Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
...har en PX Solera 1927 som blev kvar i Umeå pga utrymmesbrist i packningen (rymdes bara 30fl senast) som jag kommer ta med mig till Japan under hösten. Ser jag väldeligt fram mot. @Sörplarn vet precis vilka njutningar som väntar under dess bark...
 

Daniel A

Administratör
Bierzo från Mencia har debatterats tidigare, så eftersom vi tror oss aldrig ha druckit detta, så var det igår dags att dra barkbiten ur en sådan.

2006 Descendientes de José Palacios Bierzo Corullon Moncerbal, 91p
Superbly polished, pure, young, full-bodied and TANNIC wine.

4 hrs decant.
Dark red.
Nose is pure-fruity, youthful, not particularly attractive, but intense.
Palate: Tannins are present, with a vengeance. The fruit is extremely polished, and there is nothing at all sticking out in this tight composition. All is in place. All kept tightly in place. Superb balance. We are hoping for more nuance and layers in 2025. (One btl to go.)

But, we dare say: with all its qualities, it is a rather boring wine in a VERY heavy btl. Wife: 87p.

Sunday dinner at superb organic Italian Restaurant: Bisi-Basi (Yokohama).

Kul med lite Descendientes de José Palacios (är det tillåtet att förkorta till DeJP...?)! Jag har alltid gillat deras Petalos (budgetvinet) och Villa de Corullon (inte lika budget), så kände jag mig rik och testade La Faraona 2004 (så jävla inte budget) för ett tag sedan. Det var precis som din beskrivning av Moncerbal, fast mer nyanserat och flera lager. ;)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Kul med lite Descendientes de José Palacios (är det tillåtet att förkorta till DeJP...?)! Jag har alltid gillat deras Petalos (budgetvinet) och Villa de Corullon (inte lika budget), så kände jag mig rik och testade La Faraona 2004 (så jävla inte budget) för ett tag sedan. Det var precis som din beskrivning av Moncerbal, fast mer nyanserat och flera lager. ;)
Visst är det synd att så många dyra viner är just så ... dyra... Men ibland måste man bara ut och njuta vildhavren utanför hagen...

Vi tror dock att Moncerbalen kommer ut ur garderoben lite senare i livet. Just de där supertighta vinerna har en tendens att göra just det. Då det är svårt att hitta trådar att nysta i ett vin, så blir det lite trist... Lägger självklart gärna mina många hundralappar på annat, men ville ju så gärna smaka på denna frukt. Skall hålla mig LÄNGE med de återstående två: en till Moncerbal samt en Las Lamas från samma årgång.

Kanske man kan hitta åt lite mer mogna exemplar via auktion.
Vore ju onekligen trevligt. Som en för-titt.
 

Jos

Medlem
Käkade på Djuret igår och tredje vinet vi fick serverat var 2005 Onkaparinga Grenache från Clarendon Hills. Jag har ju blivit lite anti Grenache men det här var grymt häftigt. Har aldrig doftat på ett vin med en sån otroligt stark svartvinbärsdoft, nästan godisaktig. Visade lite mognadstoner men kan nog bli kul med mer utveckling.

Har ju faktiskt druckit det förut men kan inte minnas att det var så här kul!
 

Keen

slan
Käkade på Djuret igår och tredje vinet vi fick serverat var 2005 Onkaparinga Grenache från Clarendon Hills. Jag har ju blivit lite anti Grenache men det här var grymt häftigt. Har aldrig doftat på ett vin med en sån otroligt stark svartvinbärsdoft, nästan godisaktig. Visade lite mognadstoner men kan nog bli kul med mer utveckling.

Har ju faktiskt druckit det förut men kan inte minnas att det var så här kul!

Du får köpa tillbaka alla dina ch9.
 

Livermore

Medlem
Här har det druckits en flaska Sherry över en tid och testats till några olika sorters mat. Makalöst vin som precis är den stil jag föredrar då det gäller torra, vita viner:
  • Inga jädra bubblor.
  • Syra under kontroll.
  • Tyngd, närvaro, komplexitet, lager-på-lager.
  • Mognad, ärr, oxidation.
  • Längd, längd och åter längd.
Typ 199kr på SB senast jag var i Swe. Jmf med allt annat torrt vitt jag druckit under 200kr så finns det fortfarande ingenting som kommit i närheten. Utom Sherry då. Och en och annan Vin Jaune, Rioja och Vin Santos då förstås...

NV Emilio Lustau Jerez-Xérès-Sherry Solera Reserva Palo Cortado Península, 94p
Superb wine, and insanely well priced. This wine rocks!

Huge aroma of several dried fruits, a bit of burnt hair and nuts.
Smells sweet, is dry.
In the mouth this is amazing! Raisins racing with the nuts but the burnt aromas win all tropgies when it comes to endurance. Finish lasts for minutes! It's glorious! Layers of taste that are rather complex. The finish is mega long. Perfectly balanced acids and all parts of this wine come together in perfect harmony. Rich fruit and some indian curry and distinct cumin.

Liten språklektion: 'cumin' = spiskummin. Kummin = 'caraway'.

This is a wine to enjoy with anything tasty. Have had it with miso soup and it did well. With Cup Ramen (shrimp taste and chilli) and some fried chicken it made a perfect marriage. Drank it with sushi and that was ... I prefer other things with sushi. Another evening it divorced MacD burgers but married the MacD fries. This evening only a small glass left for a personal tasting event. Wanted cured ham and sausages, but that will be for the next encounter.

Does nothing good for wife: only frowns.

Only btl, sure to get more of these bottled gems.

Köptips ! ! !
Är själv väldigt svag för Sherry. Druckit de flesta torra som finns i butik (vilket inte är så många) och har typ aldrig blivit besviken. Får väl prova den här också. var den snäppet bättre än Cuco Oloroso?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Är själv väldigt svag för Sherry. Druckit de flesta torra som finns i butik (vilket inte är så många) och har typ aldrig blivit besviken. Får väl prova den här också. var den snäppet bättre än Cuco Oloroso?
Jag är lur på att jag egentligen föredrar Cucon.
Men, det skall jag ge mig i kast med att utforska. Det blir ett gott forskningsområde.
 

tobbe81

Medlem
Hur man förvaltar en trist/tråkig regnig tisdagskväll här i Stockhom jo med en entrecote och cdr
2012 cuvee du vatican Grenache 70% Syrah 30%
Doft: Lakrits och Örter och lite drottningsylt
Smak: otroligt balanserad frukt som pendlar mellan bigarråer björnbär och omogna höstplommon på ett fint och kraftfullt sätt som balanseras upp med perfekta och peppriga tanniner och fin syra på slutet.
11053160_10155572646270008_2359428180259560105_n.jpg
11150358_10155572801110008_8548161834380099853_n.jpg
10982613_10155572803755008_4292552821441441034_n.jpg
där bakom entrecoten finns en liten tomatsallad med lite fetaost och hällde över lite utav med egna örtolja på köttet också. en helt klart trevlig tisdag trots allt endå ett trevligt vardagsvin alla dagar iveckan som jag fick med i en blandlåda från bristlywine tidigare i våras.
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Hur man förvaltar en trist/tråkig regnig tisdagskväll här i Stockhom jo med en entrecote och cdr
2012 cuvee du vatican Grenache 70% Syrah 30%
Doft: Lakrits och Örter och lite drottningsylt
Smak: otroligt balanserad frukt som pendlar mellan bigarråer björnbär och omogna höstplommon på ett fint och kraftfullt sätt som balanseras upp med perfekta och peppriga tanniner och fin syra på slutet.Visa bifogad bild 4111 Visa bifogad bild 4112 Visa bifogad bild 4113 där bakom entrecoten finns en liten tomatsallad med lite fetaost och hällde över lite utav med egna örtolja på köttet också. en helt klart trevlig tisdag trots allt endå ett trevligt vardagsvin alla dagar iveckan som jag fick med i en blandlåda från bristlywine tidigare i våras.

Bara att hålla med, ett mycket trevligt vardagsvin. Köpt några lådor genom åren. Maten ser dessutom jättegod ut..:)
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Schyssta provningar! Bra stil på alla vin där och sådana som man borde ha koll på och ha testat!

2011, Château du Levant (4153)
Mycket söt och välbalanserad. Fantastiskt trevlig. Passade bra till chokladbrownies & vaniljglass.
Bör nämnas att det här också var mitt första dessertvin, 92p.

Jag gillar att det är ditt första söta vin du testar och att du gillar det så mycket! Tänk vad poängen kommer gå i taket när du testar lite bättre, typ lite äldre Suduirat, Clemens, Rieussec eller varför inte en Y'quem!

Ett tips på en sjukt bra kombination av smaker är att plocka upp en flaska sött och köpa en bit roquefort-ost eller liknande salt mögelost. St Agur fungerar lika bra, gorgonzola mindre bra! Kombinationen av vinet och osten är svår att slå, och gillar man dem på tu man hand så är man i himmelriket när man kör dem tillsammans!
 

ChristianB

DipWSET
Idag har varit en dag av många olika intryck och känslor, men det är med ett minne av Bordeaux som jag skriver det här. Jag minns ett tillfälle när jag pratade om vin med min morfar, vad han tyckte om det ena och det andra och givetvis vad jag hade att svara med på hans tankar. Kort sagt var det en givande stund och det som egentligen framgick var två saker: Morfar visste att dricka gott och bra vin av alla dess olika slag, samt, vid en provning med Munskänkarna så hade de också fått tillfälle att prova Chatêau Petrus... Vid blotta omnämnandet får jag väl säga att jag blev lite förvånad och mycket nyfiken. Hur var vinet? Vad tyckte han? Tja... Det var ett mycket bra vin, men mycket mer än så mindes han inte då. Men på den nivån var det, alltid med bra viner och alltid med en tanke bakom.

Idag öppnade jag en flaska 2010 Chatêau Dauzac till minne av just morfar som lite skämtsamt omtalade Petrus som "det var väl bra!". Dauzac är ju som bekant en Margaux och till en början domineras det av en tydlig svartvinbärsfrukt, kaffebär och rostade fat. Det är nästan allt som finns! Men allt eftersom smyger övriga toner fram och blyertspennan som jag vill åt kommer fram, tillsammans med en lätt kryddig ton av medicinalväxter (vilket förvånar mig) som salvia och mynta. Komplexiteten blir allt bättre när vinet öppnar upp sig!

På tungan går de kryddiga bitarna igen i form av något gröna tanniner, ganska slanka sådana, med en överton av blyerts och kaffe. Svartvinbären försvinner mer och mer för att lämna plats åt en tydlig plommon- och kaffenyans, vilket är allt annat än oangenämt. ;)

För att avsluta ett långt inlägg med mycket svammel; idag dricker jag Bordeaux till minne av morfar som begravdes idag kl 14. Han var en stor man, en av mina allra största inspirationer i livet och med glimten i ögat i alla stunder.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Idag har varit en dag av många olika intryck och känslor, men det är med ett minne av Bordeaux som jag skriver det här. Jag minns ett tillfälle när jag pratade om vin med min morfar, vad han tyckte om det ena och det andra och givetvis vad jag hade att svara med på hans tankar. Kort sagt var det en givande stund och det som egentligen framgick var två saker: Morfar visste att dricka gott och bra vin av alla dess olika slag, samt, vid en provning med Munskänkarna så hade de också fått tillfälle att prova Chatêau Petrus... Vid blotta omnämnandet får jag väl säga att jag blev lite förvånad och mycket nyfiken. Hur var vinet? Vad tyckte han? Tja... Det var ett mycket bra vin, men mycket mer än så mindes han inte då. Men på den nivån var det, alltid med bra viner och alltid med en tanke bakom.

Idag öppnade jag en flaska 2010 Chatêau Dauzac till minne av just morfar som lite skämtsamt omtalade Petrus som "det var väl bra!". Dauzac är ju som bekant en Margaux och till en början domineras det av en tydlig svartvinbärsfrukt, kaffebär och rostade fat. Det är nästan allt som finns! Men allt eftersom smyger övriga toner fram och blyertspennan som jag vill åt kommer fram, tillsammans med en lätt kryddig ton av medicinalväxter (vilket förvånar mig) som salvia och mynta. Komplexiteten blir allt bättre när vinet öppnar upp sig!

På tungan går de kryddiga bitarna igen i form av något gröna tanniner, ganska slanka sådana, med en överton av blyerts och kaffe. Svartvinbären försvinner mer och mer för att lämna plats åt en tydlig plommon- och kaffenyans, vilket är allt annat än oangenämt. ;)

För att avsluta ett långt inlägg med mycket svammel; idag dricker jag Bordeaux till minne av morfar som begravdes idag kl 14. Han var en stor man, en av mina allra största inspirationer i livet och med glimten i ögat i alla stunder.
Väl talat och oj vad jag blev sugen på en bra BDX!
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Schyssta provningar! Bra stil på alla vin där och sådana som man borde ha koll på och ha testat!



Jag gillar att det är ditt första söta vin du testar och att du gillar det så mycket! Tänk vad poängen kommer gå i taket när du testar lite bättre, typ lite äldre Suduirat, Clemens, Rieussec eller varför inte en Y'quem!

Ett tips på en sjukt bra kombination av smaker är att plocka upp en flaska sött och köpa en bit roquefort-ost eller liknande salt mögelost. St Agur fungerar lika bra, gorgonzola mindre bra! Kombinationen av vinet och osten är svår att slå, och gillar man dem på tu man hand så är man i himmelriket när man kör dem tillsammans!


Det kan jag tänka mig! Jag gick nästan upp i brygga när jag provade portvinet som var månadens vin i Februari. Då serverades det blandade ostar med kex. Superb! :cigarr:
 
Toppen