Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

merlotsmile

Medlem
Graham Beck? :tystad:
Jag skall skriva ned något om min provning snart men jag hade mycket svårt att hålla mig från att börja storfnissa när de två mest erfarna provarna deklarerade att vin nr 9 (Graham Becken) utan tvekan var en champagne, förmodligen en lillebror till nr 10 (Winston Churchill) och kvällens näst bästa vin ( efter nr 10 ) , före tex Pol Roger Vintage 2004 och månadens icke cava :D
 
Last edited:

Per Stade

Lege artis
Idag på alla hjärtans dag, tänkte jag först öppna en Belle Epoque 1996 och kom att tänka på att Björnstierne Antonson har dess jugendblommor som tatuering på sin högra arm,

belle-epoque-the-photosession_110809_0272-4.jpg


vilket onekligen ger mig anledning att göra reklam för min son Mikaels tatueringskonst
10968502_926968010648208_5446137868760282769_n.jpg


Eftersom han kommer att hänga i Västerås en hel del i mars, så finns det chans för alla i Mälardalen, som är sugna, att få en tatuering av honom.
Själv ändrade jag mig när det gäller dagens dryck, det får bli Selosse Rosé istället.
 

Livermore

Medlem
Jag skall skriva ned något om min provning snart men jag hade mycket svårt att hålla mig från att börja storfnissa när de två mest erfarna provarna deklarerade att vin nr 9 (Graham Becken) utan tvekan var en champagne, en lillebror till nr 10 (Winston Churchill) och kvällens näst bästa vin ( efter nr 10 ):D

De är nog glada att de inte sa tvärtom i alla fall. Svårt det här med blindprovning! :tystad:
 

ChristianB

DipWSET
Idag på alla hjärtans dag, tänkte jag först öppna en Belle Epoque 1996 och kom att tänka på att Björnstierne Antonson har dess jugendblommor som tatuering på sin högra arm,



vilket onekligen ger mig anledning att göra reklam för min son Mikaels tatueringskonst

Eftersom han kommer att hänga i Västerås en hel del i mars, så finns det chans för alla i Mälardalen, som är sugna, att få en tatuering av honom.
Själv ändrade jag mig när det gäller dagens dryck, det får bli Selosse Rosé istället.
Riktigt snyggt! Om man drack lite mer Belle Epoque så skulle jag nästan bli sugen på en liknande tatuering själv. ;) Sonens var riktigt bra också! Jag fipplar lite med ett motiv med grunden i alkoholhaltiga drycker (jag gillar ju både vin och öl) men än så länge är det bara en grundtanke!
 

Skrutt

Medlem
Jag dricker öl ikväll, Sierra Nevada's klassiska Pale Ale. Små bubblor, helt ren från obehagliga smaker och så gott som perfekt för att vara en "öl efter jobbet"! Precis som champagne har kolsyran fått jäsa fram på flaskan vilket, inbillar jag mig, ger ett bättre öl i slutändan. När jag brygger hemma så brukar det alltid vara väldigt fin, småbubblig kolsyra i mina öl. Och jag gör förstås de bästa sorterna. ;)
kul att du lyckas med de små bubblorna. De får mig att tänka på superfina Avec Les Bons Vœux från Brasserie Dupont (11657). Detta ljusa, mjuka, rena, sprittande öl är tyvärr "tillfälligt slut" och lär inte dyka upp på 10 månader eftersom det räknas som julöl - vilket implicerar samma logik som att champagne bara ska drickas vid nyår. Men vet du vad jag pratar om så finns kanske en motsvarighet där ute nånstans - hos dig?

Plopp! Två kvar i drakgömman.
 

Per Stade

Lege artis
Jag skall skriva ned något om min provning snart men jag hade mycket svårt att hålla mig från att börja storfnissa när de två mest erfarna provarna deklarerade att vin nr 9 (Graham Becken) utan tvekan var en champagne, förmodligen en lillebror till nr 10 (Winston Churchill) och kvällens näst bästa vin ( efter nr 10 ) , före tex Pol Roger Vintage 2004 och månadens icke cava :D


Jag skulle väl aldrig......

Efter alla skriverier om det sydafrikanska bubblet så köpte jag en i torsdags för att provsmaka tillsammans med hustrun, min son tatueraren och en av hans vänner och ett kilo dagsfärska Strömstadsräkor.
Om jag ska vara helt ärlig så hade jag nog också blint tagit det för en riktigt bra champagne.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Masi Amarone Costasera 2010 (Länk här)

Wow! Vilken skillnad mot det jag drack igår. Mycket kraftigare. Högre sötma (Inte så konstigt med tanke på att det är ett Amarone). Men jag gillar det skarpt. Passade otroligt bra på egen hand, men klarade även av den tunga bearnaisesåsen och oxfilén. I smakerna hittar jag toner av fat, örter, svartpeppar och vanilj. Kommer definitivt att köpa igen! Syran balanseras upp bra mot fylligheten och tar inte över vinet. 90p

upload_2015-2-14_19-50-28.jpeg
 

Per Stade

Lege artis
Selosse rosé deg maj 2010 till pilgrimsmusslor som förrätt och sedan nykokta kräftor (blev någon förvånad?).
Det finns några champagneexperter, som inte gillar Selosse. De tycker inte om hans "oxiderade" stil. Jag känner ingen oxidation, bara ett kompakt , fullmatat vin med massor av kraft och en mousse, som kanske inte ser imponerande ut i glaset men som fyller munnen med en krämig textur. Fullt av nötter, nougat och rostade toner, nästan rökigt i doften. Syran känns först nästan för mycket men den kraftfulla frukten gör att helhetsupplevelsen är fantastisk.
Efter det här vinet känns det mesta blekt och blygt.


1-BT-CHAMPAGNE-ROSE-GRAND-CRU-J-SELOSSE.jpg


Men jag blev väl bara förförd av etiketten och den eleganta flaskan.
För övrigt är det mer orange än rosa.
 

Appel

Medlem
Så är det, skalan är väldigt komprimerad. Men kvaliteten har ju också jämnats ut rejält, dessutom så dricker ju många vinnördar mestadels vin av högre kvalitet, så den låga delen av skalan kommer sällan till användning. Själv så känner jag att jag ofta snålar med betyg över 95p, vilket känns onödigt. När tror jag att jag skall hitta de där vinerna som förtjänar 96-100p egentligen? :confused: Jag menar, det finns ju ingen anledning att snåla med utmärkelserna. De bästa vinerna man stöter på i dagsläget borde ju rimligtvis kunna få närmare ett maxbetyg, risken annars är att man aldrig nyttjar den delen av skalan.

När det gäller betyg under 80p, så är det oerhört sällan jag stöter på vin som är mycket sämre.

Men visst, den femgradiga och klassiska skalan skulle funka oerhört bra för mig. :)
Sen kan väl sökandet efter 100 poängaren vara lika spännande... Jag vil
Hur stod sig Ridgeview? Intressant med ett område med, om jag fattat det korrekt, exakt samma jordmån och klimat som Champagne men ett land som kanske inte förknippas med mousserande vin. Kan @vintomas förklara mer. Vad vore nackdelen med förutsättningarna för bubbel från UK?
 

ChristianB

DipWSET
kul att du lyckas med de små bubblorna. De får mig att tänka på superfina Avec Les Bons Vœux från Brasserie Dupont (11657). Detta ljusa, mjuka, rena, sprittande öl är tyvärr "tillfälligt slut" och lär inte dyka upp på 10 månader eftersom det räknas som julöl - vilket implicerar samma logik som att champagne bara ska drickas vid nyår. Men vet du vad jag pratar om så finns kanske en motsvarighet där ute nånstans - hos dig?

Plopp! Två kvar i drakgömman.
Det är förstås med viss lagring som bubblorna kommer, men jag tror det snarare hänger på metoden än på något annat. Med lagom dos kolsyra och ett halvår i källaren så brukar det bli riktigt bra! I öl är det ju receptet som till syvende och sist styr slutresultatet, men precis som i vin kan en ung flaska vara lite spretig och otyglad, bara för att ett par månader senare vara mycket mer harmonisk! :) Den stora skillnaden är kanske att man lagrar vin längre...
 

merlotsmile

Medlem
Sen kan väl sökandet efter 100 poängaren vara lika spännande... Jag vil

Hur stod sig Ridgeview? Intressant med ett område med, om jag fattat det korrekt, exakt samma jordmån och klimat som Champagne men ett land som kanske inte förknippas med mousserande vin. Kan @vintomas förklara mer. Vad vore nackdelen med förutsättningarna för bubbel från UK?
... ente bra ...
 
Toppen