Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Stefan B

Medlem
Fick idag hem lite lådor ifrån England inköpta in-bond under året. bl.a.
12 x Comtes 2008 (kontrollerat att de är helt bösfria :D)
6 x Bibi Graetz Testamatta 2016. En long time favorite ifrån min tid i Tokyo för 10 år sedan då vi brukade samlas ett gäng en gång i månaden på en bar där vi alltid beställde in en flaska att dela på. Gott vin och goda minnen. :)

Edit: Kan även nämna att jag frågade den svenska importören av Testamatta ibörjan av året om de tänkte ta in den igen men tyvärr fanns inga planer på det. Synd då det i min mening är ett mycket bra vin.

CC7F1843-1521-4836-B051-7528609E2597.jpeg
19601A42-CE79-4720-B9BC-EDB856730262.jpeg
 
Last edited:
Trådskapare
A
Edit: Kan även nämna att jag frågade den svenska importören av Testamatta ibörjan av året om de tänkte ta in den igen men tyvärr fanns inga planer på det. Synd då det i min mening är ett mycket bra vin.

Skönt att vi har EU så vi inte är beroende av vad svenska importörer vill och inte vill :)

Tyvärr försvann UK från länder det går att köpa från.
 

Keen

slan
Dagens incheckningar på Grappe:

4 st Domaine Buisson-Battault Puligny-Montrachet Les Referts 2014
2 st Domaine Joseph Roty Marsannay Les Ouzeloy 2010
1 st Giacomo Fenocchio Bussia Barolo 2016
1 st Elio Altare Arborina 2016 Barolo
2 st Chiara Boschis Langhe Nebbiolo 2017
2 st Massolino Barolo 2016

Lite övrigt från senaste tiden:
Vita viner från bl.a. Morey Coffinet, Pierre Girardin (en av de bästa bourgogne blanc jag druckit på länge, beställde ett gäng till), rött och vitt från Charles Lachaux, både negoce och domaine. Lite vitt från Etienne Sauzet i from av Puligny-Montrachet och Puligny-Montracher 1er Cru Les Combettes. Sen ett par vardera av Cavallottos Dolcetto och Langhe Nebbiolo.
Sen i väntan på att Comtes 08 ska anlänade till FRW och jag kan frakta hem mina viner därifrån råkade jag handla mer saker :rolleyes: Plus att jag väntar på ett par Privatimporter (utöver Pierre Girardin nämnd ovan) o_O Inköpen accelererade visst här under hösten...
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Så var då sista delen av december månads drickviner på plats.
PXL_20201205_101603001.jpg

Chateau Tahbilk är en magnum från '92, skördad från oympade stockar som planerades nådens år 1860. Samma år som både Gustaf Mahler och Anton Chekhov föddes. Har fått mycket blandat bemötande. Spännande!

Troglia Barolo saknar etikett, men då DOCG-numreringen startade 1980 och Troglia's Barolo producerades (så vitt jag begriper) sista ggn 1982, är förväntningarna begränsade till tre årgångar. Hoppas årgången står på korken, annars blir det svårt pilla in korrekt i CT.

Palacio de Arganza blir min första mogna Bierzo. Ser jag mycket fram mot!

Canalicchio di Sopra är sjukt ung, men hoppas jag kan blidka hustrun. Tror dock att jag också kan komma att njuta av den buteljen, trots att den inte lär vara torr bakom öronen än :cool: 2019 avnjöt @Patrik Sellin och jag en underbar 1975:a av detta vin, mitt i Tokyo.
 
Last edited:

Daniel Stam

Medlem
Fick idag hem lite lådor ifrån England inköpta in-bond under året. bl.a.
12 x Comtes 2008 (kontrollerat att de är helt bösfria :D)
6 x Bibi Graetz Testamatta 2016. En long time favorite ifrån min tid i Tokyo för 10 år sedan då vi brukade samlas ett gäng en gång i månaden på en bar där vi alltid beställde in en flaska att dela på. Gott vin och goda minnen. :)

Edit: Kan även nämna att jag frågade den svenska importören av Testamatta ibörjan av året om de tänkte ta in den igen men tyvärr fanns inga planer på det. Synd då det i min mening är ett mycket bra vin.

Visa bifogad bild 21505 Visa bifogad bild 21506
Härligt! Såg att winefinder har 2018 för 895:- och magnum för 1795:-. https://www.winefinder.se/search#/search?key=Testamatta&pIndex=1
 

matage

Medlem
Jag som skulle ha lite pseudo-köpstopp nu inför jul och installation av en ny NIBE-anläggning (filmen "Drömkåken" någon?) men var in på bolaget imorse för att plocka upp några julöl och matlagningsmadeira. Det var helt folktomt i butiken så efter jag betalat så snackade jag lite med killen i kassan om prisutvecklingar och artikelnummer vs årgång. Då kryper det fram att de nog har några DP -08 på lagret... och min låda ligger ju undanstuvad...

Min målsätting för 2021 är att delta i dokusåpan "Sämst Självkontroll Vinner"...
 

MarkusJ

Medlem
Jag som skulle ha lite pseudo-köpstopp nu inför jul och installation av en ny NIBE-anläggning (filmen "Drömkåken" någon?) men var in på bolaget imorse för att plocka upp några julöl och matlagningsmadeira. Det var helt folktomt i butiken så efter jag betalat så snackade jag lite med killen i kassan om prisutvecklingar och artikelnummer vs årgång. Då kryper det fram att de nog har några DP -08 på lagret... och min låda ligger ju undanstuvad...

Min målsätting för 2021 är att delta i dokusåpan "Sämst Självkontroll Vinner"...
Detta med att dricka, köpa, och samla (främst) champagne, är ju ett nyfunnet intresse för mig, och jag trodde att de va kört att få tag på DP 2008 om man inte gjorde en beställning från utlandet (som jag har sneglat på). Men efter att ha läst detta så gick jag inom bolaget på väg hem och chansade på att dom om inget annat skulle kunna beställa dit en flaska. Har inte lyckats prova någon DP alls än, så tänkte att det hade varit kul om jag iaf kunde komma över en flaska.
När jag frågade snubben på lagret så sken han upp och sa att han hade sett till att beställa hem ett gäng som visst stod där bak. Helt plötsligt hade jag burit hem en låda... Det var ju inte riktigt tanken, men tänker att framtida jag kommer att tacka mig själv :) (och tack till @matage för tips!)
 

Johlar

Medlem
Detta med att dricka, köpa, och samla (främst) champagne, är ju ett nyfunnet intresse för mig, och jag trodde att de va kört att få tag på DP 2008 om man inte gjorde en beställning från utlandet (som jag har sneglat på). Men efter att ha läst detta så gick jag inom bolaget på väg hem och chansade på att dom om inget annat skulle kunna beställa dit en flaska. Har inte lyckats prova någon DP alls än, så tänkte att det hade varit kul om jag iaf kunde komma över en flaska.
När jag frågade snubben på lagret så sken han upp och sa att han hade sett till att beställa hem ett gäng som visst stod där bak. Helt plötsligt hade jag burit hem en låda... Det var ju inte riktigt tanken, men tänker att framtida jag kommer att tacka mig själv :) (och tack till @matage för tips!)
Det var kul att kunna erbjuda dig de flaskorna. Mvh snubben på lagret
 
Toppen