Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

magnum

Epernay, Frankrike
Konstigt att de säger olika. Får ringa dem i morgon igen om jag får tid över. Minns inte vad hon hette som jag talade med. Då vet jag inte heller vad jag skall tro om övrig info jag fick.
Det bör vara så att de magnum som finns nu i butik är 2008, nästa leverans är 2010 (2009 gjordes inga magnum)
 

doda

Medlem
Ingen är lyckligare än jag om det fortfarande är 2008. Rekommenderar att ni som är sugna passar på att slå till. Prövade i höstas, och det är verkligen mycket vin för pengarna. Lite kul med magnumflaskorna också :) Det stör mig dock att de som jobbar hos importören säger olika, beroende på vem som ringer. Nåväl, nu lägger jag det åt sidan.
 

MartinE

Medlem
Ingen är lyckligare än jag om det fortfarande är 2008. Rekommenderar att ni som är sugna passar på att slå till. Prövade i höstas, och det är verkligen mycket vin för pengarna. Lite kul med magnumflaskorna också :) Det stör mig dock att de som jobbar hos importören säger olika, beroende på vem som ringer. Nåväl, nu lägger jag det åt sidan.
Det är dessvärre inte ovanligt att folk hos importörerna har dålig koll på produkterna de säljer. Att importera vin till Sverige är trots allt fortfarande en ganska ny företeelse, så det är väl en av barnsjukdomarna vi får försöka leva med! Men det värsta i den här frågan är givetvis att producenten inte bryr sig om att skriva ut det på flaskan! De är inte precis ensamma om att strunta i detta, men man kan ju tycka att en redovisning av aktuell årgång vore extra intressant när det som här besvisligen är olika innehåll i "samma" vin (butelj vs magnum)! :(
 

Gurto

Medlem
Det är dessvärre inte ovanligt att folk hos importörerna har dålig koll på produkterna de säljer. Att importera vin till Sverige är trots allt fortfarande en ganska ny företeelse, så det är väl en av barnsjukdomarna vi får försöka leva med! Men det värsta i den här frågan är givetvis att producenten inte bryr sig om att skriva ut det på flaskan! De är inte precis ensamma om att strunta i detta, men man kan ju tycka att en redovisning av aktuell årgång vore extra intressant när det som här besvisligen är olika innehåll i "samma" vin (butelj vs magnum)! :(

Det finns inte några dumma regler om att de inte får då? Typ att eftersom det är vin bara från en årgång så likställs det med att hävda att det är årgångschampagne och då är tiden på jästfällning för kort.
 

MartinE

Medlem
Det finns inte några dumma regler om att de inte får då? Typ att eftersom det är vin bara från en årgång så likställs det med att hävda att det är årgångschampagne och då är tiden på jästfällning för kort.
Det är riktigt att en årgångschampagne måste ligga (minst) tre år på jästfällningen för att få kallas just en årgångschampagne, men det finns ju många sätt att ändå informera om flaskans innehåll. Antingen, som exempelvis Léclapart, skriva ut en lättförståelig kod på etiketten, eller, som en del faktiskt gör, bara skriva i klartext, "denna flaska är baserad på skörden från år X"!

Tillägg: För övrigt hade säkert nämnda magnumchampagne klarat det formella kravet för att få kallas årgångschampagne, om producenten varit intresserad av det!
 

magnum

Epernay, Frankrike
Det finns inte några dumma regler om att de inte får då? Typ att eftersom det är vin bara från en årgång så likställs det med att hävda att det är årgångschampagne och då är tiden på jästfällning för kort.
Nja, lite tvärtom för vintage krävs lagringstid samt endast vin från en årgång, inget tvång att skriva ut det på etiketten.
 

Gurto

Medlem
Nja, lite tvärtom för vintage krävs lagringstid samt endast vin från en årgång, inget tvång att skriva ut det på etiketten.

Nej, vet reglerna för vintage. Min spekulation var bara att INAO skulle tolka det som att Pierre Peters hävdade att det var en vintage om det stod att vinet var från en årgång. Om det då inte legat 3 år så vore det ju mot reglerna.

Nu verkar det ju, som tur är, som att reglerna inte är så pass snäva och att avsaknaden av årgångsangivelse helt enkelt beror på PP:s ovilja att skriva det någonstans på flaskan.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Nej, vet reglerna för vintage. Min spekulation var bara att INAO skulle tolka det som att Pierre Peters hävdade att det var en vintage om det stod att vinet var från en årgång. Om det då inte legat 3 år så vore det ju mot reglerna.

Nu verkar det ju, som tur är, som att reglerna inte är så pass snäva och att avsaknaden av årgångsangivelse helt enkelt beror på PP:s ovilja att skriva det någonstans på flaskan.
Det handlar inte om ovilja, är dock inte helt på det klara varför man valt att göra som man gör. Det vin som säljs på magnum och om jag förstått korrekt även större flaskor är samma vin som l'Esprit som alltid är en ren vintage. För oss som konsumenter är detta rena fyndet. Köp rekommenderas!:)
 

MartinE

Medlem
Det handlar inte om ovilja, är dock inte helt på det klara varför man valt att göra som man gör. Det vin som säljs på magnum och om jag förstått korrekt även större flaskor är samma vin som l'Esprit som alltid är en ren vintage. För oss som konsumenter är detta rena fyndet. Köp rekommenderas!:)
Du har bättre koll på PP än jag, men oavsett om vi kallar det för ovilja, lathet eller traditioner, så blir det fel. Och jag tycker det är en brist på respekt för oss som köper flaskorna. Är det l'Esprit i flaskorna ska det stå det på etiketterna - inte Cuvée de Réserve!
 

La Cloche

Medlem
Och när vi pratar om PP så vill jag passa på att rekommendera deras Pierre Péters Réserve Oubliée NV - Gjord på 15 olika årgångar, den äldsta från 1988.
 

La Cloche

Medlem
Ingen är lyckligare än jag om det fortfarande är 2008. Rekommenderar att ni som är sugna passar på att slå till. Prövade i höstas, och det är verkligen mycket vin för pengarna. Lite kul med magnumflaskorna också :) Det stör mig dock att de som jobbar hos importören säger olika, beroende på vem som ringer. Nåväl, nu lägger jag det åt sidan.
De är bara magnum som är 2008, inte halvmagnum
 

magnum

Epernay, Frankrike
Och när vi pratar om PP så vill jag passa på att rekommendera deras Pierre Péters Réserve Oubliée NV - Gjord på 15 olika årgångar, den äldsta från 1988.
Hur menar du då? Jag trodde den hade en basårgång och resten reservvin precis som vanliga NV
 

La Cloche

Medlem
Hur menar du då? Jag trodde den hade en basårgång och resten reservvin precis som vanliga NV

Varje vingård, varje block vinifieras separat, först alkoholjäsning och därefter hel eller delvis malolaktisk jäsning. Vinet får sedan ligga på sedimenten i minst 6 månader, med en eventuell lätt omdragning vid behov. Sammanställning av cuvéen görs med urval av basviner från alla Grand Cru-vingårdar och enligt solerametoden, Champagnen består av mer än 15 olika årgångar för att få ett speciellt djup och stil.

Efter en ovanligt lång mognadstid i flaska, blir varje cuvée degorgerad tre månader före leveransen Vid degorgeringen används en druvmust som lagrats på små ekfat (80 L) tidigare använda för cognac, och får den dosage som enligt familjen Peters passar cuvéen.

Drack den första gången i höstas hos Björnstierne på Champagne Cluben här i Stockholm och fastnade direkt för den. En cuvée de inte gjort tidigare och vad jag förståt så är det årgångarna 1988, 1989, 1990, 1993, 1995, 1996, 1997, 1998, 2000, 2001, 2002, 2004, 2005, 2006 och 2007 i den.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Hmm, den information jag har är att basvinet är från 2007 ca 55 % och resten reservvin precis som med deras NV. Reservvinet som används är i form av solera från 1988 (detta lagrades tidigare enbart i ståltank men from 2013 används även ek och "emalj"). Skillnaden mellan Oubliée och den vanliga NV är tiden den legat på jäst. Detta är en champagne som enbart skall säljas till restauranger, vilket är synd då det är en fantastisk champagne.
 

La Cloche

Medlem
Hmm, den information jag har är att basvinet är från 2007 ca 55 % och resten reservvin precis som med deras NV. Reservvinet som används är i form av solera från 1988 (detta lagrades tidigare enbart i ståltank men from 2013 används även ek och "emalj"). Skillnaden mellan Oubliée och den vanliga NV är tiden den legat på jäst. Detta är en champagne som enbart skall säljas till restauranger, vilket är synd då det är en fantastisk champagne.
Är det inte så att vanliga NV använder 3-4 årgångar? Och jag har också hör att majoriteten är 2007 i Oubliée. Man kan alltid skicka en PI förfrågan till bolis, tar lite längre till men väl värt att vänta på.
 

La Cloche

Medlem
Är det inte så att vanliga NV använder 3-4 årgångar? Och jag har också hör att majoriteten är 2007 i Oubliée. Man kan alltid skicka en PI förfrågan till bolis, tar lite längre till men väl värt att vänta på.
Magnum, ser ut som du bor i Epernay. Du får helt enkelt "kvista över" till PP och reda ut det här
 

magnum

Epernay, Frankrike
Är det inte så att vanliga NV använder 3-4 årgångar? Och jag har också hör att majoriteten är 2007 i Oubliée. Man kan alltid skicka en PI förfrågan till bolis, tar lite längre till men väl värt att vänta på.
Nä, den vanliga NV har 45 % reservvin i form av solera aktuell basårgång på SB borde vara 2009.
 
Toppen