Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Hej

Är det någon som har prövat en tidigare årgång av Chateau Haut Maillet, Pomerol 2019 som släpptes på beställningssortimentet igår? Ett intressant pris för Pomerol från en bra årgång, vilket brukar fånga mitt intresse
 

Magikern

Medlem
Hej

Är det någon som har prövat en tidigare årgång av Chateau Haut Maillet, Pomerol 2019 som släpptes på beställningssortimentet igår? Ett intressant pris för Pomerol från en bra årgång, vilket brukar fånga mitt intresse

Det finns en del omdöme på wine searcher och cellartracker. Vinet är säkert bra för sitt pris men jag skulle nog lagt till lite och köpt Fonplegade i ställer om jag velat ha Bordeaux.
 

mackan92

Medlem
Vart lite påfyllning av bättre Langhe Nebbiolo och två pinoter.

1695923184101.jpeg
 

matage

Medlem
Lite gott och blandat har inkommit men inget som fastnat på bild.
- 4x Mautens 2015
- 4x Brunello di Montalcino Pianrosso Ciacci Piccolomini-18 från dagens släpp
- 2x Peter Lauer Kupp Kabinett No 8 -21 efter tipsen här från @Sebran
- 1x Kracher Red Roses Beerenauselse -19

Nu ska jag bara hålla fingrarna borta också...
 

Bastardo

Medlem
Lite gott och blandat har inkommit men inget som fastnat på bild.
- 4x Mautens 2015
- 4x Brunello di Montalcino Pianrosso Ciacci Piccolomini-18 från dagens släpp
- 2x Peter Lauer Kupp Kabinett No 8 -21 efter tipsen här från @Sebran
- 1x Kracher Red Roses Beerenauselse -19

Nu ska jag bara hålla fingrarna borta också...
Munkis har skrivit fel procent på vinet, ska vara 8% så klart och restsocker ligger på 46 g/l.
2021 Peter Lauer Kabinett Fass 8 Kupp
Weingut Peter Lauer, Mosel, Tyskland
93642, Terroir
Ung, äpplig doft med vita blommor, citrus, lime,
gummi och frisk mineral. Halvtorr, avrundad, frisk
läskande smak, balanserad syra, citrus, gröna
äpplen och långt läskade slut. 13,5 %. 1500 fl. 15 +, CT 92p
 
Last edited:

Bastardo

Medlem
Har äntligen hittat mitt drömvin … ;)
Ett hyfsad gott alternativ för vardagen, om man gillar enkla och fruktiga viner utan så mycket varken syra eller tanniner. Köpt från min hovleverantör xtraWine. Men kanske inte riktigt en ”94-poängare”:p (De har nog humor, antar jag.)
 

Attachments

  • Skärmavbild 2023-10-05 kl. 20.18.27.png
    Skärmavbild 2023-10-05 kl. 20.18.27.png
    450,6 KB · Visningar: 86

matage

Medlem
Dagens FOMO eftersom jag har slut på plats..

1x Niepoort Colheita
2x Nik Weis Kabinett -21
2x Penfolds Bin 311
1x Penfolds St Henri -20

Har inte testat 311’an men kände att det var dags att vidga vyerna.
Port är ju alltid gott så den kommer att få sätta livet till snart så jag vet om jag ska plocka upp några till. Tawny växer för mig!

St Henri var den riktiga FOMOn eftersom jag eg bestämt att Inge köpa den… men det gick sådär..
IMG_8268.jpeg
 

LeChat

Medlem
Mitt lokala bolag köpte in 6 st 2019 Montus, vilket man iofs skulle kunna se som en fin gest om de var adresserade till mig. Men istället blir detta ett problem. I skrivande stund har de 4- 5 flaskor på hyllan. Detta gör att jag inte kan beställa flaskor till min butik.
Så snälla, fortsätt med bib och plonk, köp inte in kvalitetsviner!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Denna vecka kom det hem tre lass viner från auktionerna:
  1. Tema: Italien
  2. Tema: Spanien
  3. Tema: sött
Italien får gå ut först:
PXL_20231007_044457350.jpg

2016 Antinori Chianti Classico Gran Selezione Badia a Passignano
2015 Fontodi Dino Colli della Toscana Centrale IGT
2018 I Campi Soave Classico Campo Vulcano
2016 Bodega Chacra Pinot Noir Barda
G. H. Mumm & Cie Champagne Cordon Rouge Brut (äldre flaska)


Antinori och Fontodi blir första dykningarna ned i dessa varumärken.
Soave kan aldrig bli fel.
Barda är ju närmast italienskt tack vare Sassicaia.
Bubblet önskar nog att det vore italienskt!

Så tar vi fram de spanska vinerna:
PXL_20231007_043612673.jpg

2020 Kanonkop Black Label
är kanske inte riktigt helt spanskt, men Pinotage är så udda att det funkar som spanskt.
2001 Faustino I Gran Reserva, Rioja
1981 Château Lascombes, Margaux
2018 Francois Cotat Monts Damné, Sancerre
2010 Martinez Lacuesta Rioja Gran Reserva, Rioja
2 fl 2020 Bodegas Arrocal, Ribera del Duero


Någon som har koll på liggtid för Kanonkop's Black Label? På CT är alla noter från unga plopp...
Lascombes ägdes tidigare av det Spanska bolaget Domecq - därför kvalificerar de solklart in under spansk flagg.
Francois Cotat är en odlare som länge blippat på på min radar. Men, alltid svidande dyr... Nu säger jag: Äntligen! Och han har definitivt starka band med Spanien! (Killgissning...)
Arrocal har jag ingen förväntan på, men de två flaskorna kostade mig totalt motsv 3 kr och 40 öre med frakten redan betald de två Riojorna...

Och så slutligen de söta små underverken:
PXL_20231007_044106748.jpg


1989 Staatliche Weinbaudomäne Trier Avelsbacher Hammerstein Riesling Auslese, Mosel
1984 Riveyrac, Rivesaltes
1995 Ferdinand Pieroth Sommeracher Thüngersheimer Scharlachberg Silvaner trocken, Franken
2015 Castello della Sala (Antinori) Muffato della Sala, Umbria
1995 Preiss Zimmer Pinot Gris Vendanges Tardives, Alsace


Auslese med viss ålder är nästan alltid trevligt.
Rivesaltes är nästan alltid fantastiskt!
Silvaner - står på tillvänjning. Den djupt bruna färgen saknar inte varningsflaggor...
Så här skriver Antinori om 2015 Muffato:
The climatic conditions of the months of October and November guaranteed the perfect development of botrytis. The harvest began towards the end of October with the Gewürztraminer and continued with the Riesling, the Sauvignon, and the Sémillon and terminated in early November with the Grechetto.
Vendange Tardives är svårt få i sig för mycket av...

Slutsats: Grechetto behöver studeras närmare i anslutning till att detta vin nackas. Dock förmodligen inte under de närmsta åren...
 
Last edited:

Sonderlese

Medlem
Denna vecka kom det hem tre lass viner från auktionerna:
  1. Tema: Italien
  2. Tema: Spanien
  3. Tema: sött
Italien får gå ut först:
Visa bifogad bild 30320
2016 Antinori Chianti Classico Gran Selezione Badia a Passignano
2015 Fontodi Dino Colli della Toscana Centrale IGT
2018 I Campi Soave Classico Campo Vulcano
2016 Bodega Chacra Pinot Noir Barda
G. H. Mumm & Cie Champagne Cordon Rouge Brut (äldre flaska)


Antinori och Fontodi blir första dykningarna ned i dessa varumärken.
Soave kan aldrig bli fel.
Barda är ju närmast italienskt tack vare Sassicaia.
Bubblet önskar nog att det vore italienskt!

Så tar vi fram de spanska vinerna:
Visa bifogad bild 30318
2020 Kanonkop Black Label
är kanske inte riktigt helt spanskt, men Pinotage är så udda att det funkar som spanskt.
2001 Faustino I Gran Reserva, Rioja
1981 Château Lascombes, Margaux
2018 Francois Cotat Monts Damné, Sancerre
2010 Martinez Lacuesta Rioja Gran Reserva, Rioja
2 fl 2020 Bodegas Arrocal, Ribera del Duero


Någon som har koll på liggtid för Kanonkop's Black Label? På CT är alla noter från unga plopp...
Lascombes ägdes tidigare av det Spanska bolaget Domecq - därför kvalificerar de solklart in under spansk flagg.
Francois Cotat är en odlare som länge blippat på på min radar. Men, alltid svidande dyr... Nu säger jag: Äntligen! Och han har definitivt starka band med Spanien! (Killgissning...)
Arrocal har jag ingen förväntan på, men de två flaskorna kostade mig totalt motsv 3 kr och 40 öre med frakten redan betald de två Riojorna...

Och så slutligen de söta små underverken:
Visa bifogad bild 30319

1989 Staatliche Weinbaudomäne Trier Avelsbacher Hammerstein Riesling Auslese, Mosel
1984 Riveyrac, Rivesaltes
1995 Ferdinand Pieroth Sommeracher Thüngersheimer Scharlachberg Silvaner trocken, Franken
2015 Castello della Sala (Antinori) Muffato della Sala, Umbria
1995 Preiss Zimmer Pinot Gris Vendanges Tardives, Alsace


Auslese med viss ålder är nästan alltid trevligt.
Rivesaltes är nästan alltid fantastiskt!
Silvaner - står på tillvänjning. Den djupt bruna färgen saknar inte varningsflaggor...
Så här skriver Antinori om 2015 Muffato:
The climatic conditions of the months of October and November guaranteed the perfect development of botrytis. The harvest began towards the end of October with the Gewürztraminer and continued with the Riesling, the Sauvignon, and the Sémillon and terminated in early November with the Grechetto.
Vendange Tardives är svårt få i sig för mycket av...

Slutsats: Grechetto behöver studeras närmare i anslutning till att detta vin nackas. Dock förmodligen inte under de närmsta åren...
Silvaner Trocken från Franken är trocken (torrt), inte ett sötvin.
 

chambertin

Medlem
Denna vecka kom det hem tre lass viner från auktionerna:
  1. Tema: Italien
  2. Tema: Spanien
  3. Tema: sött
Italien får gå ut först:
Visa bifogad bild 30320
2016 Antinori Chianti Classico Gran Selezione Badia a Passignano
2015 Fontodi Dino Colli della Toscana Centrale IGT
2018 I Campi Soave Classico Campo Vulcano
2016 Bodega Chacra Pinot Noir Barda
G. H. Mumm & Cie Champagne Cordon Rouge Brut (äldre flaska)


Antinori och Fontodi blir första dykningarna ned i dessa varumärken.
Soave kan aldrig bli fel.
Barda är ju närmast italienskt tack vare Sassicaia.
Bubblet önskar nog att det vore italienskt!

Så tar vi fram de spanska vinerna:
Visa bifogad bild 30318
2020 Kanonkop Black Label
är kanske inte riktigt helt spanskt, men Pinotage är så udda att det funkar som spanskt.
2001 Faustino I Gran Reserva, Rioja
1981 Château Lascombes, Margaux
2018 Francois Cotat Monts Damné, Sancerre
2010 Martinez Lacuesta Rioja Gran Reserva, Rioja
2 fl 2020 Bodegas Arrocal, Ribera del Duero


Någon som har koll på liggtid för Kanonkop's Black Label? På CT är alla noter från unga plopp...
Lascombes ägdes tidigare av det Spanska bolaget Domecq - därför kvalificerar de solklart in under spansk flagg.
Francois Cotat är en odlare som länge blippat på på min radar. Men, alltid svidande dyr... Nu säger jag: Äntligen! Och han har definitivt starka band med Spanien! (Killgissning...)
Arrocal har jag ingen förväntan på, men de två flaskorna kostade mig totalt motsv 3 kr och 40 öre med frakten redan betald de två Riojorna...

Och så slutligen de söta små underverken:
Visa bifogad bild 30319

1989 Staatliche Weinbaudomäne Trier Avelsbacher Hammerstein Riesling Auslese, Mosel
1984 Riveyrac, Rivesaltes
1995 Ferdinand Pieroth Sommeracher Thüngersheimer Scharlachberg Silvaner trocken, Franken
2015 Castello della Sala (Antinori) Muffato della Sala, Umbria
1995 Preiss Zimmer Pinot Gris Vendanges Tardives, Alsace


Auslese med viss ålder är nästan alltid trevligt.
Rivesaltes är nästan alltid fantastiskt!
Silvaner - står på tillvänjning. Den djupt bruna färgen saknar inte varningsflaggor...
Så här skriver Antinori om 2015 Muffato:
The climatic conditions of the months of October and November guaranteed the perfect development of botrytis. The harvest began towards the end of October with the Gewürztraminer and continued with the Riesling, the Sauvignon, and the Sémillon and terminated in early November with the Grechetto.
Vendange Tardives är svårt få i sig för mycket av...

Slutsats: Grechetto behöver studeras närmare i anslutning till att detta vin nackas. Dock förmodligen inte under de närmsta åren...
Kul med Kanonkop Black Label ! Bra pris ?
Har ju stuckit i pris en hel del de senaste åren och verkar svår att hitta under 12-1300kr.
Inte druckit Black Label på väldigt många år men såg en not vg -17 där man rekommenderade drickfönster -26 till -41.
Drack deras Estate Pinotage -19 för ett tag sedan och skulle gärna ge den +5 år till i källaren och sedan dricka under ytterligare 5 år framåt.
Estate Pinotage var ganska Bdx-lik i struktur men såklart med annan aromarik. Dock inga tydliga brända bakelittoner som man ofta hittade förr (+10-15 år sedan).
 

chambertin

Medlem
Kul med Kanonkop Black Label ! Bra pris ?
Har ju stuckit i pris en hel del de senaste åren och verkar svår att hitta under 12-1300kr.
Inte druckit Black Label på väldigt många år men såg en not vg -17 där man rekommenderade drickfönster -26 till -41.
Drack deras Estate Pinotage -19 för ett tag sedan och skulle gärna ge den +5 år till i källaren och sedan dricka under ytterligare 5 år framåt.
Estate Pinotage var ganska Bdx-lik i struktur men såklart med annan aromarik. Dock inga tydliga brända bakelittoner som man ofta hittade förr (+10-15 år sedan).
Hittade en not här från Christian Edes: https://wine.co.za/wine/wine.aspx?WINEID=49305&CLIENTID=3259
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Kul med Kanonkop Black Label ! Bra pris ?
Har ju stuckit i pris en hel del de senaste åren och verkar svår att hitta under 12-1300kr.
Inte druckit Black Label på väldigt många år men såg en not vg -17 där man rekommenderade drickfönster -26 till -41.
Drack deras Estate Pinotage -19 för ett tag sedan och skulle gärna ge den +5 år till i källaren och sedan dricka under ytterligare 5 år framåt.
Estate Pinotage var ganska Bdx-lik i struktur men såklart med annan aromarik. Dock inga tydliga brända bakelittoner som man ofta hittade förr (+10-15 år sedan).
Skall bli spännande att se vad för sorts djur detta är. Om det drar mot Bdx eller mer polerade uttryck à la Italien eller swulligare som US/Oz… Eller…

Bra pris?
Åh, jovars. Just sepass 300 kr :cigarr:
För ovanlighetens skull luktar inte 'originalboxen' mögelkällare.

IMG_3188.png

I wish… :död:

Skall bli väldigt trevligt att dricka den vad det lider. Sydafrika blir det alldeles för sällan vi ploppar…
Har också fått mig en överdos bakelit, 'konstig asfalt' och gnubajs i detta livet. Behöver inte mer av den varan. Därför som jag generellt föredrar att blunda då Sydafrikanska flaskor går på auktion… Men, Kanonkop har jag ännu inte haft någon som helst erfarenhet av.

Som av en händelse avhandlades sydafrikanska viner från Stellenbosch på nyheterna en afton. Varpå hustrun kvad: ”Har vi druckit mycket därifrån?" Och jag i ärlighetens namn svarade att vi inte fått i oss så mycket som en droppe tillsammans. Hon ville se en ändring på detta faktum och, som av en händelse bjöd jag hem detta vinet bara några minuter senare…

IMG_3189.jpeg


…köper annars ogärna viner som mår gott av rejäl lagring…
(Livet är för kort och källaren för liten.)
 
Last edited:
Toppen