Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Vino fino

Medlem
Drog ur källaren upp en Les Chenevottes från Verget, '08. Det var dags för homard a l'americaine och det var dags för riktmärket för Chardonnay. Massor med orkidéer och liljekonvaljer, vit persika, salt ek, fullständigt briljant. Löjligt balanserad, skyhög syra (märktes när de gula tomaterna smakade som inlagda plommon), skandalöst överlägsen. 93 p för ett byvin som kostade en spottstyver i sammanhanget. Ingen premox, perfekt kork, perfekt färg, perfekt vin.

Struntade i rispilaffen och körde platanos fritos istället, vilket var helt rätt, om man hade förutseendet att inte salta dem för hårt, vilket jag för en gångs skulle hade. Skaldjursfonden i smörsåsen var "marin" nog. Damen var tyst i 30 minuter vilket är nästan rekord. Det säger en del om maten och vinet och kombinationen.

Sen vill jag varsamt varna alla forummedlemmar för Jadot Champ de Cour '05 som släpptes idag på Monopolet. Min var fullständigt TCA-infekterad, trots schysst kork, och lämnas tillbaka imorgon. Ruttet svampavkok med möglig sojaås. Flawed


IMG_8344.JPG
 

Michael.S

Medlem
Sen middag och gott vin.
IMG_20150522_200909.jpg

Kanonkop Estate Cabernet Sauvignon 2011

Doftar körsbär,kaffe och fat. Även en del ceder och blyerts. Fruktigt och gott i munnen, Med bra syra och fina tanniner. Lång eftersmak med en kryddighet. Finns inte så mycket mer att säga än att jag gillar det skarpt! 91p
 

Larseman

Medlem
Winemaker dinner med Weingut Leitz på Villa Källhagen i regi av Michel Jamais och Johan Lidby Vinhandel.

WP_20150520_009.jpg


Fick denna trevliga middag i födelsedagspresent av kära frun. En 5-rätters med genomgående Riesling från Rheingau, hur fel kan det bli?

Inleder med ett glas av deras absoluta instegsvin, Ein Zwei Dry Riesling. Måste erkänna att jag har lite svårt för "amerikaniserade" tramsnamn, vilket troligen förklarar varför jag aldrig har provat detta tidigare.

2014 Ein Zwei Dry Riesling (88p)
Imponerande hög kvailtet på ett vin till ett så relativt lågt pris. Stor, aromatisk doft med grape, passionsfrukt, honung, mandarin, konserverad ananas och en hel del mineral. I munnen är det fylligt, en liten sötma (8g/l), mycket citrus och riktigt bra längd. Bra början!

Dags för första rätten, en vit sparrissoppa med ankleverterrin, konfiterat anklår och pistage.
WP_20150520_002.jpg


Till det ytterligare ett "amerikanskt" vin, Magic Mountain. Jan Schmidt från Leitz berättade lite om både vingården och vinerna.

2014 Magic Mountain Riesling Trocken (87p)
Magic Mountain syftar naturligtvis på sluttningen ovanför Rudesheim där alla Leitz druvor odlas. Detta vin baseras på druvor från Schlossberg, Roseneck, Kaisersteinfels och någon mer som jag missade. Också ett mycket bra vin. När 1-2-dry var jäst i ståltank så är detta jäst på fat och även lagrat på jästfällningen. Tycker dock inte att det märks så mycket, fortfarande massor med syra och mineralitet. Blommig med citrus honung och kalkbrott. Mindre fyllig än föregående men med en angenäm spritsighet.

Andra rätten är en variation på pilgrimsmussla. En halstrad mussla, havskräftsås med kokosmjölk och citrongräs samt nyanser av mango och chili och en carpaccio av mussla med en rostad sesammajonäs och sparris tempura.
WP_20150520_004.jpg

Till det kvällens absoluta överraskning:

2013 Dragonstone Riesling (90p)
89kr i BS. Känns kanske mer seriöst om man benämner det Drachenstein. Namnet kommer sig av alla fossil som hittas i vingården. Halvtorrt med 35g/l socker. Varför dricker man inte mer halvtorr Riesling, det är ju sjukt gott. Bara 10% alkohol, mineral (våt sten), aprikos, smultron och lite rosblad. Spritsig med en frisk sötma, perfekt balans och oändlig längd. Mötte den lilla chilihettan i maten perfekt.

Dags för fisk. Smörbakad kummelrygg med klassisk vitvinssås, dill- och citronbakad fänkål samt forellrom. Bästa rätten för kvällen!

WP_20150520_007.jpg

Till det tre olika vingårdsrieslingar, samtliga från 2012:
Enligt hr Schmidt så är det tydlig skillnad på de olika lägena, men jag vet inte jag... Att alla är utmärkt Riesling är dock helt klart.

2012 Riesling Berg Roseneck (89p)
Äntligen lite Diesling. En del fotogen men också citrus, gräs, aprikos och tuttifrutti. Spritsig, en hel del grape, ganska stram och torr.

2012 Riesling Berg Schlossberg (88p)
Lite kryddig, päron, mineral, kokta rotfrukter och lite diesel.

2012 Riesling Berg Kaisersteinfels (90p)
Associerar direkt med Pina Colada, alltså en blandning av kokos och ananas. En del fotogen också. En liten sötma men ändå en stram och torr känsla.

Alla tre är härligt balanserade, med klingande syra och en längd som räcker långt.

Härnäst en något oortodox kombination, kalventrecote till Riesling (eller kanske snarare tvärtom). Enligt menyn: Helstekt kalventrecote med variation av syrad kål, smör- och citronslungade rädisor, grön sparris och smålök samt en skummande sparris- och kalvveloute (pust)

WP_20150520_008.jpg


2013 Riesling Berg Schlossberg (86p)
Lite artificiell doft av karamell, frityrolja (?) och mariekex. Bättre i munnen men lite vass i syran.

2008 Riesling Berg Schlossberg (93p)
Vackert gyllengul färg. Djup, komplex doft med en hel del petroleum, tropisk frukt, vanilj och creme brulee. Lite kryddig, påminner lite om mjuk pepparkaka tyckte jag. I munnen ganska oljig, lite söt, djup och härlig smak med oantastlig längd. Stort!

Hade nog ändå föredragit något rött till kalven även om Riesling också funkar, åtminstone sådan med lite ålder.

Återstår desserten, eller snarae osten. En Brillat Savarin med en mild kräm av aprikos och saltrostad mandel och en Terrin av Comté med en reduktion av honung och citron samt surdegskrisp. Ber om ursäkt för att jag började äta innan fotot togs.
WP_20150520_010.jpg

Till det en sötsak med 70g socker/l:

2004 Riesling Berg Roseneck Spätlese (91p)
Mörkt gyllengul, nästan guldfärgad. Härliga dofter av aprikos, mango, saffran, kåda, vanilj, smörkola och lite skogssvamp. Söt (naturligtvis) med smak av ananas och persika, lite stram med hög syra. Längd, längd, längd.

Nästan lite för mycket av det goda, svårt att riktigt hinna njuta av varje vin när det blir så många bra som ändå är nästan likvärdiga. Riktigt god mat (men ibland löjligt små portioner) och lysande service. Vattnet kostade inte något extra.
 

Rexel

Medlem
Många goda vinet har slunkit ner genom strupen sista tiden, ikväll hos bekanta inleddes med brunello il poggione 2009 (90-91p) fantastiskt bra , men årgång 2010 av detta vin är några pinnar vassare och intogs för ett par vevor sedan.
Igår provades även 2010 bosco agostino la serra, detta vin är ungt idag men efter ett dygns luftning inser man dess potential..,,wow;)
Just nu innehåller glaset bai gorri 2009, bra rioja med klassiska vaniljtoner i lagom dos:)
image.jpg
 

Mmm

Medlem
Tog sista flaskan av en Domaine de Lambrays 2004. En underlig historia som började med att jag köpte en flaska snorbilligt under finanskrisen, tror jag gav 400 DKK på Theis. Öppnade den med farsan på Österlen under stjärnklar himmel och nyfiskad torsk på tallriken. Det var en av mina större vinupplevelser, helt sjukt bra.

Gick bananas och köpte upp ett sexpack som jag serverat vid olika tillfällen, haft med på provningar etc. Vinet har inte levererat öht efter den första gången. Murrigt och grönt på samma gång. Denna sista flaska skulle jag nog kalla död.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Drog ur källaren upp en Les Chenevottes från Verget, '08. Det var dags för homard a l'americaine och det var dags för riktmärket för Chardonnay. Massor med orkidéer och liljekonvaljer, vit persika, salt ek, fullständigt briljant. Löjligt balanserad, skyhög syra (märktes när de gula tomaterna smakade som inlagda plommon), skandalöst överlägsen. 93 p för ett byvin som kostade en spottstyver i sammanhanget. Ingen premox, perfekt kork, perfekt färg, perfekt vin.

Struntade i rispilaffen och körde platanos fritos istället, vilket var helt rätt, om man hade förutseendet att inte salta dem för hårt, vilket jag för en gångs skulle hade. Skaldjursfonden i smörsåsen var "marin" nog. Damen var tyst i 30 minuter vilket är nästan rekord. Det säger en del om maten och vinet och kombinationen.

Sen vill jag varsamt varna alla forummedlemmar för Jadot Champ de Cour '05 som släpptes idag på Monopolet. Min var fullständigt TCA-infekterad, trots schysst kork, och lämnas tillbaka imorgon. Ruttet svampavkok med möglig sojaås. Flawed


Visa bifogad bild 4130
är jag trött eller är det hummer med banan & rå tomat jag ser ? - spännande kombo.......
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Besökte Grill i Stockholm med 21 (!!!) släktingar igår. Tog deras cut of the day som var en perfekt grillad och fantastiskt god utskuren ryggbiff. Till det beställdes det:
Ben Gleatzer Bishop Shiraz 2013
Kompakt doft med björnbär, kryddor, fat och lager på lager av mörka härliga bär. Smaken möter upp med koncentrerad blåbär och peppar med en klar ton av enbär. Riktigt kraftigt och levererar allt man vill från en Aussi-Shiraz
image.jpg
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Besökte Grill i Stockholm med 21 (!!!) släktingar igår. Tog deras cut of the day som var en perfekt grillad och fantastiskt god utskuren ryggbiff. Till det beställdes det:
Ben Gleatzer Bishop Shiraz 2013
Kompakt doft med björnbär, kryddor, fat och lager på lager av mörka härliga bär. Smaken möter upp med koncentrerad blåbär och peppar med en klar ton av enbär. Riktigt kraftigt och levererar allt man vill från en Aussi-ShirazVisa bifogad bild 4146

Var det Grill Ruby i gamla stan?
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Blev lite fin-Bordeaux med vinkällargänget igår. Ber om ursäkt för engelskan, men så här dagen efter är det jobbigt nog att skriva en TN :)

IMG_2536.jpg


1993 Ridge Monte Bello 92P
Not as good as I remember, or a less good bottle. In my opinion (I know others thought otherwise) this could not match the Bordeaux Premier Crus in the flight.

In fact it stood out like a sore thumb, and there was no doubt about this being the one wine that wasn't a Bordeaux.

Medium++ intense nose with aromas of raisins, corn on the cob, butter, tomato juice, rubber, blackcurrant jello, mint and a bit of ceder wood.

Medium+ acidity, very dry with grippy tannins. Even though its distinctly dry on the palate, the fruit that is there is very raisiny and dried. A good medium+ intensity and a long finish. The quality is there taste-wise, but I would have wanted a bit more complexity on the nose.

1983 Château Margaux
Looking at all the other notes on CT, this could potentially have been a flawed bottled. There was also a touch of wet card board on the nose. Not enough to convince everyone around the table that it was corked, but in my opinion it was lacking in complexity and depth as well.

Medium intense nose with clearly developed aromas of ceder, sesame seeds, apple core, cilantro, roasted oak, coffee, chocolate, prunes and a little cherries.

Medium+ acidity, very dry with lots of tannins. Medium intensity and length. This was clearly sub par. Felt tired and did not show any improvement during the night.

I will be a good sport and call this flawed.

1989 Bordeaux Premier Cru Classé Mélangée (Ej med på bild)
I'm well aware this is not a wine that exists. This was one bottle, blended of equal parts of Bordeaux Premier Crus en primeur of the 1989 vintage. According to the one who brought it along, and blended it, that would have been Petrus '89, Lafite '89, Mouton '89, Margaux '89, Latour '89 and the deuxième Cru La Mission Haut-Brion '89.

Even though I didn't taste it blind, the rest of the gang who did had no thoughts on this being anything else than a proper wine. It did in fact beat both the Margaux '83 and the Monte Bello '94 on collective points.

Medium+ intense nose with very reductive aromas of flint, cap gun powder, roasted oak, coffee, chocolate chip cookies, dirt, some dried fruit, lots of brett (almost Oude Geueze-ish) and a touch of soy sauce. Intriguing and fun. My only critique is that there is not much development on the nose during the night. Stayed much the same. A theory of mine might be that there have been some sort of brett-yeast infection on the bottle and/or that there wasn't enough oxygen in the bottle (it was filled completely with no air pocket at all) to let it evolve normally.

Medium+ acidity, medium tannins, good balance and there is still plenty of life in the wine. Medium+ intensity and a medium finish. Slightly bitter on the finish.

Tasty, wierd and 100% one of a kind! :D

1979 Château Lafite Rothschild 93P
The oldest wine in tonight's flight, and the most mature. And even though it might have been tastier 10 years ago, there is still plenty of love left!

Medium+ intense nose with fully developed aromas of tobacco, soy sauce, sesame seeds, cigar box, some green notes, lots of ceder, prunes, and sponge cake. Complex in all its maturity, and a lot better than I had expected. Tasted a '79 Margaux a couple of weeks ago that was far over the hill, and was expecting this to be along the same lines.

On the palate it's quite round, with fine grained tannins, medium acidity and a medium(-) body. Lacking somewhat in intensity (medium) and the finish could have stuck around longer.

There is clear age here, and I would recommend anyone who's fortunate to own a bottle of this to open it fairly soon. Even though it drinks good now, it's probably post peak.

IMG_2535.jpg


1989 Château Latour Grand Vin 96P
Medium intense nose with aromas of roasted oak, burned wood, wet gravel, concrete, dirt, dark fruit, wood, ceder, tobacco, coffee and chocolate. Very good depth and high complexity. There is just layer upon layer with classic Bordeaux. Took some time to open up though, and as always the best sip and sniff is the last one.

Medium+ acidity, distinct, medium+ tannins well balanced by a vibrant fruit. High intensity and a long, long finish. Medium+ body. The plate also felt very tight knit at the start, but given an hour in the glas out come a beautifully balanced, silky, elegant wine.

Would love to drink this in 5 years, and the very good '89 vintage really have kept this wine in great shape. The QPR is not very god though :)

1994 Pétrus 97P
This was absolutely stunning. Not nearly as elegant as the Haut-Brion '98 and Latour '89 in the same flight, but with magnific power and depth.

Nose starts of somewhat muddled and I would say this took the longest of the wines in the flight to open up. But when it did, it surpassed them all! Medium+ intense nose with developing aromas of tar, morello cherries, ceder, fresh tobacco, lots of roasted oak (but crazy expensive ones), coffee, premium dark chocolate, pencil shavings, herbs, liquorice, a little barnyard, raw meat and brooding dark fruit.

Medium+ acidity, distinct tannins that are delightfully well integrated and balanced by a high intensity with lots of almost inky, but not at all sticky fruit. Medium+ body, and a ridiculously long finish.

This acctually lived up to my expectations, or to be honest I was prepared to be somewhat dissapointed by this. Looking at what the retail cost is here though, the QPR is beyond terrible. I thought the Haut-Brion '98 by its side was more or less equal in quality, albeit different qualities, and you can still buy two of them for the same price as this wine.

1998 Château Haut-Brion 97P
At 17 years of age, there is still plenty of youth and power and I had I tasted this blind I would probably never have put this as older then 10.

Medium+ intense nose with aromas of exquisite oak, a little perfume, herbs, black fruit, blackcurrants, blackberries, plums, a trace of green, butter, violettes, ceder, dirt and a little barnyard. Complex, deep and elegant!

Medium+ acidity, perfectly balanced with tight fruit, plenty of tannins. High intensity and a composed, ever lasting finish. Elegant, refined, graceful.

I wouldn't hesitate (not that I have another bottle, or will ever buy one at today's prices) to keep this in the cellar for 10 more years. Drinks really well right now though.
 

Attachments

  • IMG_2535.jpg
    IMG_2535.jpg
    69,8 KB · Visningar: 161

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Var det Grill Ruby i gamla stan?
Nä, Grill uppe på Drottninggatan, mellan tegnergatan och rådmansgatan. Tidigare var det en del av Melkers imperium, nu tror jag det sköts av folket bakom Koh Phangan. (Här kan jag vara ute och cykla dock, men har för mig att jag läst det nånstans... )
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Blev lite fin-Bordeaux med vinkällargänget igår. Ber om ursäkt för engelskan, men så här dagen efter är det jobbigt nog att skriva en TN :)

Visa bifogad bild 4148

1993 Ridge Monte Bello 92P
Not as good as I remember, or a less good bottle. In my opinion (I know others thought otherwise) this could not match the Bordeaux Premier Crus in the flight.

In fact it stood out like a sore thumb, and there was no doubt about this being the one wine that wasn't a Bordeaux.

Medium++ intense nose with aromas of raisins, corn on the cob, butter, tomato juice, rubber, blackcurrant jello, mint and a bit of ceder wood.

Medium+ acidity, very dry with grippy tannins. Even though its distinctly dry on the palate, the fruit that is there is very raisiny and dried. A good medium+ intensity and a long finish. The quality is there taste-wise, but I would have wanted a bit more complexity on the nose.

1983 Château Margaux
Looking at all the other notes on CT, this could potentially have been a flawed bottled. There was also a touch of wet card board on the nose. Not enough to convince everyone around the table that it was corked, but in my opinion it was lacking in complexity and depth as well.

Medium intense nose with clearly developed aromas of ceder, sesame seeds, apple core, cilantro, roasted oak, coffee, chocolate, prunes and a little cherries.

Medium+ acidity, very dry with lots of tannins. Medium intensity and length. This was clearly sub par. Felt tired and did not show any improvement during the night.

I will be a good sport and call this flawed.

1989 Bordeaux Premier Cru Classé Mélangée (Ej med på bild)
I'm well aware this is not a wine that exists. This was one bottle, blended of equal parts of Bordeaux Premier Crus en primeur of the 1989 vintage. According to the one who brought it along, and blended it, that would have been Petrus '89, Lafite '89, Mouton '89, Margaux '89, Latour '89 and the deuxième Cru La Mission Haut-Brion '89.

Even though I didn't taste it blind, the rest of the gang who did had no thoughts on this being anything else than a proper wine. It did in fact beat both the Margaux '83 and the Monte Bello '94 on collective points.

Medium+ intense nose with very reductive aromas of flint, cap gun powder, roasted oak, coffee, chocolate chip cookies, dirt, some dried fruit, lots of brett (almost Oude Geueze-ish) and a touch of soy sauce. Intriguing and fun. My only critique is that there is not much development on the nose during the night. Stayed much the same. A theory of mine might be that there have been some sort of brett-yeast infection on the bottle and/or that there wasn't enough oxygen in the bottle (it was filled completely with no air pocket at all) to let it evolve normally.

Medium+ acidity, medium tannins, good balance and there is still plenty of life in the wine. Medium+ intensity and a medium finish. Slightly bitter on the finish.

Tasty, wierd and 100% one of a kind! :D

1979 Château Lafite Rothschild 93P
The oldest wine in tonight's flight, and the most mature. And even though it might have been tastier 10 years ago, there is still plenty of love left!

Medium+ intense nose with fully developed aromas of tobacco, soy sauce, sesame seeds, cigar box, some green notes, lots of ceder, prunes, and sponge cake. Complex in all its maturity, and a lot better than I had expected. Tasted a '79 Margaux a couple of weeks ago that was far over the hill, and was expecting this to be along the same lines.

On the palate it's quite round, with fine grained tannins, medium acidity and a medium(-) body. Lacking somewhat in intensity (medium) and the finish could have stuck around longer.

There is clear age here, and I would recommend anyone who's fortunate to own a bottle of this to open it fairly soon. Even though it drinks good now, it's probably post peak.

Visa bifogad bild 4149

1989 Château Latour Grand Vin 96P
Medium intense nose with aromas of roasted oak, burned wood, wet gravel, concrete, dirt, dark fruit, wood, ceder, tobacco, coffee and chocolate. Very good depth and high complexity. There is just layer upon layer with classic Bordeaux. Took some time to open up though, and as always the best sip and sniff is the last one.

Medium+ acidity, distinct, medium+ tannins well balanced by a vibrant fruit. High intensity and a long, long finish. Medium+ body. The plate also felt very tight knit at the start, but given an hour in the glas out come a beautifully balanced, silky, elegant wine.

Would love to drink this in 5 years, and the very good '89 vintage really have kept this wine in great shape. The QPR is not very god though :)

1994 Pétrus 97P
This was absolutely stunning. Not nearly as elegant as the Haut-Brion '98 and Latour '89 in the same flight, but with magnific power and depth.

Nose starts of somewhat muddled and I would say this took the longest of the wines in the flight to open up. But when it did, it surpassed them all! Medium+ intense nose with developing aromas of tar, morello cherries, ceder, fresh tobacco, lots of roasted oak (but crazy expensive ones), coffee, premium dark chocolate, pencil shavings, herbs, liquorice, a little barnyard, raw meat and brooding dark fruit.

Medium+ acidity, distinct tannins that are delightfully well integrated and balanced by a high intensity with lots of almost inky, but not at all sticky fruit. Medium+ body, and a ridiculously long finish.

This acctually lived up to my expectations, or to be honest I was prepared to be somewhat dissapointed by this. Looking at what the retail cost is here though, the QPR is beyond terrible. I thought the Haut-Brion '98 by its side was more or less equal in quality, albeit different qualities, and you can still buy two of them for the same price as this wine.

1998 Château Haut-Brion 97P
At 17 years of age, there is still plenty of youth and power and I had I tasted this blind I would probably never have put this as older then 10.

Medium+ intense nose with aromas of exquisite oak, a little perfume, herbs, black fruit, blackcurrants, blackberries, plums, a trace of green, butter, violettes, ceder, dirt and a little barnyard. Complex, deep and elegant!

Medium+ acidity, perfectly balanced with tight fruit, plenty of tannins. High intensity and a composed, ever lasting finish. Elegant, refined, graceful.

I wouldn't hesitate (not that I have another bottle, or will ever buy one at today's prices) to keep this in the cellar for 10 more years. Drinks really well right now though.
Standard.... :cigarr:
 

Mattias Schyberg

Administratör
I bakvattnet av de lite mer utsvävande vinkvällarna ovan så tillbringade jag gårdagen med lite spanskt vin av lite billigare slag.

2002 R. López de Heredia Rioja Reserva Viña Tondonia
Började kvällen med en rejält medioker upplevelse där jag misstänker (och hoppas) att vinet var defekt. Ingen uppenbar kork eller oxidation, men vinet kändes aningen platt, tunt och helt oinspirerande. Drickbart dock, men kvaliteten är i så fall låg på detta vin, vilket det rimligtvis inte borde vara med tanke på producent och pris. Mängder av kräftspad, höstlöv och pizzakartong i näsan ihop med torkad frukt. Bra syra, men aningen uttorkad frukt i munnen med sammetslena tanniner. Jag gillar traditionell Rioja, men något verkar inte stämma med detta. Om jag skulle sätta poäng så får det ändå 84p, då vinet inte är kasst på något vis, men det levererar inte utan känns mest över kullen. :(

Det fick bli lite reservvin denna kväll och valet föll på en 100 % Tempranillo från Toro.

2012 Telmo Rodríguez Gago (99077)
Klart trevligare vin. Nästan svart i glaset med mörk och kraftig frukt med härlig struktur, bra balans och bitande tanniner. Inslag av björnbär, svarta vinbär, lakritsrot, soja, grillat kött och svarta oliver med lite antydan till stall och tobak. Fina fat med lite bränd karaktär. Inte helt olik en Bandol i stil. Passade grymt med en blodig köttbit. Lite av ett FYND! Tror nog att jag försöker plocka på mig ett gäng flaskor faktiskt. :) 90p
 

Carlsson

Medlem
Vad trevliga viner folk har druckit. Jag själv drack Leitz Eins Zwei Dry till havskräftor i går. Bra riesling, för en låg peng. Blir fler flaskor av detta i sommar.
Bubblor har det blivit i form av Palmer BdB 2008. Väldigt trevlig. Köpt 6 st att lägga undan. Härligt frisk och fruktig med toner av gula äpplen, skal från lime, kex, mineral och en härlig hint av honung. Har också druckit Seghesio old wine zinfandel 2012 & Cortina zinfandel 2011. Galen syra i Cortinan. Där var Old Wine bättre just nu.
 

Larseman

Medlem
Vad trevliga viner folk har druckit. Jag själv drack Leitz Eins Zwei Dry till havskräftor i går. Bra riesling, för en låg peng. Blir fler flaskor av detta i sommar.
Håller med, Eins Zwei Dry Riesling var en stor överraskning på vinmakarmiddagen på Villa Källhagen i veckan. Vet inte varför jag inte har provat den tidigare, för billig kanske :rolleyes:
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
lafom 1988.jpg

Frankrike och Italien, 80-tal och 90-tal:
Château Lafon-Rochet 1988: Nästan ingen fällning i flaskan. Trots en timme i karaff är den initialt ganska sluten. I glaset vaknar den dock ganska snabbt, Doft av svarta vinbär, skog och hav. Syran och tanninerna är snyggt paketerade, det finns en angenäm sälta och drag av sandelträ och jord. Efter ett tag dyker de kubanska cigarrerna fram. Vinet är gott, men man kunde ha önskat lite mer frukt. Det är svårt att tro att det här vinet 27 år gammalt, det är friskt och vitalt, men det ligger nog på en platå och har knappast något att vinna på ytterligare lagring (89-90p).
Produttori del Barbaresco Barbaresco Riserva Montestefano 1996: Vi får intrycket att det här vinet har en rejäl flaskvariation. Det här är flaska nummer fyra från en leverans och alla har varit olika utan att någon har varit defekt. Dagens flaska är den klart bästa och en riktig fullträff. Doften sträcker sig långt från glaset och är full av mogna körsbär (i överflöd), lakrits och menthol. Massvis med syra, tanniner och frukt: violer, fänkål, lakrits och massor med körsbär - väldig koncentration, går direkt upp i hjärnan. Helt fantastiskt nu, men kan säkert bli bättre med ytterligare lagring (93p - den här flaskan)
 
Toppen