Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Magnus L

urydhtfilgukj
Drack denna Barolo igår ung, trevlig. fat , rosor, nypon och lite hallon. Tanniner javisst men dom rundades av mot älgbiffen. Lång lite syrlig eftersmak. 90 P idag
  • Barolo Serralunga (2330) Luigi Baudana
Min bild är till vänster och SB's till höger och i min värld är det inte samma vin. År det någon har på forumet som har en förklaring.
Min förhoppning är ju att det är REA genom något misstag.
Visa bifogad bild 6241 Visa bifogad bild 6242
Ser inte vad som är så konstigt?

Dom har enligt sin sida 3 olika viner, två vingårdsbetecknade (Baudana och Cerretta) samt 1 blandning av dessa två (Serralunga).

Din flaska är den vingårdsbetecknade Baudana och den från/på systembolaget är den enklare icke-vingårdsbetecknade Barolon (endast märkt med det större kommun-namnet Serralunga).
 

Silex

Medlem
Lite viner från gångna helgen:
Francoise Bedel L'Ame de Terre 2002. Helt ok i doften med en del brödighet och en säck blandade äpplen (gröna, gula) som var allt från unga till lite bokna. Hittar också lite choklad där. Även smaken visar på brödighet och äpplekomplexitet. Syran är hög och tyvärr funkar det inte så bra. Syran ligger vid sidan av frukten utan integration och eftersmaken har lite beska och någon skum metallisk ton. Tycker detta var en besvikelse och klart sämre än många standard NV. 87p
Paolo Scavino Barolo Carobric 2000 är direkt vid öppnandet lite vresig men efter några timmar i karaff har det blivit på bättre humör. Välintegrerat med mörka körsbär, oliver och typiska nebbiolotoner i både doft och smak. Tanninerna hålls bra i schack av fin frukt och ännu mer med lite anka till. Producenten har kritiserats för sin ibland överdrivna fatanvändning och visst känns faten, men jag tycker den är välintegrerad och inget som stör mig som inte är så känslig. Kanske någon minuspoäng för den ganska generösa frukten som inte riktigt är typisk för Barolo men jag landar ändå på 91p.
Domaine de Chevalier Blanc 2007 visar upp ett stort spektrum av dofter med gräs, äpplen, citrus, någon slags vax/olja och gul frukt. Smaken är komplex med härlig frisk syra, lite vaxighet och dofterna speglar smaken rätt väl. Tycker semillon-druvan får ett lagom bra genomslag och ger mer kraft och tyngd till vinet. Kanske skulle det legat ytterligare 5-10år... Det fortsätter förändras och bjuda på nya dofter och smaker under kvällen. Det här är ett bra och oerhört komplext vin men jag är inte säker på att det helt är min kopp te. 92p.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Var tvungen att testa lite av nyförvärven. Började med billig Bordeaux 2000 mot 2005
beau site fourcas.jpg

2005 Château Beau-Site: helt klart att 2005 levererar - de enkla vinerna börjar komma in i ett drickfönster nu. Här finns det frukt i överflöd tillsammans med nässlor och grön paprika, ett snyggt kraftpaket
2000 Château Fourcas Dupré: har svårt att hänga med Beau-Site till den belgiska råbiffen, men utan mat är det här en bra Bordeaux, en helt annan division än 2007 från samma slott, 2000 är bra som f-n.
När Bordeauxerna var uppdruckna blev det dax för en italienare:
sacro 2002.jpg

2000 La Guardia Sacro & Profano, 65 % cab och 35 % barbera: tallbarr i doft och smak, massor av frukt, kul och annorlunda
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Ser inte vad som är så konstigt?

Dom har enligt sin sida 3 olika viner, två vingårdsbetecknade (Baudana och Cerretta) samt 1 blandning av dessa två (Serralunga).

Din flaska är den vingårdsbetecknade Baudana och den från/på systembolaget är den enklare icke-vingårdsbetecknade Barolon (endast märkt med det större kommun-namnet Serralunga).

Fast om @Beo köpte den vänstra vingårdsbetecknade från bolaget som nr. 2330 så är det ju konstigt däremot. När @thunberg grävde lite i det här i en annan tråd så passade jag på att maila importören. Det stora frågetecknet inför lanseringen var att det bara stod att det var 2011 Luigi Baudana Barolo och inte Serralungan från två gårdar. Det svar jag fick när jag frågade om det var den vingårdsbetecknade som skulle lanseras och länkade till Wine-Searcher så fick jag svaret

Moestue Grape Selections AB skrev:
Det är samma vin som du hittat på Wine Searcher så länge det står Luigi Baudana Barolo. Att det skiljer sig så mycket i pris är en kombination av att många andra som säljer vinet har satt höga marginaler och att vi som importör har satt lägre marginaler. (Vet inte vilket pris de andra importörerna har fått från producenten.) Så det är bara att fynda på när vinet släpps i December!

Så, antingen har de själva ingen koll eller så ville de få det att framstå som att det var något annat vin än vad det egentligen var...

Efter ett mail till Systembolaget fick jag numret till Sebastian Braun som är inköpare där, men jag fick aldrig tag i honom. Sen rann det ut i sanden. Jag var dock mest irriterad över den knappa informationen inför lansering, inte vad som lanserades.
 

Krisman

Medlem
GBG gänget för får höja ribban rejält om vi skall tävla med de vinerna. ;)

Guigal La Turque 97 känns som den självklara vinnaren med Pavie 2001 som god tvåa (om man föredrar rödvin framför champagne och vitt vill säga). Men så var kanske inte fallet?
Tycker det var ett rätt normalt inferno, iallafall som jag mindes dem. Dompa med ålder, Krug, mycket franskt och helt sjukt att Keen poppade en Lilian. Vad kör ni i Gbg, Clos du Val och Graham Beck? ;)
Tyckte alla vinerna var bra, olika viner från olika områden i nästan bara Frankrike.
La Turque var bra, klassiskt charkig, vittpepprig. Hade kanske behövt mer luft eller mer tid i källaren. Smarrigt var det dock. Den som förvånade mig mest positivt var Pape Clemant, måste dricka mer vit Bordeaux av klass. Dompan var också riktigt bra.
 

Keen

slan
Tycker det var ett rätt normalt inferno, iallafall som jag mindes dem. Dompa med ålder, Krug, mycket franskt och helt sjukt att Keen poppade en Lilian. Vad kör ni i Gbg, Clos du Val och Graham Beck? ;)
Tyckte alla vinerna var bra, olika viner från olika områden i nästan bara Frankrike.
La Turque var bra, klassiskt charkig, vittpepprig. Hade kanske behövt mer luft eller mer tid i källaren. Smarrigt var det dock. Den som förvånade mig mest positivt var Pape Clemant, måste dricka mer vit Bordeaux av klass. Dompan var också riktigt bra.


Hehe, kändes att det krävdes en Lillian av rena nostalgiskäl ;)

Det är vad de flesta säger efter de druckit bra vit bdx, jag inklusive.
 

kayaker

Cyklist
Korkade upp en Catherine et Claude Maréchal Pommard La Chanière 2005 i fredags. Det visade sig vara ett alldeles utmärkt drag.
Härlig doft med kryddor och massor av röda bär och inte blev jag besviken när jag drack heller. Frisk och fin syra, avrundade tanniner och fin frukt med samma toner som i doften. Fin balans och en fröjd att dricka. (93p)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Kunde inte hålla mig, det blev att öppna en flaska ikväll. Det är ju så förbannat gott så varför inte!

image.jpg

2012 Domaine Coursodon St. Joseph L'Olivaie

Elegant och välbalanserad Syrah med härligt bett i den läskande och mineraliska eftersmaken. Snygga fat och medelfyllig kropp. Komplext och nyanserat med finess och charm. Ganska mjuka tanniner och sammetslen struktur med frisk och adekvat syra. Inslag av mörk björnbärsfrukt med röda stråk av både hallon och körsbär. Lite baconfett, peppar, kakao, tobak och hästsadel kompletterar frukten fint ihop med salmiak, rålakrits och mängder av rökig stenkross i bakgrunden. Underbart!

Tunnel? Långtifrån! Känns snarare helt rätt att dricka nu, men har nog en hel del år kvar i livet såklart. En flaska kvar. Köpte en blandlåda av Caviste för något år sedan. Försöker spara den ett tag till så får vi se. (91p)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 6234
Viner till söndagens hamburgare med chilimajonnäs:
2013 Ridge Zinfandel East Bench: ombesiktning, alltid lika bra: blåbär, salt- och sötlakrits, borde ha köpt ännu fler 91p
2008 Château La Confession:
förvånansvärt likt East Bench, mer plommon, mer elegans, mindre kraft, mer kryddpeppar än saltlakrits, moget, behöver inte ligga längre 91p

Någon som har koll på La Confession? 2012 är rätt billig, kan den vara likvärdig med 2008?
Gillar verkligen hur du envetet ställer två flaskor mot varandra. Jag ser sällan den självklara logiken i hur du tänker då du väljer ut parhästar, men du skapar ständigt spännande combos, motpoler, komplement, spänningar, par och insikter. Me like! Enligt Innertällmos Bryggeristandard så är jag övertygad om att du både levererar och excellerar :)
Lovar dig dock, att nästa gång du beger dig till Tokyo, så skall vi då alls inte begränsa oss till två sorters saké. Tur nog slipper vi ju avsluta varje flaska vi öppnar. Räcker ju med måttet ICHI-GO per sort, typ ett glas vin.

Då det gäller 2012:eek:rna i Bdx så är de röda generellt usla. Så och 2013 och 2014. Men, din smak behöver ju inte överlappa min :) (Vill dock på intet vis låta påskina att jag provat mer än ett fåtal, MEN har läst, och jämförelserna med 2002 och 2004 och 2007 är bara för mycket för den sensitivt känslige jag.)

Äger ett gäng lådor från alla dessa årgångar, men hyser ingen större tilltro till ståpäls hos någondera. Med undantag, möjligtvis, av Pontet-Canet och VCC...

De söta 2011:eek:rna är dock fullkomligt makabert underbara!
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Lite viner från gångna helgen:
Francoise Bedel L'Ame de Terre 2002. Helt ok i doften med en del brödighet och en säck blandade äpplen (gröna, gula) som var allt från unga till lite bokna. Hittar också lite choklad där. Även smaken visar på brödighet och äpplekomplexitet. Syran är hög och tyvärr funkar det inte så bra. Syran ligger vid sidan av frukten utan integration och eftersmaken har lite beska och någon skum metallisk ton. Tycker detta var en besvikelse och klart sämre än många standard NV. 87p
Paolo Scavino Barolo Carobric 2000 är direkt vid öppnandet lite vresig men efter några timmar i karaff har det blivit på bättre humör. Välintegrerat med mörka körsbär, oliver och typiska nebbiolotoner i både doft och smak. Tanninerna hålls bra i schack av fin frukt och ännu mer med lite anka till. Producenten har kritiserats för sin ibland överdrivna fatanvändning och visst känns faten, men jag tycker den är välintegrerad och inget som stör mig som inte är så känslig. Kanske någon minuspoäng för den ganska generösa frukten som inte riktigt är typisk för Barolo men jag landar ändå på 91p.
Domaine de Chevalier Blanc 2007 visar upp ett stort spektrum av dofter med gräs, äpplen, citrus, någon slags vax/olja och gul frukt. Smaken är komplex med härlig frisk syra, lite vaxighet och dofterna speglar smaken rätt väl. Tycker semillon-druvan får ett lagom bra genomslag och ger mer kraft och tyngd till vinet. Kanske skulle det legat ytterligare 5-10år... Det fortsätter förändras och bjuda på nya dofter och smaker under kvällen. Det här är ett bra och oerhört komplext vin men jag är inte säker på att det helt är min kopp te. 92p.
Nice som fan!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Fast om @Beo köpte den vänstra vingårdsbetecknade från bolaget som nr. 2330 så är det ju konstigt däremot. När @thunberg grävde lite i det här i en annan tråd så passade jag på att maila importören. Det stora frågetecknet inför lanseringen var att det bara stod att det var 2011 Luigi Baudana Barolo och inte Serralungan från två gårdar. Det svar jag fick när jag frågade om det var den vingårdsbetecknade som skulle lanseras och länkade till Wine-Searcher så fick jag svaret



Så, antingen har de själva ingen koll eller så ville de få det att framstå som att det var något annat vin än vad det egentligen var...

Efter ett mail till Systembolaget fick jag numret till Sebastian Braun som är inköpare där, men jag fick aldrig tag i honom. Sen rann det ut i sanden. Jag var dock mest irriterad över den knappa informationen inför lansering, inte vad som lanserades.
Världens Bästa Systembolag som i en Liten Ask!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Tycker det var ett rätt normalt inferno, iallafall som jag mindes dem. Dompa med ålder, Krug, mycket franskt och helt sjukt att Keen poppade en Lilian. Vad kör ni i Gbg, Clos du Val och Graham Beck? ;)
Tyckte alla vinerna var bra, olika viner från olika områden i nästan bara Frankrike.
La Turque var bra, klassiskt charkig, vittpepprig. Hade kanske behövt mer luft eller mer tid i källaren. Smarrigt var det dock. Den som förvånade mig mest positivt var Pape Clemant, måste dricka mer vit Bordeaux av klass. Dompan var också riktigt bra.
Jag har så svårt för franska, kan herrn inte skriva på svenska?
:cool::p:cool::p
...men FAN!
(Grön av avund)
Nästa gång må ni bjuda in mig i god tid, så jag hinner boka både biljetter, Graham Beck och en bättre Latour.
 
Last edited:
Toppen