Diskussioner om Systembolagets nyheter

Diskussion i 'Lanseringar från Systembolaget' startad av Jimmy Forsman, 3 oktober 2007.

1. chambertin

chambertin Medlem

SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Provade Fresnet-Julliet och några andra Spécial Club-skumpor på Champagnedagarna i våras och håller med dig om att Fresnet-Julliet inte var så upphetsande.
    Charlier&Fils och Grongnet var ju snäppet bättre tyckte jag (framför allt Grongnet)

Däremot tycker jag ju inte att Spécial Club gör att odlarkaraktären på något sätt suddas ut. Det är ju fortfarande enbart odlarens eget vin som går in i deras Spécial Club-tappning och regelverket runt Spécial Club har enbart med kvalitetsarbetet och hur bra den slutliga produkten är. Ett försök från odlarna att komma närmare de stora husens prestige-cuvéer helt enkelt utan att sudda ut deras egen terroir.

2. Anders Landström

Anders Landström Dricker mest, skriver lite Administratör

Det stämmer ju att det är odlarens eget vin som kommer in men för att få kallas Special Club måste ju odlarna gemensamt godkänna vinet och det gör att det blir lite mer strömlinjeformat (en form av Parkerfiering). Bara en egen observation. Har inte haft någon seriös provning där jag kört Special Club kontra det "vanliga" vinet från ett gäng odlare. Kanske skulle vara en idé för att verifiera/förkasta min uppfattning där

3. Krug88

Krug88 Medlem

Det var ett bra pris.
    Jag gav 10 lax för en låda om 12. 830kr/flaskan ungefär inkl skatt och leverans.

4. Anders Landström

Verkar som 1996 Henriot Cuvée des Enchanteleurs tog direkt slut i Stockholm. Folk har helt enkelt för mycket pengar. Även Henriot 1996 på magnum som kan köpas för runt 700 kronor flaskan i England (1.199 på SB) tog slut..

5. Elvis

Elvis Medlem

Då var väl priset rätt, eller rentav för lågt... ???

6. Anders Landström

Yep, i ett monopol så köper folk det de får tag i. Systembolaget köpte in tre-fyra lådor av ett vin och då det var det som fanns på hyllorna så köper man det. Priset för Trabant var också rätt i Östtyskland

7. NonPlusUltra

NonPlusUltra Medlem

Nu var väl det inte precis priset som var Trabantens största problem - den var så att säga dyr oavsett pris - men alright... :)

8. Elvis

Elvis Medlem

Det finns över 400 champagner i Systembolagets sortiment (inkl BS) och jag kan faktiskt inte fatta varför någon ur det utbudet väljer att köpa just Henriot Enchanteleurs 1996 för 1499 kr.

Om man har råd att lägga 1499 kr på en flaska champagne och dessutom är tillräckligt intresserad för att ha kolla på Systembolagets släpp så borde man väl 1) någon gång emellanåt befinna sig utomlands eller 2) ha tillgång till Internet och inse att det går att köpa betydligt billigare utomlands.

9. magnum

magnum Epernay, Frankrike

Å andra sidan är den ju värd 1499 ;D, så vore det inte för det låga priset på Internet eller i Frankrike skulle jag oxå köpa för 1499. Grymt bra Champagne!

10. Anders Landström

Håller med om att det är en riktigt bra champagne men den finns i princip i hela Europa för ungefär halva priset.

Vad jag verkligen är förvånad över är att man fortsatt kan få tag i denna. För 590:- så är det inte annat än ett grymt fynd. Hade ni inte tid att köa i morse, så kan ni slänga er ner till SB och få tag i ett par flaskor

11. Elvis

Elvis Medlem

Efter shorepower är forumets oftast missuppfattade ironiker vill jag förtydliga att han antagligen är ironisk här också.

12. Anders Landström

Forumet är på väg utför, man hade ju hoppats på en varning eller iallafall en skarp tillrättavisning

13. Jimmy Forsman

Jimmy Forsman Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot. Administratör

Vi kissar på dig i våra drömmar...

14. Elvis

Elvis Medlem

15. Bubblaren

Bubblaren Medlem

16. CH

CH Medlem

17. Elvis

Elvis Medlem

Plus moms, men visst är det billigare ändå.

18. Arvid

Arvid Medlem

Fint slæpp. Mycket gott till bra priser.

Solaia, Fonroque, Bonneau de Martray, Fonseca 20 y.o. Men jag tror alltså in Fontanafredda 61 har mer æn kuriosaværde.

19. Anders Landström

20. Elvis

Elvis Medlem

Dela sidan