Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Bastardo

Medlem
Mjooaaeee... halvtorra viner brukar väl börja vid 20g/l. Och i Tysklad (halbtrocken) samt champagne (demi-sec) ska väl sockerhalten vara 32-50g/l. Lite osäker på vad som gäller i Alsace dock...

Trimbach Emilie 2015 klockar in på 11,5 g/l, vilket i och för sig är högre än normalt även om det varierar kraftigt - 2-10g/l beroende på årgång (2012, 2013, 2014, 2016).

EDIT! Ser att mina länkar inte fungerade... här är en sammanfattning av de senaste årgångarna.. -klicka på "TECHNICAL SHEETS"



Ja visst var det rasande gott!
Även med min bias att jag druckit det tidigare och höjt det till skyarna och att det var ett av mina viner i provningen så vidhåller jag att detta är ett av de bästa köpen man kan göra just nu avseende pris i förhållande till kvalitet. Med förbehåll att man gillar Riesling så klart!
Tack, LarsW!
Det är inte varje dag du svarar på mina inlägg.

Så här säger wiki:
halbtrocken,
≈ half-dry: 12 grams per liter. Se bifogade ’bild’ för mer info.
Vinerna från Alsace skiljer sig lite.
Läs artikeln, så förstår du hur det är.

För Alsace gäller det här:
”The residual sugar content for sec (dry) wines must be less than 4 g/l, demi-sec range from 4 to 12 g/l, moelleux from 12–45 g/l and doux exceed 45 g/l.”
Källa: The Oxford Companion to Wine, 5th edition/

Det är mycket svårt om inte nästan omöjligt att producera helt torra viner numera i Alsace pga. väderförhållanden som råder i dag. Det stör inte mig personligen, men säkert många av sådana människor som har vant att ha sina viner knastertorra.
 

Attachments

  • Skärmavbild 2024-04-06 kl. 13.37.47.png
    Skärmavbild 2024-04-06 kl. 13.37.47.png
    97,9 KB · Visningar: 12
Last edited:

Johan L

Medlem
Jag undrar vad ni har för systembolaget-vin som är billigast i relation till hur bra det är? Finns det nått för 100kr, 150kr som är riktigt BRA enligt er?

Pongracz Brut, 139 kr
Alvarinho Contacto, 139 kr
Georg Breuer Rieesling Sauvage, 149 kr
Kleine Zalze Vineyard Selection Chardonnay, 139 kr
Chocalan Origen Cabernet Franc, 149 kr (tillfällig sortiment)
Fontanafredda Ebbio Langhe Nebbiolo, 145 kr


Sött på halvflaska:
Nederburg Noble Late Harvest, 129 kr
Chateau du Levant, 140 kr
Churchills Late Bottled Vintage, 139 kr
Grahams Late Bottled Vintage, 119 kr
 

IsakOfMoe

Medlem
Även med min bias att jag druckit det tidigare och höjt det till skyarna och att det var ett av mina viner i provningen så vidhåller jag att detta är ett av de bästa köpen man kan göra just nu avseende pris i förhållande till kvalitet. Med förbehåll att man gillar Riesling så klart!
Kul att höra! Jag köpte åtta stycken men har inte öppnat någon än. Har provat tidigare årgångar och tycker att det är en mkt bra riesling!
 
För det är väl the holy grail för mig. Hoppas få prova den en dag.
Tips från coachen. Jag har en lista på mina ”holy grails” som jag håller konstant under uppsikt. I vintras hade Philipson Wine en halvflaska Sassicaia 2017 för 1300:-. Mycket pengar men bättre än ca 3000:- för helflaska. Jag har också ett litet månadssparande som jag öronmärkt för holy grails inköp ca 1ggn per år.
Har du obegränsat med pengar kan du ju skita i ovan tips och bara köpa flaskan😊
 

LarsW

Medlem
Kul att höra! Jag köpte åtta stycken men har inte öppnat någon än. Har provat tidigare årgångar och tycker att det är en mkt bra riesling!
Har redan druckit den två gånger och stormförtjust båda gångerna.
Köpt några fler flaskor.
Blir svårt att hålla fingrarna borta även om jag spår ett långt liv för denna.
 

katho27

Medlem
#dagenshämt

mest från TS - lite nytt och lite komplettering..

IMG_7718.jpg

Cordiers Clos à la Cote var -18 förra gången och bara upp en hundring sen dess känns generöst i sammanhanget.
Sandhi Sta. Rita varje gång.
Dumenil var -08 förra omgången, provade nyligen -15 och fyller på iaf 1.
Remy Massin -12 aldrig provat förr men verkar tagit slut nästan direkt..
Älskade Keller Limestone -21 och köpte för få då.
Catena Alta -22 köpte fler, se separat tråd.
Hebrart Rosé (bakom), komplettering inför våren och fortfarande deg jan -20.
 
#dagenshämt

mest från TS - lite nytt och lite komplettering..

Visa bifogad bild 31919
Cordiers Clos à la Cote var -18 förra gången och bara upp en hundring sen dess känns generöst i sammanhanget.
Sandhi Sta. Rita varje gång.
Dumenil var -08 förra omgången, provade nyligen -15 och fyller på iaf 1.
Remy Massin -12 aldrig provat förr men verkar tagit slut nästan direkt..
Älskade Keller Limestone -21 och köpte för få då.
Catena Alta -22 köpte fler, se separat tråd.
Hebrart Rosé (bakom), komplettering inför våren och fortfarande deg jan -20.
Fyllde också på Limestone 22. 21an var magisk. Den fina rena sötman blandat med en förfriskande syra.
 

LeChat

Medlem
IMG_5896.jpeg

Château Poujeaux
7 st 1997 & 5 st 2002

Ropade in lite ”old school bordeaux” ikväll. Med rabattkupong på 20 € så landade priset på 310:- flaskan inkl. frakt. Gillas!
Tidigare flaskor som jag druckit av 97an har varit kanon. 2002 har jag dock inte provat tidigare, men Poujeaux brukar leverera så den kan nog vara intressant den med.
 
Toppen