Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Livermore

Medlem
Förra helgen drack Jag 2008 Pierre Peters l'Esprit. Ett vin som visar upp en otroligt potential vid första sippen. Verkligen en markant syra så denna kommer förhoppningsvis åldras fint. Syran vägs dock upp av en bra bas av frukt. Bästa 2008an hittills jag druckit.
91-92

Ikväll blir det 2008 Louis Roederer Brut. Får se om den lever upp till mina förväntningar. Alldeles för ung men kul att prova i början för att sedan se hur den utvecklas.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Franska vinlistan importerar den till "Jamies Italian Stockholm"

Åh va roligt! Jag önskar att jag hade vetat det i början på Februari. Då sov över på hotellet (scandic anglais). Dock utan att besöka baren..
Men nu har jag flera spännande ställen att besöka nästa gång jag ska ut på stan!
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Åh va roligt! Jag önskar att jag hade vetat det i början på Februari. Då sov över på hotellet (scandic anglais). Dock utan att besöka baren..
Men nu har jag flera spännande ställen att besöka nästa gång jag ska ut på stan!
Ska väl ärligt erkänna att Jamies Italian är en typiskt kejda lite som "Fridays" så är man i Stockholm en begränsad tid och vill ha bra matupplevelser så finns det väldigt mycket andra restauranger man borde prioritera före Jamies.
-Men det är ju fortfarande kul att de tagit in "mitt" vin :)
 

gece

Man vänjer sig.
Efter senaste tidens debatt om finvin vs. pizzavin känns det fint att kunna skryta om gårdagkvällen som tillbringades på Leijontornet i sällskap med några väldigt fina etiketter och en stor mängd störkaviar från Karelen. Genomgående måltidsdrycker var 1998 Henriot Cuvée des Enchanteleurs och Purity Vodka, men några små inspel gjordes även av:
2010 Prager Wachstum Bodenstein Riesling Smaragd
2009 Château Smith Haut Lafitte Blanc
2010 Domaine des Comtes Lafon Meursault 1er Cru Gouttes d'Or
1989 Château Suduiraut
2009 Louis Jadot Corton-Charlemagne Grand Cru
2007 Királyudvar Furmint Tokaji Lapis
2005 Alois Kracher Chardonnay Trockenbeerenauslese #5 Nouvelle Vague


IMG_20150304_232224.jpg


Det var gott. Idag är jag lite trött och dricker te och äter knäckebröd...
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Efter senaste tidens debatt om finvin vs. pizzavin känns det fint att kunna skryta om gårdagkvällen som tillbringades på Leijontornet i sällskap med några väldigt fina etiketter och en stor mängd störkaviar från Karelen. Genomgående måltidsdrycker var 1998 Henriot Cuvée des Enchanteleurs och Purity Vodka, men några små inspel gjordes även av:
2010 Prager Wachstum Bodenstein Riesling Smaragd
2009 Château Smith Haut Lafitte Blanc
2010 Domaine des Comtes Lafon Meursault 1er Cru Gouttes d'Or
1989 Château Suduiraut
2009 Louis Jadot Corton-Charlemagne Grand Cru
2007 Királyudvar Furmint Tokaji Lapis
2005 Alois Kracher Chardonnay Trockenbeerenauslese #5 Nouvelle Vague


Visa bifogad bild 3540

Det var gott. Idag är jag lite trött och dricker te och äter knäckebröd...
Flaskorna står på det ostädade golvet, fotografen verkar halvligga i en soffa. Verkar ha varit väldans trevligt. Flera viner jag gärna lagt mig på,en soffa för :deprimerad: :blyg: :tystad:
 

MartinE

Medlem
Välkommen till Göteborg och på kompromisslös blindprovning! De som är modiga nog att vara med har snabbt lärt sig att käka humble pie detta oavsett hur erfarna de varit på förhand. :)
Tack, det vore trevligt!

Full möjligt, den som hade med sig Krug 1998 och som var en av de mest erfarna när det kommer till bubbel hade en poängskillnad på fyra poäng (84/88), så någonstans på den nivån kanske jag skulle landa med tio år på träningsläger. ;)

Men du kanske snarare menade att bubblet behöver mogna och inte jag?

Ha-ha! Ja, det var definitivt unge Herr Krug jag syftade på!
 

gece

Man vänjer sig.
@gece Hur var Prager 2010? Jag drack 2011 för ett par-tre veckor sedan och var djupt imponerad! :)
God och snygg, mycket mer analytisk än så var jag inte :) Härlig frukt, yppig men inte promiskuös, och en väldigt subtil och fin petrokem-ton som kontrapunkt. I ärlighetens namn tyckte jag kanske att den bleknade lite när Bordeauxen och Bourgognerna seglade förbi senare, men det är rätt tuff konkurrens och den fick både mig och sällskapet att enigt konstatera att det dricks oförklarligt lite Riesling hemmavid.
Flaskorna står på det ostädade golvet, fotografen verkar halvligga i en soffa. Verkar ha varit väldans trevligt. Flera viner jag gärna lagt mig på,en soffa för :deprimerad: :blyg: :tystad:
De står faktiskt på ett bord, och fotografen står ståndaktigt bredvid, till skillnad från vad hen gjort idag... vodka är en lurig måltidsdryck, och Krachers marc som jag avslutade med kanske inte var strikt nödvändig heller...
 
Last edited:

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Efter senaste tidens debatt om finvin vs. pizzavin känns det fint att kunna skryta om gårdagkvällen som tillbringades på Leijontornet i sällskap med några väldigt fina etiketter och en stor mängd störkaviar från Karelen. Genomgående måltidsdrycker var 1998 Henriot Cuvée des Enchanteleurs och Purity Vodka, men några små inspel gjordes även av:
2010 Prager Wachstum Bodenstein Riesling Smaragd
2009 Château Smith Haut Lafitte Blanc
2010 Domaine des Comtes Lafon Meursault 1er Cru Gouttes d'Or
1989 Château Suduiraut
2009 Louis Jadot Corton-Charlemagne Grand Cru
2007 Királyudvar Furmint Tokaji Lapis
2005 Alois Kracher Chardonnay Trockenbeerenauslese #5 Nouvelle Vague


Visa bifogad bild 3540

Det var gott. Idag är jag lite trött och dricker te och äter knäckebröd...
Hur var Henriot CdE-98 ?
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Kunde inte låta bli att småskratta lite för mig själv här om kvällen när jag kollade vinutbudet i SAS-loungen på Arlanda och vad står där om inte långa rader av Graham Beck. Dock inte deras forumkända BdB utan i detta fallet en Cab-Shiraz.

Jag ville ju förstås väldigt gärna analysera denna mytomspunna producent till minsta beståndsdel men tyvärr hade en rejäl dos av dagisbakterier gett mig en svårt besvärlig mansförkylning vilket effektivt blockerade både smak och luktsinne.

Jag försökte mig dock på lite snörvlande och klunkande och någon sorts förnimmelse av att det här var doningar med kraft före finess kunde jag nog ändå ana. -Jag får väl helt enkelt ge den en match till på hemvägen och återkomma i saken.
 

Michael.S

Medlem
Är det här man skriver vad man druckit? Vet ju knappt längre. :nagelbitare:
Mitt i allt prat om stora viner eller pizzavin. Prova blint, halvblint eller öppet. Gamla eller nya forumet. Dyra viner eller viner värda pengarna.
Så tänkte jag lägga in en tastingnote. Sitter och smuttar på ett vin jag blev tipsad av @Mattias S .
San Fereolo 2007, Ett vin med medium tanniner. På näsan känner jag peppar och tjära. Tillsammans med en hel del fat. Smakar mer plommon och örter. Skulle nog ge det här vinet 88p. Inte riktigt min kopp te. Men ett trevligt vin att dricka innan man går på middag hos vänner.
Trevlig kväll alla Finewines och pizzawines-medlemmar :gäspning:
 

magnum

Epernay, Frankrike
Igår åkte vi till AY väl framme fann vi vår värdinna sippandes på en Leclerc Briant Brut (PN & PM) tillsammans med en väninna, detta är ingen kul champagne saknar struktur och längd påminner om en tvättsvamp i uppbyggnad provat en del olika champagner sista månaderna från huset och inget har övertygat, klart inne i en svacka. Öppnade vår medhavda (BYOB) Selosse V.O (deg april 2010) det här versionen av V.O var riktigt tråkig när den släpptes men tiden i källare har gjort gott, djup gul färg, med luftning doft av julkryddor, fantastisk smak. Alla glada! Bollinger 2004, har varit mycket kritisk till denna tidigare gånger vi provat, men nu helt underbar, klar att dricka, balanserad och elegant, underbar frukt. Roger Brun La Pelle 2009, röda äpplen, röda äpplen..bubblor. Inte min stil kanske lagring kan få ordning på det hela. Sen blev det ett par champagner utan identitet då man planerar att köpa in färdiga flaskor och sätta egna etiketter varken vi eller värdinnan känner till deras ursprung, när beslutet är fattat kommer vi att få veta producenterna.
 

Kostjan

Mot bättre vetande
sippandes på en Leclerc Briant Brut (PN & PM) tillsammans med en väninna, detta är ingen kul champagne saknar struktur och längd påminner om en tvättsvamp i uppbyggnad provat en del olika champagner sista månaderna från huset och inget har övertygat, klart inne i en svacka
Håller med till fullo ! Dom gånger jag testat olika viner från Leclerc Briant så har jag alltid blivit besviken.
 
Last edited:

Larseman

Medlem
Kvällens lilla besvikelse...
2001 Rocca di Castagnoli Buriano Toscana IGT
En super-toscanare i 200kr-klassen borde leverera bättre, eller också är det helt enkelt inte min stil o_O
Ingenting i färgen som skvallrar om att vinet är 14 år gammalt. Mörkt rött, nästan svart, med blåröd kant. Inte mycket i doften heller som antyder mognad. Lite "fadd" i doften, ungefär som en öppnad flaska kan bli efter en dryg vecka i kylen. Ingen tydlig frukt, möjligen lite svartvinbärssaft. Lite peppar och lakrits men också ganska grön och stjälkig. I munnen ganska vass, besk med torra tanniner. Hyfsad längd dock med lite mer frukt i slutet. Snittar 90p på CT men jag kan inte ge den mer än 82 :( Gav jag den för lite tid kanske, jag får väl återkomma om den tar sig :rolleyes:
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Igår åkte vi till AY väl framme fann vi vår värdinna sippandes på en Leclerc Briant Brut (PN & PM) tillsammans med en väninna, detta är ingen kul champagne saknar struktur och längd påminner om en tvättsvamp i uppbyggnad provat en del olika champagner sista månaderna från huset och inget har övertygat, klart inne i en svacka.
Vilken producent som helst kan väl hamna i en svacka av att bli av med alla sina vingårdar... Eftersom det var 2011-2012 som de blev av med dem, så är det väl ungefär nu som det visar sig i deras NV. Har för mig att aktuella Les Authentiques är baserade på årgångarna 2008-2010, så de finns ett litet tag till.

Så här har jag skrivit om dem i utkastet till min "byprofil" över Épernay:
"Ett champagnehus... som helt bytte form och minskade i storlek 2011-2012 ...påbörjade experiment med biodynamisk odling 1990 och bestämde sig 1999 för att helt gå över till detta och var en tid den största biodynamiska odlaren i Champagne. Vingårdsinnehavet var på 30 ha, med de viktigaste innehaven i byn Cumières (inklusive bl.a. en kontinuerlig 6 ha plätt som inkluderade vingårdsläget Les Chèvres Pierreuses) men även innefattande innehav i Épernay, Damery, Dizy, Hautvillers och Verneuil. Trots NM-statusen använde de under senare år enbart druvor från egna vingårdar. 2010 dog Pascal Leclerc-Briant oväntat vid 60 års ålder, och i början av 2011 blev hans döttrar tvungna att sälja drygt halva vingårdsinnehavet (17 ha, mestadels i Verneuil men även några plättar i Cumières) för att lösa ut övriga släktingar. 13 ha köptes av BCC-Lanson, 2 ha av Roederer och 2 ha av en annan köpare. I början av 2012 såldes hela det återstående Leclerc-Briant till Roederer, som dock bara behöll vingårdarna och sålde vidare resten av huset (varumärket, anläggningen i Épernay, lagret av champagner och druvkontrakt) till den amerikanske affärsmannen Mark Nunnely och hans affärspartner Denise Dupré. Pascals äldsta dotter, Ségolène Leclerc, finns fortfarande kvar i företaget. Idag (2014) uppges de ha 8 ha egna vingårdar (i Hautvillers, Mareuil-sur-Aÿ, Bisseuil och Rilly-la-Montagne), som måste vara nyinköpta eller leasade av de nya ägarna. I några år till kommer det att dyka upp champagner som är baserade på deras tidigare, större vingårdsinnehav. Särskilt intressant är deras Les Authentiques-serie av vingårdsbetecknade champagner (icke årgångsbetecknade, ibland en blandning av två årgångar), som gjorde debut 1992 med Les Chèvres Pierreuses, Le Clos des Champions och Les Crayères, samtliga från Cumières. Senare tillkom La Croisette, en blanc de blancs från Épernay. Vi får se om det nya vingårdsinnehavet ger upphov till nya Les Authentiques.

Alla glada! Bollinger 2004, har varit mycket kritisk till denna tidigare gånger vi provat, men nu helt underbar, klar att dricka, balanserad och elegant, underbar frukt.
Se där, det måste vara därför som de nu byter årgång till 2005. ;) (Ej provat än)
 

magnum

Epernay, Frankrike
Vilken producent som helst kan väl hamna i en svacka av att bli av med alla sina vingårdar... Eftersom det var 2011-2012 som de blev av med dem, så är det väl ungefär nu som det visar sig i deras NV. Har för mig att aktuella Les Authentiques är baserade på årgångarna 2008-2010, så de finns ett litet tag till.

Så här har jag skrivit om dem i utkastet till min "byprofil" över Épernay:
"Ett champagnehus... som helt bytte form och minskade i storlek 2011-2012 ...påbörjade experiment med biodynamisk odling 1990 och bestämde sig 1999 för att helt gå över till detta och var en tid den största biodynamiska odlaren i Champagne. Vingårdsinnehavet var på 30 ha, med de viktigaste innehaven i byn Cumières (inklusive bl.a. en kontinuerlig 6 ha plätt som inkluderade vingårdsläget Les Chèvres Pierreuses) men även innefattande innehav i Épernay, Damery, Dizy, Hautvillers och Verneuil. Trots NM-statusen använde de under senare år enbart druvor från egna vingårdar. 2010 dog Pascal Leclerc-Briant oväntat vid 60 års ålder, och i början av 2011 blev hans döttrar tvungna att sälja drygt halva vingårdsinnehavet (17 ha, mestadels i Verneuil men även några plättar i Cumières) för att lösa ut övriga släktingar. 13 ha köptes av BCC-Lanson, 2 ha av Roederer och 2 ha av en annan köpare. I början av 2012 såldes hela det återstående Leclerc-Briant till Roederer, som dock bara behöll vingårdarna och sålde vidare resten av huset (varumärket, anläggningen i Épernay, lagret av champagner och druvkontrakt) till den amerikanske affärsmannen Mark Nunnely och hans affärspartner Denise Dupré. Pascals äldsta dotter, Ségolène Leclerc, finns fortfarande kvar i företaget. Idag (2014) uppges de ha 8 ha egna vingårdar (i Hautvillers, Mareuil-sur-Aÿ, Bisseuil och Rilly-la-Montagne), som måste vara nyinköpta eller leasade av de nya ägarna. I några år till kommer det att dyka upp champagner som är baserade på deras tidigare, större vingårdsinnehav. Särskilt intressant är deras Les Authentiques-serie av vingårdsbetecknade champagner (icke årgångsbetecknade, ibland en blandning av två årgångar), som gjorde debut 1992 med Les Chèvres Pierreuses, Le Clos des Champions och Les Crayères, samtliga från Cumières. Senare tillkom La Croisette, en blanc de blancs från Épernay. Vi får se om det nya vingårdsinnehavet ger upphov till nya Les Authentiques.


Se där, det måste vara därför som de nu byter årgång till 2005. ;) (Ej provat än)
Tror det är samma USA killar som köpt Royal Champagne, verkar finnas resurser!
 
Toppen