vintomas
Numera lågaktiv bloggare
Ryktet säger att man inte är tvungen att lägga bud på allt?Över 700 champagner på Bukowskis denna auktion... Ajajaj för plånboken
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Ryktet säger att man inte är tvungen att lägga bud på allt?Över 700 champagner på Bukowskis denna auktion... Ajajaj för plånboken
Jaha åfan?Ryktet säger att man inte är tvungen att lägga bud på allt?
Ökat utbud, lägre priser. Bra för plånboken.Över 700 champagner på Bukowskis denna auktion... Ajajaj för plånboken
Fler dyra objekt man vill ha =dåligt för iaf min plånbokÖkat utbud, lägre priser. Bra för plånboken.
Det löjliga ligger väl i att man inte fritt kan sälja sina flaskor utan behöva gå genom Bukowski/Systembolaget. Av försäljningspriset på 1 000 kr får säljaren betala 15 %, det är 150 kr, och köparen betala 25 %, det är 250 kr. Sen tillkommer det även en "administrationsavgift" på det om 50 kr, för tydligen ingår inte "administration" i Bukowskis normala arbetsuppgifter. Av den där flaskan som såldes för 1 000 kr tjänar alltså Bukowskis 450 kr. Ta bort dessa avgifter så kostar flaskan lika mycket idag som för ett par år sedan.Är det någon som följer auktionen? Det är rätt löjligt att Henriot 08 gick för 1000 pix flaskan. Det vinet kunde man köpa mängder av för 600 spänn flaskan rätt nyligen och det fanns i massor av butiker.
Staten skall ha sitt vid försäljningen av alkohol; jag kan inte låta bli att tro att de där 25% köparen betalar är inget annat än moms och administrationsavgift (50kr) är Bukowskis avgift på köparen.Det löjliga ligger väl i att man inte fritt kan sälja sina flaskor utan behöva gå genom Bukowski/Systembolaget. Av försäljningspriset på 1 000 kr får säljaren betala 15 %, det är 150 kr, och köparen betala 25 %, det är 250 kr. Sen tillkommer det även en "administrationsavgift" på det om 50 kr, för tydligen ingår inte "administration" i Bukowskis normala arbetsuppgifter. Av den där flaskan som såldes för 1 000 kr tjänar alltså Bukowskis 450 kr. Ta bort dessa avgifter så kostar flaskan lika mycket idag som för ett par år sedan.
Jag gick på de vanliga villkoren. Som du påpekar verkar dessa inte gälla vad gäller Systembolagets auktioner. Du har rätt och jag fel.Nja. Buckans provision är lite annorlunda just på bolagets auktioner.
(Att sälja står en bit ner på samma sida.)Välkommen
www.systembolaget.se
Moms på själva auktionsbeloppet betalas inte för auktioner, inte i något EU-land.Staten skall ha sitt vid försäljningen av alkohol; jag kan inte låta bli att tro att de där 25% köparen betalar är inget annat än moms och administrationsavgift (50kr) är Bukowskis avgift på köparen.
Glömde du inte fotoavgiften?Det löjliga ligger väl i att man inte fritt kan sälja sina flaskor utan behöva gå genom Bukowski/Systembolaget. Av försäljningspriset på 1 000 kr får säljaren betala 15 %, det är 150 kr, och köparen betala 25 %, det är 250 kr. Sen tillkommer det även en "administrationsavgift" på det om 50 kr, för tydligen ingår inte "administration" i Bukowskis normala arbetsuppgifter. Av den där flaskan som såldes för 1 000 kr tjänar alltså Bukowskis 450 kr. Ta bort dessa avgifter så kostar flaskan lika mycket idag som för ett par år sedan.
Enligt texten är moms inkluderad i inropsavgiften:Moms på själva auktionsbeloppet betalas inte för auktioner, inte i något EU-land.
Ja, tjänsten att sälja vin via auktion är momsbelagd, men inte auktionsbeloppet. Så här har det sett ut så länge vinauktioner i monopolets regi förekommit.Enligt texten är moms inkluderad i inropsavgiften:
”Vid köp tillkommer en inropsavgift på 20 procent inklusive moms på det klubbade beloppet samt 50 kronor i försäkringsavgift.”
Vilket kan betyda att själva inropsavgiften är det som är momsbelagt, och inte försäljningen av objektet.
Det är märkligt med champagne i Sverige. Man skall aldrig sluta att förundra sig över hur många det är som bjuder överpris på lätthittade grejer på Bukowskis medan de skippar svårfunna bourgogner eller bdx med hög ålder. Även Ridge Montebello och Penfolds Grange med ålder är lätta att få tag på till internationellt låga priser.Det löjliga ligger väl i att man inte fritt kan sälja sina flaskor utan behöva gå genom Bukowski/Systembolaget. Av försäljningspriset på 1 000 kr får säljaren betala 15 %, det är 150 kr, och köparen betala 25 %, det är 250 kr. Sen tillkommer det även en "administrationsavgift" på det om 50 kr, för tydligen ingår inte "administration" i Bukowskis normala arbetsuppgifter. Av den där flaskan som såldes för 1 000 kr tjänar alltså Bukowskis 450 kr. Ta bort dessa avgifter så kostar flaskan lika mycket idag som för ett par år sedan.
Vininfo anger att Henriot 2008 senast fanns tillgänglig på Systembolaget 2022-02-22 för priset 609 kr. Som bekant kan det betyda att ett felsaldo på en flaska låg kvar i x månader, så jag håller inte riktigt med om att "rätt nyligen" är en rättvisande beskrivning av när skumpan fanns att köpa på Bolis. När jag läste din fras trodde jag du menade för några veckor sedan eller högst någon månad sedan.Är det någon som följer auktionen? Det är rätt löjligt att Henriot 08 gick för 1000 pix flaskan. Det vinet kunde man köpa mängder av för 600 spänn flaskan rätt nyligen och det fanns i massor av butiker.
Vininfo anger att Henriot 2008 senast fanns tillgänglig på Systembolaget 2022-02-22 för priset 609 kr. Som bekant kan det betyda att ett felsaldo på en flaska låg kvar i x månader, så jag håller inte riktigt med om att "rätt nyligen" är en rättvisande beskrivning av när skumpan fanns att köpa på Bolis. När jag läste din fras trodde jag du menade för några veckor sedan eller högst någon månad sedan.
VinInfo.org: Henriot Millésimé Brut
vininfo.org