Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Rexel

Medlem
Laurel Clos I Terrasses (91P eller är mer med lite luft:rolleyes:)
In the nose, menthol, dark berries, lavender and i also find a little nice oak, vanilla in the background, smells fantastic.
Taste is Smith and low to medium acid, quit approchable, red berries, strawberrie with nice length.
Can be mistaken as nebbiolo if it wasen't for the dark color, a really nice wine.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Fick hem min beställning av diverse kul som jag beställde efter Sommelierernas Dag för ett tag sedan. Ett av vinerna var helt fel, tyvärr. Tog det ändå då det är fredag den trettonde idag vilket skulle kunna ge lite tur i bästa fall. o_O

Var tvungen att öppna 2008 Domaine Wardy Chateau les Cedres (75277) från Libanon, som jag blev imponerad på plats, mest på grund av sitt pris på 160 pix.

image.jpg


Visst, det var ingen besvikelse även hemmavid, men tyvärr inte lika imponerande som på plats. Hade dock för mig att det var årgång 2007 som fanns att testa, men är inte säker.

Relativt slankt med tydliga drag av grön paprika och oliver direkt vid start. Efterhand så lyfter det och fram träder toner av kaffe, ceder, rotfrukt, tjära (SA-rök) med lite torkad frukt och målarfärg. Med ytterligare tid, lite cigarrtobak och blyerts.

Medelfylligt med stram frukt (stramt med stort S), bitska tanniner och en adekvat syra. Lite tunn frukt, men bra intensitet och lång eftersmak med lite beska.

Mina accociationer vandrade runt bland diverse områden i världen. Lite norra Rhône och Loire i början, därefter Bordeaux, Sydafrika och aningen Bandol. Riktigt gott och intressant vin, dock får det nöja sig med att klassas som ett riktigt bra vin för vardagsbruk, men snudd på den magiska gränsen för större upplevelser. Klockren rekommendation för den som vill ha ett billigt vin med rejäl struktur och intressant karaktär. Borde gå att lagra en del år. 89p
 

mnor

Medlem
Laurel Clos I Terrasses (91P eller är mer med lite luft:rolleyes:)
In the nose, menthol, dark berries, lavender and i also find a little nice oak, vanilla in the background, smells fantastic.
Taste is Smith and low to medium acid, quit approchable, red berries, strawberrie with nice length.
Can be mistaken as nebbiolo if it wasen't for the dark color, a really nice wine.
Sitter och dricker Laurel Clos...just nu och kan bara hålla med om att det är ett riktigt trevligt vin.
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Mycket komplext och ungt lovande vin från sydvästra Frankrike. Mörkt som natten, ogenomtränglig färg. Dov, tät, koncentrerad bärig smak av svarta vinbär, ek, örter och mineraler. En hel del tobak i avslutningen. Smaken idag är ung, kraftfull, lite hård och stram, med mycket syra till en början. Behöver mycket tid i källaren, kommer bli bra om si sådär 5-10 år. Idag 88p, kommer att bli mycket bättre…

2011 Château Bouscassé Vieilles Vignes
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Bolgarello Rosso Sangiovese 2012 (Länk här), 80p (Vågar jag verkligen betygsätta efter den senaste diskussionen på forumet?)

Jag tycker att det här är ett bra vardagsvin! Doften är ganska intetsägande, hittar möjligen toner av multna löv och något som drar åt körsbär. I gomen är det trevligt men kort, medelfylligt utan någon markant syra/strävhet. Det finns integrerat i vinet utan att göra sig uppmärksammat. Det är ett vin jag kommer att köpa igen, det kan alltid vara bra att ha något billigare när svärföräldrarna vill ha något efter kaffet nästa gång!

PS. Kanske lite hög fruktsötma nu när man inte åt någonting till.
 
Last edited:

ChristianB

DipWSET
Bolgarello Rosso Sangiovese 2012 (Länk här), 80p (Vågar jag verkligen betygsätta efter den senaste diskussionen på forumet?)

PS. Kanske lite hög fruktsötma nu när man inte åt någonting till.
Det skulle kunna bero på att det är 3 gram socker/liter i vinet, när de flesta andra torra röda har mindre än så. :) Jag har dock inte provat vinet i fråga så jag ska inte säga för mycket.

Jag dricker öl ikväll, Sierra Nevada's klassiska Pale Ale. Små bubblor, helt ren från obehagliga smaker och så gott som perfekt för att vara en "öl efter jobbet"! Precis som champagne har kolsyran fått jäsa fram på flaskan vilket, inbillar jag mig, ger ett bättre öl i slutändan. När jag brygger hemma så brukar det alltid vara väldigt fin, småbubblig kolsyra i mina öl. Och jag gör förstås de bästa sorterna. ;)
 

Rexel

Medlem
Så är det och det är väl precis det jag märker mer och mer, dvs vinupplevelserna hamnar sällan på en nivå så att jag är beredd att ge dem mer än ca 95p och kanske kommer det alltid vara så. Problematiskt såklart, men man kan ju inte dela ut toppbetyg "bara för att" om de inte är bättre än vin man bedömt hårdare. Betygskalan fungerar helt enkelt som en referensbank över de viner man provat hittills. Så länge man upplever nya toppar eller dalar så utvidgas den. Hade jag satt maxbetyg redan på första vinet jag drack så hade det ju varit kört att använda skalan idag. Man behöver så att säga ha en skala att "växa med".

Men visst, vi kan ju alltid börja ge betyg med decimaler, typ 92,3p ;)
Får väl fixa ett vin på nästa BYOB som ni inte kan motstå att ge 100 pinnar:)
 

jrick

Medlem
Jag är lat så kopierar in mina CT-omdömen

Domaine Rolet Expression du terroir 2008

  • As others have said, not fore everyone. But I personally like the style. The oxidized tones and butter, hazelnut, honey and wax are matched with a beautiful lemony acidity and long creamy aftertaste.
    90 Points

  • Mas de Boislauzon cotes du rhone villages 2009
    Ok. Lots of blackberry and licorice, high in tannin on day 1. High alcoholic tang at the end on Day 1 as well, this calms down on Day 2. I like it better on Day 2 so Ct rating of drink before 2015 is wrong in my opinion, should for a few more years and will hopefully improve. 87 Points
 

Michael.S

Medlem
Tesch Löhrer Berg Riesling 2013.
Känner en Citrus doft tillsammans med gröna Äpplen. Finns även en lätt Persika ton. Vinet är torrt. Smakar Citrus tillsammans med en rejäl syra, som jag gillar. Passar toppen med kvällens musslor.
Bra längd och ett allmänt trevligt vin. Ska bli kul att testa nästa flaska om ett år. :D
 

Sörplarn

Medlem
För er som minns: Hade jag varit tvungen att välja en sexuell partner för kvällen, så hade det blivit @Sörplarn. Rent hypotetiskt alltså. ;)

@Magikern vröla att jag är och ser ut som en svensk talande Jack Nicholson.

Så förstår vi och jag vad detta innebär, mer damer/tjejer eller fruntimmer med god vinsmak behöves, när snyggaste man koras på ett lokalt byob...

Får tacka för en god kväll, och hoppas på ett nya världen tema, tyckte verkligen om denna spanska afton var bara lite söta señoritas som saknades.

Skål och god helg!

Njuter själv av en ALION 1997 på magnum, fantastiskt fredags mys må jag säga, att tanten sover är ett stort +....

alion-1997-magnum.jpg
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Nej, vart också lite förvånad över att Stefan skulle tro att det var något kontroversiellt han hade skrivit. Folk brukar ju prata om CdRs förnämlighet och som mini-CdPer mest hela tiden.
Naturligtvis är det ingen som bryr sig, eftersom det är så ont om enkelspåriga CdP-fanatiker.
Men, det kanske lurar någon där ute i vassen?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Är väl ingen här som blir upprörd när det Parker-bashas ?:)
Noterade dock att sagda C-d-R var ordentligt rosad och uppskriven av WA även den och inte bara den Gigondas som @StefanAkiko var så besviken på.
Anledningen till att jag köpte.
Efter att ha läst lavinen av TN på CT så lutar jag nog mer mot att jag lämpligen bör skylla på korkens tillkortakommande. Syntes dockinget på korken, men av mina 4 fl hade denna ca 1cm lägre vattenstånd.
Nästa flaska kommer ju vad det lider. Hoppas den levererar!
 

Åskar

Medlem
Du kommer väldig snart att lära dig att de flesta som använder 100-poängskalan sällan når så lågt som 70p (enbart för värsta sortens plonk). Betygsinflationen har gjort att ca 85-89p är ungefär en 3:a på en femgradig skala. Sjukt konstigt egentligen, men det är bara att köpa läget om man vill synka sina omdömen med omvärlden. :)
Läs gärna mer i denna tråd: Poängsättning/scores
Det är ett intressant ämne det här med inflation när det gäller betygsättning.
Har spenderat några timmar nu med att läsa på om poängsättning och de diverse skalor som används. Skulle därför säga att mitt betyg möjligtvis kan justeras till 74-75. Med följande i åtanke:

RP:
70-79: An average wine with little distinction except that it is a soundly made. In essence, a straightforward, innocuous wine.
60-69: A below average wine containing noticeable deficiencies, such as excessive acidity and/or tannin, an absence of flavor, or possibly dirty aromas or flavors.

Wine spectator:
75-79 Mediocre: a drinkable wine that may have minor flaws

Blic som tas upp i tråden:
75-79 - Ett enkelt vin med tydliga brister rörande längd, komplexitet eller intensitet.

Rioja som jag druckit som är bättre (men knappast bra) innefattar exempelvis: Oxiderad Lat 42, Baron de Ley och Club Privado. Jag testade även ett litet glas igår, det finns vin kvar i flaskan vilket sällan är fallet 3 dagar efter att jag öppnat något :rolleyes:.
 

Åskar

Medlem
You know where to find me :) Ordnar gärna med lite viner blint. Kul med fler seriöst vinintresserade i stan. Det är inte jättegott om oss här skulle jag tyvärr säga.
Det ser jag framemot, noterade att ni kör after-work på fredagar med vinbar, vilket kanske skulle passa? :)
 

kayaker

Cyklist
Det känns som om många på CT använder en väldigt ihoptryckt skala där nästan alla viner betygsätts i intervallet 88-92, där 88 är "mediokert" och 92 är "jättebra".
Skalan blir väldigt ihoptryckt, men det är delvis naturligt. Det blir helt enkelt så att de flesta vinerna man - eller åtminstone jag - köper, ligger mellan 87 och 95 poäng.
Jag har scorat mellan 69 och 97 poäng, men jag ska se över mina betyg och uppgradera några viner som jag, såhär i efterhand, anser förtjänar ett bättre betyg. 97:an kommer nog att höjas till 99.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Skalan blir väldigt ihoptryckt, men det är delvis naturligt. Det blir helt enkelt så att de flesta vinerna man - eller åtminstone jag - köper, ligger mellan 87 och 95 poäng.
Jag har scorat mellan 69 och 97 poäng, men jag ska se över mina betyg och uppgradera några viner som jag, såhär i efterhand, anser förtjänar ett bättre betyg. 97:an kommer nog att höjas till 99.
Vad var det som förtjänar 99p?
 
Toppen