Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har mĂ€rkt Ă€r sig finewines.se inte sig likt rent utseendemĂ€ssigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bĂ€ttre matcha vĂ„r tidigare fĂ€rgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den hĂ€r forumtrĂ„den!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Bastardo

Medlem
Vilken stilig gosse 
 det mÄ jag sÀga. :p
P.S. Ta vinet inte för allvarligt!
 

Attachments

  • Skärmavbild 2023-12-15 kl. 21.13.42.png
    Skärmavbild 2023-12-15 kl. 21.13.42.png
    324,3 KB · Visningar: 43

Per Stade

Lege artis
Vad Àr ditt problem?! Jag skriver vÀldigt sÀllan men Àr en tyst medlem som agerar i bakgrunden och lÀser det mesta. Men nu kan jag inte hÄlla tyst lÀngre. Nu rann min bÀgare över. UrsÀkta men Bastardo du tillför enbart negativitet till forumet. Du beklagar dig stÀndigt för att du drabbas av pÄhopp och negativitet men i stort sett alla din inlÀgg bestÄr av just det. Ditt inlÀgg ovan som exempel, vad vill du egentligen tillföra med det? Vad ska "folk" "gilla" med det?! Har aldrig kÀnt behov att dölja nÄgon person helt men nu gör jag tyvÀrr det för första gÄngen i min entrÀgna liv. SkÀrp dig eller stick ivÀg! Bittra lilla sjÀlvömkande surgubbe!

Ber om ursÀkt till alla övriga medlemmar som bidrar till att skapa ett trevligt och lÀrorikt forum men jag behövde fÄr ut detta ur systemet. Over and out!


Li Ti’s rĂ„d

Äger du tvenne slantar, sade Li Ti pĂ„ en resa,
köp dÄ ett bröd och en blomma.
Brödet Àr till för din föda.
Blomman du köper betyder
att livet Àr vÀrt att leva.


Eller en flaska gott vin.
 

Kangeye

Medlem
IMG_0133.jpeg

AttberopĂ„ senaste Raveneau-diskussionen
 missade 10:00 pĂ„minnelsen men var Ă€ndĂ„ nyfiken lite senare. PĂ„ nĂ„got sĂ€tt lyckades jag kl 11:15 lĂ€gga en bestĂ€llning som till stor förvĂ„ning gick igenom. FrĂ„ga mig inte hur 😳 kanske borde köpt en trisslott i samma veva
 

Bastardo

Medlem
Har bestÀllt ett par St Joseph, La Croix de la PerriÚre 2020, frÄn i bestÀllningssortimentet: https://www.systembolaget.se/produkt/vin/saint-joseph-2005101/
Priset pÄ 149 kr kÀnns lite vÀl lÄgt. Som producent anges Maison JohanÚs Boubee vilket snarare verkar vara Àgare.
Bildgooglar man fĂ„r man upp ett vin med rĂ€tt namn pĂ„ bilden som kostat sĂ„ lite som ca 7 euro i Frankrike vid nĂ„gon lokal rea. ÄndĂ„ har munskĂ€nkarna gett den 15p och skrivit "mer Ă€n prisvĂ€rt" vid dĂ„varande 199 kr.
Producenten verkar egentligen heta Les Caves Saint Ronain och har mest grejer frÄn södra Rhone, inget jag kÀnner igen men har noll koll pÄ Rhone.
Jag har fĂ„tt flera indikationer frĂ„n kĂ€llor som jag tror pĂ„, att det kan vara ett riktigt kap för det priset! Dock tar det lite tid att hitta pĂ„litlig information om vinet. 😀
”Saint-Joseph La Croix de la PerriĂšre 2020 Ă€r en elegent och smakfull vin frĂ„n den franska RhĂŽne-dalen. Vinet Ă€r tillverkat av en kombination av druvor, inklusive 90% Syrah och 10% Roussanne, vilket ger det en unik karaktĂ€r och smakprofil.
Doften av Saint-Joseph La Croix de la PerriĂšre 2020 Ă€r komplex och fruktig, med inslag av björnbĂ€r, svarta vinbĂ€r och lakrits. Smaken Ă€r rik och fyllig med mjuka tanniner och toner av mörk choklad, rök och peppar.”
KĂ€lla: vinodino.se/
Go figure out 
 Har Munkis gett vinet 91p, sĂ„ bör det vara ett mycket lyckad köp. De Ă€r mest kĂ€nda att ge hela tiden underbetyg i sina recensioner, sĂ„ det Ă€r svĂ„rt att ta deras betyg pĂ„ fullaste allvar varje gĂ„ng.
WinePartners Nordic AB: Har ett brett sortiment av viner, med fokus pÄ kvalitet. De samarbetar med ett antal framstÄende producenter frÄn flera vinlÀnder. Samma kÀlla som ovan.
 
Last edited:

m3lk3r

Medlem
Jag har fĂ„tt flera indikationer frĂ„n kĂ€llor som jag tror pĂ„, att det kan vara ett riktigt kap för det priset! Dock tar det lite tid att hitta pĂ„litlig information om vinet. 😀
”Saint-Joseph La Croix de la PerriĂšre 2020 Ă€r en elegent och smakfull vin frĂ„n den franska RhĂŽne-dalen. Vinet Ă€r tillverkat av en kombination av druvor, inklusive 90% Syrah och 10% Roussanne, vilket ger det en unik karaktĂ€r och smakprofil.
Doften av Saint-Joseph La Croix de la PerriĂšre 2020 Ă€r komplex och fruktig, med inslag av björnbĂ€r, svarta vinbĂ€r och lakrits. Smaken Ă€r rik och fyllig med mjuka tanniner och toner av mörk choklad, rök och peppar.”
KĂ€lla: vinodino.se/
Go figure out 
 Har Munkis gett vinet 91p, sĂ„ bör det vara ett mycket lyckad köp. De Ă€r mest kĂ€nda att ge hela tiden underbetyg i sina recensioner, sĂ„ det Ă€r svĂ„rt att ta deras betyg pĂ„ fullaste allvar varje gĂ„ng.
WinePartners Nordic AB: Har ett brett sortiment av viner, med fokus pÄ kvalitet. De samarbetar med ett antal framstÄende producenter frÄn flera vinlÀnder. Samma kÀlla som ovan.
Har ett par att hÀmta ut, ska försöka komma ihÄg att testa en i mellandagarna. Har fortfarande inte jÀttehöga förvÀntningar men det Àr vÀl lika bra!
 

StefanAkiko

ÅtergĂ„r till pendeldrickning post-COVID.
Lite rött, lite vitt och lite sött. En fin blandning!

PXL_20231219_064435651.jpg

2018 Pierre Cross 'Les Aspres', Minervois, tvÄ fl
2007 Domaine François Cotat Sancerre La Grande CÎte
2021 Bodega Garzón Albariño Reserva, Uruguay
2007 Chùteau de la Gravelle Muscadet de SÚvre-et-Maine sur lie Grande Cuvée Don Quichotte

1985 Domaine Le Vieux ChĂȘne Rivesaltes


SÀrskilt glad Ät att butiken som hade den fantastiska Muscadetten lÀt mig köpa Àgarens egen flaska, som han stoppat undan. Djup tacksamhet!

Den spar jag tills nĂ€sta MuscadetĂ€lskare tittar förbi och sĂ€ger "SkĂ„l!" đŸ€—
 
Last edited:

Patrik Sellin

fd InnertÀllmo Bryggeri
Tillbaka till topic - jag köpte nyligen nÄgra mogna / halvmogna flaskor riesling frÄn wine-trader.de. De har ett bra utbud pÄ Àldre ÄrgÄngar till rimliga priser och allt funkade smidigt bÄde med betalning och leverans. Om nÄgon vill ha en rabattkupong sÄ ger XMAS10 10%.

Heymann - Löwenstein 2009 Uhlen L Laubach Riesling GG
2x Heymann - Löwenstein 2012 Uhlen L Terroir Laubach Riesling GG
Philipp Kuhn 2015 Saumagen Riesling GG
KĂŒhling - Gillot 2016 Nierstein Pettenthal GG
Egon Studert 1988 Zeltinger Sonnenuhr Riesling AUSLESE (för 14€ o_O)
Har du testat Egon? BestĂ€llde just 7 st SpĂ€tlese för €10.
 

Sebran

Medlem
Har du testat Egon? BestĂ€llde just 7 st SpĂ€tlese för €10.

Ja jag testade den i söndags. Korken var hel och vinet var inte defekt, men nÄgon större njutning var det tyvÀrr inte. Den smakade mest krÀftspad :D Hoppas att SpÀtlesen levererar bÀttre!

Sedan provade jag ocksÄ en flaska Heymann Löwenstein 2012 Uhlen L GG och den var fantastisk!
 

Coda

Medlem
Kommer antagligen ge mig pÄ den i jul och mellandagarna. NÄgon hÀr som redan hunnit prova eller folk lÀgger ner den direkt?
 

Attachments

  • CF4624C7-C0B5-426A-B6D4-B350C5396E9D.jpeg
    CF4624C7-C0B5-426A-B6D4-B350C5396E9D.jpeg
    36,6 KB · Visningar: 119

Bastardo

Medlem
Har ni haft problem med vinkompisar som Àr urusla att hÀmta ut sina viner?
AlltsÄ pÄ det viset att det kan ta nÀstan hur lÄng tid som helst innan de till sist gör det.
Och sen mÄste man pÄminna vissa flera gÄnger innan de ens betalar för sin del. Jag funderar pÄ att sluta med den servicen utom med min bÀsta vinvÀn, som jag har kÀnt Àven mer personligt över 12 Är. Det Àr aldrig nÄgra problem med honom.
 

Bastardo

Medlem
Visa bifogad bild 30938

En av familjens ungdomar kom pÄ mig nÀr jag öppnade dagens vinleverans. "Inga paket öppnas innan julafton!", deklarerades. InnebÀr det att man mÄste lÀgga dem under granen? Eller kan jag gömma dem i vinkÀllaren direkt?
Göm dem först i din vinkĂ€llare och sen mĂ„ste du ta ut dem pĂ„ sjĂ€lvaste julafton och lĂ€gga under granen. Sen nĂ€r den hĂ€r proceduren Ă€r gjort efter alla konstens regler Ă€r det fritt fram för dig att besluta vad du ska göra med dem sen 
 ;)
 
Toppen