Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

LeChat

Medlem
E9ECDF9B-9CD9-4F2E-9042-38F7FCBBC0DE.jpeg

Vin med bokstavskombination? Måste vara ett särbegåvat vin.
 

Sonderlese

Medlem
Champagne på kylning..
Januari* inköpskvot uppfylld.

0430289B-1C0E-4351-8954-F73E4475543E.jpeg

Påfyllning av 2008 Louis Roederer; 39 flaskor Brut Rosé degad 2013 (gammal etikett), 18 fl. Brut Vintage degad 2014
Plus två flaskor 2002. Dock är inte alla mina, tvärtom detta är summan av ett gemensamt inköp.
Alla Hjärtans Dag** säkrad!

*Januari 2021, 2022, 2023, 2024, 2025...
**Alla Hjärtans Dag 2021, 2022, 2023, 2024, 2025...
 

BallyJ

Medlem
Härligt! Ändå kul hur hela Sverige fightas om 18 flaskor på nätet. :)
Jag tänker ändå att det blir lika orättvist om fler flaskor blir allokerade online. Då blir det ju andra förutsättningar som styr såsom, hur bra bredband man har råd med, prestanda på dator och kringutrustning samt möjlighet att lägga arbetstid på att utföra privata ärenden vid klockan 10. Det är som alltid om man inte kan få något blir det orättvist sedan är det såklart också så att det också är avgörande hur långt man är villig att gå för att få det man vill ha som att resa från Västerås till Stockholm vid klockan 7 på morgonen för att stå först i kön vid SB i Bromma. Det stora problemet för oss som gillar vin är att vi blir fler och fler vilket bidrar till en ökad konkurrens.
 
Trådskapare
A
Det stora problemet för oss som gillar vin är att vi blir fler och fler vilket bidrar till en ökad konkurrens.
Det stora problemet är att vi har ett monopol som inte bryr sig om de riktigt vinintresserade. Det driver i sin tur distributörerna att fokusera primärt restauranger för kvalitet och SB för bulk.

Lösningen är att köpa utomlands, direkt eller via distanshandlare. Har tidigare pekat på att jag som privatperson i många fall får köpa samma volym utomlands som hela allokeringen SB får.
 

JonasBo

Medlem
Det stora problemet är att vi har ett monopol som inte bryr sig om de riktigt vinintresserade. Det driver i sin tur distributörerna att fokusera primärt restauranger för kvalitet och SB för bulk.

Lösningen är att köpa utomlands, direkt eller via distanshandlare. Har tidigare pekat på att jag som privatperson i många fall får köpa samma volym utomlands som hela allokeringen SB får.

Och till lägre pris än vad du skulle betalat på SB, och producenterna får samtidigt mer i sin ficka pga påslagen inte är lika höga :)
 

BallyJ

Medlem
Det stora problemet är att vi har ett monopol som inte bryr sig om de riktigt vinintresserade. Det driver i sin tur distributörerna att fokusera primärt restauranger för kvalitet och SB för bulk.

Lösningen är att köpa utomlands, direkt eller via distanshandlare. Har tidigare pekat på att jag som privatperson i många fall får köpa samma volym utomlands som hela allokeringen SB får.
Så problemet är alltså inte tillgången i sig eftersom du redan kan köpa det du vill ha men från utländska återförsäljare, utan att du tror att du kommer kunna köpa mycket mer i Sverige om monopolet avskaffas?
 

BallyJ

Medlem
Och till lägre pris än vad du skulle betalat på SB, och producenterna får samtidigt mer i sin ficka pga påslagen inte är lika höga :)
Är det vad du tycker, eller har du generell fakta som styrker ditt påstående? Min uppfattning är att prisnivån varierar, ibland är det lägre priser i andra länder än Sverige, och ibland är det överlägset på SB eller via privatimport från importörer.
 
Trådskapare
A
Så problemet är alltså inte tillgången i sig eftersom du redan kan köpa det du vill ha men från utländska återförsäljare, utan att du tror att du kommer kunna köpa mycket mer i Sverige om monopolet avskaffas?

Jag börjar bli för gammal för att tro att monopolet avskaffas. Jag hoppas kanske på att de fokuserade lite mer på kvalitet och ställde krav på sina distributörer. Personligen har jag inga problem då jag redan köper det mesta utomlands men insteget för nya intresserade blir högre.
 

Robbes

Medlem
Jag tänker ändå att det blir lika orättvist om fler flaskor blir allokerade online. Då blir det ju andra förutsättningar som styr såsom, hur bra bredband man har råd med, prestanda på dator och kringutrustning samt möjlighet att lägga arbetstid på att utföra privata ärenden vid klockan 10. Det är som alltid om man inte kan få något blir det orättvist sedan är det såklart också så att det också är avgörande hur långt man är villig att gå för att få det man vill ha som att resa från Västerås till Stockholm vid klockan 7 på morgonen för att stå först i kön vid SB i Bromma. Det stora problemet för oss som gillar vin är att vi blir fler och fler vilket bidrar till en ökad konkurrens.
Jag har kanske blivit lite bekväm, men jag tycker man kan köpa de flesta viner jag gillar (Italien och Frankrike) till bra pris på nätet från handlare runtom i EU. Enda gången jag köat för vin under 2020 var i sista decembersläppet.
 

BallyJ

Medlem
Jag har kanske blivit lite bekväm, men jag tycker man kan köpa de flesta viner jag gillar (Italien och Frankrike) till bra pris på nätet från handlare runtom i EU. Enda gången jag köat för vin under 2020 var i sista decembersläppet.
Så inga större problem för dig som det ser ut på marknaden idag?
 

JonasBo

Medlem
Är det vad du tycker, eller har du generell fakta som styrker ditt påstående? Min uppfattning är att prisnivån varierar, ibland är det lägre priser i andra länder än Sverige, och ibland är det överlägset på SB eller via privatimport från importörer.
Så klart generaliserande.
Superbra priser i vissa viner på SB; långt under det pris man kan få på plats; (från GD Vajra är Barolo Albe och Barolo Bricco delle Viole två exempel).
Åtminstone större andel av de viner som jag brukar köpa utanför SB är just för att skillnaden på pris stor.
Där skillnaden i pris inte är så stor (~30 kr per flaska) köper jag gärna via SB.
 
Toppen