Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Husviner med maxkostnad 199:-

Jag brukar alltid ha en mystery-box från Philipson hemma för just såna tillfällen. Tror det kostar typ 90 kr flaskan för en tolva.
Jag har haft mystery box i korgen flera gånger men fegat ur. Är det det mest ett hopplock av 90:-viner eller skickas det med något roligare också?
 

buteljen

Medlem
Både och, mest viner i intervallet 90-140 kr, men har fått Chablis, Brunello och Champagne också (vid olika tillfällen).
Men är det något du själv tycker är kul att dricka? Det är ju det som är tricket, att hitta något som man själv kan tycka är bra och inte slöseri att spendera sin "alkoholbudget" på.
 

Lennart

Medlem
Men är det något du själv tycker är kul att dricka? Det är ju det som är tricket, att hitta något som man själv kan tycka är bra och inte slöseri att spendera sin "alkoholbudget" på.
Absolut, annars skulle jag inte köpa det och ännu mindre tipsa om det :) Till exempel får man ofta Chacra Barda och Viu Manent Gran Reserva vilket är helt ok viner i kategorin. Sen tycker jag inte om det på samma sätt som jag tycker om en Meursault, men det var ju inte heller frågan.

Men, om jag ska stretcha det lite och säga ett vin som jag på riktigt tycker är jättegott och som jag inte skulle bli sur över att gästerna klunkar i sig utan att reflektera, så skulle jag säga El Enemigos instegsviner (som man ofta kan hitta under 200 spänn på kampanj). Fast jo, lite sur skulle jag bli ändå.
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Denna röda brukar oftast gå hem hos folk: https://www.systembolaget.se/produkt/vin/mcmanis-652001/
Jag tycker den är, lite för syltigt men ändå helt klart drickbar.

Annars är denna riktigt bra och en crowd pleaser: https://www.systembolaget.se/produkt/vin/petite-petit-7209401/
Kostar lite mer där i mot.

Och ytterligare ett steg upp är denna som nyligen fick 92p av Konstantin Baum och en riktig prisvärd rekommendation enligt honom: https://www.systembolaget.se/produkt/vin/il-seggio-254701/

De första där går tyvärr bort för mina smaklökar, men som du säger brukar det annars vara riktiga crowd pleasers.

Tack för tipset om Il Seggio, verkar lovande!
 

mackan92

Medlem
Känns som liknande trådar dyker upp titt som tätt, denna tråd känns väldigt liknande tema och säkert kan finna mer inspiration därifrån!

 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Finns en äldre tråd på temat med maxgräns 200 kr:


Vet inte hur många av tipsen där som fortfarande håller sig under pristaket.

När det gäller champagne:
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Känns som liknande trådar dyker upp titt som tätt, denna tråd känns väldigt liknande tema och säkert kan finna mer inspiration därifrån!


Finns en äldre tråd på temat med maxgräns 200 kr:


Vet inte hur många av tipsen där som fortfarande håller sig under pristaket.

När det gäller champagne:
Ah, jag sökte inte på "husvin" dumt nog när jag letade efter liknande trådar. Kanske bör slås samman!
 

Jos

Medlem
Har lättare att hitta röda viner för mugglare som jag själv tycker är ok men vita har jag lite svårare med. Någon som har tips på ok vitt?
 
Last edited:

katho27

Medlem
Har tyckt att Kir-Yianni Assyrtiko varit mer än ok både för mugglare, mig själv vid grytorna och i grytorna.
De jag köpt och har någon kvar av är iofs 2021, 2022 som säljs nu har jag inte provat.
För 114 pix också med marginal till rubrikens prisgräns.
Friskt, bra syra och inte helt utan varken komplexitet eller mineralitet.
 

The Wall

Medlem
Har lättare att hitta röda viner för mugglare som jag själv tycker är ok men vita har jag lite svårare med. Någon som har tips på ok vitt?
Breuer Riesling Sauvage, Alvarinho Contacto, Leth Grüner Veltliner, Allesverloren Chenin Blanc, Viña Muriel Crianza (som tyvärr har ramlat ur ordinarie sortimentet sedan något år). Tyvärr verkar Chablis ha prisat bort sig de senaste två-tre åren.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
De allra flesta instegs-Riesling eller ett-steg-upp-Riesling (beroende på vad som faller in under 200 kr) från tyska högklassiga producenter. (Eller riktigt bra By-Riesling om du går upp några tior till från dessa producenter.) T.ex. Von Winning Win Win eller Leitz Magic Mountain. Leta efter 2022 om du vill ha lite mer fruktig stil, och 2021 om du vill ha lite slankare och mer syradominerad.
 

M.Grape

Medlem
Vitt finns det fortfarande en del ok från Tyskland och Österrike, men rött är det magert under 200kr. Någon chianti och le Volte..
 

The Wall

Medlem
Vitt finns det fortfarande en del ok från Tyskland och Österrike, men rött är det magert under 200kr. Någon chianti och le Volte..
Family Becker Pinot, Poliziano Viti Nuove, någon vettig Rioja, tidigare nämnda Guigal, men på cab-fronten är det lite klurigare.
 

M.Grape

Medlem
Ja Guigal såklart, cab/bdx-blend är svårt, förutom le volte så är le hauts granget helt ok. Nebbiolo är också trixigt, såg att Pio’s LN ligger på 219 nu!
 
Toppen