Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tips på bra champagne för vardagskonsumtion

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Tack @Crist(al)ian 77
Har nyligen upptäckt Comtes, Bereche och Fleur De Passion vilket jag tycker är åt det lite mer ekade hållet och tycker att det är fantastiskt gott! då hade det varit gött med något som inte behöver ligga i samma prisklass som Comtes och FdP.
Jag får lägga en beställning på dessa och testa! :)

Blir lite konfunderad över vad det är du menar med ekat baserat på ditt svar. Svårt att se någon röd tråd.

  1. Comtes är ett skolboksexempel på motsatsen till ekad oxidativ stil. D.v.s. ståltankslagrad med reduktiv stil som känns igen på dofterna av krut/svavel/tändsticka. Nu har jag läst att Comtes har börjat ha några procent ek i men det är inget jag känt...Närmast stilmässigt är Charles Heidsieck av förslagen.
  2. FdP lagras visserligen på ek men för mig är stilen snarare frisk, fruktig och fräsch än ekad ala De Sousa eller Pouillon. De gånger jag fått FdP blint har jag sällan känt någon tydlig ek. Senaste gången var det en FdP 08 blint, gissade Cristal 08. Vet inte vad som är närmast stilmässigt på listan. Bonnaire ligger närmast om man ser till hela portföljen men Variance är mer ekad i stilen än FdP.
  3. Bereche är däremot definitivt åt det ekade odlarhållet med allt vad det innebär i form av skumbanan, blommor och eventuellt @LeChat s berömda brottarmatta. Närmast stilmässigt är Pouillon och Rodez som liksom Kartongen har Bourgognetänket med att separera vingårdarna och låta vingårdarna spela solo. Som parentes kan nämnas att mina favoritviner (Solera, Grands Vintages & Sainte Anne) från dessa odlare alla är blandningar och således antitesen.:p
 
Last edited:

HerrMelin

Medlem
Blir lite konfunderad över vad det är du menar med ekat baserat på ditt svar. Svårt att se någon röd tråd.

Aj då.. Comtes kom in lite sent under en middag på SK Mat och Människor, så jag antar att det är mitt minne som sviktar där, men tyckte iaf att jag kände en aningen ek i FdP.
Oavsett så var det ett uppskattat inslag och något jag inte känt i andra flaskor jag druckit, så jag ska definitivt hålla ögonen öppna för De Souza och Poillon.
 
Toppen