Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Magnus L

urydhtfilgukj
Började gårdagen med att testa ett vintips av @Grapeskull som han ännu inte provat själv. Ville ha ett blindvin att servera till frugan, men av det svårare slaget, vilket jag fick med råge...

Visa bifogad bild 2294

Jag startade en Tråd någon gång i början på året där jag funderade på hur det skulle funka att blanda olika vin ungefär som om det vore en drink...Jag behöver inte fundera på detta längre då 2010 La Lagune & Jaboulet Vin de France Evidence par Caroline redan har gjort något liknande. Vi pratar alltså om ett vin som består av hälften Bordeaux (CS) och hälften norra Rhône (Syrah). Vinerna har inte jäst tillsammans men lagrats en viss tid på fat därefter. Tydligen var detta vanligt förr, dvs att man förstärkte vissa enklare Bordeaux-viner med syrahfrukt från norra Rhône för att öka fylligheten och få en djupare/tätare färg.

Frugan lyckades inte gissa rätt på detta såklart. Jag klandrar henne inte. ;)

Nåväl, hur skall man beskriva denna "styggelse" till vin? Det är absolut ett kvalitativt vin, men samtidigt kan jag inte släppa känslan av att det är någon form av oharmonisk häxbrygd jag har i glaset. Det är ett större problem i aromen än i smaken.

Tydliga gröna stråk åt gräs, friska svarta vinbär, ceder och mynta. Typisk CS-frukt av väldigt primärfruktig och omogen karaktär således. Andelen Syrah gör sig påmind genom drag av välhängt kött, olivpesto och små stråk av peppar. Ett friskt och välbalanserat vin i munnen med pigga syror och trevlig struktur.

Kommer inte att köpa vinet igen, om jag inte gör det för kuriosans skull. Kul idé med att blanda på detta vis, men resultatet blev nog mer 1+1=1 istället för 1+1=3. Betyget hamnar ändå på 87p, då det trots allt finns en hel del kvaliteter utöver den subjektiva upplevelsen.

Kvällen avslutades i @Jimmy Örnewalds famn där vi beställde lite Steak Frites och bad om att få in ett rött blindvin.

Visa bifogad bild 2296

2008 M. Chapoutier St. Joseph Les Granits
Vissa typer av vin är väldigt tacksamma att få blint. Just när det gäller kallklimatssyrah så är det sällan jag går bet. Inte denna gång heller. Vi snackar här om ett skolboksexempel, dock av osannolikt slankt slag som faktiskt påminner ganska rejält om en rejält kryddig PN, typ tysk Spätburgunder. Massor av peppar, pors (kanske även malört) och eneträ. Sval, lite omogen frukt som drar åt hallon och björnbär (typiskt för 08 i norra Rhône?) samt lite stenkross i bakgrunden. God och komplex arom. I munnen känns det oerhört lättfotat, på gränsen till tunt, med sträv, grönstjälkig och kådaliknande frukt. Bra syra och hyfsad längd.

Riktigt gott, men det känns lite som att druvmaterialet inte har fått mogna tillräckligt innan skörd. Utöver denna skönhetsfläck så är det ett sublimt vin. Känner mig förlåtande och ger det 90p.

Syrah och Cabernet S. är ju en ganska vanlig blandning i Australien. Där är dom förvisso mer lika varandra i stilen från början, men ändå :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Syrah och Cabernet S. är ju en ganska vanlig blandning i Australien. Där är dom förvisso mer lika varandra i stilen från början, men ändå :)
Helt sant, det finns många exempel på när denna mix funkar, men detta är inte ett sådant. Prova gärna själv, du kan ju mycket väl uppleva det annorlunda. Kanske funkar det sämre då de har blandat två färdiga viner istället för att låta dem jäsa tillsammans?
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Var på jakt efter bra vinbarer i Aberdeen här om dagen.

Varken vin eller "fine dining" verkar särskilt stort bland skottarna utan det är med klassiskt "pub grub" med blandade friterade pryttlar och öl och whisky då förstås...
Det skall finnas 2-3 hyfsade vinbarer i stan och jag valde att prova ett svårfunnet litet ställe med en helt okej grillrestaurang på nedervåningen som heter Prime Cuts och en vinbar på övervåningen som heter "upstairs".

Maten på Prime Cuts var riktigt god med en perfekt tillagad köttbit med sauterade kantareller och en potatiskaka och till det tog vi in en flaska för mig okänd BDX i form av Chat Barrail Du Blanc 2010.
Vinet satt som en keps till maten och jag blev nästan lite förvånad av hur väl 2010-orna dricks nu. Ja, riktigt väl, kommer garanterat att poppa fler tior till kötttbitarna i höst!
Förflyttade oss sen till övervåningen där de hade en hel del viner på glas och en trevlig avslappnad miljö.

Kan rekommendera att titta förbi stället om man har vägarna förbi Aberdeen dock ligger det ligger väldigt hemligt på en liten bakgata så du lär behöva G-maps om du ska hitta det.

EDIT: Bifogade bild
 

Attachments

  • 20140925_194429[1].jpg
    20140925_194429[1].jpg
    50,3 KB · Visningar: 220
Last edited:

Silenos

Medlem
Igår prövades - för det blev ganska lite drickande, det jag normalt sett gör med vin - två för mig nya producenter. Först ut var Dom. Serafin, Gevrey 1er 'Les Corbeaux', 2002. Maken till charmlöst vin hittar man inte så lätt. Bittert, hårt och utan övertoner. Nej, sånt här kan man ju inte dricka så efter ett halvt glas av detta, så korkades en Dom. Arnoux-Lachaux, Vosne 1er 'Les Chaumes', 2008 upp. Bättre, men inte bra. Till viss del så får man skylla sig själv när man korkar upp en nollåtta nu, men även med hänsyn taget till detta, så fanns det inte speciellt mycket att yvas över. Det smakar mest virke och kärnbittert.

Nåväl, jag var medveten om båda producenteras rykte, och tyvärr smakade det som befarat. Men nu vet jag att jag ska hålla mig borta, så helt bortkastat var det väl inte.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Idag är det min 27:e födelsedag och det är grabbresa med en heldagsfylla som gäller! Provade Rotari Millesimato 1999 i plastglas(hädar jag?!). Inga vidare noter, ganska pigg, torr, mycket citrusgodis och mineral. Frisk och god! Helt okej.

Visa bifogad bild 2303
Var det inte någon som nyss skrev om dammsugarmunstycken och att erfarenhet är ALLT?
Välkommen till erfarenheterna : - )
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Syrah och Cabernet S. är ju en ganska vanlig blandning i Australien. Där är dom förvisso mer lika varandra i stilen från början, men ändå :)
Drack faktiskt en blint i afton, som ångade som en väluppvärmt svettig Gladiator innan striden av just 100% extraherad Shiraz. Efter 4-5 glas kaaaanske jag kunde ana små nyanser av CS... Svårt detta med blint vin.

Jag kräktes ur mig efter första vinet, 10 sek: Pinot noir från klassiskt område, ungt. Andra vinet, ändå snabbare: Australisk Shiraz. Förvånad att CS kan få en sådan undanskymd plats...

image.jpg


4. PN#1 Oregon: komplicerat okomplcerad PN. Sista flaskan som tömdes. Blint: definitivt klassisk medelgod Burgund drån bra och nylig årgång. Kanske att 5 år till på rygg kan göra denna jämmerdal av mineralitet och transparens (in yer fu*king face) Burgundy style mer acceptabel och drickbar. Sista flaskan att nå botten... Inte njutning. 78p. Förmodligen åt hållet 90p för Burgheads som får den blint.

3. Bandol. Sydfransk ALLA kategorier. Burdus, vresig, oborstad, ung och fatlagrad med perfekt samklang med aftonens mindre förfinade vitlöksorgiastismer. 92p. Men inte egentligen redo för publika framträdanden inom de närmsta 10 åren, även om alla kossor som sover nära detta vin och skriver med sumi-ink samtidigt som de äter svarta oliver gör sitt till för att detta skall funka smidigt med vitlöksindränkta vad-som-helst...

2. PN#2 California: lite murrigare PN, gjord för snar konsumtion och publik kärlek. Många likes på FB. Mindre intressant. Kommer också misstas blint för Burg bland alla dessa förledda burgheads. God som satan! Precis som Cola Zero! 90p och kvällens mest drickfärdiga häxbrygd. Första flaskan att tömmas! Suda-sensei's första inhandlade vin i hela sitt liv. Talang på ALLA områden :)

1. Oz combo 50/50 Shiraz/CS (edit: enl han som serverade! Jag är blind och kan inte läsa... :öga:) som smakar 100% Shiraz på våra insensitiva paletter. 91p. Inköpt av finsk kendoutövande professor i elekromagnetisk transduktion.
 
Last edited:

Magnus L

urydhtfilgukj
Drack faktiskt en blint i afton, som ångade som en väluppvärmt svettig Gladiator innan striden av just 100% extraherad Shiraz. Efter 4-5 glas kaaaanske jag kunde ana små nyanser av CS... Svårt detta med blint vin.

Jag kräktes ur mig efter första vinet, 10 sek: Pinot noir från klassiskt område, ungt. Andra vinet, ändå snabbare: Australisk Shiraz. Förvånad att CS kan få en sådan undanskymd plats...

Visa bifogad bild 2306

4. PN#1 Oregon: komplicerat okomplcerad PN. Sista flaskan tömd. Blint: definitivt klassisk medelgod Burgund drån bra och nylig årgång. Kanske att 5 år till på rygg kan göra denna jämmerdal av mineralitet och transparens (in yer fu*king face) Burgundy style mer acceptabel och drickbar. Sista flaskan att nå botten... Inte njutning. 78p. Förmodligen åt hållet 90p för Burgheads som får den blint.

3. Bandol. Sydfransk ALLA kategorier. Burdus, vresig, oborstad, ung och fatlagrad med perfekt samklang med aftonens mindre förfinade vitlöksorgiastismer. 92p. Men inte egentligen redo för publika framträdanden inom de närmsta 10 åren, även om alla kossor som sover nära detta vin och skriver med sumi-ink samtidigt som de äter svarta oliver gör sitt till för att detta skall funka smidigt med vitlöksindränkta vad-som-helst...

2. PN#2 California: lite murrigare PN, gjord för snar konsumtion och publik kärlek. Många likes på FB. Mindre intressant. Kommer också misstas blint för Burg bland alla dessa förledda burgheads. God som satan! Precis som Cola Zero! 90p och kvällens mest drickfärdiga häxbrygd. Inköpt av finsk kendoutövande professor i elekromagnetisk transduktion.

1. Oz combo 50/50 Shiraz/CS som smakar 100% Shiraz på våra insensitiva paletter. 91p. Suda-sensei's första inhandlade vin i hela sitt liv. Talang på ALLA områden :)
Men australiensaren på bilden är ju en Cabernet Merlot? :)
 

Magikern

Medlem
Vajra Barolo Bricco Delle Viole-2007

Det är ingen tvekan om att de är en fruktdriven ung Barolo och inget annat. En tydlig och klar skillnad jämfört med 2009:an.
Riktigt kraftfullt vin i sin prisklass. Fylligt och viktlöst på samma gång. Surkörsbär, tranbär, mint, svartpeppar och nylackad träskiva. Tanninerna finns där men de är välintegrerade tyvärr gäller inte detta alkoholen som spretar en del. Tiden bör förbättra vinet men frågan är om de kommer att bli så mycket komplexare?

Baroloälskare lär placera detta i fyndkategorin för knappt 400 som det kostade. Har hört olyckskorpar kraxa att vinet bara håller ihop några år till och de är anledningen till det låga priset men de har jag svårt att tro men man vet aldrig.
 

mnor

Medlem
1995 Charles Heidsieck Champagne Blanc des Millénaires
20140928_090227.jpg

Doft av vit sherry och äpplen och inslag av citrus
Smak av mogna röda vinteräpplen, honung, mandarin, tropiska frukter och tydliga toner av vit sherry. Sherrysmaken var tydlig vid första klunken vin, försvann sedan något efter hand. Den långa eftersmaken dominerades av sötsyrlig mandarin.

Förbannat gott! En av de bättre champagnerna som jag druckit! Mogna smaker som bärs upp av en frisk syra, har de mesta som jag önskar i en champagne.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Bourgogne mot Bourgogne, Beaune mot Nuits 2006 mot 2007, Grand mot Premier
Hubert Lignier, Hospices de Nuits Nuits St. Georges 1er Cru Les Didiers 2007. Elegant, koncentrerad, mogen. Överraskande bra ~91p
Louis Latour, Corton Grand Cru Clos de la Vigne au Saint 2006, Här är det något som inte står rätt till, det här vinet saknar i princip allt jämfört med Lignier. Syntetisk doft, total avsaknad av frukt. Lång luftning hjälper inte. Antingen är det här vinet djupt nere i tunnel eller så är det helt enkelt misslyckat, hoppas på det förstnämnda och låter den andra flaskan ligga till 20-talet. ~81p
borgogne.jpg
 

Mattias Schyberg

Administratör
Lördagens viner samt ett besök på Somm Restaurant & Wine Bar...

Förkvällen passerade lugnt och sansat med två viner av mestadels Syrah (La Clape innehåller även lite Grenache) från södra Frankrike och Gimblett Gravels i NZ (ping @Larseman )

image.jpg


2009 Mas du Soleilla Coteaux du Languedoc La Clape Les Bartelles
Kraftigt och fylligt vin. Aromen präglas av varm och söt frukt med inslag av cigarrtobak, plommon, körsbär, romrussin, sötlakrits, rostad choklad och lite delikat marsipan. Angenämt och komplext med ett uns mörka stenmineraler, soja, kryddpeppar och lavendel, för den som ger vinet lite tid och uppmärksamhet. Baktungt och rejält eldigt i munnen med aningen alkoholbeska. Bra intensitet men aningen obalanserat.

Tycker om karaktären mycket (lite som en Bandol) men obalansen i munnen stör en aning för mycket, det känns helt enkelt lite plumpt. Fick det blint och gissade på en Shiraz från Australien. 88p

2010 William Murdoch Wines Syrah Omine Secundo
Rejält svalfruktig och elegant med medelfyllig kropp. Tydliga (aningen ointegrerade) fattoner som bidrar med eneträ och smörkniv. Frisk frukt som drar åt björnbär, bergamott, kåda och pors (kanske även lite malört). Tydligt pepprig, men hittar även drag av mildrökt korv, ett kryddmått kanel och en hel del salmiak. Andas mycket norra Rhône i stilen, men inte utan personlighet. I munnen känns det rejält torrt med hög syra och bitande finkalibriga tanniner som nog skulle tjäna på att rundas av en gnutta. Fin och dammig eftersmak med aningen metallisk svalka.

En riktigt bra Syrah utan tvekan. Saknar lite skit och möjligen intensitet. Borde gå att lagra ca 10 år utan problem, men är nog som bäst de närmaste åren. 89p

Kvällspasset lockade oss ut på stan där lite mat och vin stod på agendan. Lönehelg och dålig framförhållning gjorde att vi hamnade på Somm, vilket visade sig vara allt annat än fel...

Vi tog in lite förrätt och huvudrätt och delade på en pava Pinot Noir av hyfsat slag från NZ.

image.jpg

Från ovan: Brioché med tryffel, svamp och sidfläsk (förrätt till oss båda), rådjur med rotselleri, lagerblad och lingon (min huvudrätt) och torsk med löjrom och broccoli (frugans).

2011 Schubert Pinot Noir Block B
Relativt elegant PN i medelfyllig och komplex stil. Vildhallon, rabarber och mocca dominerar initialt men kompletteras snabbt med sandelträ, blodapelsin, nypon och lite smör i takt med att vinet utvecklas i glaset. Bra intensitet med silkeslena tanniner och bra syra. Saftigt och trevligt.

Funkade kalas till både den svampbaserade förrätten samt rådjuret. Blev bara bättre med maten som för övrigt smakade riktigt bra och klart över förväntan. Funkade som väntat klart sämre till torsken enligt rapport från frugan, men ingen katastrof. 90p

Jag är riktigt nöjd med min lördag. :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
勇士さんと一緒に
Le Message、弘明寺、横浜市
Den 28 september 2014

INTRODUCTION
An evening of fine dining, well chosen wines and great discourse. As always with professor Jussi.

FLIGHT 1 - REDS RULE!
Starting plate of cold cuts, sashimi/carpaccio, salad and cauliflower soup.
Continued with fois gras with madeira reduction on top an egg-pudding.
Ox cheek, cooked for 24 hrs, veggies and red-wine-sauce.

  • 2009 Henschke Euphonium Keyneton Estate 93 Points
    Australia, South Australia, Barossa
    A deliciously balanced RICH Shiraz of sorts. One btl to go, after 2020.

    Still imprudently young with a thick red colour to underline it.
    Nose is richly herbalized with encompassing dark tones and a mineral component to die for: blinded = This is Oz!

    It's youthful character dances on mid-stage and steals your focus. Low on tannins and high on both lavish dark fruit and acids. Rich, loch, in yer face, balanced, superbly well knit etc Oz Shiraz true to its origin and expectations.
    Married both fois gras on an egg-based pudding with madeira reduction and the 24 hrs cooked ox-cheek with slightly sweet wine sauce. YUMM!
    One btl to go, after 2020, and expecting even more from it!

  • 2010 Gaja Langhe Sito Moresco 91 Points
    Italy, Piedmont, Langhe, Langhe DOC
    Gaja is always a treat, this affordable wine as well.

    Served blind:
    My first impression was Bdx for the young grape composition impression. Dropped Bdx for lack of Bdx-earth etc, went to Washington for it's apparent Syrah component and "odd-grape-mix-feeling" but ended up in Rhône as it was just too polished in a grande Syrah style that I previously have not had from the US (sorry folks! no offense, just my poor drinking habits...)

    As the btl was unveiled I burst out laughing as this is just exactly what to expect from Gaja: An incredibly polished wine that is all about structure today and promise for tomorrow. When its bud breaks, there will be a most beautiful flower to enjoy. To be cont'd...

    Had the misfortune to be served with slightly sweet dishes (fois gras w/madeira reduction and ox cheek in wine sauce) that pulled the wine apart. As this is a rather rigid soldier that is not at ease, sweetness is a poor bed-fellow...

    We have 2 btls, and they will both be opened after 2020.
FLIGHT 2 - CHEESE AND DESSERT
Chocolate fondant.
Very mature Camembert and a perfect slice of the best Burgundy has to offer wine lovers: Epoisses :)

  • 2007 Château Suduiraut 95 Points
    France, Bordeaux, Sauternais, Sauternes
    Suduiraut always blows me away, especially when I see the label as I drink it :)
    1st btl out of 4 and quite stunning, deeply concentrated and fantastic. A very young, fabulously rich, perfectionist Sauternes to turn any dessert, cheeseplate or fois gras in to something unforgettable... Will lavishly reward all keepers.
    Next btl after 2020.
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Blandning av viner under fisketur i helgen. Har inga ordentliga anteckningar men minnesbilden var att samtliga var precis så goda som man vill att de ska vara vid dessa tillfällen!
Den stack ut mest var Morgon 2012 men sin gelé-godis. Riktigt smaskens.
image.jpg

Au bon climat chard. Fin doft med tydliga fat, fräsch syra och massa frukt med mango som dominerande. Härlig och god.

G. Descombes Morgon 2012. Riktigt härlig doft med hallon och andra härliga bär samt lite örtig och kryddighet. Smaken hade lingon samt söta inslag av godis. Bra balans och lång och fin eftersmak! Kan vara den bästa Beaujolais jag druckit.

Beni di Batasiolo barolo 2007. Skönt tegelfärgad och massa rök, löv, höst och murrighet i doften. Nånstans fanns lite frukt också gömt. Hög syra och riktiga tanniner som biter tag i käften! Luftade ca 1,5 timme så den fick lugna ner sig lite. Fasiken så gott!!!
 

jocke

Medlem
Code Noir, Rh Coutier.jpg

2 av veckans champagner. Henri Giraud Code Noir. Köpt direkt från Giraud för dryga året sen. Är lite tveksam om vad jag tycker. Väldigt lättdrucken, Choop sa det så var den tom. Fet, snäll och len. 100 % PN, små ekfat. Här finns dock inte komplexitetet, det nyanserade, personligheten. Låter väldigt negativt men jag skulle absolut dricka den igen om jag blev bjuden :). RH Coutier en av mina nya favoriter. I helgen blev det en 2005. Helt ok. Absolut inte hans bästa men där fanns en nyanserad elegans som kommer bli väldigt trevlig med lagring. Längtar efter magnum 2004 och cuveé Henri lll 2006 som ligger i Magnums källare :). Igår blev det en rose Charlemagne tillsammans med sushi. Köpte flaskan hos odlaren denna sommar. Vi kan väl säga att det inte gjorde så mkt att det blev lite för mkt Wasabi ibland :). Lite åt hallonsaft
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Visa bifogad bild 2317
2 av veckans champagner. Henri Giraud Code Noir. Köpt direkt från Giraud för dryga året sen. Är lite tveksam om vad jag tycker. Väldigt lättdrucken, Choop sa det så var den tom. Fet, snäll och len. 100 % PN, små ekfat. Här finns dock inte komplexitetet, det nyanserade, personligheten. Låter väldigt negativt men jag skulle absolut dricka den igen om jag blev bjuden :). RH Coutier en av mina nya favoriter. I helgen blev det en 2005. Helt ok. Absolut inte hans bästa men där fanns en nyanserad elegans som kommer bli väldigt trevlig med lagring. Längtar efter magnum 2004 och cuveé Henri lll 2006 som ligger i Magnums källare :). Igår blev det en rose Charlemagne tillsammans med sushi. Köpte flaskan hos odlaren denna sommar. Vi kan väl säga att det inte gjorde så mkt att det blev lite för mkt Wasabi ibland :). Lite åt hallonsaft
Drack RH Coutiers 2002 för nån vecka sedan. Fortfarande jäkligt bra men va inte lika fruktig som den unga var.
 
Trådskapare
A
G. Descombes Morgon 2012. Riktigt härlig doft med hallon och andra härliga bär samt lite örtig och kryddighet. Smaken hade lingon samt söta inslag av godis. Bra balans och lång och fin eftersmak! Kan vara den bästa Beaujolais jag druckit.

Absolut. Drack det vinet igår också. Mycket bra, fanns ett pepprigt inslag som var mycket trevligt. Ska naturligtvis ligga ett tag till men ack så svårt att låta bli det
 

Gurto

Medlem
Cooralook Pinot Noir, Strathbogie Ranges, Victoria, Australien 2010 (kyckling fylld med brödfyllning smaksatt med bl.a. vitlök och persilja, haricot verts, sky och svartvinbärsgelé)
Doftar rödbärigt av hallon och övermogna jordgubbar, mycket rostade feta fat med lite rökiga drag åt förkolnad ved, fatkryddigt, barr, svarta oliver, lakrits och så börjar lite multna höstlöv visa sig. Kännbar alkohol.

I munnen ganska lätt kropp, rödfruktig, mycket fat, rätt tydlig beska. Medelhög syra. Kännbar alkohol.

Den lilla enkla charmen som vinet har överskuggas framför allt av för mycket fat men också av störande beska, lite brända toner och väl tydlig alkohol. Detta trots att vinet endast har 13% alkohol och är lagrat i begagnade fat i 8 månader (kollade upp i efterhand. Visste i stort sett inget om vinet när jag öppnade det. Trodde t.o.m. att det var en NZ jag skulle dricka). Antar att frukten inte ens kunde bära upp den låga alkoholen och den försiktiga fatlagringen.

Får alltså rätt ljummet betyg. Funkade bättre rejält sval men bara för att man maskerade vinets sämsta kvaliteter och frukten faktiskt fick lite plats. Gick an till maten, inte mer.
 
Toppen