Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Trådskapare
A
Jag tycker absolut det mest rättvisa borde vara websläpp på ALLT tillfälligt sortiment och kvotering. Typ max 2 flaskor första timmen och sen kan det släppas fritt! Det som är kvar efter en dag kan man skicka ut i butikerna!

Som typ brödköer alltså upload_2021-2-3_22-41-48.png
 

Attachments

  • image.png
    image.png
    13,5 KB · Visningar: 105

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Oavsett var vi står så uppskattar jag alltid en trevlig diskussion:cool:
Definitivt. Men kommer verkligen tillbaka till att i slutändan är vi egoister som vill vårt eget bästa. Hade man varit rik så kunde man ha ett eget litet systembolag där man själv får all allokering :D
 

BallyJ

Medlem
Skillnad på limitera 4-5 lådor och ett par 100. Monopol ger ju brödköer, det inser jag men behöver ju inte vara hela sortimentet

Jag tycker egentligen att de som köper mest ska få köpa först nästa gång men det lär inte få några röster i Svedala
Går ju även att ändra statsskick till diktatur, då kan ju några få ta hur mycket de vill eftersom de redan har mest.
 
Trådskapare
A
Går ju även att ändra statsskick till diktatur, då kan ju några få ta hur mycket de vill eftersom de redan har mest.

Nu är en rätt stor del av diktaturerna i världen kommunistiska, där har man ju oftast monopol. Du tänker nog på kapitalism. Så fungerar vinhandeln i de länder som inte har monopol. Där får man ett vänligt mail eller telefonsamtal som säger att "du köpte ju Krug 2000 så du står först på listan för att få köpa 2002. Vill du ha en eller två lådor".

Sedan kanske det är att dra det lite långt att jämföra köpa vin med att man vill införa diktatur.
 

BallyJ

Medlem
Nu är en rätt stor del av diktaturerna i världen kommunistiska, där har man ju oftast monopol. Du tänker nog på kapitalism. Så fungerar vinhandeln i de länder som inte har monopol. Där får man ett vänligt mail eller telefonsamtal som säger att "du köpte ju Krug 2000 så du står först på listan för att få köpa 2002. Vill du ha en eller två lådor".

Sedan kanske det är att dra det lite långt att jämföra köpa vin med att man vill införa diktatur.
Håller med dig om att ditt förtydligande av din första kommentar är kapitalism. Jag jämförde dock inte att köpa vin med diktatur, utan la fram det som en möjlighet utan egen värdering.
 

Victorious

Medlem
Visst kan vi det men det var du som la kritik till vinälskaren som åkte från Uppsala till Stockholm!
Har du försökt?

Det är lite kul att läsa de olika reflektionerna kring ämnet, och såklart kan man se det i lite olika ljus vad gäller risker, klimatpolitik och sunt förnuft. Själv har jag suttit isolerad i snart ett år hemma. Inte en enda gång har jag vart ute på krogen, åkt kollektivt, vart på kontoret eller liknande sedan 1 mars 2020. Självklart har jag haft vissa oundvikliga risksituationer som att ha barn på förskolan, handlat på Ica och vid tillfällen åkt till bolaget men det handlar ju mest om sunt förnuft och väga risker. Här måste jag ändå ge kredd till systembolaget för deras agerande också. Om man bortser från det orättvisa faktum att det är svårt för folk utanförskap storstadsregionerna att få tag på spännande viner med liten allokering så var det ett bra beslut att flytta släppen till butiker med entré utomhus. Det var okej avstånd i kön, och de släppte in 3 personer åt gången. Jag vet med mig att jag sällan (läs: aldrig) har tur i webbläppslotteriet och valde därför att åka dit. Klimatpåverkan för att åka dit och handla får kompenseras med att jag inte haft en enda jobbrelaterad resdag under hela pandemin (inte ens min dagliga pendling till Stockholm). ;)

kul faktum kring Ebens viner är att jag pratade med Daniella Lundh Egenäs i kön. Hon berättade att Eben hörde av sig till henne härom veckan för att höra hur han skulle gå tillväga för att skicka mer vin till Sverige. Hon skrattade och sa att det bara vara att skicka mer så säljer de slut lika snabbt. Vi får hoppas på större allokeringar framåt (givet att skördarna också blir större).:rolleyes:
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Det är lite kul att läsa de olika reflektionerna kring ämnet, och såklart kan man se det i lite olika ljus vad gäller risker, klimatpolitik och sunt förnuft. Själv har jag suttit isolerad i snart ett år hemma. Inte en enda gång har jag vart ute på krogen, åkt kollektivt, vart på kontoret eller liknande sedan 1 mars 2020. Självklart har jag haft vissa oundvikliga risksituationer som att ha barn på förskolan, handlat på Ica och vid tillfällen åkt till bolaget men det handlar ju mest om sunt förnuft och väga risker. Här måste jag ändå ge kredd till systembolaget för deras agerande också. Om man bortser från det orättvisa faktum att det är svårt för folk utanförskap storstadsregionerna att få tag på spännande viner med liten allokering så var det ett bra beslut att flytta släppen till butiker med entré utomhus. Det var okej avstånd i kön, och de släppte in 3 personer åt gången. Jag vet med mig att jag sällan (läs: aldrig) har tur i webbläppslotteriet och valde därför att åka dit. Klimatpåverkan för att åka dit och handla får kompenseras med att jag inte haft en enda jobbrelaterad resdag under hela pandemin (inte ens min dagliga pendling till Stockholm). ;)

kul faktum kring Ebens viner är att jag pratade med Daniella Lundh Egenäs i kön. Hon berättade att Eben hörde av sig till henne härom veckan för att höra hur han skulle gå tillväga för att skicka mer vin till Sverige. Hon skrattade och sa att det bara vara att skicka mer så säljer de slut lika snabbt. Vi får hoppas på större allokeringar framåt (givet att skördarna också blir större).:rolleyes:
Det sunda förnuftet är vad man förlitar sig på hos människan som tyvärr verkar svika oss.
Jobbar ensam på kontor så där har jag inget problem med att stöta ihop med någon. När man är på ICA så ålar man sig fram så långt ifrån folk som det går, och tar aldrig av mig handskarna i butiken.
När man väljer att gå på bolaget spelar självklart in. Hämtar mina varor tidig morgon, ej helg. Samma sak med handskarna på.

Otroligt kul om vi får en ökad allokering av Ebens viner! :D
 

Victorious

Medlem
... När man är på ICA så ålar man sig fram så långt ifrån folk som det går, och tar aldrig av mig handskarna i butiken...

Haha, känner verkligen igen mig i detta. Sa till frugan häromdagen att det jobbigaste med att gå på ICA är att jag konstant känner mig svimfärdig av att hålla andan och hitta tomma ytor att andas på :stendumt: vet ju om att det knappast hjälper nämnvärt, men känns bättre för stunden.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Haha, känner verkligen igen mig i detta. Sa till frugan häromdagen att det jobbigaste med att gå på ICA är att jag konstant känner mig svimfärdig av att hålla andan och hitta tomma ytor att andas på :stendumt: vet ju om att det knappast hjälper nämnvärt, men känns bättre för stunden.
Haha ja den känslan känner jag också igen. Värmen stiger i jackan och man undrar om man fick feber där och då!
Det som gör mig ledsen med hela corona biten är att folk inte verkar förstå att om de blir smittade, så finns det dem som inte känner av något. MEN för de som faktiskt får ett helvete av viruset så är det inte så kul. Jag är inte i riskgrupp, jag är (relativt) ung, i god form med träning 5 dagar i veckan, äter nyttigt, och jag låg helt utslagen i 9 dagar och åkte till sjukan för att kolla syrenivån i blodet då jag hade svårt att andas (var bara huvudet som spöka)... Jag säger grattis till dem som inte haft skiten, men blir så j**la less på dem som inte bryr sig om restriktioner, andra människor, och tycker deras "frihet" berövas genom att inte få umgås som vanligt. (NEJ jag pratar inte de som går på en BYOB).
 

Thirsty

Smygnykterist
Varför beställer ni inte hemkörning istället för att besöka bolaget när ni lever så strikt? Alternativt beställer från utomlands och får hemkört om det inte går att klicka hem på bolaget?
Mat än mer ologiskt att inte beställa hem, förutsatt att man lever i en sådan civiliserad stad som erbjuder hemkörning.
 
Trådskapare
A
Haha ja den känslan känner jag också igen. Värmen stiger i jackan och man undrar om man fick feber där och då!
Det som gör mig ledsen med hela corona biten är att folk inte verkar förstå att om de blir smittade, så finns det dem som inte känner av något. MEN för de som faktiskt får ett helvete av viruset så är det inte så kul. Jag är inte i riskgrupp, jag är (relativt) ung, i god form med träning 5 dagar i veckan, äter nyttigt, och jag låg helt utslagen i 9 dagar och åkte till sjukan för att kolla syrenivån i blodet då jag hade svårt att andas (var bara huvudet som spöka)... Jag säger grattis till dem som inte haft skiten, men blir så j**la less på dem som inte bryr sig om restriktioner, andra människor, och tycker deras "frihet" berövas genom att inte få umgås som vanligt. (NEJ jag pratar inte de som går på en BYOB).

Som med vin, man måste ha perspektiv och tålamod. Friheten "försvinner" för ett kort tag men i det långa loppet så vinner man. Ett vin tar tid att utvecklas men det ger så mycket mer efter ett par år. :)
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Varför beställer ni inte hemkörning istället för att besöka bolaget när ni lever så strikt? Alternativt beställer från utomlands och får hemkört om det inte går att klicka hem på bolaget?
Mat än mer ologiskt att inte beställa hem, förutsatt att man lever i en sådan civiliserad stad som erbjuder hemkörning.
Återkommer till orden sunt förnuft. Sen sa jag inte att jag levde så strikt. :)
Tro mig, har försökt beställa hem mat men finns inte tillgänglighet där jag bor, och har även försökt beställa så man bara hämtar upp. Men finns inga tider inom 2v. Svårt att planera käket 2 veckor framåt.
 

Victorious

Medlem
Haha ja den känslan känner jag också igen. Värmen stiger i jackan och man undrar om man fick feber där och då!
Det som gör mig ledsen med hela corona biten är att folk inte verkar förstå att om de blir smittade, så finns det dem som inte känner av något. MEN för de som faktiskt får ett helvete av viruset så är det inte så kul. Jag är inte i riskgrupp, jag är (relativt) ung, i god form med träning 5 dagar i veckan, äter nyttigt, och jag låg helt utslagen i 9 dagar och åkte till sjukan för att kolla syrenivån i blodet då jag hade svårt att andas (var bara huvudet som spöka)... Jag säger grattis till dem som inte haft skiten, men blir så j**la less på dem som inte bryr sig om restriktioner, andra människor, och tycker deras "frihet" berövas genom att inte få umgås som vanligt. (NEJ jag pratar inte de som går på en BYOB).

Håller med, är inte heller i riskgrupp men har folk i min närhet som är. Nu träffar vi inte dem mer än vid något enstaka tillfälle utomhus. Bortsett från faktumet att inte vilja sprida det till folk som rimligen drabbas hårdare så är jag livrädd för att tappa smak och doft långsiktigt. Det blir mer som en psykisk sjukdom som istället för att hota hälsan hotar att förstöra mina största intressen.

Varför beställer ni inte hemkörning istället för att besöka bolaget när ni lever så strikt? Alternativt beställer från utomlands och får hemkört om det inte går att klicka hem på bolaget?
Mat än mer ologiskt att inte beställa hem, förutsatt att man lever i en sådan civiliserad stad som erbjuder hemkörning.

Det är väl blandade svar på detta. Har ett väldigt flexibelt jobb där jag kan styra arbetstiden, och därför åka och handla planerat när det inte är så mycket folk. Systembolaget blir ju väldigt sällan då jag storhandlar bruksviner, öl etc. Och källaren är fylld med mycket annat som går att konsumera om suger kommer.

När det kommer till mat har jag bara haft dålig erfarenhet kort och gott. Har dels i vissa perioder haft matkassar (linas, Ica etc.) men saknar friheten. När jag beställt hem egenplockade varor så har frukt/grönsaker var det inte hållit måttet kvalitetsmässigt tycker jag. Halvrutten lök hsr förekommit två gånger, saknats produkter vid 1 tillfälle. Sen vill jag helt enkelt kunna plocka de saker jag tycker ser bra ut för stunden om det kommer till fisk, kött och grönt. Man väljer väl helt enkelt sina strider bara. :oops:
 
Toppen