Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Odlar-Champagne

Finns så så många men då jag gillar Pinot Noir from Ambonnay samt det verkar som man bara ska välja ett vin blir mitt val Paul Dethune Blanc de Noirs Det går också oftast att få tag i relativt lätt.

De som följt forumet ett tag vet att jag gillar Dethune som blivit allt bättre med åren. För de som varit på plats, vingården där detta vin görs ligger ett stenkast från Krugs ägor. Kan med fördel dekanteras om man inte har tålamod eller plats för att lagra viner.

I övrigt har vi ju också Savart men hans viner är svårare att få tag i. Samt ett helt gäng till. Vet knappt var jag ska börja eller sluta
 
Last edited:

tobbe81

Medlem
I den prisklassen så skulle jag personligen välja charles dufour eller Bereche dock svåra att få tag på här i Sverige genom deras importörer
 

Ekdahl

Medlem
Ojoj, lite som att välja favoritartist. Omöjligt.
Spontant idag säger jag Larmandier-Bernier. (Imorgon säger jag nog något annat)
 

Ejdern

Medlem
Själv skulle jag säga att Bernard Tornay, har imponerat på mig den sista tiden och besöker man de nere på plats så är de typ halva priset mot vad de tar på bolaget. Generellt sett så har de lång lagring på jästfällningen, senast vi var nere fick vi en flaska extra brut som hade legat 18år och den var magisk för de ynka 20euro de ville ha där nere. Prova gärna deras bubbel :)
 

ChristianB

DipWSET
Själv skulle jag säga att Bernard Tornay, har imponerat på mig den sista tiden och besöker man de nere på plats så är de typ halva priset mot vad de tar på bolaget. Generellt sett så har de lång lagring på jästfällningen, senast vi var nere fick vi en flaska extra brut som hade legat 18år och den var magisk för de ynka 20euro de ville ha där nere. Prova gärna deras bubbel :)
Kan bara instämma. Vi har haft några 2008 hemma och nu är de väl uppdruckna under senaste 18 månaderna, men de imponerade stort varje gång.

På temat och den stora Frågan måste jag fundera lite. Men en stark kandidat är Lacourte-Godbillon, om jag nu ska välja något som är lätt att uttala efter några glas bubbel. ;)
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör

Kommer nog bli många olika svar i den här tråden... Tidigare hade vi en omröstning angående bästa svärmorsskumpa där det finns en del nämnda odlare med.

Finns så många kandidater men själv gillar jag André Jacquart Vertus och Vintage. Pouillons Solera är ett bra substitut till Selosse om du vill få känsla av skumbanan och fat utan att betala 1500 kr eller det dubbla för en riktig Selosse Solera. De Sousa Caudalies för 500 kr på plats (660 SB) kan också nämnas.

Chartogne-Taillet är också en odlare med högt prisvärde som kan vara värt att kolla upp innan priserna sticker.
 

Magikern

Medlem

För 5 år sedan tog chambertin med https://www.wine-searcher.com/find/...e+du+goulte+blanc+de+noirs+brut/2009/-/-/a#t2 på en BYOB

Vill minnas att han betalade 370 spänn flaskan för den när det begav sig och jag tyckte att det var den överlägset bästa champagnen jag provat i den prisklassen. Den vann i en flight med SWC 04 och annat trevligt.

Det bästa torra vita vinet under 400 alla kategorier som jag provat då.

Jag är ingen expert så andra på forumet lär kunna lägga till lite fakta och korrigera vad jag nämnt. ;)
 
För 5 år sedan tog chambertin med https://www.wine-searcher.com/find/...e+du+goulte+blanc+de+noirs+brut/2009/-/-/a#t2 på en BYOB

Vill minnas att han betalade 370 spänn flaskan för den när det begav sig och jag tyckte att det var den överlägset bästa champagnen jag provat i den prisklassen. Den vann i en flight med SWC 04 och annat trevligt.

Det bästa torra vita vinet under 400 alla kategorier som jag provat då.

Jag är ingen expert så andra på forumet lär kunna lägga till lite fakta och korrigera vad jag nämnt. ;)

Tyvärr så har hon inte kvar samma volym av vingårdar så vinet försvinner som jag förstår det, eller iallafall, kraftigt reducerad volym. En av de bättre Ambonnay.
 

Daniel A

Administratör
Tyvärr så har hon inte kvar samma volym av vingårdar så vinet försvinner som jag förstår det, eller iallafall, kraftigt reducerad volym. En av de bättre Ambonnay.
Nu minns jag inte vem som sade det / var jag läste det, men tror att hon har lagt ner helt nu? Någon annan får gärna bekräfta/dementera uppgifterna! Och om det är sant, så skulle det vara intressant att veta vilken sista årgången blir.
 
Nu minns jag inte vem som sade det / var jag läste det, men tror att hon har lagt ner helt nu? Någon annan får gärna bekräfta/dementera uppgifterna! Och om det är sant, så skulle det vara intressant att veta vilken sista årgången blir.

Hört olika saker från odlare i Champagne (även från byn). Allt från att hon lägger ner till att det är reducerat. Det sista jag läste var från Peter Liem

Until recently, Ledru owned five hectares in Ambonnay and one in Bouzy, with a total of 30 different parcels. In 2010, however, she lost several hectares of land due to family disputes, leaving her with a mere two hectares. She continues to farm as she always has: all of the vineyards are planted with cover crops and tilled, and she uses no herbicides or insecticides, seeking to work her vines as naturally as possible.
 
Hört olika saker från odlare i Champagne (även från byn). Allt från att hon lägger ner till att det är reducerat. Det sista jag läste var från Peter Liem

Until recently, Ledru owned five hectares in Ambonnay and one in Bouzy, with a total of 30 different parcels. In 2010, however, she lost several hectares of land due to family disputes, leaving her with a mere two hectares. She continues to farm as she always has: all of the vineyards are planted with cover crops and tilled, and she uses no herbicides or insecticides, seeking to work her vines as naturally as possible.

Verkar som hon ska gå i pension. https://www.crushwineco.com/blog/on...roducers-marie-noelle-ledru-brut-grand-cru-4/

Each year the situation gets uglier and uglier as the quantities steadily decrease. The size of Ledru’s estate has shrunk, her fan base has exploded and demand has been further fueled by her impending retirement.
 
För 5 år sedan tog chambertin med https://www.wine-searcher.com/find/...e+du+goulte+blanc+de+noirs+brut/2009/-/-/a#t2 på en BYOB

Vill minnas att han betalade 370 spänn flaskan för den när det begav sig och jag tyckte att det var den överlägset bästa champagnen jag provat i den prisklassen. Den vann i en flight med SWC 04 och annat trevligt.

Det bästa torra vita vinet under 400 alla kategorier som jag provat då.

Jag är ingen expert så andra på forumet lär kunna lägga till lite fakta och korrigera vad jag nämnt. ;)

Verkar kosta en hel del mer idag. Eller hittar ni den nån annanstans?
 

Christer J

Medlem
‘It is the new philosophy of Champagne Savart, Vilmart, Bérêche, Jerome Prevost and Emmanuel Brochet. RM is finished. It’s now NM….If I want a hectare in Le Mesnil sur Oger, it is €2 million. It is very expensive. I prefer to buy the grapes.’

Frédéric Savart, producer in Écueil

Så kan det låta dessa dagar, antalet odlare som vi känner dem har minskat på sistone, säg vad beror det på?
Intressant spaning av Wineanorak;
https://wineanorak.com/2019/12/13/beyond-grower-champagne-where-have-all-the-growers-gone/
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
‘It is the new philosophy of Champagne Savart, Vilmart, Bérêche, Jerome Prevost and Emmanuel Brochet. RM is finished. It’s now NM….If I want a hectare in Le Mesnil sur Oger, it is €2 million. It is very expensive. I prefer to buy the grapes.’

Frédéric Savart, producer in Écueil

Så kan det låta dessa dagar, antalet odlare som vi känner dem har minskat på sistone, säg vad beror det på?
Intressant spaning av Wineanorak;
https://wineanorak.com/2019/12/13/beyond-grower-champagne-where-have-all-the-growers-gone/
Redan tidigare har ju flera odlare som expanderat gått över till att bli små "champagnehus" (även om de fortfarande jobbar i måttlig skala), så trenden är nog inte helt ny. Två av de mer kända i Sverige är André Clouet och Diebolt-Vallois. Särskilt den sistnämnda verkar många här i landet fortsätta tro är en RM-småodlare. Kolla t.ex. i Juhlins stora gula bok på s. 243, det står R-M i inledningen, men på bilden av en Fleur de Passion-etikett kan man tydligt läsa NM. :)
Sedan lär det ofta vara så att de "kvalitets-småodlare" som börjar köpa in druvor, gör det för att expandera produktionen av sina "instegschampagner", och de köper förmodligen från odlare som de känner (ofta i den egna byn eller grannbyar) snarare än från den öppna marknaden där bykooperativen ofta säljer batcher där de blandat druvmaterial från många odlare.
 
Toppen