Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Vino fino

Medlem
Rea, rea, rea. Rea.... rea. Skånsk majskyckling och Marmitons klassiska dragonsås. Daglivs skryter om sitt pris på majskyckling denna vecka, och det var rea på den vita Bourgogne som krävdes, likaså den italienare jag ville prova inför nästa vininferno som skall vara Merlot-dominerat på den röda sidan.

Leflaive Laforet är förvånansvärt parfymerat, både en del tropisk frukt, orkidéer, och faktiskt en dos ek som märks. Men som vanligt, längs de gyllene sluttningarna, så håller man stilen.
Duemanis Merlot-Cab-blandning fick 93 av Galloni i sista släppet men han är liksom vi (eller kanske bara jag:rolleyes:) varit inne på i andra trådar fullkomligt från vettet med sitt amerikanska översvallande obildade pajaseri. Detta är bio-bio, som nästan alla biodynamiska varianter som jag provat har det en överton av gul mogen citrus, i detta fall positivt. Saftigt, bra syra, kompenserar källartonerna som kommer av Cab Franc. Krispigt, piggt, med ett kärnig blyigt slut. Får extrapoäng för renheten och syran.

Till den klassiska rätten stod sig Laforet överlägset bäst. Vilken överraskning... Dragon är en omvittnat svår ört för vin, påminner om söt fänkål (tycker jag), och bägge kräva Sauvignon Blanc enligt bibeln. Men kyllingen och den syrade grädden förpassar italienaren till sophögen och fågeln bekräftar Bourgognes överlägsenhet när det vankas finlemmad mat. Italienare kör ju alltid på loudness, häftigt, smakrikt, och lika eleganta som ett par leriga gummistövlar när det vankas haute cuisine. Som Systembolaget ungefär. Där italienarna regerar, följaktligen. Bland gummistövlar och vi-som-vill-upp.

Leflaive Laforete Bourgogne Blanc 2013 (rea) 89 p
Duemani Merlot-Cab Altrovino 2011
(rea igen!) 89 p

IMG_9889.JPG

IMG_9887.JPG
 

Vino fino

Medlem
Reaveckan fortsätter! Detta är ju värre än mellandagarna. Vad göra med Cab från Napa? Jag tycker ju att blåmögelostsås är oslagbar kompanjon, och vår förbaskade jul-Stilton tar aldrig slut. Så min tanke var en övning med gårdagens kyckling och så då nämnda sås.

Innan dess, dock, lyfte jag på motorhuven och tjyvkikade. Flaskan är en av de tyngsta jag någonsin klämt på, fick en skrattreflex när jag lyfte den (tänk magnum fast 75 cl). Vinet ser illavarslande svart ut när jag häller upp. Mega Purple?
Öppenhjärtlig och generös som en tegelmur vid första sniffen. Sen kommer mörka körsbär, dov svartvinbär, viol, dyr tobal. Väldigt fin viskositet i gomen, (vafan är detta? tänker jag), känns medelfylligt trots att allt tyder på motsatsen, helt integrerade tanniner. Avslutar med en riktigt ordentlig överfull skopa med skalsyra, vinet liksom höjer en tre-fyra oktaver när det säger hejdå. Jag är fobisk allergiker mot skalsyra i vita premiumviner (som ska kompensera för varmklimat) men här ligger det precis på rätt sida av beska och bitterhet. Inte alls vad jag hade förväntat mig. Långt ifrån dyra jästkulturer, långt ifrån kliniskt labb. Att jänkarna kan göra solida viner som håller väldigt jämn kvalitet och att de är mästare på att krama fruktighet ur druvorna visste vi, men mera sällan gör de viner som riktigt retar nerverna. Enastående vin, utan tvekan. När jag skriver detta så sitter jag och muttrar och surar över att jag bara får dricka ett glas. För er som har en slant över finns det sämre saker att spendera pengarna på.

(Drick nu, när svenska importörer rear ut sina viner brukar det vara viner som inte har lagrats under perfekta förhållanden)
Buccella Cabernet Sauvignon 2011 95 p

IMG_9891.JPG
 

Mattias Schyberg

Administratör
2013 LAB Reserva (88p). En Portugis som är ett sådant där vin som ståtar med MAFFIGA druvsorter på utsidan: CS, Touriga nacional och Syrah, men som på insidan kanske inte är riktigt lika extravagant. Förvisso utlovar priset (79kr per flaska) PLONK, men... Äh, jag har (inkl denna) funnit så underbara plonkprissatta portugiser att jag aldrig kommer sluta dricka dem. Detta var ett spännande vin innan ploppet, och efter ploppet (och lite vädring) så växte hen ur sin kostym-klänning. Lite som Bay-Max i trailern :)

En helgjuten medel-lätt struktur med förfinade tanniner som BLINT absolut skulle få mig ur balans och se hela vin-världen passera revy. Erfar ingen närvaro av Syrah, bara av Meritage med ren frukt och finstämd fathantering. Utförandet är dessutom: kallklimat. Blint hade jag sannolikt hamnat i det moderna USA. Otroligt mycket hantverk för de blyga kronor detta vin betingar på SB. Borde absolut kunna Sverigekosta 200kr och fortfarande vara prisvärt med 4 stjärnor.
Så kära forumvänner. Har @StefanAkiko helt tappat omdömet och kilat över till den mörka sidan som sörplar BiB och njuter av det? Strax kommer ni att få veta!

Nu har även jag provat detta vin, dock helt oblint och väl medveten om sockerhalt samt vetskap om hur det har kvalats in i ordinarie sortiment på sämsta tänkbara vis. Det finns dessutom i BiB-format!

Vad tycker då jag om det? Först och främst så är det inte PLONK, men det är inte heller ett minnesvärt vin som jag kommer att köpa igen även om priset är i underkant i jämförelse med den upplevelse som bjuds. Ca 100+ kr hade inte varit en helt orimlig prissättning.

Sötfruktig framtoning med mörkröd frukt späckad med grenache-osande jordgubbar, fikon, körsbär och svarta vinbärskaramell samt chokladiga fat med lite kryddor i bakgrunden. Bra syra och helt klart lite tannin och struktur. Allt instoppat i en medelfyllig kropp. Lättdrucket utan tvekan. En aning sötma i avslutet, men det känns ändå balanserat. Ett enkelt vin, men absolut inte dåligt alls. Lite som en stram, frisk och hygglig Ripasso, typ. 85p
 

Vino fino

Medlem
Nu har även jag provat detta vin, dock helt oblint och väl medveten om sockerhalt samt vetskap om hur det har kvalats in i ordinarie sortiment på sämsta tänkbara vis. Det finns dessutom i BiB-format!
Detta är väl det fantastiska vinet som vi pratade om i annan tråd med den smått unika blandningen av 40% touriga nacional - 40% cab sauv - 40% syrah? :)
"Lite tallbarr o såna grejor. Inget fiskvin direkt. Bra grejor"

 

Mattias Schyberg

Administratör
Detta är väl det fantastiska vinet som vi pratade om i annan tråd med den smått fantastiska blandningen 40% touriga nacional - 40% cab sauv - 40% syrah? :)
"Lite tallbarr o såna grejor. Inget fiskvin direkt. Bra grejor"

Det är det absolut, lite det som gör det extra kul! 120 % druvblend, bara en sån sak! Påminner lite om Marshall-förstärkarna i Spinal Tap. :D

 

gece

Man vänjer sig.
Två vinfernon och en provning inklämd däremellan... en tung oxvecka :cool:

En stilla söndag i Linköping med @Gurto och grabbarna

De Venoge Cordon Bleu, Champagne, 2002 Bra syra, stenigt, ton av grafit? Lite kaffe, nougat, citron, salami; med värme kommer lite blommig parfym gödselstack fram. Lite svamp i avslutet, men det känns rätt ungt ändå. 87p
Min gissning: Champagne med mestadels Chardonnay och Pinot Meunier, yngre modell typ -08 eller -10 eller NV med ungt basvin och liten del åldrigt reservvin

Savart Calliope, Champagne 2007Jordnötssmör, grädde, ett uns smörsyra?, smält vaniljglass, spiskummin. Moussen kraftfull på gränsen till störande. 88p
Min gissning: Chardonnaydominerad Champagne, -10?

Selosse Sous le Mont, Champagne. Solera, bas 2007
Hyacint, grädde, smör, torkad fisk?, blommor. Var inne på att detta kunde vara Selosse (de där hyacinterna är tämligen avslöjande), men hur i hela friden jag kunde gissa på Chardonnay när det har en lätt rosa kopparton vet jag icke. Pucko. Jävla bra vin iaf. 93p
Min gissning: Champagne, Chardonnay(-dominerad), oklar årgång

Poggio di Sotto Brunello di Montalcino 2006
Körsbär, hallon, blåbär, mandelmassa, blodapelsin. Tämligen hög syra, snälla tanniner, lite gröna toner, lätt spritzig? Gott i alla fall. 90p
Min gissning: Kalifornien, PN eller Merlot (ev. med lite Cabernet Sauvignon inblandat), oklar årgång

Mount Eden Vineyards Cabernet Sauvignon, Santa Cruz Mountains 2009
Stendamm, nässlor, svartavinbärsblad, stall, kaffe? Schysst syra, inte jättemycket tanniner, gräddig munkänsla, lite beska i avslutet. En snäll eller varm Loire kanske? 91p
Min gissning: Cabernet Franc, kanske Loire?, oklar årgång

Chateau Branaire-Ducru, Saint-Julien 2010

Mycket ren frukt, hallon, svarta vinbär. Stramt, mycket tanniner, en aning knutet men känns ändå lätt och rent. Brukar inte Chile ha ganska rena CS? 90p
Min gissning: Cabernet Sauvignon, Chile, -09

Giaconda Shiraz, Victoria 2004
Kaffe, rökt salami, lite grön stjälkighet, eucalyptus. 91p
Min gissning: Shiraz, Australien, oklar årgång

Ferraton Pere & Fils Ermitage le Méal 2008
Penicillin, kaffe, smörkola, eucalyptus. Knutet som tusan. Utan penicillintonen men med lite ålder skulle detta kunna betinga klart mer än dagens 86p
Min gissning: Inte skrivit nåt, men bör ha gissat Shiraz, Australien

Chateau Cambon la Pelouse, Haut-Médoc 2006
Har bara skrivit "stall/utedass, genomskinligt" men minns det som tämligen angenämt. 88p
Min gissning: Bourdeaux, jämn CS/Merlot-blandning, -10

Bonnaire Collection Special Club, Champagne 1989
Mörkgult och tämligen stilla mousse med fina bubblor, oxidativt nos med äpplen, svamp, nötter. Detta har helt klart många år på nacken, men hur många? Kanske rätt många om det var ett bra år. 89p
Min gissning: Champagne -76, gissningsvis gjort på druvor

Tissot la Tour de Curon les Clos, Chardonnay, Jura 2012
Något mörkare gul färg, stor och härligt hyacintig doft som inte riktigt följs upp i munnen. Bra syra, men allmänt spretigt intryck, låt ligga. Hade fått 92p om det smakat som det doftat men får nog se sig relegerat till 89p.
Mitt vin. Mycket underhållande att se hur det förbryllade. Har provat detta blint en gång själv och varje gång jag kom tillbaka till det då hamnade jag i en ny region i Frankrike. Nån knasig Bourgogne? Chenin Blanc från Loire? Bordeaux? Aldrig hamnade jag i Jura. Feta krediter till @Åskar som plockade det.

Inniskillin Vidal Icewine, Niagara Peninsula 1995
Fikon, aprikos, torkade hallon. Väldigt sött men bra syra och fin balans. 90p
Mitt vin, inköpt på plats hos vineriet för knappt två år sen.

Chateau la Renaudie Monbazillac 2005
Karamelliserad, björnklister, pepprigt, honung, saffran, kanderad citron. Easy peasy, detta har ju jag druckit förut!
Min gissning: Château Suduiraut -02

Fredagsmys med @Jos och gänget på Grappe
Lär dig räkna med finewines.se!
Fråga: Om sju personer tar med sig varsin flaska, hur många flaskor har man då att gå igenom?
Svar: 11

Fredagsmyset var inte lika strukturerat som söndagens aktiviteter, men det var ypperligt trevliga viner i ett lika trevligt som lärt sällskap

2008 Vincent Dauvissat (René & Vincent) Chablis 1er Cru La Forest

Otroligt frisk, lite lite ekton, väldigt mycket blöt krita. Japp, Chablis känns rimligt...

2013 Nicolas Potel Meursault 1er Cru Blagny

Märkligt gröngul tropisk frukt som ändå känns sval, gräsig, gräs, fläder, mynta... inga ektoner till en början förutom lite vanilj. Jag var inte ens i Bourgogne här, absolut inte Meursault. Efter en timme i glaset började dock eken komma fram och vinet öppnade upp sig ordentligt.

2009 Jérôme Prévost Champagne La Closerie Extra Brut Les Beguines
Mitt bidrag. Kavring, rökt salami, djurisk funkighet, kaffe. Ganska mastig, som jag gillar dem.

2000 Krug Vintage
Det är hädiskt, men min första tanke när jag sniffade på den var "folköl". Ganska bra folköl dock, örtiga toner (en hel del mynta), nougat och kaffe, blod, rökig.

1996 Dom Pérignon
Hittar lite, lite korktoner i detta, men det hindrar den inte från att vinna skumpaflighten. Dy, blommor, vanilj, cigarettrök, stall... kanonvin.

2006 Château Pape Clément Blanc
Tropisk frukt, vanilj, en rökighet som nästan men inte riktigt är diesling. Min favorit bland de stilla vita, på gränsen till WOTN.

1999 Domaine de Courcel Pommard 1er Cru Grand Clos des Épenots
Lite gröna vegetala toner, tobak, blommor. Ungt. Att det skulle vara Pinot Noir fanns inte i mitt huvud. Det är ett kanontrevligt vin, tycker till och med jag som brukar prata om att jag inte gillar röd Bourgogne...

1997 E. Guigal Côte-Rôtie La Turque
Kolaremmar, smör, även här en hel del gröna toner. Syrah? Nej, det tror jag inte.

2001 Château Pavie
Grädde, lakrits, vanilj, grön paprika, hallon, söta lingon. Ypperligt!

2005 Lillian Winery Syrah
Rökt korv, mynta, eucalyptus, rosmarin. Enastående vin, vinnare i röda flighten.

2007 Domaine William Fèvre Chablis Grand Cru Bougros Cote de Bouguerots
Syrlig och stram som det anstår sig, men med en hel del blommor, lite fet munkänsla och en del söta toner av russin/katrinplommon.

Idag är jag trött.
 

LeChat

Medlem
image.jpeg


Till entrecote drack vi Clos de la Dioterie 2011 av Charles Joguet och ett extra vin som jag öppnade igår, Barolo Margheria 2006 från Massolino. Barolon blir jag inte riktigt klok på. Varken igår eller idag. Den känns rätt ung och tanninrik så kanske skulle jag väntat en 5-10 år till. Svårt att veta när man skall dra korken på sina Barolosar. Någon som har en bra plan?
Joguet är rätt stum till en början men öppnar sig fint med lite luftning. Riktigt härlig Cabernet Franc. I doften mest grönpeppar som kommer igen i smaken tillsammans med tobak. Ungt, lättdrucket och mycket gott. Finns dessutom en fin lagringspotential så resterande flaskor får ligga till sig en 4-5 år.
 

Vino fino

Medlem
Barolon blir jag inte riktigt klok på. Varken igår eller idag. Den känns rätt ung och tanninrik så kanske skulle jag väntat en 5-10 år till. Svårt att veta när man skall dra korken på sina Barolosar. Någon som har en bra plan?
Välkommen till sällskapet, känner precis som du inför italiensk dyr Nebbiolo. Har givit upp och insett att mina pavor måste ärvas av brorsbarnen eller deras barn. Om SCB:s livskurva stämmer så hinner jag ställa in pjucken långt innan eländet är moget. 76'orna som @Innertällmo Bryggeri har bjudit på börjar precis bli drickfärdiga. Briljant vin men måste vi vänta 40 år? Jävla Barolo.
 

Åskar

Medlem
Louis Roederer, Brut Vintage 2008
Väldigt nyansrik, som en klassisk konsert. Tre akter:

Akt 1:
En aning knuten. Doft och smak av päron, grapefrukt, citrus och "vårblommor" - Jessie säger timotej

Akt 2: En näve smultron där hälften är vita hälften är röda. Citrus och krita. Väldigt ren och fräsch - som ett källvatten.

Akt 3: Intensivare smak, vaniljblomma, fat, honung, mogen citrus. Syran är mer dämpad. Vårblommorna har slagit ut och frukten mognad. Torkade jordgubbar, rostat vitt bröd, lätt smörig ton. Fin parfym.
Elegant champagne, det är inte speciellt koncentrerat eller djup smak. LR 08 är mer elegans och finess. Mycket bra vin. 90+ poäng. Enhälligt.
 

Åskar

Medlem
Två vinfernon och en provning inklämd däremellan... en tung oxvecka :cool:
Giaconda Shiraz, Victoria 2004
Kaffe, rökt salami, lite grön stjälkighet, eucalyptus. 91p
Min gissning: Shiraz, Australien, oklar årgån
Roligt att du uppskattade mitt vin som jag satte på 80 poäng pga sur/halvdefekt smak. Kan ha varit hjärnspöken men det var ju blint så...
 

Zmirc

Medlem
2011 Isole e Olena Chianti Classico

Ganska öppet direkt vid uppkorkning, Doft av röda vinbär. Rätt elegant och tillgängligt med visst bett ändå. Toner av blommig växtlighet, påminner om nebbiolorosor. Jord. Fat och tobak. Rätt mycket fat. Riktigt gott det här. Undrar om det skulle bli bättre med lite mindre framträdande fat men det är en fundering i marginalen.

Känns drickmoget, kan ligga långre.

Dracks till slutet på The Longest Day, en dålig film. Såg sen Dr. Strangelove eller: Hur jag slutade ängslas och lärde mig älska bomben, en riktigt bra film.
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
1995 Jos. Christoffel Jr. (Christoffel-Prüm) Ürziger Würzgarten Riesling Auslese ***
Riktigt trevlig halvtorr riesling med en fyllig söt doft av aprikos, honung, russin och lite citrus. Lite lätt oljig munkänsla med mängder av honung, äpple, aprikos, nötter, lite sten och lime. Vinet är väldigt mjukt och lent. En lagom hint av gummi/petroleum finns hela tiden i bakgrunden. Grymt vin, kvällens bästa! 93p
 

Attachments

  • DSC_0345.JPG
    DSC_0345.JPG
    29,2 KB · Visningar: 179

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
1996 Dom Pérignon
Hittar lite, lite korktoner i detta, men det hindrar den inte från att vinna skumpaflighten. Dy, blommor, vanilj, cigarettrök, stall... kanonvin.
Jag har flera gånger varit med om att enstaka personer misstänker korkdefekt i mogen/äldre Dom Pérignon när övriga inte gör det. Förklaringen tycks vara att Dompa med ålder i doften kan ha lite toner av murket trä ihop med den mer karaktäristiska rostade tonen av rostat bröd, rostade hasselnötter. Vinmakaren Richard Geoffroy brukar säga "dried wood" om denna ton, och den tycks verkligen gå igen i Dompa i högre utsträckning än annan mogen prestigeskumpa. Tänk en touche av torkad drivved eller träplankor från en gammal matkällare, som dock inte dominerar utan bara är ett komplement och inte alls är störande för oss som är nekrofiler. Men onekligen likt det drag av möglig källare som kan frammana onda aningar. Man skiljer denna ton från en korkdefekt genom smaken, för om det bara är en mognads/ålderston ska smaken inte vara platt och metallisk, utan fortfarande vara kryddig, mineralisk, frisk eller något annat. Är den metallisk och tråkig i smaken är det tyvärr en äkta korkdefekt.

För mig var denna Dompa 1996 provningens bästa vin, så jag hittade inga spår av defekt. (Jag är hyggligt känslig för TCA men inte extremkänslig; det finns personer som inte alls kan dricka sådant som jag bara tycker är lite "off".) Däremot var den lite mer utvecklad än väntat i doften och kraftigare i smaken än jag tidigare upplevt den, vilket var positivt. Jag tyckte att den hade mogen Dompa-doft men var inne på en 1995:a av något mer Pinot-dominerat, kraftigare och förmodligen oekat, lite oklart vad. Funderade ett tag på La Grande Dame, men den var för bra för det.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Lite riktigt gott i glasen igår...

image.jpg


2012 Costa dei Fre Azienda Agricola är riktigt billigt och utan tvekan så levererar det riktigt bra i sin prisklass. Syrliga plommon, friska tranbär, körsbärskärna, kakao, mandel och kåda i näsan. Stramt, kartigt, välstrukturerat och intensivt i munnen. Italienska syror och fet frukt med lite blyertston i eftersmaken, men slankt och ganska vresigt. Jag kan dock gilla tjuriga viner så jag klagar inte. Freisa kan ju vara en riktigt kul druva!

Riktigt gott och uppfriskande vardagsvin av ambitiöst slag! Ett kap för pengen. Grattis @KA Import! 88p

Sen var det dags för lite grovt barnarov med purung Tannat (med 5 % Pinenc som jag aldrig hört talas om) från den lilla regionen Saint Mont strax intill Madiran. Vi snackar oympade vinstockar från en tid innan vinlusens härjningar, dvs 'gamla världen' men på riktigt. :)

image.jpg


2012 Vignes Préphylloxeriques Plaimont är ett purungt vin gjort för att lagras och det märks trots ganska rigorös luftning. Dracks till en rejäl och småblodig entretcôte på 400g med så mycket insprängt fett att mina vener krampade av bara åsynen.

Ung och aningen sluten näsa men det finns helt klart komplexitet att hitta ändå - den ligger bara lite under ytan och är oförlöst. Mäktig intensitet och tuffa tanniner med hög koncentration och frisk hög syra, men det visar snarare upp en kropp likt en tiokampare än en klumpig body builder. Inslag av björnbär, svarta vinbär, ceder, rålakrits och lite härlig rotfruktkompott med små stråk av salmiak, utedass och svartmalt. Mycket fat, men helt klart integrerade och eleganta.

Ett riktigt härligt vin som jag gärna återbesöker om 10-20 år, men redan i sin barndom så delar jag med glädje ut 93p. Hade gärna delat ut mer med tanke på potential, men jag är för dålig på spekulation. :)
 

Magikern

Medlem

GBG gänget för får höja ribban rejält om vi skall tävla med de vinerna. ;)

Guigal La Turque 97 känns som den självklara vinnaren med Pavie 2001 som god tvåa (om man föredrar rödvin framför champagne och vitt vill säga). Men så var kanske inte fallet?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 6227

Joguet är rätt stum till en början men öppnar sig fint med lite luftning. Riktigt härlig Cabernet Franc. I doften mest grönpeppar som kommer igen i smaken tillsammans med tobak. Ungt, lättdrucket och mycket gott. Finns dessutom en fin lagringspotential så resterande flaskor får ligga till sig en 4-5 år.
Menar du Tore Wretmans grönpeppar eller engelskans green peppers (grön paprika)?
 
Toppen