Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Magikern

Medlem
Är det någon som följer auktionen? Det är rätt löjligt att Henriot 08 gick för 1000 pix flaskan. Det vinet kunde man köpa mängder av för 600 spänn flaskan rätt nyligen och det fanns i massor av butiker.
 

Kaptenen

Medlem
Är det någon som följer auktionen? Det är rätt löjligt att Henriot 08 gick för 1000 pix flaskan. Det vinet kunde man köpa mängder av för 600 spänn flaskan rätt nyligen och det fanns i massor av butiker.
Det löjliga ligger väl i att man inte fritt kan sälja sina flaskor utan behöva gå genom Bukowski/Systembolaget. Av försäljningspriset på 1 000 kr får säljaren betala 15 %, det är 150 kr, och köparen betala 25 %, det är 250 kr. Sen tillkommer det även en "administrationsavgift" på det om 50 kr, för tydligen ingår inte "administration" i Bukowskis normala arbetsuppgifter. Av den där flaskan som såldes för 1 000 kr tjänar alltså Bukowskis 450 kr. Ta bort dessa avgifter så kostar flaskan lika mycket idag som för ett par år sedan.
 

Sonderlese

Medlem
Det löjliga ligger väl i att man inte fritt kan sälja sina flaskor utan behöva gå genom Bukowski/Systembolaget. Av försäljningspriset på 1 000 kr får säljaren betala 15 %, det är 150 kr, och köparen betala 25 %, det är 250 kr. Sen tillkommer det även en "administrationsavgift" på det om 50 kr, för tydligen ingår inte "administration" i Bukowskis normala arbetsuppgifter. Av den där flaskan som såldes för 1 000 kr tjänar alltså Bukowskis 450 kr. Ta bort dessa avgifter så kostar flaskan lika mycket idag som för ett par år sedan.
Staten skall ha sitt vid försäljningen av alkohol; jag kan inte låta bli att tro att de där 25% köparen betalar är inget annat än moms och administrationsavgift (50kr) är Bukowskis avgift på köparen.
 

Kaptenen

Medlem
Nja. Buckans provision är lite annorlunda just på bolagets auktioner.
(Att sälja står en bit ner på samma sida.)
Jag gick på de vanliga villkoren. Som du påpekar verkar dessa inte gälla vad gäller Systembolagets auktioner. Du har rätt och jag fel. :)
Irritationsmomentet att man inte fritt kan avyttra flaskorna kvarstår däremot.
 

Pontus

Medlem
Det löjliga ligger väl i att man inte fritt kan sälja sina flaskor utan behöva gå genom Bukowski/Systembolaget. Av försäljningspriset på 1 000 kr får säljaren betala 15 %, det är 150 kr, och köparen betala 25 %, det är 250 kr. Sen tillkommer det även en "administrationsavgift" på det om 50 kr, för tydligen ingår inte "administration" i Bukowskis normala arbetsuppgifter. Av den där flaskan som såldes för 1 000 kr tjänar alltså Bukowskis 450 kr. Ta bort dessa avgifter så kostar flaskan lika mycket idag som för ett par år sedan.
Glömde du inte fotoavgiften?
 

Sonderlese

Medlem
Moms på själva auktionsbeloppet betalas inte för auktioner, inte i något EU-land.
Enligt texten är moms inkluderad i inropsavgiften:
”Vid köp tillkommer en inropsavgift på 20 procent inklusive moms på det klubbade beloppet samt 50 kronor i försäkringsavgift.”
Vilket kan betyda att själva inropsavgiften är det som är momsbelagt, och inte försäljningen av objektet.
 
Last edited:

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Enligt texten är moms inkluderad i inropsavgiften:
”Vid köp tillkommer en inropsavgift på 20 procent inklusive moms på det klubbade beloppet samt 50 kronor i försäkringsavgift.”
Vilket kan betyda att själva inropsavgiften är det som är momsbelagt, och inte försäljningen av objektet.
Ja, tjänsten att sälja vin via auktion är momsbelagd, men inte auktionsbeloppet. Så här har det sett ut så länge vinauktioner i monopolets regi förekommit.
 

Magikern

Medlem
Det löjliga ligger väl i att man inte fritt kan sälja sina flaskor utan behöva gå genom Bukowski/Systembolaget. Av försäljningspriset på 1 000 kr får säljaren betala 15 %, det är 150 kr, och köparen betala 25 %, det är 250 kr. Sen tillkommer det även en "administrationsavgift" på det om 50 kr, för tydligen ingår inte "administration" i Bukowskis normala arbetsuppgifter. Av den där flaskan som såldes för 1 000 kr tjänar alltså Bukowskis 450 kr. Ta bort dessa avgifter så kostar flaskan lika mycket idag som för ett par år sedan.
Det är märkligt med champagne i Sverige. Man skall aldrig sluta att förundra sig över hur många det är som bjuder överpris på lätthittade grejer på Bukowskis medan de skippar svårfunna bourgogner eller bdx med hög ålder. Även Ridge Montebello och Penfolds Grange med ålder är lätta att få tag på till internationellt låga priser.

Champagne, hipsteröl och maltwhisky kommer nog alltid att vara trendigt i detta land oavsett läget internationellt. :rolleyes:
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Är det någon som följer auktionen? Det är rätt löjligt att Henriot 08 gick för 1000 pix flaskan. Det vinet kunde man köpa mängder av för 600 spänn flaskan rätt nyligen och det fanns i massor av butiker.
Vininfo anger att Henriot 2008 senast fanns tillgänglig på Systembolaget 2022-02-22 för priset 609 kr. Som bekant kan det betyda att ett felsaldo på en flaska låg kvar i x månader, så jag håller inte riktigt med om att "rätt nyligen" är en rättvisande beskrivning av när skumpan fanns att köpa på Bolis. När jag läste din fras trodde jag du menade för några veckor sedan eller högst någon månad sedan.
 

Magikern

Medlem
Vininfo anger att Henriot 2008 senast fanns tillgänglig på Systembolaget 2022-02-22 för priset 609 kr. Som bekant kan det betyda att ett felsaldo på en flaska låg kvar i x månader, så jag håller inte riktigt med om att "rätt nyligen" är en rättvisande beskrivning av när skumpan fanns att köpa på Bolis. När jag läste din fras trodde jag du menade för några veckor sedan eller högst någon månad sedan.

Jag har för mig att jag köpte sista flaskan som fanns i butik i gbg sommaren 2022 och jag tog för givet att det fanns flaskor kvar i andra butiker (vilket det kanske inte gjorde). Rätt nyligen är ett relativt uttryck. ;)
 

Magikern

Medlem
För min del blev det inga köp på Bukowskis denna gången men jag var en hårsmån från att bjuda över på Bertaut Fixin les clos 2005 men priset blev för högt.

Någon på forumet som fyndade? Det var en del som gick till lägsta acceptpris om man var sugen.
 

Sarco

Medlem
Inget för mig denna gången heller. Några objekt som jag möjligen kunde bjudit på men jag hade inte möjlighet att vara med aktivt när det drog ihop sig.
 
Toppen