon restaurang.
Tycker faktiskt att Monopolets egen personal borde reagerat på att flaskan såg ut så redan när du hämtade den, alternativt vid plockningen.

Jag påpekade detta till personalen i kassan när jag betalade, men hen tyckte inte att det skulle spela någon roll. Så försiktig och blid som jag är så tänkte jag att det inte var mycket att göra åt saken.. Gick bara lite besviket där ifrån och har inte riktigt kunnat släppa det. Jag får nog svänga förbi där imorgon och prata med dom. :confused:
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Jag påpekade detta till personalen i kassan när jag betalade, men hen tyckte inte att det skulle spela någon roll. Så försiktig och blid som jag är så tänkte jag att det inte var mycket att göra åt saken.. Gick bara lite besviket där ifrån och har inte riktigt kunnat släppa det. Jag får nog svänga förbi där imorgon och prata med dom. :confused:
Absolut, ge dig inte. Det där är fullständigt oacceptabelt, låt dem inte övertyga dig om något annat då får du be att få tala med "chefen" :)
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Två lådor Roederer Rosé 2008, en med magnum och en med flaskor. Dessutom några flaskor Charles Heidsieck Blanc des Millénaires 1995 och några flaskor Château Cos d'Estournel 1988. Projekt återuppbyggnad har inletts.
nyfiken vad fick du ge för Heidsieck -95 ?
 

Toby

Medlem
Jag och mina kollegor köpte en flaska åt min kollega som avgångspresent, det blev en:
2006 La Spinetta Barolo Vürsù Vigneto Campè
Nu är det så att min kollega är min bror också och jag kommer kräva ett glas av den ;)
 

ChristianB

DipWSET
Jag påpekade detta till personalen i kassan när jag betalade, men hen tyckte inte att det skulle spela någon roll. Så försiktig och blid som jag är så tänkte jag att det inte var mycket att göra åt saken.. Gick bara lite besviket där ifrån och har inte riktigt kunnat släppa det. Jag får nog svänga förbi där imorgon och prata med dom. :confused:
Det går jättebra att påpeka det igen och byta den; saknas flaskan i din butik så finns det flaskor där jag jobbar, Mörby Centrum. Förutsatt att du finns i Sthlm förstås. ;)
 
Toppen