Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Vingubben

Medlem
Nu pratar du strunt, Vingubben, utan att kolla fakta! ;) Det står mycket tydligt redan när man ska betala för viner att Xtrawine visst betalar punktskatt till Sverige. Jag vet inte varifrån du har fått fel information. Gå själv på sajten och se med dina egna ögon, utan att komma med falska påståenden.
Det ska ganska mycket till, att jag ska själv betalar in punktskatt, men det kan hända om jag hittar något extra speciellt vin som jag vill köpa. Men chansen att det händer är inte särskild stor.
Obs! Excise duty är ungefär det samma som vi kallar för punktskatt här i Sverige. Det står på bilden att den är på 27.12 euro totalt. Dela den med 12 så får du priset per flaska. Nu har du lärt något nytt som du inte visste förut. :cool:
När jag betalade så var eurokursen 11.52, vad den är just nu, vet jag inte.
Eller så är det jag som har kollat fakta och du som blivit blåst av en italienare. :D
 

Pontus

Medlem
”Hej, jag kan inte se att bolaget du nämner är registrerade i Sverige som distansförsäljare.

Du behöver, om du köper vin från någon som inte är godkänd som distansförsäljare och om de anordnar med transporten av varorna till dig i Sverige, anmäla dig som "mottagare vid distansförsäljning" och betala in den svenska alkoholskatten.”

Ovan är svaret från skattemyndigheten när jag ställde frågan om Xtrawine var registrerade som distansförsäljare.
Precis så! Jag gjorde detta. Ganska enkelt, men sen skickar Skatteverket ut papper (självklart signerade av handläggare!) som ska fyllas i och returneras. I mitt fall var det drygt 80 kronor det handlade om. Pengarna ska dessutom in på ditt skattekonto i en specifik inbetalning för att det ska fungera (dvs de drar inte bara pengarna även om du har ett överskott)...
 

Thirsty

Smygnykterist
Nu pratar du strunt, Vingubben, utan att kolla fakta! ;) Det står mycket tydligt redan när man ska betala för viner att Xtrawine visst betalar punktskatt till Sverige. Jag vet inte varifrån du har fått fel information. Gå själv på sajten och se med dina egna ögon, utan att komma med falska påståenden.
Det ska ganska mycket till, att jag ska själv betalar in punktskatt, men det kan hända om jag hittar något extra speciellt vin som jag vill köpa. Men chansen att det händer är inte särskild stor.
Obs! Excise duty är ungefär det samma som vi kallar för punktskatt här i Sverige. Det står på bilden att den är på 27.12 euro totalt. Dela den med 12 så får du priset per flaska. Nu har du lärt något nytt som du inte visste förut. :cool:
När jag betalade så var eurokursen 11.52, vad den är just nu, vet jag inte.
Utifrån den bifogade bilden på betalningen så ger Items 131,32 - 6 i rabatt = 125,32. Dividera med duty om 27,12 = 21,64 %.
Moms i Italien är 22 %.
Moms i Sverige är 25 %.
Beräkningen synes i vart fall inte justera för svensk moms och alkoholskatt.
I det fall Xtrawine skulle betala in svenska skatter så skulle de minska sin marginal, vilket låter mindre troligt.
 

Bastardo

Medlem
Eller så är det jag som har kollat fakta och du som blivit blåst av en italienare. :D
Kanske de har använt något annat namn för Skattemyndigheten än vad de heter på nätet?
Kika gärna på det här om du hittar något intressant:

WBX SRL
VIA CAMPO DEI FIORI, 4 - 47122 FORLI' (FC) P.I. 04349010407 CF: 04349010407
VAT registration number SE502083165601 EORI Number: IT04349010407
CCIAA di FO - N° REA: 404224
www.xtrawine.com
WBX SRL - SVEZIA -
VAT registration number: SE502083165601 VIA CAMPO DEI FIORI 4
00000 FORLI (EE)
SWEDEN

P.S. Det känns lite märkligt att bland alla skattesmitare som finns här så jobbar du emot de för Skattemyndighetens räkning … :p
 

Attachments

  • Skärmavbild 2023-04-21 kl. 16.15.07.png
    Skärmavbild 2023-04-21 kl. 16.15.07.png
    180,9 KB · Visningar: 101
Last edited:

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Kanske de har använt något annat namn för Skattemyndigheten än vad de heter på nätet?
Kika gärna på det här om du hittar något intressant:

WBX SRL
VIA CAMPO DEI FIORI, 4 - 47122 FORLI' (FC) P.I. 04349010407 CF: 04349010407
VAT registration number SE502083165601 EORI Number: IT04349010407
CCIAA di FO - N° REA: 404224
www.xtrawine.com
WBX SRL - SVEZIA -
VAT registration number: SE502083165601 VIA CAMPO DEI FIORI 4
00000 FORLI (EE)
SWEDEN

P.S. Det känns lite märkligt att bland alla skattesmitare som finns här så jobbar du emot de för Skattemyndighetens räkning … :p
VAT tillhör WBX S.R.L som i sin tur har adressen hos NM Wines som är ett distributionsbolag för alkholhaltiga drycker. Ser ok ut.
 

Bastardo

Medlem
VAT tillhör WBX S.R.L som i sin tur har adressen hos NM Wines som är ett distributionsbolag för alkholhaltiga drycker. Ser ok ut.
Tusen tack, thunberg! Du är min hjälte. :D
Nu väntar jag med en stor spänning vad Vingubben och mina andra antagonister säger …
Fy fasicken, säger jag bara. Har ni inget annat att göra än att försöka bracka ner någon som försöker få lite liv i luckan?
Ni kommer inte ens tillsammans med så mycket ämnen som jag gör och så får man utstå bara spott och spe nästan hela tiden. :rolleyes:
 
Last edited:

Sonderlese

Medlem
Tusen tack, thunberg! Du är min hjälte. :D
Nu väntar jag med en stor spänning vad Vingubben och mina andra antagonister säger …
Fy fasicken, säger jag bara. Har ni inget annat att göra än att försöka bracka ner någon som försöker få lite liv i luckan?
Ni kommer inte ens tillsammans med så mycket ämnen som jag gör och så får man utstå bara spott och spe nästan hela tiden. :rolleyes:
Lol - livet vid ett forum gränssnitt! Man måste vara tjockhudad - bepansrad - för att klara sig! :D
 

Bastardo

Medlem
Hur menar du nu? :rolleyes:
Syftar du på alla recensioner av vin du skriver och/eller alla svar på vinfrågor du skriver om? 🤷‍♂️
Never mind …
Det var du som skrev emot mig utan att veta ett dugg vad du pratar om! Du påstod att det var något skumt med moms & punkskatt med XW fast de sköter sig helt enligt reglerna. Vad säger du nu, påstår du samma sak igen? :(
Jag vill att ni alla som har smutskastat mig ber om ursäkt för ert beteende. Annars behöver ni aldrig mer skriva på ämnen som jag startar. :mad:
 
  • Haha
Reactions: Jos

Thirsty

Smygnykterist
Never mind …
Det var du som skrev emot mig utan att veta ett dugg vad du pratar om! Du påstod att det var något skumt med moms & punkskatt med XW fast de sköter sig helt enligt reglerna. Vad säger du nu, påstår du samma sak igen? :(
Jag vill att ni alla som har smutskastat mig ber om ursäkt för ert beteende. Annars behöver ni aldrig mer skriva på ämnen som jag startar. :mad:
Hur menar du nu? Var bara nyfiken på vad du syftade på när du skriver att du tillför forumet så mycket mer än alla andra tillsammans, "Ni kommer inte ens tillsammans med så mycket ämnen som jag gör". 🤔

Förstår inte, du vill ha ursäkt för att ditt kvitto visar att de inte justerar priset för mellanskillnaden avseende de olika momssatserna? Det är ett matematiskt faktum som inte påverkas av om de faktiskt betalar in skatterna eller inte. 🤷‍♂️
 

Bastardo

Medlem
Hur menar du nu? Var bara nyfiken på vad du syftade på när du skriver att du tillför forumet så mycket mer än alla andra tillsammans, "Ni kommer inte ens tillsammans med så mycket ämnen som jag gör". 🤔

Förstår inte, du vill ha ursäkt för att ditt kvitto visar att de inte justerar priset för mellanskillnaden avseende de olika momssatserna? Det är ett matematiskt faktum som inte påverkas av om de faktiskt betalar in skatterna eller inte. 🤷‍♂️
Kika på dokumentet som jag bifogade! De betalar visst moms till Sverige. Det står mycket tydligt Excises: som är punktskatt och IVA: som är moms. Om du inte förstår så fråga någon som kan det här lite bättre än du!
Total inc VAT är just totalpris inklusive moms, men du försöker prata hela tiden om något annat som du inte ens själv verkar förstå! Om inte det här räcker som ett bevis så är det ingen idé att ’prata’ med dig. Förstår du inte fakta så är det meningslös att fortsätta diskussionen.
Du borde inte ägna dig åt matematik, om du använder helt felaktiga grunder att göra dina missbedömningar! :mad:De betalar 25% moms till Sverige och det står mycket tydligt här.
Jag skulle rekommendera dig att gå på XW:s hemsida och läsa vad det sägs där. Kanske äntligen då kommer polletten att trilla ner … :D
Du kan logga in dig där och göra en provbeställning. Mer kan jag knappast hjälpa dig i den här frågan.
 

Attachments

  • Skärmavbild 2023-04-11 kl. 09.55.45.png
    Skärmavbild 2023-04-11 kl. 09.55.45.png
    79 KB · Visningar: 52
Last edited:

Bastardo

Medlem
Jag beställde två helfaskor Alberdi, när det fanns bara fyra kvar totalt som gick att köpa på det sättet.
Försök att få tag i vinet på annat håll, ni som är intresserade av vinet. Här finns lite fakta som påverkade mitt köp:
Bilden är lånad av forumet, om det är inte tillåtet, så får admin gärna ta bort den. I så fall kan jag ta bild på mina egna flaskor.
P.S. Det tredje vinet verkar också väldigt intressant, därför ville jag ha det kvar i bilden.
Bild: Patrik Sellin, Fine Wines. Tack för lånet, Patrik, du gör helt fantastiskt jobb! Dina åsikter om viner påverkar mycket på vad jag köper, tillsammans med stödet från andra pålitliga bedömare som t.ex. WE, WA, RP, WS, Munskänkarna & BKwine med flera.
 

Attachments

  • Skärmavbild 2023-04-22 kl. 11.07.16.png
    Skärmavbild 2023-04-22 kl. 11.07.16.png
    359,4 KB · Visningar: 54
Last edited:

Thirsty

Smygnykterist
Kika på dokumentet som jag bifogade! De betalar visst moms till Sverige. Det står mycket tydligt Excises: som är punktskatt och IVA: som är moms. Om du inte förstår så fråga någon som kan det här lite bättre än du!
Total inc VAT är just totalpris inklusive moms, men du försöker prata hela tiden om något annat som du inte ens själv verkar förstå! Om inte det här räcker som ett bevis så är det ingen idé att ’prata’ med dig. Förstår du inte fakta så är det meningslös att fortsätta diskussionen.
Du borde inte ägna dig åt matematik, om du använder helt felaktiga grunder att göra dina missbedömningar! :mad:De betalar 25% moms till Sverige och det står mycket tydligt här.
Jag skulle rekommendera dig att gå på XW:s hemsida och läsa vad det sägs där. Kanske äntligen då kommer polletten att trilla ner … :D
Du kan logga in dig där och göra en provbeställning. Mer kan jag knappast hjälpa dig i den här frågan.
Hur får du det beloppet till 25 % moms inkl alkoholskatt? :)
 

Bastardo

Medlem
Hur får du det beloppet till 25 % moms inkl alkoholskatt? :)
Alkoholskatten är helt separat från momsen. Den är mycket tydligt redovisad på ett annat ställe på på dokumentet.
Läs det här dokumentet några gånger och se om du kan få det att gå ihop. Om inte, så jag beklagar, men mer kan jag inte hjälpa dig. Då får du hoppas på hjälp av någon annan här, som är bättre att förklara saker och ting.

Price (inc VAT) är priset INKLUSIVE moms, vilket är 25%.
Excise duty for sales to Sweden är punktskatt och den är 27.12 euro totalt.

Obs! Stirra inte blint på det första dokumentet som jag bifogade. Det var kanske ett misstag; men här bör du se mycket tydligt vad allting kostar.
 

Attachments

  • Skärmavbild 2023-04-11 kl. 09.55.45.png
    Skärmavbild 2023-04-11 kl. 09.55.45.png
    79 KB · Visningar: 58

Thirsty

Smygnykterist
Alkoholskatten är helt separat från momsen. Den är mycket tydligt redovisad på ett annat ställe på på dokumentet.
Läs det här dokumentet några gånger och se om du kan få det att gå ihop. Om inte, så jag beklagar, men mer kan jag inte hjälpa dig. Då får du hoppas på hjälp av någon annan här, som är bättre att förklara saker och ting.

Price (inc VAT) är priset INKLUSIVE moms, vilket är 25%.
Excise duty for sales to Sweden är punktskatt och den är 27.12 euro totalt.

Obs! Stirra inte blint på det första dokumentet som jag bifogade. Det var kanske ett misstag; men här bör du se mycket tydligt vad allting kostar.
Det handlar fortfarande inte om vad som står utan om hur beräkningen blir 25 %. Har i tidigare inlägg ställt upp beräkningen och därefter fått förklarat att jag inte kan matematik (och skatt). Därav kvarstår frågan hur beloppet summerar till 25 %. :)
 

Bastardo

Medlem
Det handlar fortfarande inte om vad som står utan om hur beräkningen blir 25 %. Har i tidigare inlägg ställt upp beräkningen och därefter fått förklarat att jag inte kan matematik (och skatt). Därav kvarstår frågan hur beloppet summerar till 25 %. :)
Vi tar ett exempel på min senaste beställningen:
Feudi San Gregorio Sannio Falanghina Serrocielo 2021 – pris utan moms: 8.31 €, med moms: 10.39 .

Feudi San Gregorio Greco di Tufo Cutizzi 2021 – pris utan moms: 8.98 €, med moms: 11.22 €.

Feudi San Gregorio Fiano di Avellino Pietracalda 2021 – pris utan moms: 8.98 €, med moms: 11.22 €.

Skillnaden i priset är exakt 25%. Sen tillkommer punktskatt som är 27.12 euro, plus frakt, som är 22.67 euro.
OM du inte förstår, så rekommenderar jag dig att söka till andra forum. Alla andra verkar inte ha några problem med det här utan bara du.
OBS! Titta på senaste bifogade dokumentet, stirra dig inte blint på det första, för det är nog det som förvirrar dig.
Jag har ignorerat dig, för jag orkar inte med sådana som du, som försöker bara sabotera för alla andra utan att komma med några vettiga argument och bara upprepar samma och samma sak hela tiden.
 
Last edited:

Bastardo

Medlem
Just namnet Sirica är normalt sett en synonym till just Syrah så detta kan ju lätt bli förvirrande.
Jag hittar inte någonting på nätet om att Sirica skulle vara synonym till Syrah! Kan du ge någon källa för ditt påstående?
Så här skriver XW:
”The first testimonies of the Sirica grape variety (or Syrian or Syricus) are literary and date back to Pliny (NH, XIV, 41-51) that in 75 AD. It contains it among the grapes grown in the Roman Campania and attributes the name derived from syricum, a reddish color that is very widespread. Isidore of Seville in 63 dC (O.VII, 5-28) also calls it Vitis sciovia and makes him derive from Syria and agrees with Pliny to place him among the most valuable Aminees. Catone (De Agr.106) states that the introduction of this vine in Italy took place long before the foundation of Rome from a region inhabited by the Seri. More recently, it has been suggested that the name Sirica comes from Siri, an ancient city located on the Ionian Sea, near Metaponto, which after the Second Punic War, controlled by Rome on Magna Grecia, was called Eraclea. Some French authors (André, 1953 and Rezèau, 1998) have proposed semantic affinity with Syrah, Serine and Shesh, vines from distant Dalmatian origins. Research carried out by the company "Feudi di San Gregorio" on the last four original plants still present in Taurasi, using DNA markers and the profile of the anthocyanins, showed a certain genetic affinity with some northeastern vineyards Of Italy such as Teroldego, Lagrein and Refosco, linked to the focal colonization of the Po Delta. Relationships with Aglianico also suggest that Sirica is an ancestral of this vine, an expression of Etruscan viticulture, Enclave of Capua has been spread by the Longobards, as evidenced by the cultivation of Avellino and beneventano (the tannins or tsars) towards Irpinia.”
 
Last edited:

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Jag hittar inte någonting på nätet om att Sirica skulle vara synonym till Syrah! Kan du ge någon källa för ditt påstående?

EDIT: Om man vill ha tillgång till hela PDF'n: https://media.proquest.com/media/pq/classic/doc/2955145211/fmt/pi/rep/NONE?_s=/RTOlG/aqD1vqg+PNmeq6wb9H1s=

EDIT2: Från ovanstående PDF, sida 7.
The Sirica SSR profile matched with the Syrah variety reported in Vouillamoz and Grando [15], except for
VMC2b5 locus, where we found a discrepancy of 10 bp in the highest allele. This difference can be accepted if we
consider the age of Sirica plants, about 100-year old (DNA was extracted by apical leaves). The frequency of mutations
at microsatellite sites is directly proportional to the age of the variety. The probability to detect a mutation is
also related to the number of microsatellite loci analyzed [32]. It was accredited that the most likely cause of
mutations resulting in the length variation of microsatellite repeats is the DNA polymerase slippage [33].
 
Last edited:

Bastardo

Medlem

EDIT: Om man vill ha tillgång till hela PDF'n: https://media.proquest.com/media/pq/classic/doc/2955145211/fmt/pi/rep/NONE?_s=/RTOlG/aqD1vqg+PNmeq6wb9H1s=

EDIT2: Från ovanstående PDF, sida 7.
Tusen tack, thunberg!
Dig kan man lita på i alla lägen. Jag skulle aldrig kunnat hitta det själv. Du är verkligen en diamant bland alla oslipade stenar här på forumet! :D
Mycket intressant, fast jag måste ’avslöja’ att jag inte förstår allt som står här, men jag är knappast ensam om den saken. Det ligger på väldigt hög nivå gentemot vanligt snack som man normalt hittar här. Man bör ha gedigen utbildning och erfarenhet för att kunna ta till sig den kunskap som representeras.
 
Last edited:
Toppen