Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tips på bra champagne för vardagskonsumtion

Essle

Medlem
Som rubriken säger.
Dags att fylla på med lite drickbar champagne då det börjar blir skralt på den fronten.
Släng fram era bästa tips på bruks/husskumpor som jag borde fylla på med för konsumtion inom närtid.
Tidigare liknande varianter har varit NV ifrån ex Hugot, Dethune och Charles Heidsieck.
Men lite nyfiken på vad ni andra har i kylen och korkar upp när suget faller på.
Öppen för beställningar ifrån både utland och bolaget så det är ingen begränsning.
Och för att det inte ska balla ur i sann Finewines-anda och vi hamnar i tron att alla dricker Krug varje tisdagskväll så säger vi max ca 500:- per flaska.
 

Vingubben

Medlem
Lägg en beställning hos Plus de Bulles. Just nu under månadens erbjudande hittar jag följande av intresse:

Lacourte-Godbillion, Terroirs d'Ecueil 27€
Thevenet-Delouvin, Insolite 30€
Charles Heisieck NV, 33,5€
Henriot NV, 28,5€
Fleury BdN, 27€

I ovan tips har du alla "varianter" av Champagne. Det finns fler intressanta Champagner i samma prisklass men alla ovan har jag provat och dom har tidigare levererat väl för sitt pris.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Som rubriken säger.
Dags att fylla på med lite drickbar champagne då det börjar blir skralt på den fronten.
Släng fram era bästa tips på bruks/husskumpor som jag borde fylla på med för konsumtion inom närtid.
Tidigare liknande varianter har varit NV ifrån ex Hugot, Dethune och Charles Heidsieck.
Men lite nyfiken på vad ni andra har i kylen och korkar upp när suget faller på.
Öppen för beställningar ifrån både utland och bolaget så det är ingen begränsning.
Och för att det inte ska balla ur i sann Finewines-anda och vi hamnar i tron att alla dricker Krug varje tisdagskväll så säger vi max ca 500:- per flaska.

Har ju diskuterats en del i tidigare trådar:

Odlarskumpa
Omröstning huschampagne
(en tråd du kanske glömt att du läst.;))

Själv har jag inte mycket mer att tillägga än vad jag tidigare sagt i dessa trådar.

Kan dock slänga in följande wildcard som jag fick blint.
https://www.systembolaget.se/dryck/mousserande-viner/champagne-ostron-8290101

Köpt etikett och 2011 är inget jag köper frivilligt men blev positivt överraskad.
 
Trådskapare
E

Essle

Medlem
Har ju diskuterats en del i tidigare trådar:

Odlarskumpa
Omröstning huschampagne
(en tråd du kanske glömt att du läst.;))

Själv har jag inte mycket mer att tillägga än vad jag tidigare sagt i dessa trådar.

Kan dock slänga in följande wildcard som jag fick blint.
https://www.systembolaget.se/dryck/mousserande-viner/champagne-ostron-8290101

Köpt etikett och 2011 är inget jag köper frivilligt men blev positivt överraskad.

Tack för påminnelsen :)
Den senare tråden var precis vad jag behövde även om det även kommit många nya roliga idéer i denna tråden som jag kommer att ta fasta på...
 
Trådskapare
E

Essle

Medlem
Ett inlägg här var vad som krävdes för att komma till skott med lite påfyllning.
Lyckades dock inte riktigt hålla mig till mina egna riktlinjer...

Det blev:
2 st Charles Heidsieck - Brut Réserve
1 st Mumm - Cordon Rouge
3 st Lacourte-Godbillon - Terroirs d'Ecueil
1 st Eric Rodez - Cuvée des Grands Vintages
1 st Fabrice Pouillon - Les Valnons 2013
1 st A.R. Lenoble - Cuvée Riche
1 st Fabrice Pouillon - Brut "Solera"
3 st Bonnaire Variance Blanc de Blancs Champagne
3 st Paul Bara Comtesse Marie de France 2008
6 st Paul Déthune Cuvée Prestige Grand Cru
6 st Chartogne-Taillet Cuvée Sainte Anne Brut NV
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Någon av dessa ovan nämnda som är ekfatslagrade?
De flesta är mer eller mindre ekade. Mest ekad stil har Rodez Grands Vintages och Pouillon Solera. Bonnaire Variance har också rätt tydlig ek medan Kartongen Sainte Anne är en mycket uttrycksfull NV på gott och ont.
 

HerrMelin

Medlem
Tack @Crist(al)ian 77
Har nyligen upptäckt Comtes, Bereche och Fleur De Passion vilket jag tycker är åt det lite mer ekade hållet och tycker att det är fantastiskt gott! då hade det varit gött med något som inte behöver ligga i samma prisklass som Comtes och FdP.
Jag får lägga en beställning på dessa och testa! :)
 
Toppen