Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

LeChat

Medlem
IMG_5464.jpeg

2021 Aalto

Nyfiken på denna Aalto gör att den kanske öppnas alldeles för tidigt och inte får en ärlig chans att visa vad den kan.

Fylligheten och aromerna i doften som björnbär, blåbär och salmiak kan få mig att tänka på nya världen syrah/shiraz, men även lite åt 2015 Gourt de Mautens. Även om det bara är antydan om dessa likheter så känns doften bra.

Smaken känns ung med mycket frukt, dock bra struktur och med en alkoholhetta som slår igenom. Polerad och komplex.

Men det är i munnen som jag får lite problem. Smakar definitivt inte illa, men varken smak eller munkänsla är speciellt upphetsande.

Senast jag provade spanskt vin var en Numanthia för ungefär ett halvår sedan. Och det är något i smaken hos dessa spanska viner som jag inte går igång på. Kan absolut vara så att denna unga Aalto kommer bli bra med lite ålder. Alldeles för ung bordeaux är inte heller speciellt roligt. Men troligtvis blir det att jag lämnar tillbaka resterande flaskor av Aalto och ger plats åt något annat.


2017 Domaine du Pégau Cuvée Réservée

Nu snackar vi!
Klassiska Pegauvibbar. Animaliskt, jordigt och med lite mognadstoner.
Skitigt och gott! Det är min melodi.
Vive la France!
 

Adam Frisch

Vinmakare
Frugan fyllde år, så jag öppnade en 2018 Ridge Monte Bello för nån månad sedan.

Vad ska man säga? Världsklass. Finns en anledning till att den kostar som den gör och är så eftertraktad. Super-elegant och existerar i det där ingenmanslandet mittemellan ett stort nya-världen vin, inbjudande, fruktigt, solsken, och ett stramt gamla-världen vin. Evighetslångt. Tobak, läder, tanniner - mkt tanniner! Och som Paul Draper alltid sagt - Amerikansk ek, när den är integrerad, är verkligen nåt i särklass. Han gör ofta blindtester mellan Fransk och Amerikansk och nästan alltid tror dom som testar att den Franska eken är den Amerikanska och tvärtom. Mycket intressant eftersom det finns ett tydligt stigma här med att inhemsk ek inte är lika "fint" som Franskt. Men Ridge visar vart skåpet ska stå.

Tur jag har en flaska till.
 

LeChat

Medlem
IMG_5468.jpeg

2010 Château Branaire-Ducru

Sekundära aromer av snygga fattoner dominerar smakmässigt. Men även frukten slår fortfarande igenom rätt tydligt. Lite i tidigaste laget kanske. Det får absolut bli en vända i karaffen.
Och luft gör susen. Fortfarande ett vin i sin linda men nu har den vuxit till sig och fått bättre struktur och elegans. Faktiskt riktigt god, men kan nog vänta till 2030 innan jag provar nästa flaska.

Tänder grillen om en halvtimme. Ikväll blir det grillat lamm med potatisgratäng.
 
Fine Wine Dinner Barsac (Gbg)! Chardonnay från Bourgogne i fyra flighter á två viner, gemensamma årgångar och områden. Först utan mat, sedan med. Noteringarna fokuserar mer på skillnaderna mellan vinerna, blir så många smakupprepningar annars.

tempImage9Prh0m.jpg

Comtes Lafon Meursault ’19
vs.
Pierre Girardin Meursault Limozin ’19

L: Vaxig, lite dämpad doft. Stram och elegant.
G: Mogen tropisk frukt, energi. En lätt antydan av petrolium i doften. Spretigare.
Jag gillar ju Girardin bäst här, men mina bordsgrannar föredrog Lafon.

tempImageCDrEg6.jpg

Jean-Claude Ramonet Chassagne-Montrachet 1er Cru Clos du Caillerets ’18
vs.
Chateau de la Maltroye Chassagne-Montrachet 1er Cru La Dent de Chien ’18

R: Mer framträdande ek i både doft och smak. Lägre syra, stramare och elegantare.
M: Mycket doft, nästan pumpad, pekannöt, reduktiv. Högre syra. Fyllig i kropp och färg.
Även här är det andra vinet min favorit. Gillar det reduktiva när det görs på detta sätt.

tempImageyJ1yK0.jpg

Sauzet Puligny-Montrachet 1er Cru Folatières ’17
vs.
Benoit Ente Puligny-Montrachet 1er Cru Folatières ’17

Båda från En la Richarde. Spetsig flight, minst sagt: samma årgång, vingård och lilla jordplätt inom vingården.
S: Gulare i färgen, något elegantare och lägre syra.
E: Lätt grön färg, lite mer muskler och högre syra.
Väldigt bra viner med relativt små skillnader. Sauzet var min favorit utan mat, Ente med.

tempImagexyGnVP.jpg

Michel Niellon Chevaliers-Montrachet ’07
vs.
Louis Jadot Montrachet ’05

Tyvärr hade de gått över men det fanns ändå lite frukt och energi kvar, röda bokna äpplen och lätt oxidation.

tempImage4hikT4.jpg

Då tog Jonas fram en Pierre-Yves Colin-Morey Corton-Charlemagne ’16.
Den var brutalt bra och höll Grand Cru-fanan högt. Stenfrukt, citrus, blommor, lätt reduktion, fin syra, allt i balans. Kvällens vin (Maltroye 2:a för min del)!

En Albert Bichot Vosne-Romanèe Les Malconsorts ’12 dracks blint. Inga tecken på pinot noir annat än i färgen, doft- och smakmässigt norra Rhône. Fick inte ihop det ens när jag visste vad jag drack. Jaja.

tempImage0ULk6G.jpg

Sedan äppelpaj med Chateau d’Yquem av okänd årgång. Gissade på ’78-’79 och det visade sig vara en 79:a! Osannolikt nog andra gången på mindre än en månad jag dricker denna årgång. Väldigt fin – syra, frukt och knäckighet i en härlig balans, utan att bli sockerklibbig. Älskar't!

Otroligt bra kväll med grymma viner, kanonmat och ett lärorikt upplägg! Stort tack!
 

LarsW

Medlem
Penfolds Grange 1997

Gammal vinvän på besök. Läge att gräva lite djupare i källaren.

För det första, fantastisk doft! Sniffarvin deluxe. Underbart!
Det är mullig och solmogen röd frukt. Smörstekta kantareller. Lakrits och mjölkchoklad. Rostad tobak, ek och läder och sedan kommer det örtkryddor. Dyker upp nytt hela tiden i doften. Svartpeppar, svarta oliver och honung. Ett vin att drömma sig bort i.

Doften lovar så otroligt mycket. Smaken kan tyvärr inte leverera samma upplevelse.

Det är gott, väldigt gott men hade väntat mig mer efter att ha doftat på det.
Det är mjukt i munnen. Gott om röd frukt som är mogen men inte torr. Lakrits, läder, barbeque, rosmarin och mynta. Tanninerna anas i bakgrunden, kunde gärna fått vara lite mer framträdande. Syran likaså, den hade behövts för att ge vinet struktur. Eftersmaken är medium. Sammantaget ett väldigt gott vin men känns efter ett tag om inte endimensionellt i alla fall inte så mångfacetterat som doften.

Tror detta vin var bättre för 5-10 år sen. Fortfarande ett jättegott vin och kul att det även i en mellanårgång som 1997 fortfarande ger så mycket.

Poäng…?
Doft 98p +/- smak 91-92… så 94p


thumbnail_20231024_212500.jpg
 

MartinBz

Medlem
Drack Eben Sadies Pofadder 2019 igår, till bland annat ankbröst med apelsinsås och hasselbackspotatis. Vinet är förvånansvärt mörkt i glaset, och har doft av björnbär och lite rök. I smaken är det lättare, och har en massa röda bär (jordgubbar?), kryddor och en väldigt lång smak med välbalanserade syror och en del tanniner. Att det var 14% alkohol kändes inte alls, snarare kändes vinet svalt. Mycket gott! Kanske inte Sadies mest hypade vin, men jag måste säga att jag blev positivt överraskad! Kanske 91 poäng.

Pofadder.jpg
 
Last edited:

buteljen

Medlem
Cos d'Estournel 1990

IMG_1074.jpeg


Lysande flaska från Grand i Lunds källare. Väldigt vital med potential att utveckla ännu mer och djupare tertiära noter.
Tobak, grafit, blyertspenna, mörkröd frukt, sot, aska. Silkig, koncentrerad, lager på lager, lång finish. Borde nog kanske ha
luftats ett tag. Men det var en spontan middag för att stå ut i detta vedervärdiga novemberväder så den tiden fanns inte 🍷🍷
 
Last edited:
Pouilly-Fuisséí Vieilles Vignes 2022
Äpple, smörigt, fruktigt citronzest med lite mineraliga toner och en fin ek. Tillgängligt och gott!

Shafer Red Shoulder Ranch 2021
Riktigt trevlig i mun, fint balanserad redan och inte alls så mycket ek som mina fördomar hade.

Citrus, päron/äpplen, vanilj, en liten hint av sten/mineral och ek. Väldigt pigg & fräsch och riktigt gott helt enkelt :D


The Paring - Syrah 2017
Vilket jäkla kraftpaket.. mycket av allt och går fortfarande runt och funderar på om jag tyckte det var gott eller bara för mycket :S

väldigt mycket mörka bär och frukt, Svarta vinbär, plommon, lakrits? vanilj, sylt, rökigt & jordigt med ton av chokladpraliner med sprit i.
Sen har min mun och tänder aldrig någonsin blivit så färgade av ett vin tidigare, blev helt ”svart” Vilket inte var supertrevligt, tur att man drack det hemma och inte ute på krogen med en dejt!
 

Attachments

  • IMG_2839.jpeg
    IMG_2839.jpeg
    36,2 KB · Visningar: 47
  • IMG_2657.jpeg
    IMG_2657.jpeg
    47,4 KB · Visningar: 48

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Gårdagens troplong mondotvertikal med @StefanAkiko @Fredrik L @mackan92 @MagnusH70 @Oscaro @Patrik Sellin @Silex @v00alex @vintomas och @ZQT
Mycket spännande och lärorikt. Det är inte så lätt att gissa årgång även om det är halvblint.
Flera av de lite sämre årgångarna levererade mycket bra.
Flight 1: de svagaste korten
Flight 1.jpg

1977 Château Troplong Mondot: 0 röster
1972 Château Troplong Mondot: 1 röst
1993 Château Troplong Mondot: 5 röster
1970 Château Troplong Mondot: 2 röster
1994 Château Troplong Mondot: 2 röster

Flight 2: Klassiska årgångar I
Flight 2.jpg

1983 Château Troplong Mondot: 4 röster
1959 Château Troplong Mondot: 1 röst
1975 Château Troplong Mondot: 1 röst
1982 Château Troplong Mondot: 4 röster

Flight 3: Klassiska årgångar II

Flight 3.jpg

1988 Château Troplong Mondot: 3 röster
1985 Château Troplong Mondot: 0 röster
1998 Château Troplong Mondot: 4 röster
1995 Château Troplong Mondot: 0 röster
1989: Château Troplong Mondot: 3 röster

Flight 4: Barnarov
Flight 4.jpg

2011 Mondot: 4 röster
2007 Château Troplong Mondot: 2 röster
2012 Château Troplong Mondot: 0 röster
2010 Château Troplong Mondot: 4 röster

Vi hade inte tid att utse en WOTN, men det hade nog ändå blivit rätt svårt eftersom preferenserna i gruppen var ganska olika.
 

LeChat

Medlem
IMG_5484.jpeg

2017 Andremily EABA
58% syrah, 28% mourvedre,

11% grenache, 3% viognier

Maffigt & gott! Men har nog varit mer exalterad tidigare. Främst handlar det nog om att alkoholen ställer till det en aning, och slår igenom lite för mycket. Eller så har jag kanske blivit känsligare…

Roar mig även med en slatt av gårdagens Vilmart. Har blivit lite ostig på nosen men fortfarande mycket bra.
 

LarsW

Medlem
Sadie Family Treinspoor 2018

Svarta vinbär, blåbär, ekad vanillj och rosmarin i näsan. Sval och läcker frukt! En lite rökig ton (lapsang). Något lite sött som jag inte helt kan placera men känns inte som alkoholen (13%) som spökar. Mycket trevlig!

I munnen blir det mycket av det samma som i doften. Sval och elegant. Mot det lättare hållet men det passar det här vinet. Tanniner och syra är integrerade. Medel plus eftersmak.

Riktigt gott vin och det mesta har kommit på plats jämfört med för 3 år sen när jag drack det senast. Är väl upp till den enskildes smak om det här kommer bli ännu bättre med lagring men jag tycker det är perfekt just nu.

92p
thumbnail_20231112_194707.jpg
 

Foodcoma

Medlem
AEA3952C-6942-442B-BE4A-8F14CBB3CD64.png


Jean foillard morgon cote du py. 2017. Inköpt 2019.


Vet inte riktigt vad jag ska tycka om vinet. Helt ok textur, mjukhet och syra. Blåfruktigt och bjussigt. Lite mustighet som jag inte är helt kompis med. Lite VA men stör ej. Svårt förstå hur många betygsätter 92, 93 till och med 94 på detta vin på cellartracker. Gott absolut, men för mig varken komplext, singulärt eller med balettbalans. 88p.
 

buteljen

Medlem
BYOB hos mig. WOTN blev en helt magisk 2019 La Turque 😍. Skriver lite spridda noteringar av det jag kommer ihåg.

0.jpg


0-2.jpg


0-1.jpg


2019 E. Guigal Côte-Rôtie La Turque 98
Nästan obeskrivligt bra trots att det är så ungt.

2012 Ridge Monte Bello 96
Mitt vin. Luftades 8 timmar. Underbart vin. Fortfarande ungt och jag spar mina andra flaskor ett bra tag till.

2006 Alban Vineyards Syrah Reva Alban Estate Vineyard 95-96
Poäng från 93-99 på denna.

2009 Sadie Family Columella 94

2019 Walter Scott Chardonnay X-Novo Vineyard 94
Lite väl knutet. Borde nog fått mer luft för det kändes som att det fanns mycket att släppa loss där inunder.

2016 Arnaldo-Caprai Umbria Belcompare 94

2007 Fattoria Le Pupille (Elisabetta Geppetti) Saffredi Toscana IGT 94

2019 Occidental Pinot Noir Cuvée Catherine Running Fence Vineyard 94

1983 Domaine Jaboulet-Vercherre Corton-Bressandes 93
40 år gammal Corton i mycket bra skick!!

2021 Tolpuddle Vineyard Chardonnay 93
Väldigt bra för det priset!

2008 Bouchard Père et Fils Corton-Charlemagne Domaine 93
Lite udda profil. Diskussioner om det ens var en chardonnay. Någon var inne på Rhone.

2013 Ridge Chardonnay Monte Bello 92
Har druckit denna förut och gav den samma poäng då. Bra men hängde inte riktigt med i konkurrensen.

2018 Arnaldo-Caprai Umbria Merlot (Extravin)
 
Last edited:

LarsW

Medlem
Snake+Herring Cannonball 2013
Cabernet Sauvignon + Merlot + Petit Verdot men jag är inte i Bordeaux… i alla fall inte i början.

Solsken och mogna röda bär blandat med ek och mynta i näsan de första timmarna. Nya världen känns uppenbar. Efter en 6-7 timmar börjar bårdå-vibbarna dyka upp, läder tobak och blyerts. Det är svalt och elegant.

I munnen är det röda bär, ganska mogna men inte övermogna. Ek, mörk choklad, rosmarin och blod. Med tiden läder, torrt hö och tobak. Läckra tanniner och bra syra. En integrerad ekad vanilj. Mer muskler än elegans men inte klumpig någonstans. Hyfsat lång eftersmak.

Drack den senast 2018, då lite tunn i rocken och bäst efter 4 dagar – i mina anteckningar har jag skrivit ”spara i 5+ år”. Tålamod lönar sig och idag är den riktigt god men ingen brådska med att öppna nästa flaska.

Mycket gott: 92p – med bonuspoäng för skruvkork 93p.

thumbnail_20231118_195213.jpg
 
Last edited:

Foley

Medlem
BYOB hos mig. WOTN blev en helt magisk 2019 La Turque 😍. Skriver lite spridda noteringar av det jag kommer ihåg.

Visa bifogad bild 30688

Visa bifogad bild 30690

Visa bifogad bild 30689

2019 E. Guigal Côte-Rôtie La Turque 98
Nästan obeskrivligt bra trots att det är så ungt.

2012 Ridge Monte Bello 96
Mitt vin. Luftades 8 timmar. Underbart vin. Fortfarande ungt och jag spar mina andra flaskor ett bra tag till.

2006 Alban Vineyards Syrah Reva Alban Estate Vineyard 95-96
Poäng från 93-99 på denna.

2009 Sadie Family Columella 94

2019 Walter Scott Chardonnay X-Novo Vineyard 94
Lite väl knutet. Borde nog fått mer luft för det kändes som att det fanns mycket att släppa loss där inunder.

2016 Arnaldo-Caprai Umbria Belcompare 94

2007 Fattoria Le Pupille (Elisabetta Geppetti) Saffredi Toscana IGT 94

2019 Occidental Pinot Noir Cuvée Catherine Running Fence Vineyard 94

1983 Domaine Jaboulet-Vercherre Corton-Bressandes 93
40 år gammal Corton i mycket bra skick!!

2021 Tolpuddle Vineyard Chardonnay 93
Väldigt bra för det priset!

2008 Bouchard Père et Fils Corton-Charlemagne Domaine 93
Lite udda profil. Diskussioner om det ens var en chardonnay. Någon var inne på Rhone.

2013 Ridge Chardonnay Monte Bello 92
Har druckit denna förut och gav den samma poäng då. Bra men hängde inte riktigt med i konkurrensen.

2018 Arnaldo-Caprai Umbria Merlot (Extravin)
Härlig provning! Kul att se att Tolpuddle leverera. Man kanske ska testa en flaska snart av 2021 då
 

buteljen

Medlem
Härlig provning! Kul att se att Tolpuddle leverera. Man kanske ska testa en flaska snart av 2021 då
Riktigt bra. Sex pers gav den 93p och tre pers gav den 94. Alla är gamla erfarna provare, så mycket bra betyg för den prislappen.
Väldigt intensiv doft med mycket grape och flinta. Massor med energi, lite beskt avslut. Inte världens längsta finish tyckte jag men allt annat väger upp.
Det är så klart absolut ingen brådska med att dricka den.
 

LeChat

Medlem
IMG_5488.jpeg

2020 Fontodi Chianti Classico

En god tomatsås till köttbullar på kalvfärs och en Fontodi CC, det kan inte bli annat än smarrigt!
Årgången känns väldigt tillgänglig och har vad som förväntas.

Doften har dock till en början en märklig avloppston men släpper taget efter ungefär en halvtimme, och då framträder mer typiska italienska aromer som körsbär och pinjenötter tillsammans med jord och lite vanilj.
Härlig på alla sätt!
 
Toppen