Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Den jag hade en diskussion med var dock ingen enkel producent utan:
Marianne McKay
Lecturer
Department of Viticulture and Oenology
University of Stellenbosch


Kul att du gillade vinet! Det var ett av mina första favoritvin över 200 pix. :)

Det var supertrevligt! Kändes värt varenda krona. Underbart att sitta med ett vin hela kvällen och känna att det är ren njutning, istället för många halvdana viner som man springer på och dricker upp för att flaskan ändå är öppnad.
 

grappa

Medlem
20160206_065656.jpg

På´t igen. Munskänkarnas vintävling om en vecka och det som saknas i talang måste kompenseras med hård träning.
Paul Dolan Chardonnay: Gyllengul färg. Liten doft av fatbeska, vanilj och tropisk frukt. Låg syra, tropisk frukt, lite fatbeska. Väldigt svårbestämt vin, lutade åt Grenach Blanc eller enklare Marsanne. Ett blekt vin. 80 p
Parducci Chardonnay: Blekgul färg. Tropiska frukter, aprikos, champinjoner, lite vanilj. Medelhög syra, tropiska frukter i smaken. Var först inne på Pinot Gris men landade på Chardonnay men gick bet på Kalifornien. Klart bättre än första vinet. 86 p.
Parducci Pinot Noir: Ljusröd transparent färg. Röda vinbär, kryddig doft. Relativt kartig, vanilj, lite kryddor, hyfsade tanniner. Lätta att placera druvan trots allt men var i Frankrike snarare än Kalifornien. En ganska trevlig bekantskap som växte med tid i glaset. 85 p
Paul Dolan Zinfandel: Mörkblå färgton men transparent. Doft av mörka bär, plommon och vanilj. Bärig smak, viss kryddighet och vanilj. Ingen möjlighet att hitta Zinfandeln för mig. Gissade på Södra Rohne med grannskap och Grenache dominerad Syrah blandning. Ovanligt stram för en Kalifornisk Zinfandel. 86 p
Som helhet roliga viner som kändes som regions otypiska och ganska eleganta.
 
J

Joakim Staf

Är det inte dags för lite rapporter EFTER det du har provat dina viner snart så att man vet om flaskan var till belåtenhet och inte enbart fin på bild innan du poppat? ;)

Det är noterat. Ska ske i fortsättningen
Har en vertikal provning med Az Michele Taliano på tisdag Kommer testa deras Barbaresco " Ad Altiora" 2009-2012. Kan bli en kul en
 

gece

Man vänjer sig.
Var på provning i torsdags, tema Europeiska Giganter. Ett vin per distrikt, i övrigt är allt höljt i dunkel. Det gick väl som det brukar på blindprovning, lite upp och mycket ner:
  1. Gul färg. Gröngul frukt, lite nässlighet, något fet i munnen men ändå fräsch och lättdrucken. Klockren sauvignon blanc när den är som bäst! Dock ej fatad, så inte Bordeaux, då... återstår bara Loire. Vi slår väl till med Pouilly-Fumé.
    2014 Weingut Knoll Riesling "Ried Schütt" Smaragd
  2. Gul färg. Fet ek och en massa sten på nosen, dito i smaken, men med en makalöst komplex palett ännu mer smakfullt rostad ek, smörpopcorn, blommig rökelse, blomsterbutik, vanilj. Uppenbar Bourgogne, och en så här fläskig rackabajsare måste väl vara Meursault?
    2009 Domaine Ramonet Chassagne-Montrachet "Les Ruchottes"
  3. Gul färg, något mörkare än de två tidigare. Doftar som en mycket oxidativ champagne, med äppeljuice, sherry och valnötter. Hoppsan, är det där en bubbla? Jamen då är det väl champagne. Lite gammal och trött, doften lovar runt men smaken håller tunt, dock riktigt hög syra. Wtf är det här? Kan det vara någon -96a där alla komponenter peakat för ett par år sen, förutom syran?
    NV Champagne Jacques Selosse VO Blanc de Blancs (deg 2014-04-09)
    Har druckit denna degorgering tidigare, då var den lätt att plocka då den doftade som en hel blomsteraffär men nu var jag helt lost... dålig flaska skulle jag säga, men alla andra verkade gilla det.
  4. Röd, dragning åt tegel, något transparent. Drottningsylt, faluröd, lakrits och lite rökigt. Ungt, men gott och lättillgängligt. Skulle kunna vara en Beaujolais av bättre slag men jag säger nog "pass"...
    2010 Eredi Fuligni Brunello di Montalcino
  5. Mörkt röd, lite tegel i kanterna. Doftar/smakar myggmedel (US622) och sten. Would not buy again. Den slanka, strama stenigheten känns lite loiresk, men de brukar väl inte smaka myggmedel? Förresten, vilka klassiska regioner brukar alls smaka myggmedel? Ingen jag provat...
    2008 E. Guigal Côte Rôtie "La Landonne"
    Jag tycker något känns helt fel i detta, men alla andra hittar en massa trevliga, typiska Syrah-markörer och ingen US622. Kul för dem.
  6. Röd med dragning åt blålila. Hallon, sprit, jordgubbssylt, lakrits/hallonskallar, grappa. Grenache alltså, och eftersom vi redan varit i Rhône borde det väl vara Spanien nu... trots att det inte har de där chokladiga faten som spanjackerna envisas med hela tiden. Jaja, Priorat kanske?
    2012 Espectacle Montsant (100% Garnatxa)
  7. Tät röd, något lila färg. Lavendel, viol, skumbanan, lakrits, peppar, grädde, mörka bär. Komplext, kanske lite rustikt. Viol och peppar antyder ju Syrah, känns dock inte som Rhône och där har vi ju redan varit... gör man ingen seriös Syrah någon annan stans?
    2012 Wine & Soul Douro Pintas
  8. Transparent tegelfärgad, gissar nebbiolo innan jag ens rört glaset... och mycket riktigt, där finns en massa asfalt och nyponsoppa. Enormt mycket tanniner, men ändå rätt fina. Måste vara Barolo.
    2008 Giacomo Conterno Barolo Riserva "Monfortino"
  9. Tämligen tät röd, dragning åt tegel i kanterna. Ganska skitig, utedass/stall, med en hel del grönt och svarta vinbär. Komplex med begynnande mognad. OK, stor, skitig, och med en hel del Cabernet Sauvignon, så det är väl Bordeaux, vänstra stranden kanske?
    2006 Château Haut-Brion
    Alldeles för utvecklad för en 2006a av den här kalibern tyckte provningsledaren. Må så vara, men jag (och merparten av publiken) tyckte den var riktigt bra.
  10. Mörk, lila färg. Mycket mörk frukt, massor med tanniner, lite malo-toner men känner inte direkt av några uppenbara fat. Ung och något sluten men förjävla bra ändå. Kommer bli sjukt bra någon gång i framtiden.
    2012 Pingus Ribera del Duero
Innan avtäckningen fick vi rösta på våra tre favoriter, min blev (i fallande ordning) Ramonet, Pingus och Haut-Brion, med Pintas, Conterno och Fuligni som bubblare. Publikens sammanlagda favoriter blev Selosse, Haut-Brion och Ramonet.

Sen var det dags för bonusen:
  • Gul färg. Söt, lite spritzig, toner av petroleum, sten, honung och saffran. Bra syra. Skönt att få en riesling som smakar riesling till slut...
    2010 Egon Müller Scharzhofberger Riesling Auslese
  • Brun färg. Otroligt söt men ändå balanserad, med massor av russin, dill, katrinplommon och torkad röd frukt (typ hallon). Måste väl ändå vara en Eszencia...
    1999 Oremus Eszencia
Bra kväll. :)
 

Carlsson

Medlem
Drack idag Dompa 2006 och Pol Roger brut vintage 2002. Dompan hade någon konstig ton som jag tyckte störde lite. Har halva flaskan kvar, och tar resten i morgon. Får nog granska den bättre då och återkomma med noter.

Polle är riktigt jävla bra. Kraftig, balanserad, mogen, kanderad frukt ( lime & grape ) honung och biskvi, lite rostade inslag.

Avslutar med Diebolt Vallois Prestige brut, god standardskumpa.
 

Daniel A

Administratör
Brun färg. Otroligt söt men ändå balanserad, med massor av russin, dill, katrinplommon och torkad röd frukt (typ hallon). Måste väl ändå vara en Eszencia...
  • 1999 Oremus Eszencia

Dill? DILL? Och jag som ändå har varit lite sugen på att köpa den här flaskan. Men vetefan om jag vill kasta 2k+ på dill. :eek: Får nog jaga lite dill i framtida eszencior - har aldrig gjort associationen själv.
Jag är dock lite nyfiken på en sak (för vetenskapen): hur många cl per person blev det av den här?

Låter absolut som en bra kväll!
 

gece

Man vänjer sig.
Dill? DILL? Och jag som ändå har varit lite sugen på att köpa den här flaskan. Mien vetefan om jag vill kasta 2k+ på dill. :eek: Får nog jaga lite dill i framtida eszencior - har aldrig gjort associationen själv.
Jag är dock lite nyfiken på en sak (för vetenskapen): hur många cl per person blev det av den här?

Låter absolut som en bra kväll!
Dill är ju gott :) Tycker ofta att tokai öht har toner åt detta håll, lite som klassisk men återhållen Rioja. Cl per person var väl ganska lagom, alltså typ två-tre...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Det blev lite maffig bdx-blend från Bolgheri igår och den levererade bra även om jag inte blev lika lyrisk som @Rexel.

image.jpg


2012 Poggio al Tesoro Bolgheri Superiore Sondraia är rejält solkysst och modern med allt det där som är ganska typiskt för Italien. Chokladdoppade biggaråer, ceder, plommon och björnklister. Angenäm och läcker men lite opersonlig möjligen. Under den internationella fruktmattan gror lite inslag av orientalisk rökelse, små stråk av dill och rå potatis. Välbalanserat och mustigt i munnen med bra struktur och generös frukt. Drickmoget redan nu utan tvekan även om det säkerligen klarar minst 5 år i källaren utan problem. (90p)

Funkade kalas till gårdagkvällens överdimensionerade och fettdrypande köttbit på över 500g. Entretcôte även till frukost är aldrig fel å andra sidan. :)
 

Gurto

Medlem
Friedrich Becker Spätburgunder Herrenwingert 2012
(Vaktel med jordärtskocks- och potatisstomp, salviasky och fräs på rökt sidfläsk, champinjon och svartkål)
Tog inga noter eftersom vi var bortbjudna och hade fullt upp med att äta och prata men konstaterade att det var tokstumt i doften när jag dekanterade. Drack när det fått ca 1,5h luft och då hade det öppnat upp, även om det fortfarande är väldigt ungt naturligtvis. Väldigt maskulin Pinot med tryck i frukten, jordigt, en hel del ek och kryddighet - lite Syrah-vibbar t.o.m. Men allt är riktighet fint balanserat och det saknar inte elegansen heller. Tokbra tysk Pinot helt enkelt som definitivt kommer bli ännu bättre med många års lagring. 92p+

Passade grymt bra till maten.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Friedrich Becker Spätburgunder Herrenwingert 2012
(Vaktel med jordärtskocks- och potatisstomp, salviasky och fräs på rökt sidfläsk, champinjon och svartkål)
Tog inga noter eftersom vi var bortbjudna och hade fullt upp med att äta och prata men konstaterade att det var tokstumt i doften när jag dekanterade. Drack när det fått ca 1,5h luft och då hade det öppnat upp, även om det fortfarande är väldigt ungt naturligtvis. Väldigt maskulin Pinot med tryck i frukten, jordigt, en hel del ek och kryddighet - lite Syrah-vibbar t.o.m. Men allt är riktighet fint balanserat och det saknar inte elegansen heller. Tokbra tysk Pinot helt enkelt som definitivt kommer bli ännu bättre med många års lagring. 92p+

Passade grymt bra till maten.
Halleluja!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Sommelierernas Dag på Clarion Post Hotel igår.

Jäklar i min låda vad mycket kul vin som filtrerades mellan tänderna. Det mesta av riktigt hög kvalitet dessutom. Få hade brytt sig om att ta med sig plonk, vilket bara är att applådera.

Jag spatserade runt ganska planlöst och hade väl tänkt att vara lite målmedveten från början för att kunna bistå med en mastig rapport med extra allt samt massa intryck och bilder, men jag gav snabbt upp den tanken. Det var lite för mycket folk och vin helt enkelt, dessutom så kände jag säkert 10 % av alla som var där så det blev väldigt mycket mingel och vinnördiga samtal.

Lite utropstecken...

image.jpg


Provade alla tänkbara varianter av Gosset hos importören Espumante AB men fastnade utan tvekan på 02:an av Celebris. Superintensiv med massiv brödighet och skön komplexitet med lite färska champinjoner. Väldigt trevlig start. Ett ambitiöst bubbel som jag gärna dricker igen!

Testade därefter lite spridda skurar av vitt och diverse annat bubbel, en del supertrevlig vit Bourgogne men tog ingen särskild notis även om jag drack någon ung Meursault som rockade lite extra. Därefter fick det bli rött i stort sett för hela slanten...

Fastnade en längre stund hos importören/näthandlaren kvalitetsviner.se som hade en hel del kul under huven. Mycket osvavlat och ekologiskt, men framförallt mycket bra och intressant. Minns särskilt den helt osvavlade pinnen från Alsace som fick mig upp i brygga. Mängder av flintamineralitet och svampskog samt läcker frukt åt lingon och granatäpple. Klart mer ambitiöst än den blygsamma prislappen. Köp detta om ni stöter på det. Det är jäkligt bra och roligt även om det är ett förhållandevis enkelt vin på pappret.

image.jpg


Provade också mässans överlägset skitigaste vin här. Det finns stall och så finns det ordagrant stall! Domaine Leon Barral och ett av deras vin från Faugéres bjöd på mängder av just funk, skit och stall. Ganska gott vin men mer kul än riktigt bra. Skit är gott, visst, men jag vill nog ha lite annat i mina viner också. Inte direkt en balanserad upplevelse alltså. ;)

image.jpg


Gick vidare och hamnade hos någon importör som jag inte minns namnet på som såg väldigt ensamma ut där i båset. Troligtvis var etiketterna lite mer okända för mässans kräsna besökare, men jag är ju en snel hest så jag stannade till och testade lite av utbudet.

Enkel och kompetent Cabernet Franc från norra Italien brukar ju vara kul. 2013 Dorigo Cabernet Franc från Friulien är ett riktigt eteriskt charmtroll. Klassisk Loire-känsla med mängder av lingonris, ceder och delikat paprika, men det bjuder även på terpeniska drag av kåda och bergamott. Inget märkvärdigt, men så jäkla gott och läckert!

image.jpg


Grekiska viner testades också. Inte ett populärt stånd på mässan direkt och det fanns absolut en anledning till det. Väldigt mediokra viner totalt sett med enstaka undantag. Provade en Xinomavro från 2008 som jag är övertygad om att de flesta vinnördar hade misstagit för en duglig Nebbiolo från Piemonte. Rödfruktig, slank och supersträv med drag av fänkål, körsbär och hallon. Kul att testa, men ändå inget märkvärdigt. Hade dock gärna slängt in det på någon BYOB. :)

image.jpg


Prime Wine Sweden var ju såklart på plats och således fick jag chansen att testa en Reyneke som jag har varit sugen på att köpa ett tag. 2012 Cornerstone blev inte en besvikelse utan snarare precis så bra som jag hade hoppats. För 200 pix så får man en jäkligt läcker bdx-blend med härligt skitiga drag i sann Reyneke-anda. Möjligen så var det lite fruktsött i avslutet, men jag kommer utan minsta tvekan beställa ett par flaskor för att testa i mer lugn och ro.

image.jpg


Någonstans här så slutade jag att fokusera på att ta kort och minnas och gick på lite mer kända och stora etiketter som nog inte behöver någon närmare presentation. 2009 Chateau Palmer var helt klart något alldeles extra. Fy fan vad bra! Fortfarande purungt såklart, men ändå jäkligt drickbart. Allt som är bra med bdx samlat i en och samma butelj. Stramt, intensivt med kafferost, ceder, stall och svarta vinbär. Allt med reglagen på max men ändå fullständigt balanserat. Ja, det blev brygga och en extra rejäl påfyllning. Kan inte minnas att jag druckit en bättre bdx någonsin! 10 år till i källaren hade nog varit perfekt. Jag gillar ju lite ungdom trots allt. Provade såklart andravinet Alter Ego också (minns inte årgången). Ungefär samma stil, men lite enklare och mindre umpa dumpa. Därefter testades ett koppel av andra bdx:er, men de drunknade tyvärr i sammanhanget utan att vara dåliga alls egentligen.

En minivertikal av Chateau Beaucastel testades också. 98, 07 och 11. Utan tvekan så vann 07:an min gunst. Inte ett dugg bombastiskt vilket jag hade misstankar om, men visst är det väldigt koncentrerat och intensivt. 11:an kändes blek men är såklart väl ung i sammanhanget. 98:an var klart slankast men också aningen trött.

Vilken dag! Provade säkert ett hundratal viner utöver de jag rapporterat här och det var väldigt få stolpskott måste jag säga. En supermässa!

Ett av de roligaste minnerna var dock något som ni mest troligt tycker är fånigt, men inte jag. Fick för första gången någonsin chansen att prata mat med Hans Borén (chefskock på 28+) som är lite som Jesus; alla har hört talas om honom men få har sett honom. Trots alla besök på 28+ så har jag aldrig fått chansen att skaka tass och överösa honom med beröm för sin kompromisslösa och fantastiska matlagning. Att han dessutom hade full koll på mig överraskade, han är nämligen en frekvent "lurkare" på forumet (som så många andra). Dags för ett besök på 28+ således. På fredag smäller det mest troligt. :)
 

Magikern

Medlem
Någonstans här så slutade jag att fokusera på att ta kort och minnas och gick på lite mer kända och stora etiketter som nog inte behöver någon närmare presentation. 2009 Chateau Palmer var helt klart något alldeles extra. Fy fan vad bra!

Då vet man vad man missat ;) vad kostade provsmakningen av Palmer 09? Var där många andra höjdarbordeaux också eller?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Då vet man vad man missat ;) vad kostade provsmakningen av Palmer 09? Var där många andra höjdarbordeaux också eller?
Branschmässa. Allt var gratis. Privatpersoner fick dock betala en enkel summa på 200 pix för att därefter prova obegränsat. Inte mycket till kostnad således.

Det fanns mängder av bra vin från de flesta hörn av vinvärlden, självklart mängder av bra bdx. Löjligt hög nivå totalt sett. :)
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Branschmässa. Allt var gratis. Privatpersoner fick dock betala en enkel summa på 200 pix för att därefter prova obegränsat. Inte mycket till kostnad således.

Det fanns mängder av bra vin från de flesta hörn av vinvärlden, självklart mängder av bra bdx. Löjligt hög nivå totalt sett. :)
Det är hög nivå just för att det är en Branschmässa och inte egentligen öppen för allmänheten (inte för att det hade varit något problem att gå om man hade velat) :)
 

Magikern

Medlem
Branschmässa. Allt var gratis. Privatpersoner fick dock betala en enkel summa på 200 pix för att därefter prova obegränsat. Inte mycket till kostnad således.

Det fanns mängder av bra vin från de flesta hörn av vinvärlden, självklart mängder av bra bdx. Löjligt hög nivå totalt sett. :)

Lite förvånad av att inte se fler prestigeviner bland de du provat men de kanske var slut redan? Sanslös kö till alla höjdarna kanske.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Lite förvånad av att inte se fler prestigeviner bland de du provat men de kanske var slut redan? Sanslös kö till alla höjdarna kanske.
Tycker vanligtvis att det är roligare att prova saker man har mindre koll på när man har chansen. Prestigeviner har ju de flesta koll på så det finns inte så mycket att säga om dem. Jag provade massor av prestigeviner som levererade ungefär enligt förväntan, men det är ju vanligtvis inte vin som jag köper särskilt mycket av.

Det var inga som helst problem att få chansen att testa allt av intresse. Konkurrensen var ju stenhård så folk tenderar att vara väldigt utspridda och några direkta köer såg inte jag röken av. Branschfolk är luttrade. :)
 

Magikern

Medlem
Tycker vanligtvis att det är roligare att prova saker man har mindre koll på när man har chansen. Prestigeviner har ju de flesta koll på så det finns inte så mycket att säga om dem. Jag provade massor av prestigeviner som levererade ungefär enligt förväntan, men det är ju vanligtvis inte vin som jag köper särskilt mycket av.

Det var inga som helst problem att få chansen att testa allt av intresse. Konkurrensen var ju stenhård så folk tenderar att vara väldigt utspridda och några direkta köer såg inte jag röken av. Branschfolk är luttrade. :)

Man kan inget annat än att ångra att man inte gick dit. Fast 09 var kanske den äldsta årgången som fanns av prestigeviner så vitt du såg?

Tror iofs att många Bourgogne och Pomerol 09 är utmärkta redan idag. :)

Påminn gärna om liknande event. ;)
 
Toppen