Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Magikern

Medlem
Det är faktiskt en hon som gör vinerna - Antonella Lonardo. Och visst, jag hör av mig om jag hittar något sätt att få tag på dem. Annars är det enligt mig Luigi Tecce som är den absolut största stjärnan. I två blindprovningar i rad som jag har hållt i har hans vin utklassat de andra Taurasivinerna.

Är det Luigi Tecce poliphemo paternopoli som är det bästa vinet?
Vinerna finns inte at uppbringa på våra breddgrader antar jag, eller?
 

Fredrik L

Medlem
Är det Luigi Tecce poliphemo paternopoli som är det bästa vinet?
Vinerna finns inte at uppbringa på våra breddgrader antar jag, eller?
Japp det är Tecces Poliphemo som är så imponerande. Även hans enklare Satyricon har varit fin. Inåt har han dessutom släppt en ny buteljering, Puro Sangue, vilken jag inte har provat. Tror dock att den också är fin. Vinerna går att hitta ute i Europa, mem inte i Sverige.

Vad gäller Lonardo så tror jag faktiskt att den finns i Norge. Men där är det ju riktigt dyrt.
 

jrick

Medlem
Japp det är Tecces Poliphemo som är så imponerande. Även hans enklare Satyricon har varit fin. Inåt har han dessutom släppt en ny buteljering, Puro Sangue, vilken jag inte har provat. Tror dock att den också är fin. Vinerna går att hitta ute i Europa, mem inte i Sverige.

Vad gäller Lonardo så tror jag faktiskt att den finns i Norge. Men där är det ju riktigt dyrt.
Fredrik är det inte dags att du skickar in en önskan på lite Taurasi till Fanwine?
 

matage

Medlem
För röda håller jag Muga vassare. Köpte en Tondonia bara för att se om jag fortsatt har samma syn av deras stil. Den har allt för mycket uttorkad frukt för mig. Personligt, men runt 50-55cl av flaskan blev över. Vad gäller de vita sker det aldrig
Tack för tipset - det får bli lite Muga också även om jag tycker röd Tondonia är fantastisk till mat (senast Bistecca Fiorentina, risotto, krispad trattkantarell).

Jag missade ju tyvärr släppet på Tondonia - har du möjligen nån skoj rekommendation på annan vit Rioja?
 

matage

Medlem
Satt och höll koll på lagersaldon för GA -08 i Stockholm igår och vid stängning visade PK-huset på 99 flaskor från det tidigare saldot på 27 som var -07'or.
Var först på Jarlaplan vid öppning men där fanns bara 07, långa steg till PK som jag nådde 10.16 och det var soprent.
Enligt uppgift två personer som köat vid öppning och köpt hela lagret :/
En rask promenad upp till Nybrogatan gjorde iallfall att jag fick ett sexpack att skicka in på lådförvaringen... sen att jag då hade bilen fortfarande vid Jarlaplan var en motgång som fick hanteras... så om nån sett en svettig man med skägg släpa en låda GA genom Humlegården och vidare mot Norrmalm i förmiddags så var det jag :)
 

MHilv

Medlem
Var i Paris (vinbutik Au quai caviste i 10 arr som låg nära vårt boende) i helgen och hade plats att plocka hem fyra flaskor:
NV Michel Mailliard premier cru cuvee gregory
NV Bourgeois-diaz 3C collection
2017 Marcel Joubert Fleurie Vieilles Viegnes
2017 Marcel Joubert Morgon Cote du Py

Trots min bristfälliga franska och ägarens bristfälliga engelska så funkade det bra att förklara vad jag ville ha. Han sprang som en tätting fram och tillbaka till källaren för att hämta flaskor. "prefer this but all delicious, very delicious"
 
Last edited:

Sigdarve

Medlem
Vilken överraskning. Hade ingen aning om att Bollinger levererades i trälåda. Köpte 2 st. och en Palmer.
boll2.jpg
 

gece

Man vänjer sig.
Jag missade ju tyvärr släppet på Tondonia - har du möjligen nån skoj rekommendation på annan vit Rioja?
This is relevant to my interests. Castillo Ygay finns i ungefär samma stil men den är inte lättare att få tag på. All annan vit Rioja jag provat tenderar vara rätt modern i stilen, antingen de siktar på krispig ståltank eller fläskig ny fransk ek, men den konservativa (ortodoxa?) stilen med lång tid på stora och/eller gamla fat verkar sällsynt.

Inväntar med intresse forumets vishet :)
 
Toppen