Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

LarsW

Medlem
2 okända kort och 2 välkända.
thumbnail_20180823_185536.jpg

La Claudina lät ju väldigt intressant och då jag fick "skäll" ;) för att jag drack mina Musar för unga så tänkte jag lägga dessa två i min fars vinkällare på andra sidan landet där det är lättare att glömma bort dem i 5-10 år... :D
 

fxr

Medlem
Druckit några riesling från 83 i sommar som var riktigt goda, tänkte jag skulle börja spara några. Bland annat köpt lite av nedan i sommar:
20180825_124613.jpg

Ferrer bobet var riktigt god så beställde några till. Les Carrétals är gott också.
20180825_125003.jpg

Mousserande äpplevin/mousserande och champagne. Svensk representation(de två första från vänster från Sverige).

Enbart provat nr(från vänster):
1. Bedstekilde Brut nature 2016(svenskt mousserande äpplevin), friskt och gott.
3. Zaptung
8. Henri Giraud blanc de blancs
10. Egly-ouriet (deg 2017), Jag var bara tvungen att prova. Riktigt gott! provade ihop med selosse initial(kunde inte hålla mig).

Ber om ursäkt för att jag inte skriver ut fullständiga namnen, men jag har inte "bokfört" dem ännu. Hoppas det mesta går fram via bilderna.
 

fxr

Medlem
Lite desertviner/blandat:

Port:
Quinta Mouchao Vinho Velho do Porto Reserva Familiar Albuquerque & Filhos 1917
Lahon Port Tawny Port 1927
Porto Souza Ruby Port 1965
Viseu de Carvalho Special Reserva White
Monita Port Fine Old Alto Douro Port (1905?)
Rocha 2003

Sauternes:
Château Suduiraut 1975
Château Suduiraut 1983
Château Suduiraut 1999
Château Rieussec 1985
Chateau Simon 1990

Blandat:
Occhipinti Passo Nero 2008
Vecchio Samperi Marco de Bartoli
Sherry Palo Cortado 30 Anos Bodegas Tradición
Recioto di Soave La Perlara Ca' Rugate 2007
Recioto della Valpolicella Vigneti Le Tordare 2003
Passito di Pantelleria Mueggen 2004
Vino Aromatizzato Fattoria Poggio Gagliardo 2006
Leon Beyer Gewurztraminer Cuvée de Comtes d'Eguisheim 1990

Om någon har provat något så tar jag tacksamt emot noteringar och annat, jag är speciellt nyfiken på det som står under blandat.
 
Last edited:

Skrutt

Medlem
Lite vardags Nebbiolo från ett helt nytt och obeprövat distrikt för mig valtellina lombardiet Visa bifogad bild 14044
Bland Valtellinas nebbioloviner, eller rättare sagt chiavennascaviner, har jag provat utmärkta Ui (95579) som kostar 295 kr i årgång 2013 (ej provad) men måste ha varit felprissatt i årgång 2011 då den kostade bara 100 kr. La Tense (32341) har jag haft mycket trevliga erfarenheter av - typ lite smaskigare eller fruktigare än en genomsnittlig langhe, tycker jag! - men det har faktiskt halkat ner i beställningssortimentet. Så sent som förra året vet jag att det fanns på hyllorna i de större butikerna. Mmmm, måste beställa, måste, måste,mmm
 

Nyllet

Medlem
Idag åkte jag förbi den lokala langaren för att hämta en beställning på ett par flaskor Chenas Quartz. De två sista flaskorna 2006 Ch. Musar på hyllan fick också följa med hem. Blir kul att testa!

Ringde in en beställning på Austri i fredags som tyvärr inte verkar ha gått igenom. Högst irriterande och lärdomen blir väl att inte missa släppen.

20180827_201147.jpg
 

gece

Man vänjer sig.
Två årgångar Ultreia La Claudina på samma dag, går det? Jajjamen.

IMG_20180830_190109.jpg

2015 från webbsläppet, tillsammans med Valtuille, och lite Albamar-Albariño ifall det blir högsommar igen :rolleyes:

IMG_20180830_182717.jpg

2016 från Decántalo, tillsammans med den hårt köpbegränsade 2005 Tondonia Blanco Reserva (en sketen flaska!!), lite Monastrell-dominerat rött från en väldigt bra naturroséproducent i form av 2012 Bodegas Rafa Bernabe Navarro Curro, samt 2015 Fazenda Agricola Augalevada Ollos de Roque, Albariño-fieldblend som åkt 7 månader på amfora.

Ser fram emot varenda flaska.
 

Christer J

Medlem
Nytt hos FVL:

Champagne Marguet Avize & Cramant Grand Cru 2012
72% Pinot Noir och 28% Chardonnay, 4 091 flaskor producerade, zero dosage.
Marguet_Avize_Cramant_Stor.jpg


Champagne Marguet Les Crayères Grand Cru 2012
100% Chardonnay, 1 848 flaskor, zero dosage.
Marguet_Crayeres_info.jpg


På producentens hemsida kan man läsa att de vårdar sina i genomsnitt 40-åriga stockar med örtmediciner och aromterapi.

Jag beställde 3 av varje och ser fram emot att låta de vila några år innan de avnjuts. Spännande!
(bilderna snodde jag från FVL)
 

magnum

Epernay, Frankrike
Nytt hos FVL:

Champagne Marguet Avize & Cramant Grand Cru 2012
72% Pinot Noir och 28% Chardonnay, 4 091 flaskor producerade, zero dosage.
Marguet_Avize_Cramant_Stor.jpg


Champagne Marguet Les Crayères Grand Cru 2012
100% Chardonnay, 1 848 flaskor, zero dosage.
Marguet_Crayeres_info.jpg


På producentens hemsida kan man läsa att de vårdar sina i genomsnitt 40-åriga stockar med örtmediciner och aromterapi.

Jag beställde 3 av varje och ser fram emot att låta de vila några år innan de avnjuts. Spännande!
(bilderna snodde jag från FVL)
72% Pinot Noir??? Verkar skumt!
 

fxr

Medlem
Visa bifogad bild 13957

Denna fick följa med hem till Västerås från Västberga i går ! Någon som provat den ? Får nog ligga till sig i vinkylen ett tag !

Visa bifogad bild 13958



Visa bifogad bild 13959

Hittade en plats ! Får nog börja fimpa kartongerna för mer plats ! Eller öka drickandet !

Vadå i-landsproblem :)

Du har säkerligen redan funderat över detta: Byt displayhyllan mot en vanlig hylla så får du säkert plats med 18-24 flaskor till förutsatt att hyllan/fästena klarar vikten. Kan var risky att ta bort den helt, men å andra sidan ser inte skåpet ut att vara två flaskor djupt så det kan säkert fungera. Det ser ju föredömligt ut på hylla tre ovanifrån. Jag skulle dessutom plockat ut kartongerna för att undvika fuktproblem och ras av flaskor placerade på kartongerna. Vill du sälja dina färdiglagrade viner i original emballage så kan du ju stoppa i dem i kartongerna vid tillfället(med risk för slitage på etiketterna om du har "trafik" i skåpet)? Om någon kan svara på om kartonger i skåp/källare är ett problem(egna erfarenheter?) så är jag intresserad av att höra om det(tror jag läst något om fukt tidigare i sammanhanget). I övrigt tycker jag det ser det ju prydligt ut, allt har sin plats. Spelat mycket tetris? :)
 

LeChat

Medlem
5E6CDE9B-8639-41C3-9639-C8B2A4F14115.jpeg

Hämtade några beställningar nyss! :)

2014 K Vintners Syrah The Hidden Northridge Vineyard, 2014 K Vintners Syrah Cattle King Upland Vineyard: Har knappt druckit någon Syrah från USA så det var på tiden att jag köpte ett par flaskor. Höga poäng, tror att jag gillar stilen, men inte säkert.

Egly-Ouriet Brut Rosé: Hade bara en flaska kvar i källaren. Men man skulle kanske beställt fler eftersom de höjde priset idag från 775:- till 899:-!:eek: Underbart god är den i alla fall.

2016 Frederic Esmonin Gevrey-Chambertin Clos Prieur: Drack 2013 Frederic Esmonin Gevrey-Chambertin 1er Cru Estournelles-St.-Jacques i somras och blev mycket imponerad! Har inte sett deras 1er Cru i årgång 2016, men Clos Prieur fick 93 p av WS.
 
Toppen