Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

chambertin

Medlem
Kul! Köpte faktiskt just det vinet för någon vecka sen men ej öppnat än. Finns det anledning att vänta tror du?
Här finns absolut mer att lagra fram men det gör ju inte ont nu heller.
Svårt att säga hur länge det kan utvecklas i intressantare riktning men minst 5år till.
Verkar inte visa några tunneltendenser alls (vilket borde ha märkts nu kan jag tycka för en 2018) så risken att det stänger ner är nog ganska minimal.
 

Foley

Medlem
Jag tyckte det var otroligt bra. Bra syra, hög intensitet, väldigt lång eftersmak. Det mest prisvärda vinet på provningen enligt mina preferenser. Skulle dock låta flaskorna vila ett par år.

Vid omröstningen var det några stycken som satte den som trea i hela flighten och det är ju bra givet det tunga motståndet.
Tack! 🙏 Detta minskar inte mina redan rätt höga förväntningar på vinet när det blir dags att öppna😃
 

Foley

Medlem
Visa bifogad bild 30553

Kvällsmacka med fransk bondost och Gevrey-Chambertin i glaset, inte mycket att lipa över.

Fredric Esmonin G-C Clos Prieur 2020 kommer från den nedre halvan (Clos Prieur-Bas) av vingården, som till skillnad från den övre halvan inte är 1er Cru-klassad. Vanligt sketet byvin m.a.o. Men så är det bara torsdag… 🤷🏻‍♂️

Ung, japp. God, japp. Som f*n! Härligt kryddig och tät doft. Sa jag Gevrey-Chambertin? Tät frukt med hallon och granatäpple (syran!). Kanske lite gröna stjälkar. Struktur som definitivt anstår ett byvin, om än något kort. Perfekt för en torsdag!

Kostade 399:- för ett år sedan. Ångern över att inte ha köpt fler flarror… Suck.
Ser riktigt bra ut! Vad tror du om dryckesfönstret på denna?
 
1C18D827-1484-4FB7-B35C-4530A5C2B0FA.jpeg

2021 Paolo Conterno A Mont Langhe Nebbiolo

Doft av nypon, viol och jordgubbar. Medelfyllig kropp med bra syra och – för att vara nebbiolo – ganska snälla tanniner. Smak av nypon, körsbärskärnor, lakrits och mörk choklad. Ett mycket bra vin för en mycket överkomlig peng (168 kr).

90 p
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 30540
Caprili Brunello 2018
Gamla slavonska ekfat 3 år + 1 år på flaska innan släpp. Granne med Soldera. Känt till producenten ett tag men första gången jag provar något vin.

1 timmes luft.

Vackert intensiv, men transparent röd färg.

Dricker det utan mat, vilket funkar om man dricker långsamt,men det här är helt klart ett matvin. Gärna biff med någon sås med lite syra - tror choronsås med extra reduktion hade varit grymt till.

Nypon, örter, solmogna röda körsbär,
Mjuka fattoner. Tobak. Cheeseburgare. Cabernet franc ton av paprika i positiv bemärkelse - flyktig men där. Asfalt.
Relativt tillgängligt men med en lååååång och lovande framtid.

Mun, hög syra. Mjuka tanniner, krämig munkänsla. Lakrits, sött anslag utan att vara kletigt eller framtungt. Mörk choklad. Mer körabär. Vitpeppar. Lång finish.

Det här är bra. Säkerligen ett vin som dricks med stor behållning i 20+ år från dagens datum.

Sammanfattningen blir således hantverksmässighet i elegant skrud - grymt!
93 idag, nästa flaska sparar jag 5 år och då kan det nog nosa på siffror över 95.
Vilken fin lovsång till BdM. Det är ett fantastiskt område med fler underbara viner än vad livet tillåter en att njuta av. Unga kan de vara goda men, precis som du föreslår, är det med mognad som de verkligen skiner klart!

Nu blev jag sugen!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 30551
Dags för ytterligare lite Syrah från Norra Rhône.
2018 Jean-Luc Colombo Cornas Terres Brulées
En av de klassiska producenterna i Cornas som jag stiftade bekantskap med redan på 80-talet. Dagens alster gör mig inte besviken utan tvärtom.
Stor expressiv doft med aningens Brett i början (försvinner fort) och varma toner av björnbär, fat/vanilj, viol (får lite Port-feeling ibland men utan russin) och en drös sous-bois och hela klasar (speciell vedig karaktär som jag har svårt att beskriva). Årgångens värme gör sig påmind men mest på ett positivt sätt.
Smaken svarar upp med ungdomliga och tydliga lite sandiga tanniner (nog ganska snälla jfrt med Cornas ”back in the days” såvitt jag kommer ihåg) som biter en del. Syrorna på medelnivå men i bra balans i nuläget och inget att klaga på vg längd. Utvecklas bra under kvällen och sjunger allt bättre med stigande temperatur och luftning.
90-92P och kanske lite mer för dom som gillar den lite stramare stilen.
Finns på BS.
Det var duktigt bullriga tanniner förr. Ibland saknar jag den typen av viner. Ssk då jag fått i mig lite för många överpolerade viner på raken...
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Tänk ändå att Bourgogne kan ge ifrån sig sådana vackra saker som Epoisses och Marc. Fredagskvällens Marc var dock på en helt annan planet. *** från Compte de Vogue's stall. Galet dyrt men måste kalla det prisvärt, även om ej fynd.

PXL_20231103_121713656.jpg


Etiketten saknar årgångsbeteckning.
N.V. Domaine Comte Georges de Vogüé Marc de Bourgogne ***

PXL_20231103_121646665.jpg


Oj!
Som en ytterst återhållen Cognac med en elegant ekbehandling.
Som en Grappa från den allra högsta hyllan, men utan sockerslisket.
I munnen: det bara exploderar med aspekter av årstider, örter, mineraler, frukter, blommor, ek, kryddor och en otrolig fantastiskhet...

Det spelar ingen roll vad jag letar efter i aromväg, ALLT VACKERT finns här. Förtjusande från en annan dimension!

Det här är lätt en av de bästa brända starkviner jag någonsin druckit.

Kanske förtjänar den 100p...
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Fredagskvällens stora besvikelse:

PXL_20231103_112934433.PORTRAIT.jpg

(Har tyvärr inte tid lust ork översätta idag.)
1997 Fattoria Le Pupille (Elisabetta Geppetti) Saffredi Toscana IGT Red Bordeaux Blend, 91p

I expected this to be better. It's like a fully mature Medium Range Bdx that's been thoroughly polished with acidity added. A small tannic nibble still remains.

Alte Liebe's sommelier got the grapes and Toscana right (*applause*)

Quite typical but doesn't belong even near the top shelf.
Disappointment 😞

Frefagskvällens bästa vin:

PXL_20231103_110325627.PORTRAIT.jpg
2014 Château Montus Blanc, Pacherenc de Vic-Bilh Sec, 92p
Druva: 100% Petit Corbu

Always getting served this wine blind. Always super sure it's a Chablis PC or GC from a young, better vintage. Chalky fatty feeling and a clear (!) Chardonnay aroma piercing this Beauty.

According to Mr Brumont himself, this wine only improves for 20 years or so. Can't wait to enjoy a mature bottle of this spectacular wine!

Några av rätterna:
PXL_20231103_102746667.jpgPXL_20231103_104021873.jpgPXL_20231103_104403824.jpgPXL_20231103_105514865.jpgPXL_20231103_110938247.jpgPXL_20231103_113614919.jpgPXL_20231103_113549291.jpgPXL_20231103_120838909.jpgPXL_20231103_122217190.NIGHT.jpg
 
IMG_1798.jpeg


På Spåret-premiär och fortsatt macka & Bourgogne-tema. Vart är Vogueraie?

Domaine de La Vougeraie Bonnes Mares GC 2013. Elegant år, elegant by, elegant producent, elegant vin. Ja, det blir nästan inte mer elegant än såhär.

Fin kryddig doft som växer under kvällen. Mediumkropp med lätta, eleganta smaker av hallon, viol och ett underliggande – men ändå tydligt – lager av grape. Fruktdrivet!
Fin syra och lång eftersmak. Kanske något tunn utifrån mina preferenser, om jag ska vara petig. Läste nån som tyckte att det fanns DRC-likheter stilistiskt och utifrån min (begränsade) DRC-erfarenhet kan jag förstå vad som menas. Fin vinupplevelse!

Surdegsbaguette med pepparsalami, Coulommiers, franska bondost, paprika och ruccola till. Mycket bra val av ostar till vinet, om jag får säga det själv.


tempImagegT37Pm.jpg


Avrundade kvällen med fredagens mest hajpade släpp, Bérêche & Fils Brut Réserve. Ja, vad ska man säga, don’t believe the hype?
Den kändes lätt avslagen och tämligen ointressant. Smakmässigt ungefär som man tänker sig en ”champagne”. Blir ingen djupare analys än så. Kommer lämna tillbaka resten och lägga pengarna på något annat bubbel.
 
Visa bifogad bild 30572

På Spåret-premiär och fortsatt macka & Bourgogne-tema. Vart är Vogueraie?

Domaine de La Vougeraie Bonnes Mares GC 2013. Elegant år, elegant by, elegant producent, elegant vin. Ja, det blir nästan inte mer elegant än såhär.

Fin kryddig doft som växer under kvällen. Mediumkropp med lätta, eleganta smaker av hallon, viol och ett underliggande – men ändå tydligt – lager av grape. Fruktdrivet!
Fin syra och lång eftersmak. Kanske något tunn utifrån mina preferenser, om jag ska vara petig. Läste nån som tyckte att det fanns DRC-likheter stilistiskt och utifrån min (begränsade) DRC-erfarenhet kan jag förstå vad som menas. Fin vinupplevelse!

Surdegsbaguette med pepparsalami, Coulommiers, franska bondost, paprika och ruccola till. Mycket bra val av ostar till vinet, om jag får säga det själv.


Visa bifogad bild 30575

Avrundade kvällen med fredagens mest hajpade släpp, Bérêche & Fils Brut Réserve. Ja, vad ska man säga, don’t believe the hype?
Den kändes lätt avslagen och tämligen ointressant. Smakmässigt ungefär som man tänker sig en ”champagne”. Blir ingen djupare analys än så. Kommer lämna tillbaka resten och lägga pengarna på något annat bubbel.
Angående Bereche så behöver den tid.
Drack förra årets släpp vid nyår över 3 dagar och först Dag 3 levererade den bra.

Men jag är nöjd om folk hoppar av ”hypen” så jag kan få fler 😊
 
Så bara för att det är ett ”instegsvin” så ska det inte kräva luft eller tid i källare innan man kan njuta av dess fulla potential?
I förhållande till t.ex. prestigecuvéer kan jag tycka att de generellt bör vara mer drickfärdiga, japp. Sen vet vi alla att lagring påverkar, for better or worse.
 

chambertin

Medlem
Det var duktigt bullriga tanniner förr. Ibland saknar jag den typen av viner. Ssk då jag fått i mig lite för många överpolerade viner på raken...
Ja framför allt i Cornas. Förr köpte man St.Joseph eller Crozes-Hermitage om man ville dricka vinet ugnt.
I för sig en utveckling som man ser i de flesta distrikt.
Finns ju t.o.m viner på Tannat och Sagrantino numera som är tillgängliga som unga.
 

buteljen

Medlem
IMG_0227.jpeg


2015 Pierre-Yves Colin-Morey Bâtard-Montrachet
Otroligt bra vin 💯. Mogen härlig elegant frukt osar ur glaset. Nya noter poppar upp under hela kvällen - aprikos, persika, nypressad apelsin, grillad citrus, blommor, honung , mandelblom, krossad krita, kryddor, creme brulee, vanilj, panacotta …. I munnen koncentrerat och komplext, multi-layered, kalkfel mineral, silkig textur 😍. Så maffigt och samtidigt så elegant och precist 👌. Extremt lång finish.

“One of the white wines of the vintage” skrev någon. Känns som att det säkert kan stämma 🫶.
 
Toppen