Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Jerobaum

Medlem
Beror lite på när och var du åker. Och om du vill betala billigt, under 400 riksdaler. Laboratorio Rupuestre ställer ut sina viner på FITUR (20-22 januari) i huvustaden, Idea Vinos som du nämner ligger likaså i Madridområdet. Ricardo Camarena har rubbet från Rupuestre men han håller ju till i Valencia. Bästa i ditt fall är väl Sibaritia som faktiskt huserar i en förort till Barça. Adressen är Carrer Ones (katalanska)/ Calle de las Olas, Sant Cugas del Valles. Mellanskillnaden mellan SE-ES (en knapp tvåhundring per pava) betalar taxin. Sen kan du ju köpa massa annat när du ändå är där.

Vi åker i slutet av februari. Tyvärr kommer vi ha ganska begränsat med tid så jag tror det kan bli riktigt tufft att komma loss. Stort tack för efterforskningen och svaret. Kollade vägbeskrivning och det är bara 30 min enkel väg men måste nog hitta en butik inne i stan i så fall. Du har inga tips mer centralt?

https://www.google.se/maps/dir/Barc...:0x5277584f4d44952f!2m2!1d2.085117!2d41.45712
 

Vino fino

Medlem
Vi åker i slutet av februari. Tyvärr kommer vi ha ganska begränsat med tid så jag tror det kan bli riktigt tufft att komma loss. Stort tack för efterforskningen och svaret. Kollade vägbeskrivning och det är bara 30 min enkel väg men måste nog hitta en butik inne i stan i så fall. Du har inga tips mer centralt?

https://www.google.se/maps/dir/Barcelona,+Spanien/Sibaritia,+SL,+Calle+de+Las+Olas,+1,+08173+Sant+Cugat+del+Vallès,+Barcelona/@41.4435491,2.0749203,12z/data=!3m1!4b1!4m13!4m12!1m5!1m1!1s0x12a49816718e30e5:0x44b0fb3d4f47660a!2m2!1d2.1734035!2d41.3850639!1m5!1m1!1s0x12a4972219338883:0x5277584f4d44952f!2m2!1d2.085117!2d41.45712
Jag har inte hittat Escombro i Barcelona (är heller inte där så ofta) men allas vår svartbältare @StefanAkiko har släkt därnere och fick tag i pavor på plats vill jag minnas
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Champagnen, 88p (jag kan tyvärr inte se på bilden vad den heter)
Rejält god, lite extra fatkaraktär, bra mognadstoner och en syra som jag kan hantera. Riktigt god och en feststartare som levererade!
Champagnen var Guy de Chassey Grand Cru Brut 2000. Mina betyg ligger exakt i linje med dina på samtliga viner. Så här i efterhand, så saknade vi kanske ett bra vitt till torsksperman?
Det blev en ny kväll med sake igår, bara sju olika (stället hade inte fler), helt klart att Niigata levererar bra.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Gårdagens viner (hojta till om jag fått något om bakfoten). Lika trevligt som vanligt!

Vitt
  1. 2013 Domaine Comte Abbatucci Cuvée Collection Général de la Révolution
  2. 2007 Domaine Philippe Gilbert Menetou-Salon Les Renardières
Rött
  1. 2013 Reyneke Reserve Red
  2. 2007 Rust en Vrede 1694
  3. 2011 Poderi Aldo Conterno Barolo Bussia
  4. 1972 Henri Boillot Volnay 1er Cru Les Angles
  1. 2011 Feudi del Pisciotto Pinot Nero L'Eterno
  2. 2012 Roberto Voerzio Langhe Nebbiolo Vigneti S. Francesco Fontanazza
  3. 2012 Bodegas Sei Solo Ribera del Duero Prelúdio
  4. Hemkört
Bonusviner
  1. 2002 Alain Graillot Crozes-Hermitage
  2. 2007 Dalla Cia Giorgio
  3. NV Barbeito Madeira Rainwater
 

Mattias Schyberg

Administratör
Gårdagens viner (hojta till om jag fått något om bakfoten). Lika trevligt som vanligt!

Vitt
  1. 2013 Domaine Comte Abbatucci Cuvée Collection Général de la Révolution
  2. 2007 Domaine Philippe Gilbert Menetou-Salon Les Renardières
Rött
  1. 2013 Reyneke Reserve Red
  2. 2007 Rust en Vrede 1694
  3. 2011 Poderi Aldo Conterno Barolo Bussia
  4. 1972 Henri Boillot Volnay 1er Cru Les Angles
  1. 2011 Feudi del Pisciotto Pinot Nero L'Eterno
  2. 2012 Roberto Voerzio Langhe Nebbiolo Vigneti S. Francesco Fontanazza
  3. 2012 Bodegas Sei Solo Ribera del Duero Prelúdio
  4. Hemkört
Bonusviner
  1. 2002 Alain Graillot Crozes-Hermitage
  2. 2007 Dalla Cia Giorgio
  3. NV Barbeito Madeira Rainwater
Lätt att se vilket vin som blev WOTN ;) Trevlig lista med vin utan tvekan. Volnayen från -72 verkar riktigt spännande!
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Lätt att se vilket vin som blev WOTN ;) Trevlig lista med vin utan tvekan. Volnayen från -72 verkar riktigt spännande!

Ja, Reyneke var nog kvällens vin. För min del tätt följd av Gilbert, dom två Piemonteserna och Abbatucci.
Rust En Vrede 1694 är ju onekligen ett stort vin, maxat på alla cylindrar. Inget jag går igång på dock. 72an var stendöd, helt brun och doftade nästan bara tomatjuice och buljong.
 

Appel

Medlem
Tack alla!
@Magnus L , din sauvignon blanc hade jag förmodligen även idag satt som en chardonnay. Jag hade väldigt svårt att hitta några tydliga SB drag i den.
Efter syrah/shirazprovningen förra året så har jag mverkligen börjat uppskatta denna druva. Reyneke var utan tvekan nr 1.
Rust en Vrede 1694 var roligt att prova då det är ett vin som jag varit intresserad av att prova.
Utöver piemonteserna så uppskattade jag även Riberan á la "kebabpizza med extra allt".
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Tack alla!
@Magnus L , din sauvignon blanc hade jag förmodligen även idag satt som en chardonnay. Jag hade väldigt svårt att hitta några tydliga SB drag i den.
Ja doften är rejält fet, smörig med frukt som drar åt mogna citroner och gula äpplen. Tillsammans med lite mognad så är det absolut inte olikt en Chardonnay. Tycker syran är lite för frisk och läskande för att vara Chardonnay. Häftigt vin hursom, och ett vin som jag tycker visar lite på storheten i SB om man skippar all fläder och sparris. Tyvärr en stil som inte är superlätt att hitta.
 

Magikern

Medlem
Rayneke var tveklöst ett riktigt lovande vin samma sak gäller Piemonte vinerna men en smula för unga för min smak.

Rust en Vrede kändes snarare som ett vin som man dricker idag. Vinbärstonerna var lite kitchiga kanske men gillade att man tydligt märkte vilka druvor som ingick. Hade hoppats på att det skulle vara bättre dock.
 
  • Like
Reactions: Beo

Magnus L

urydhtfilgukj
Rayneke var tveklöst ett riktigt lovande vin samma sak gäller Piemonte vinerna men en smula för unga för min smak.

Rust en Vrede kändes snarare som ett vin som man dricker idag. Vinbärstonerna var lite kitchiga kanske men gillade att man tydligt märkte vilka druvor som ingick. Hade hoppats på att det skulle vara bättre dock.
Tyckte du det var så tydligt vilka druvor vinet var gjort på?
57% Syrah och 43% Cab S. och doftade ju som om det lika gärna kunde varit gjort på 100% Cab. s. eller 100% Malbec för den delen. Välgjort, högextraherat men oerhört opersonligt. Men smaken är som baken... :)
 

Magikern

Medlem
Tyckte du det var så tydligt vilka druvor vinet var gjort på?
57% Syrah och 43% Cab S. och doftade ju som om det lika gärna kunde varit gjort på 100% Cab. s. eller 100% Malbec för den delen. Välgjort, högextraherat men oerhört opersonligt. Men smaken är som baken... :)

Något unikt vin var det inte men visst märktes båda Syrah och Cabtonerna. Shafer Relentless 2011 tyckte jag nog var mer opersonligt. Röktonen tyckte jag var ett plus i kanten för Rust En Vrede vilket jag sällan tycker. :)
 

chambertin

Medlem
Gårdagens viner (hojta till om jag fått något om bakfoten). Lika trevligt som vanligt!

Vitt
  1. 2013 Domaine Comte Abbatucci Cuvée Collection Général de la Révolution
  2. 2007 Domaine Philippe Gilbert Menetou-Salon Les Renardières
Rött
  1. 2013 Reyneke Reserve Red
  2. 2007 Rust en Vrede 1694
  3. 2011 Poderi Aldo Conterno Barolo Bussia
  4. 1972 Henri Boillot Volnay 1er Cru Les Angles
  1. 2011 Feudi del Pisciotto Pinot Nero L'Eterno
  2. 2012 Roberto Voerzio Langhe Nebbiolo Vigneti S. Francesco Fontanazza
  3. 2012 Bodegas Sei Solo Ribera del Duero Prelúdio
  4. Hemkört
Bonusviner
  1. 2002 Alain Graillot Crozes-Hermitage
  2. 2007 Dalla Cia Giorgio
  3. NV Barbeito Madeira Rainwater
Ja väldigt kul uppställning i går och för mig så levererade Reyneke -13 också men måste ändå flika in att den (trots sina 100% Syrah) inte kändes lika nordrôhnsk som Reyneke -10 ( med 40% Cab S) när vi provade den. Väldigt kompetent vin dock och en stil som jag gillar som omväxling och lite av en brygga mellan Rhône och de svalare Shirazerna från t.ex Australien.

Sen var ju @Magnus L Menetou-Salon jäkligt häftig och jag kunde inte i min vildaste fantasi tro att detta var ett Loire-vin utan tankarna var hos vit Bdx med lite ålder. Mycket fat och massor med syra så med en bra matmatchning får man nog ut ännu mer.

Måste ju nämna Aldo Conternos 2011 Bussia också som hade en härlig utveckling i glaset under kvällen. Trots en (lite förvånande) markerad fatton i början så vecklade frukten och nyanserna ut sig mer och mer ju längre tid den fick. Detta är verkligen en producent som man verkar kunna lita på.

2012 Bodegas Sei Solo Ribera del Duero Prelúdio var ju verkligen kvällens extra allt och ( i nuläget i alla fall) ganska svår att sätta som 100% Tempranillo. Kunde varit superextraherad Merlot, Cab, Shiraz, Malbec (you name it) men visst saknar man ngn sorts ursprungskänsla liksom hos Rust en Vreede. Man brukar ju kunna hitta det i Ribera och Toro-vinerna även när de är så här maxade men inte här. Väldigt ugnt men det kanske kommer. Såg att den fanns på Decantalo för lite över 20€ så i det perspektivet så känns det som ett bra köp om man gillar stilen och kan tänka sig att vänta några år.

Hos Rust en Vreede så var känslan lite som med Ribera-vinet men jag tyckte mig nog hitta lite Sydafrika-identitet (rostad inlagd paprika och lite stjälk) bakom den kompakta fasaden. Hos Dalla Cia var det ännu tydligare och lite too much för mig.

Ingen som gissade rätt på Abbatuccis druvmix heller ;) (25% Carcajolu Biancu, 25% Paga Debbiti, 20% Riminese, 15% Rossola Brandica, 10% Biancone, 5% Vermentinu ).
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Gårdagens viner (hojta till om jag fått något om bakfoten). Lika trevligt som vanligt!

Vitt
  1. 2013 Domaine Comte Abbatucci Cuvée Collection Général de la Révolution
  2. 2007 Domaine Philippe Gilbert Menetou-Salon Les Renardières
Rött
  1. 2013 Reyneke Reserve Red
  2. 2007 Rust en Vrede 1694
  3. 2011 Poderi Aldo Conterno Barolo Bussia
  4. 1972 Henri Boillot Volnay 1er Cru Les Angles
  1. 2011 Feudi del Pisciotto Pinot Nero L'Eterno
  2. 2012 Roberto Voerzio Langhe Nebbiolo Vigneti S. Francesco Fontanazza
  3. 2012 Bodegas Sei Solo Ribera del Duero Prelúdio
  4. Hemkört
Bonusviner
  1. 2002 Alain Graillot Crozes-Hermitage
  2. 2007 Dalla Cia Giorgio
  3. NV Barbeito Madeira Rainwater
Flyttade ett gäng inlägg från göteborgssektionen som passar avsevärt bättre här. Mycket nöje!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Interesting, please tell @StefanAkiko ! :)
Då du besöker Bar Brutal, vilket du måste, så kan du också inhandla det antal flaskor Escombro du behöver. Rimliga påslag (dvs gör alla svenska påslag = skämmiga). Vällagad mat. Mycket rimligt prissatt. Drack fö ett av de vidrigaste vinerna någonsin, ett torrt naturmuppsvin från Jura som förmodligen innehöll mer Brettanomyces än druvmust. Urvattnat NANNTING... Och fick då tipset att prova en Escombro. The road from Hell to Heaven was just one PLOP away :)


image.jpg
 
Last edited:
Toppen