Diskussioner om Systembolagets nyheter

Diskussion i 'Lanseringar från Systembolaget' startad av Jimmy Forsman, 3 oktober 2007.

1. Anders Landström

Anders Landström Dricker mest, skriver lite Administratör

SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

http://www.winedirect.co.uk

Vet inte om de skickar till Sverige. Avsikten var mer att kolla priser så jag körde igenom några flaskor och såg vem som var biligast på några av dem. Tog sedan "en i högen". Använde snittkurs 11,25 på pundet och la på 10% moms samt 16 kronor per flaska i alkoholskatt.

2. Krug88

Krug88 Medlem

Momsen är 15 % i England.

3. Allaboda

Allaboda Medlem

Själv har jag köpt en hel del via www.bbr.com, men inte fraktat hem det ännu. (Bordeauxprimörer där SB är sämre än lovligt)

Många rekommenderar www.GuteWeine.de

4. Anders Landström

Jag la på 10% extra så moms inte var orsaken till skillnad i pris.

5. sunqan

sunqan Vinös

Krug88!

Du som har gjort detta mer än en gång, kan inte du sätta ihop en handledning? snälla? pretty please?

Hur mycket kostar frakten? (seabrookexports har inte speciellt mycket information på webbsidan. mer än sin mailadress) hur lite är det värt att skicka med dem?
    Hur funkar det här med förenklat ledsagardokument, fixar seabrookexports det, eller är det något man gör själv?
    har du anlitat några andra för frakten?

Det som är stora stötestenen för mig är bristen på lite mer lättillgänglig information...

-sunqan

6. Elvis

Elvis Medlem

De gånger jag har köpt från utlandet (Tyskland, Belgien, England) har jag struntat i skatt och det har inte varit några problem. Dock har det alltid varit betydligt mindre mängder (<6 flaskor åt gången) än Krug88:s skeppslaster.

Jag är också lite nyfiken på hur man gör. Om man vill göra absolut minimum, räcker det med att peta in pengarna på Skatteverkets plusgirokonto någon dag innan lasset går från England? Om ens flaskor mot förmodan skulle fastna i en stickkontroll så har man i alla fall betalat i tid och bör kunna få ut flaskorna?

7. Lando

Lando Medlem

Dom kan jag rekommendera varmt, oklanderlig trevlig service och bra priset på vissa viner.

8. Anders Landström

Minimum
    1. Anmäl
    2. Betala
    3. Hoppas att leverans kommer efter du fått bekräftelse
    4. Rapportera till skatteverket att du fått leverans (vet inte vad som händer om man anmäler att godset försvann ;D, får man tillbaka pengarna då).

På ett sätt vore det kul om hela svenska folket gjorde en anmälan, satte in 16 kronor och såg skiten kollapsa.

Det är gjort för att vara krångligt, Inga möjligheter att anmäla på nätet, ingen kommunikation via email etc, helt enkelt våra myndigheter som visar EU fingret och Sveriges folk att alkohol, det kan ni inte hantera.

9. Anders Landström

10. Per Stade

Per Stade Lege artis

På Regeringsgatan igår kväll fick jag tipset om att på måndag släpps
    Billecart-Salmon Cuvée Nicolas François Billecart Brut 1998 (nr 95412)
    375ml (halvflaska) för 299:-.
    Får väl betecknas som ett fynd då en vanlig 750ml i beställningssortimentet
    går på 919:-.

11. kayaker

kayaker Cyklist

JIsses! Är 98:an så dyr? Mina 96:eek:r var klart billigare så man frågar sig ju onekligen hur omsättningen är på 98:eek:rna. Det är ju inte direkt olika importörer för olika flaskstorlekar...

12. Elvis

Elvis Medlem

Jag grämer mig fortfarande för att jag inte köpte fler än tre halvflaskor av Billecart-Salmon NF 1996 när jag hittade dem för 21 pund på Fortnum & Mason förra året. De var riktigt bra. 299 kr för 1998:an känns också som ett väldigt bra pris.

13. CH

CH Medlem

Är det någon som någonsin inte grämts sig över att de köpt för lite flaskor?

14. Anders Landström

Tabellen "Mer fakta om drycken" är iallafall för champagne oftast rätt torftigt ifylld. Om man har tur så har druvsammansättning fyllts i, men inte mycket mer.

Pol Roger 1999 är dock ett undantag. Här får man all möjlig information, inte allt relaterat till detta specifika vin men lite information gemene man kan glänsa med på en middag. Vem skriver dessa? Är det distributören eller är det upp till SB att lägga in det om de vill?

15. Lando

Lando Medlem

Krisman kanske? ;)

16. Keen

Keen slan

Det här var ju ett lite märkligt namn på ett vin...

Château Condom Cuvée Delph

17. Jimmy Forsman

Jimmy Forsman Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot. Administratör

Condom är ju en by nere i Provence vill jag minnas. Djupt förankrat i roséträsket.

Passar dig således!

18. Anders Landström

Garanterat slutsålt på ganska kort tid

19. Keen

Keen slan

Om vinet är korkskadat betyder det att kondomen inte funkade?

20. Anders Landström

Nja, snarare om det är mycket fälllningar i vinet

Dela sidan