Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Pontus

Medlem
2006 Dönnhoff NiederHäuser Hermannshöhle Riesling Auslese. Inbjudande doft med toner av honung, plommon, persika och citrus och våta stenar. I munnen nästan viskös med smak av av citrus, nötter, honung och äpplen. Underbart integrerad sötma, ljuvlig balans! I eftersmaken klingar sötman successivt av och ersätts av syra och mineralitet. Rena Niagarafallet i käften i väntan på nästa klunk. Perfekt mognadsstadium för min smak, men håller nog minst ett decennium till utan att tappa nämnvärt. Skulle köpt en låda till. 95p.
 

chambertin

Medlem
2006 Dönnhoff NiederHäuser Hermannshöhle Riesling Auslese. Inbjudande doft med toner av honung, plommon, persika och citrus och våta stenar. I munnen nästan viskös med smak av av citrus, nötter, honung och äpplen. Underbart integrerad sötma, ljuvlig balans! I eftersmaken klingar sötman successivt av och ersätts av syra och mineralitet. Rena Niagarafallet i käften i väntan på nästa klunk. Perfekt mognadsstadium för min smak, men håller nog minst ett decennium till utan att tappa nämnvärt. Skulle köpt en låda till. 95p.
Dönnhoff är verkligen bra. Kul att läsa. :)
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Skämt åsido:
Kanske vi skall ta och planera in en saké-afton i Stlm i augusti?
Jag tar med mig ett gäng riktigt bra och bättre sakéer samt några de luxe-varianter.
Så tar vi knytkalas med rå fisk.
Tuggmässigt finns en massa bra saker i Japan som jag kan ta med mig.
Skulle gissa på att det kommer ålanda på ca 500-ingen blankt per person om bara den mesta maten kommer ur våra egna nävar efter seglatser på älvar och hav.
Jag kan vara lekledare.
Är självklart på.
Kan chippa in den här så slipper du släpa så mycket:
niigata 50.jpg

Hakkaisan Junmai Ginjo Niigata 1800 ml
 
Last edited:

Daniel A

Administratör
g0kzW9J.jpg

2010 Domaine Macle, Côtes du Jura
Innan den fått lufta ett tag: lim, skoputs, läder. Senare: halvoxiderat på något vänster. Mogna äpplen (lite färskpressad äppeljuice över det hela faktiskt), backas upp av nötter, fortfarande lite lim och läder (jag kanske är ute efter lite småsvettiga vältrampade skor, men det låter så negativt…), odefinierade kryddor. På tungan finns det definitivt äpplen, men trots det är vinet distinkt ofruktigt. Torrt som satan, och något “astringent” (svenska på det?) - munnen dras ihop, som av ett riktigt tanninmonster (inga tanniner här dock!). Skarp och kraftig smak, som sannolikt kan tackla tyngre maträtter. En något angenämt bitter ton i eftersmaken. Löjligt välsammansatt, med riktigt vass syra. Supergott nu, och spelar verkligen rätt på alla mina strängar. 93p. Drick nu eller när som helst innan 2050. :D

2013 Ridge, Petite Sirah, Lytton Estate
Aldrig smakat något petite sirah tidigare. Mörkt, tjockt, med tung fruktighet, med en hel del kryddor bakom. Relativt välbalanserat, och gott som fan. Inget “petite” alls med det här! 88p.

eGql8nO.jpg


2000 Château Montus, Cuvée Prestige - Madiran
Det här vinet från 1990 (dracks 2014) är en av mina wow-upplevelser. Därmed var det givet att köpa det här när det dök upp på flaskbanken. Höga förväntningar är farligt...
Ganska sluten (även med mycket luft). Jordig blyerts, kaffe, tobak och ett uns frukt. Aggressiva tanniner och hög syra, men oväntat “slankt” ändå. Finns lite frukt där, men gömmer sig väl bakom en tung vägg av jag vet inte vad. Det här är ett bra och välgjort vin på alla sätt och vis, och jag är lite generös och ger det 90p. Eftersom jag vet vad det kan gå för är dock besvikelsen total.

Sedan blev det ett icke-vin, men ändå vinrelaterat som jag känner att jag vill skriva några ord om (jag orkar inte starta tråden “idag dricker vi… starksprit!”). Cognac! Närmre bestämt Tesseron Lot n.29. Överlag ohemult dyr oavsett var man hittar den, men jag lyckades kapa en flaska i Estland för drygt två lakan för en tid sedan. Lätt värt, för det här är en perfekt för alla tänkbara tillfällen. Enligt utsago lagrade i minst “tre generationer” (exakt ålder oklar, då det, som brukligt i Cognac, är en blend av flera årgångar). Det märks i näsan! Otrolig finess, ljunghonung, torkad frukt, cigarr, subtilt kryddigt. Mycket torkad frukt och lite kakao på tungan. Sanslöst len i munnen och med en eftersmak som inte är från denna värld. Påminner lite om en riktigt gammal madeira. ;) En smakupplevelse som ger mig ståpäls. Njutningen är total och livet är underbart, men jag tänker ändå snåla till det med 99p.

Och det här var bara en liten paus i lördagen… kvällen/natten är ung! Skål!
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
craggy pillot.jpg

Ombesiktning av två viner vi testade för ett drygt år sedan: http://www.finewines.se/threads/ida...gar-och-diskussioner.2030/page-224#post-74559
2012 Craggy Range Pinot Noir Single Vineyard Te Muna Road Vineyard: här har det hänt en del det senaste året, jordgubbarna har övergått i hallonbuske, sältan har utvecklats, tanninerna och syran har harmoniserat. Det var en felbedömning att det här vinet inte vann på lagring, ett år extra har förvandlat ett bra vin till ett mycket bra vin. 91p
2010 Fernand & Laurent Pillot Volnay: har snarare gått åt andra hållet, doften är fylld av salt fisk, med timjan, sötlakrits och blåbär, tyvärr har frukten bleknat och smaken domineras av tanniner och alkohol. Just nu känns det överextraherat. Tunnel, flaskvariation eller förbi toppen? 86-87p
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Är självklart på.
Kan chippa in den här så slipper du släpa så mycket:
Visa bifogad bild 6070
Hakkaisan Junmai Ginjo Niigata 1800 ml
Har du smakat den? År ut och år in är det ett rackarns så bra vin! Minns inte vad rissorten heter, men det är en av de mer svårodlade sorterna som bildar rätt så små gryn. Det är sannerligen en saké att se fram mot! Jag längtar redan :)
Har därför redan bestämt mig för att också ta med Hakkaisan's extremt svåråtkomliga ris-shouchu. Den går utanpå det mesta i risväg :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Garanterat samma "fel" som jag brukar påpeka. ;)
Absolut!
...plus att det handlar om att jag inte gör ett enda rätt då jag hugger... Känns faktiskt lite som en utmaning att få veta hur ett hugg skall utföras och en analys av hur jag utför det, varför mitt sätt inte fungerar, varför jag måste börja om från början osv...

Jag menar, jag har ju hållit på med att hugga och hugga flera timmar varje vecka, år ut och år in, under 23 års tid nu. Men, uppenbarligen har jag inte lärt mig ett smack. Så: FOKUS och träna smartare, mer och bättre!
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Har du smakat den? År ut och år in är det ett rackarns så bra vin! Minns inte vad rissorten heter, men det är en av de mer svårodlade sorterna som bildar rätt så små gryn. Det är sannerligen en saké att se fram mot! Jag längtar redan :)
Har därför redan bestämt mig för att också ta med Hakkaisan's extremt svåråtkomliga ris-shouchu. Den går utanpå det mesta i risväg :)

Testade och köpte den på http://nihonshu.com/?lang=en igår - har du varit där? Rissorterna är Yamadanishiki, Miyamanishiki och Gohyakumangoku. Hakkaisan har en Daiginjo på bara Yamadanishiki, som vi inte provade (lite överkurs för min kollega), men hittar du en flaska av den vore det kul att testa. (http://www.hakkaisan.com/sake/daiginjo/)
 

Larseman

Medlem
Besök på Gaston vinbar i Gamla Stan tillsammans med @Mattias S och våra respektive fruar. Trevligt naturligtvis med sådant sällskap. :)
Svårigheten att välja vin från den digra vinlistan resulterade i att vi överlämnade till personalen att välja åt oss. Blindprovning är ju alltid kul dessutom. Bad alltså om ett lättare rödvin i prisklass upp till 800kr från vinlistan.
I glasen fick vi ett ljust, elegant, slankt, ganska komplext, rödfruktigt vin med lite stalltoner (enligt Mattias, jag hade lite svårare att känna det), tranbär och skogshallon, kanske lite rosor och kanel också. Klara Nebbiolo-vibbar i min näsa i alla fall. I munnen var det medelstramt, lite för mesiga tanniner för en Nebbiolo, men lite för mycket för Pinot Noir som också dök upp som alternativ. Vi spekulerade också om det kunde vara ett Etna-vin baserat på Nerello Mascalese. Mattias vacklade mellan Nebbiolo av lättare sort eller Bourgogne, men då från exempelvis Gevrey-Chambertin pga de lite kraftigare tanninerna. Kändes dock mindre troligt med tanke på vår 800kr-gräns. Själv trodde jag trots allt mest på Nebbiolo, trots de lite försiktiga tanninerna. Min fru var dock helt säker på att det INTE var Nebbiolo, "den har ju inga tanniner alls".
Efter avtäckning visade det sig vara en enkel Bourgogne: 2012 Domaine Bachelet-Monnot Bourgogne Rouge.
Alla var överens om att det var ett bra vin i 87-88p nivå, med en näsa som lovade mer än vad som landade i munnen. Lite ihåligt och kort, men väldigt trevligt att dofta på och dessutom väldigt lättklunkat.
Därefter blev det vin på glas, Mosel-Riesling (Sybille Kuntz) för mig och frugan, Vouvray för Mattias och något rött (missade vad det var) för Mattias fru. Trevlig kväll tack vare sällskapet mer än platsen.
Det här var mitt första besök på Gaston och jag måste tyvärr konstatera att det nog inte blir några fler besök. Snorkig och ointresserad personal som inte alls verkar tycka om sitt jobb och sina gäster. Mycket viner men ganska få på glas. Hög musik som man inte ville sänka ens när vi var de enda gästerna. :mad:
 

Mattias Schyberg

Administratör
Besök på Gaston vinbar i Gamla Stan tillsammans med @Mattias S och våra respektive fruar. Trevligt naturligtvis med sådant sällskap. :)
Svårigheten att välja vin från den digra vinlistan resulterade i att vi överlämnade till personalen att välja åt oss. Blindprovning är ju alltid kul dessutom. Bad alltså om ett lättare rödvin i prisklass upp till 800kr från vinlistan.
I glasen fick vi ett ljust, elegant, slankt, ganska komplext, rödfruktigt vin med lite stalltoner (enligt Mattias, jag hade lite svårare att känna det), tranbär och skogshallon, kanske lite rosor och kanel också. Klara Nebbiolo-vibbar i min näsa i alla fall. I munnen var det medelstramt, lite för mesiga tanniner för en Nebbiolo, men lite för mycket för Pinot Noir som också dök upp som alternativ. Vi spekulerade också om det kunde vara ett Etna-vin baserat på Nerello Mascalese. Mattias vacklade mellan Nebbiolo av lättare sort eller Bourgogne, men då från exempelvis Gevrey-Chambertin pga de lite kraftigare tanninerna. Kändes dock mindre troligt med tanke på vår 800kr-gräns. Själv trodde jag trots allt mest på Nebbiolo, trots de lite försiktiga tanninerna. Min fru var dock helt säker på att det INTE var Nebbiolo, "den har ju inga tanniner alls".
Efter avtäckning visade det sig vara en enkel Bourgogne: 2012 Domaine Bachelet-Monnot Bourgogne Rouge.
Alla var överens om att det var ett bra vin i 87-88p nivå, med en näsa som lovade mer än vad som landade i munnen. Lite ihåligt och kort, men väldigt trevligt att dofta på och dessutom väldigt lättklunkat.
Därefter blev det vin på glas, Mosel-Riesling (Sybille Kuntz) för mig och frugan, Vouvray för Mattias och något rött (missade vad det var) för Mattias fru. Trevlig kväll tack vare sällskapet mer än platsen.
Det här var mitt första besök på Gaston och jag måste tyvärr konstatera att det nog inte blir några fler besök. Snorkig och ointresserad personal som inte alls verkar tycka om sitt jobb och sina gäster. Mycket viner men ganska få på glas. Hög musik som man inte ville sänka ens när vi var de enda gästerna. :mad:
Mycket bra sammanfattat! Eriks vinbar känns ruggigt trevligt i jämförelse. Fruns röda vad någon sydrhonare av mediokert slag och min Vouvray var tämligen trist. Lite honung, päron och fläder typ.

Tur att sällskapet rockade!
 

LeChat

Medlem
image.jpeg

Pegau är en av de stora från CdP. Detta är vin med mycket karaktär. Rått och animaliskt men ändå rätt elegant och definitivt superläckert! Första gången jag provar 2012 och den är riktigt bra redan nu. Här finns tydliga likheter med Leon Barral Jadis (2011).
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
croix figeac fourcas.jpg

Kvällens tema: enkel Bordeaux från mediokra årgångar:
2011 Château Croix Figeac: doften är till att börja med väldigt sluten, men med lite luft så öppnar den upp med svartvinbär, lila plommon, svarta oliver och ceder, rätt hårt fatad, som en vedeldad finsk bastu. smak av plommon, spad av svarta oliiver och choklad, mycket fat och mycket frukt, men ingen alkohol som sticker ut. Bra nu, kan säkert bli riktigt bra med lite tid. 88-89p
2007 Château Fourcas Dupré: doft av cigarr, ceder och hyacint, tyvärr kan smaken inte inte komma i närheten av doften, grön paprika, stickig alkohol och allmänt utspätt, här finns en stor avsaknad av frukt. Fourcas Dupré är ofta bra, men 2007 är ett bottennapp, bättre än när jag drack den senaste flaskan för ~4 år sedan, men det här kommer aldrig att bli bra. 80p
 

Håkan

Medlem
Wind Gap Pinot Noir 2012. Pax Mahle har verkligen lyckats med sitt projekt i detta svåra läge. Detta är så långt från maffiga saftbomber man kan komma. Frukten känns dock lite murrigare, lite tjockare men inte sötare än en Pinot från ursprunget. Vinet är dock väldigt stramt med en hög syra som väl balanserar upp frukten. Framförallt ett matvin, blir lite väl stramt på egen hand men blir en väldigt lyckad kombination tillsammans med saltimbocca. Ej blint så ej poängsatt men väldigt bra vin, med tanke på priset runt 30 € så är det nog svårt att hitta mer Pinot Noir för pengarna. Har några flaskor till så jag håller några år till på dem.
Håller radarn öppen för fler årgångar.
 

chambertin

Medlem
Visa bifogad bild 6086
Pegau är en av de stora från CdP. Detta är vin med mycket karaktär. Rått och animaliskt men ändå rätt elegant och definitivt superläckert! Första gången jag provar 2012 och den är riktigt bra redan nu. Här finns tydliga likheter med Leon Barral Jadis (2011).
Är helt med dig om Pegau som är sin traditionella stil trogen och INTE har descinficerat källaren från Brettanomyces.:)
 

Toby

Medlem
Uppdatering på: Clos De L'Olive 1985

Tyvärr hade jag inte turen med mig :(
Tror det kommit in luft via korken och det blivit infektion eller liknande.

smak: metall, kaffesump, väldigt gammalt surt trä. 20p
Det blev vasken tyvärr.

Dock så blev det en Chateau Musar - 2008 istället!
 
Toppen