Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

tobbe81

Medlem
Pierre Peters Lesprit 2012
Tidigare under hösten så köpte jag 4st flaskor på sb 28/12 Så prövade jag den första. Nu köpte jag 4st flaskor till då den var så jäkla bra. Och att wineagency hade flaskor kvar då det endast görs 3000 flaskor utav lesprit utav varje årgång Dessa ska nu få ligga till sig några år och något längre än så. Jag har en grundregler, att nästan aldrig dricka samma champagne två gånger per år. För att föja deras utveckling, om jag kan lyckas med det för lesprit 2012 var redan nu så jäkla bra. Men nu vet jag själv att jag har 7 flaskor att följa i många år framöver.
IMG_20190125_182611_046.jpg
 

Dan

Medlem
Dagens upphämtning på monopolet:
Terre nere bianco 2017
Le difese 2016
Domäne wachau riesling 1995
La tour Nizza 2013
Fick även trösta mig med två WC 2006 i väntan på att 2008 kommer åter..

Med detta passerade mitt CT saldo för första gången 100, det har eskalerat sedan man började läsa här på forumet :D
 

Attachments

  • 20190126_143005.jpg
    20190126_143005.jpg
    50,2 KB · Visningar: 163

Kostjan

Mot bättre vetande
aha, du misstänker Swedish och Kostjan för det, du? Eller hur ska jag tolka dig, angående de enda två kommentarer som fällts kring vinet sedan släpp? Mhmmm...
I wish!
Försökte, men förhandlingarna strandade efter jag föreslog en låda Salon magnum som betalning ;)

utan att för den skull använda de mest uppenbara uppläggen (som man väl för all del ser någon gång emellanåt de med...)
Dom brukar vara ganska lätta att genomskåda
 

Elvis

Medlem
Var och reklamerade en korkad 2014 Henri Boillot Meursault som jag öppnade i helgen och kände mig tvungen att köpa något. Det blev en Roederer Rosé 2012 - känns inte som om man kan ha för många av dem i källaren.
 

tobbe81

Medlem
Var och reklamerade en korkad 2014 Henri Boillot Meursault som jag öppnade i helgen och kände mig tvungen att köpa något. Det blev en Roederer Rosé 2012 - känns inte som om man kan ha för många av dem i källaren.
på vilket bolag hittade du Roederer Rose 2012 och fanns det flera alla bolag jag har varit på har ju bara 2013 på hyllan nu.
 

Pnilsson76

Medlem
på vilket bolag hittade du Roederer Rose 2012 och fanns det flera alla bolag jag har varit på har ju bara 2013 på hyllan nu.

Västra Hamnen i Malmö hade i förra veckan +10 på lager av RR 2012. Beställde först via webben till mitt lokala bolag och då kom -13. Och då en av de som jobbade där även jobbade i Västra Hamnen så tog hon 2 x 2012 med sig tillbaka till mig , och sa att de +10 på lager.
 

lukastollig

Pudelfantast
Pierre Peters Lesprit 2012
Tidigare under hösten så köpte jag 4st flaskor på sb 28/12 Så prövade jag den första. Nu köpte jag 4st flaskor till då den var så jäkla bra. Och att wineagency hade flaskor kvar då det endast görs 3000 flaskor utav lesprit utav varje årgång Dessa ska nu få ligga till sig några år och något längre än så. Jag har en grundregler, att nästan aldrig dricka samma champagne två gånger per år. För att föja deras utveckling, om jag kan lyckas med det för lesprit 2012 var redan nu så jäkla bra. Men nu vet jag själv att jag har 7 flaskor att följa i många år framöver. Visa bifogad bild 15640

En favorit. 2008 har varit riktigt bra från release och blir bara bättre. Tyckte den 12.a jag fått innanför västen höll samma nivå.
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Är detta något gott.? Har 2 flaskor. Vet dock inte när jag ska dricka dom och till vad. Några tips ?
Utan att ha provat just det vinet så kan jag säga att recioto brukar vara, i mitt tycke och i brist på ett bättre uttryck, förbannat smaskiga. Sött, sniffvänligt och helt enkelt något som är lätt att gilla.
Har nog aldrig analyserat ordentligt men njutit när jag fått det i glaset :)
 

glenn_peter

Medlem
Är detta något gott.? Har 2 flaskor. Vet dock inte när jag ska dricka dom och till vad. Några tips ?
Var med på en Amaroneprovning i höstas med bland annat Recioto från -78 och -76 (se tidigare inlägg i den här tråden) så kan iaf säga att dom går att lagra och fortfarande drickas med stor behållning. Gott gott gott.
Du kan med med mer ålder få mer och mer portvinsvibbar utan själva sötman. Dricka till vad...ja till sig själv, chark, pasta med svamp, eller mat med en del skogstoner.
 
Toppen