Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Mattias Schyberg

Administratör
Helt utan tvekan så funkade min överblivna slatt med nyårs-Sauternes alldeles utmärkt till årets första semla. Rent sensoriskt bör tilläggas. Mentalt så kändes det helt fel med ett bakverk som jag vanligtvis inmundigar tillsammans med en kopp kaffe eller ett glas kall mjölk. Just vetebullen kändes minst rätt rent känslomässigt oavsett hur bra smakerna gifter sig, för de gör de verkligen.

Nåväl, det blev lite härligt lördagskött och två poppade rödtjut tidigare på kvällen också såklart. Ett blindvin dessutom...

image.jpg


En gammal trotjänare i form av 2012 Boekenhoutskloof The Chocolate Block fick starta kvällen och det serverades blint av hustrun. Har druckit både denna årgång och tidigare innan så det är ju inga nyheter direkt men det spelade tydligen ingen roll för jag bommade min gissning ändå. :(

Stor, öppen och inbjudande arom med inslag av funkiga katrinplommon, svarta vinbär, piptobak, mynta och svarta oliver samt lite härligt animaliska toner med ett uns kafferost, choklad och tjära. Fylligt, mustigt och småeldigt i munnen med väl avrundade tanniner och härligt långt avslut.

Var aldrig i Sydafrika tyvärr, men tänkte nog att det handlade om en Syrah/CdR-blend från varmare breddgrader och landade det därefter snyggt och prydligt i Barossa. Supergott vin i vilket fall som helst men av det lite mer bombastiga och generösa slaget. Tvekade aldrig att dela ut 90p.

Kvällens andra vin blev 2013 Craggy Range Pinot Noir Single Vineyard Te Mina Road Vineyard som charmade mig mycket utan att ta mig fullständigt med storm. Fin röd frukt som drar åt hallon, tranbär och rabarber med en liten frisk toppnot av blodapelsin. Strax under ytan tittar lite romrussin, kåda, sandelträ och vanilj fram och bidrar till nyansering och komplexitet. Finstämt och läckert fruktgeneröst i munnen men absolut inte utan elegans och finess.

Läckert vin! Fixade lite kossa utan minsta problem. Klockren rekommendation till er PN-lovers därute. 91p
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
I min värld finns det en druva som är lite bättre än alla andra. Enligt Cellartracker verkar nästan var sjätte flaska jag dricker vara chenin blanc (95 % Loire, 5 % Sydafrika). Jag har inga problem med det här. :D Håll till godo med en lite uppsamlingsrapport från de senaste tre veckorna!

h9yKk73.jpg

(Inga av flaskorna fastnade tydligen på bild, så det får bli en vägskylt som stämningssättare!)

2011 Domaine Huet, Le Mont moelleux 1:ere Trie - Vouvray
Gyllengul. Utpräglad chenin på doften, även när den är kylskåpskall. Mer botrytis än jag är van vid, yllet är där, tung honung och aprikos som dominerande frukt. Smakar som det doftar. Intensivt och välstrukturerat, med den höga syran som kan balansera den högre sockerhalten. På många sätt allt jag förväntar mig av ett sötvin i den här prisklassen. Jag trodde att det skulle vara barnarov deluxe, och visst kommer vinet utvecklas i årtionden framöver. Men när det är så djävulskt gott redan nu så kan korken flyga utan att jag får dåligt samvete! 93p.

2008 Domaine Bourillon Dorléans, moelleux La Levriere - Vouvray
Lite kokta grönsaker direkt vid öppning. Har upplevt det här ett par gånger med chenin blanc. Det blåser lyckligtvis bort snabbt, men det är banne mig motbjudande ett tag. Dracks som något form av referensvin mot 1:ere Trien. Det är ett helt okej vin, men har inte så mycket att komma med. Lätt och icke-intensivt i jämförelse. 85p.

2008 Domaine Huet, Le Haut-Lieu demi sec - Vouvray

Mysigt ylle, äpple (lite åt äppelpaj), honung, överlag ganska fruktigt. I munnen återkommer smakerna förnimmade av luktsinnet, men med dominerande honung. Intensivt och fokuserat, syran i topp med lite restsötma i bakgrunden. Känns som att det är sjuttioelfte gången jag dricker det här vinet. Blir aldrig trött på det. 92p.

2008 Domaine Huet, Le Mont demi sec - Vouvray

På många sätt som Le Haut-Lieu av samma årgång. Kanske var tillfälle och humör, men jag får nog ändå betrakta Le Monten som snäppet klenare. 91p.

Någonstans i mellandagarna smet även en 2001 Domaine Huet, Le Mont demi sec ner. Väldigt trevlig bekantskap det också, och det börjar hända roliga saker när femton år har passerat. Fina mognadstoner, även om jag tycker syran har gått ur den här flaskan i lite för hög takt.

Tro det eller ej, men jag dricker inte bara chenin blanc med restsötma! Några torra varianter har inmundigats också. Förstår inte varför jag glömt bort Savenniéres på sistone.

2012 Château de la Mulonniere Savennières L'effet Papillon

Vaga plommon, någon form av bokna äpplen, jordkällare fylld med mat, höstlöv. Förbaskat trevligt! På tungan har äpplena knappt mognat, jordkällaren finns där. Friskare frukt i smaken än nosen ger sken av. Härligt hög syra. Lysande till en oljig pasta. 151 kr? Förlåt, men… prisvärt! 89p.

2012 Nicholas Joly, Vieux Clos - Savennières
Förvånansvärt intensiv. Röda äpplen, torkad frukt, lite honung, citrus. Öppen och inbjudande, med väldigt mycket trevlig frukt på tungan. Mums! Försvann snabbt som attan. 90p.
Varför träffas vi aldrig och dricker Chenin, de är alldeles för få här på forumet som uppskattar denna stil :eek:
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
sassi.jpg

2010 Azienda Agricola San Cristoforo di Angelo Sassi Barbaresco: doft av körsbär i mörk choklad, vilket också återkommer i smaken tilsammans med lite nypon, med lite luft så mjuknar tanninerna och släpper fram ett riktigt elegant och njutbart vin. Förvånansvärt moget. 89p
 

LeChat

Medlem
image.jpeg
Le Vieux Donjon 2010 visar tydligt att CdP är riktigt gott! I alla fall om man väljer rätt producenter och rätt årgångar. Finns goda viner även från varma årgångar men de svalare är bättre. Fräschare frukt och inte tyngd av alkohol. Hade beslutat mig för att inte köpa fler CdP eftersom jag fortfarande har många flaskor liggande i källaren från 2005- 2010. Men man kan väl ändra sig! Beställde nyss 4 st Le Vieux Donjon 2013.
Till kvällens Donjon 2010 så blev det rådjursstek med gratäng. Underbart gott!
 

Daniel A

Administratör
Ställde två helt olika viner framför mina föräldrar, i utbildningssyfte. De har inget djupare vinintresse, även om det börjar smyga sig på lite långsamt! Joguet blev rätt sågad (desto mer till mig dock!).

DQSu6UC.jpg


2012 Bodegas Alto Moncayo, Veraton - Campo de Borja

Mörk frukt, björnbär, lite kakao. Stor och kraftig i nos som på tunga. Bitiga tanniner och ljuvligt lång eftersmak. Riktigt bra fruktdrivet vin. Härligt osubtilt i sin svulstighet. Jag gillar det! 90p.

2012 Charles Joguet, Clos du Chêne Vert - Chinon
Tight, sluten. Behöver luft. Allmänt “grön”, lite peppar, uns paprika. Ganska lätt kropp, hög syra, fina tanniner. Ett sådant där klockrent sammansatt vin, som jag i nuläget har svårt att plocka isär. Purung i allra högsta grad, och kan tänka mig att det blir fantastiskt om många, långa år. Riktigt trevligt nu också! 90p.

Slentriandrack även en 2011 Gemtree Vineyards, The Phantom n.3 (McLaren Vale) för ett tag sedan också. En blend på CS 60 %, mourvédre 15 %, petit verdot 15 %, merlot 10 %. Ett ganska oklomplicerat fruktdrivet vin, som verkligen föll icke vinintresserade runt bordet i smaken. Förbaskat lättdrucket på ett positivt sätt - gav mycket mersmak. 89p. Synd att den inte finns kvar på flaskbanken…

Varför träffas vi aldrig och dricker Chenin, de är alldeles för få här på forumet som uppskattar denna stil :eek:

Det låter som en mycket bra kväll! Får planera in något när jag är i Stockholm. Vill minnas att jag skymtade någon Chenin Bonanza för ett tag sedan som resulterade i mycket avundsjukt dreglade från min sida....
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
moulin beau.jpg

Lite udda års Saint Emilion med resterna från helgerna:
1997 Château Beau-Séjour Bécot: mogen, vitpeppar, fänkål, champinjoner, rätt fatad, men snygg och god.
2002 Château Moulin Saint-Georges: det klart bättre vinet ikväll, djupare koncentration, timjan, rosmarin och tryffel, massor av frukt, 87.9 på cellartracker är en skam - men många ratingar är nog gamla? Ligger nog snarare på 91-93p?
 

Daniel A

Administratör
2011 Domaine Joubert, Côte du Py - Morgon
Solmogna jordgubbar, körsbär, ett par hallon tillsammans med angenäm jordighet. Huvudsakligen lingon på tungan. Behaglig syra och några snälla tanniner. Trevligt! 87p.
Dracks till friterade linssvampvalnötsbollar med mathavre och champinjonstuvning (mycket delikat mat). I vanliga fall hade jag nog korkat upp en vit rioja. Gillar att Beaujolais Cru ibland kunnat ersätta lite vita viner i min vardag.
3G9elt8.jpg


Har okynnesdruckit en hel hög med Beaujolais på sistone. Inte gjort några ansträningar för att skriva ner smaknoter, eftersom det mesta har varit trevlig vardagssaft men inte så mycket mer än så. Verkar vara en tydlig gräns på 150+ kr för lite vettigare viner. Oh yes, I went there! Köpt en hel del billiga viner, till och med sub-100! Ett nytt område kräver utforskning även på lägsta prisnivåerna.

(Känns potentiellt som att den här idén med "köpstopp tills jag har druckit upp allt" bara accelererar min vilja att korka upp flaskor... hum.)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Drack några bra, riktigt bra och någon djäävla bra 日本酒 idag. Saké alltså.
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg



Sen drack vi:
image.jpg

...det som ser ut som ett tüskt vin, var egentligen en 2004 La Nieta. Ett knakelibrak dunder och buwraaak vin! Champagnen levererade flera home run för den var helt korrekt syrasatt: inget näsblod för mig, mao :)


...och åt bla dessa torsktestikelspermasäckar:
image.jpg



Efter vi var nöjda med fransk mat drack vi skotsk mat:
image.jpg
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Bild nummer 6 och 7 kändes mer intressant. Berätta mer!
Vinerna var goda och torsksperman satt där den skulle...
Vad mer önskar du veta?
Whiskeyn dracks fö inte för sig, där var några andra underbara Caol Isla också. Men dem fotades ej.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Torsksperma! Fint skall det ju vara såklart. :) Kul att det hela behagade herrn.
Försöker verkligen ALLT VAD JAG KAN att vara tystlåten, sitta på min tuva osv, utan att på minsta vis invokera avundsjuka på något endast vis. Sorry, idag är bara min dåliga dag. Någon olycka under dagen försenade ALLA tåg mln Yokohama och Tokyo med upp till 30 min. Sen var det schweeeenakallt. (Kanske inte för en norrlänning, men ändå.) och jag stukade tummen då jagskrev ett inlägg här...

Torsksperman var uppenbarligen ett misstag. Borde nog hellre visat på ibericon? Sashimin? Sparrisrulladerna? Ostbrickan? Löksoppan? Seafoodtallriken på Michelinrestaurangen?

Det viktigaste är ju att evokera känslan av:
"Yamen, phaen, kan dem göra det sååå bra så kan yag göra de ÄNDÅ bättre!"

Eller är jag ute och psyklar? Borde det bättre svaret kanske hellre vara:
"Isch vad gott det ser ut och verkar vara, hoppas SB släcker ned deras terminaler snart..."
 
Last weekend, I was invited to visit the famous Barolo Boys tasting group here in Stockholm. The theme for this tasting was Barolo 1999, a vintage that I like very much. Interesting to see where the vintage is right now. Most wines were drinking beautifully, while a few demand a few more years of cellaring to fully shine. We all knew the theme, but nobody had any clues about which wines were gonna be poured.

FLIGHT 1
1999 Marziano Abbona Barolo Pressenda
Dark and brooding stuff with violets, toasty oak and a whiff of VA. Rich and dense with a still powerful structure and vivid minerality, but feels hollow somehow. Lacks complexity. 89 p.
1999 Josetta Saffiro Barolo
Beautiful aromatics with floral additions and great presence of dark cherries and spice. Elegant and precise, long and beautifully balanced with sweet tannins and an expansive mid-palate, finishing aromatic and dense. 93 p.
1999 Corino Barolo Vigneto Rocche. VA+TCA+??? NR
1999 Elio Altare Barolo Arborina
Great aromatics with pure and ripe cherries, blackberries and spice with floral additions. Lovely! Dry and concentrated yet offering a sweet, ripe mouthfeel, framed by grainy tannins and with acidity hiding behind a wall of fruit. Long. Many years left. 95 p.

FLIGHT 2
1999 Lodovico Borgogno Barolo Cannubi Boschis
Nicely developed with dried red berries, fading flowers and rose petal beauty. Fragrant and elegant, almost Burgundian with its fresh red berry profile and refined tannins. Lengthy finish. 92 p.
1999 Sandrone Barolo Cannubi Boschis
A wow-nose holding great and pure fruits, fading white flowers and obvious chalky spice. Sleek yet intense with melded-in tannins and juicy acidity creating a layered finish. Stunning. 95 p.
1999 Aldo Conterno Barolo Cicala
On the hedonistic side with very ripe fruits, both red and dark and where hints of almonds add complexity. Tight and seriously structured with abundant but seductively sweet tannins, great width on the mid-palate ad stunning length. Brilliant wine with everything seamlessly integrated. 96 p.
1999 Aldo Conterno Barolo Riserva Granbussia
Super-charged and opulent aromas with butter, a whiff of oak(?) and a glorious and sexy, sweet fruit expression. Structured and still youthful, this will evolve for many years to come, and while seductive and silky, it’s also framed by still vivid tannins. 97 p.

FLIGHT 3
1999 Luigi Pira Barolo Margheria
Packed with dark fruits, rich and sweet scented, this is lovely stuff. Elegant and still powerfully fruity on the palate with strict yet polished tannins. Long. 94 p.
1999 Luigi Pira Barolo Marenca
Chalky minerals and a dried floral note are complemented by an interesting iron note. Super-structured and strict, this is almost brutal! High acidity and great purity of red and dark fruits on the stony finish. This could go another 20 years. Flirting with perfection. Impressive. 98 p.
1999 Clerico Barolo Ciabot Mentin Ginestra
Licorice and tar, all classic noted here offering dark and brooding fruits with lovely oak treatment. Silky sweet yet amazingly powerful. Sour cherries on the finish where sweet, toasty oak lingers nicely. 94 p.
1999 Clerico Barolo Percristina
Warm scented and chocolaty rich, this is developed and spicy, almost stewed. Warm and round on the palate with beautifully sweet tannins flowing into an expansive finish, long and detailed. Drink now. 94 p.

FLIGHT 4
1999 G.D. Vajra Barolo Bricco delle Viole
Elegant and lifted aromas of chalky stones and an herbaceous twist. Sleek and structured, this is feminine and refined, finishing long, graceful and still under development. 96 p. By far the best Vajra, I’ve ever had.
1999 Massolino Barolo Vigna Rionda
Like coming home and remembering why this variety is unparalleled. Dark and floral with toasty hints but above all; amazing fruit. Grippy and refined yet generous on the lengthy finish. Lovely balance. Still fruity on the finish. 95 p.
1999 Bartolo Mascarello Barolo
Complex and brooding, packed with dark fruits and gently fading flowers; aromas fills the room. Tight still, bringing chalky tannins and rounded off fruit and dried cherries on the structured, sleek finale. 94 p.
1999 Cappellano Barolo Pie Rupestris
Ripe and generous; chocolate, licorice and tar, this is pretty flirty. Surprisingly tight yet airy thanks to its great presence of fruit. Long, elegant and dry, but carries its fruit nicely. Tied for second place with Granbussia for me.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Last weekend, I was invited to visit the famous Barolo Boys tasting group here in Stockholm. The theme for this tasting was Barolo 1999, a vintage that I like very much. Interesting to see where the vintage is right now. Most wines were drinking beautifully, while a few demand a few more years of cellaring to fully shine. We all knew the theme, but nobody had any clues about which wines were gonna be poured.

FLIGHT 1
1999 Marziano Abbona Barolo Pressenda
Dark and brooding stuff with violets, toasty oak and a whiff of VA. Rich and dense with a still powerful structure and vivid minerality, but feels hollow somehow. Lacks complexity. 89 p.
1999 Josetta Saffiro Barolo
Beautiful aromatics with floral additions and great presence of dark cherries and spice. Elegant and precise, long and beautifully balanced with sweet tannins and an expansive mid-palate, finishing aromatic and dense. 93 p.
1999 Corino Barolo Vigneto Rocche. VA+TCA+??? NR
1999 Elio Altare Barolo Arborina
Great aromatics with pure and ripe cherries, blackberries and spice with floral additions. Lovely! Dry and concentrated yet offering a sweet, ripe mouthfeel, framed by grainy tannins and with acidity hiding behind a wall of fruit. Long. Many years left. 95 p.

FLIGHT 2
1999 Lodovico Borgogno Barolo Cannubi Boschis
Nicely developed with dried red berries, fading flowers and rose petal beauty. Fragrant and elegant, almost Burgundian with its fresh red berry profile and refined tannins. Lengthy finish. 92 p.
1999 Sandrone Barolo Cannubi Boschis
A wow-nose holding great and pure fruits, fading white flowers and obvious chalky spice. Sleek yet intense with melded-in tannins and juicy acidity creating a layered finish. Stunning. 95 p.
1999 Aldo Conterno Barolo Cicala
On the hedonistic side with very ripe fruits, both red and dark and where hints of almonds add complexity. Tight and seriously structured with abundant but seductively sweet tannins, great width on the mid-palate ad stunning length. Brilliant wine with everything seamlessly integrated. 96 p.
1999 Aldo Conterno Barolo Riserva Granbussia
Super-charged and opulent aromas with butter, a whiff of oak(?) and a glorious and sexy, sweet fruit expression. Structured and still youthful, this will evolve for many years to come, and while seductive and silky, it’s also framed by still vivid tannins. 97 p.

FLIGHT 3
1999 Luigi Pira Barolo Margheria
Packed with dark fruits, rich and sweet scented, this is lovely stuff. Elegant and still powerfully fruity on the palate with strict yet polished tannins. Long. 94 p.
1999 Luigi Pira Barolo Marenca
Chalky minerals and a dried floral note are complemented by an interesting iron note. Super-structured and strict, this is almost brutal! High acidity and great purity of red and dark fruits on the stony finish. This could go another 20 years. Flirting with perfection. Impressive. 98 p.
1999 Clerico Barolo Ciabot Mentin Ginestra
Licorice and tar, all classic noted here offering dark and brooding fruits with lovely oak treatment. Silky sweet yet amazingly powerful. Sour cherries on the finish where sweet, toasty oak lingers nicely. 94 p.
1999 Clerico Barolo Percristina
Warm scented and chocolaty rich, this is developed and spicy, almost stewed. Warm and round on the palate with beautifully sweet tannins flowing into an expansive finish, long and detailed. Drink now. 94 p.

FLIGHT 4
1999 G.D. Vajra Barolo Bricco delle Viole
Elegant and lifted aromas of chalky stones and an herbaceous twist. Sleek and structured, this is feminine and refined, finishing long, graceful and still under development. 96 p. By far the best Vajra, I’ve ever had.
1999 Massolino Barolo Vigna Rionda
Like coming home and remembering why this variety is unparalleled. Dark and floral with toasty hints but above all; amazing fruit. Grippy and refined yet generous on the lengthy finish. Lovely balance. Still fruity on the finish. 95 p.
1999 Bartolo Mascarello Barolo
Complex and brooding, packed with dark fruits and gently fading flowers; aromas fills the room. Tight still, bringing chalky tannins and rounded off fruit and dried cherries on the structured, sleek finale. 94 p.
1999 Cappellano Barolo Pie Rupestris
Ripe and generous; chocolate, licorice and tar, this is pretty flirty. Surprisingly tight yet airy thanks to its great presence of fruit. Long, elegant and dry, but carries its fruit nicely. Tied for second place with Granbussia for me.
Vart är den där jäkla översättningsknappen nu igen? ;) Varför skriver du på engelska, är det ditt modersmål?

Kul provning i vilket fall som helst verkar riktigt kalas. :)
 
Toppen