Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Mattias Schyberg

Administratör
GBG gänget för får höja ribban rejält om vi skall tävla med de vinerna. ;)

Guigal La Turque 97 känns som den självklara vinnaren med Pavie 2001 som god tvåa (om man föredrar rödvin framför champagne och vitt vill säga). Men så var kanske inte fallet?
Låter tyvärr inte som ett vin som skulle få WOTN-stämpel av mig...;)

1997 E. Guigal Côte-Rôtie La Turque
Kolaremmar, smör, även här en hel del gröna toner. Syrah? Nej, det tror jag inte.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Piglördag, då får man ta en till maten (en 150-grammare från Sibylla)
Som av en händelse så plingade ett sms angående leverans av vin när undertecknad befann sig inom räckhåll.

Château Bonnet Divinus, 2009
divinus.jpg

Classy flarra - Jag hugger in:
Ogenomtränglig mörk purpur.
Svartvinbär
En uns köttighet, lite som köttbuljong eller skogschampinjoner.
Snäll syra som vattnar gommen - Lagom syrliga lakritsremmar
Lite lätt gröna toner, vanillin och cigarrlåda av cederträ.
Ett fruktdrivet men ändå hyggligt balanserat vin som går åt som smör i solsken (ett glas blir 3-4)
Jag gillar viner där frukten spelar första fiolen, om fiolen är välstämd och violinisten är bra. Här får man även en liten basfiol. Lite ungt och möjligtvis lite knutet, men det finns något där. En struktur etc. Price perfomance är ohyggligt bra. Hundranittionio riksdaler. Det vore roligt att öppna en flaska om året och se vad som händer...
Betyg i dagsläget:
88+
Klockrent för pengarna. Rekommenderar någon timme, gärna två i karaff. Vi drack ett par flaskor förra helgen, en var tyvärr korkad. Var så länge sedan jag upplevde kork att jag blev lite nostalgisk.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Var på middag med det kinesiska grabbgänget igår och jag inser att jag verkligen måste börja lära mig mandarin. De pladdrar som fan och jag fattar typ bara orden för öl och sprit. Språkgeni som man är.
Det här med mat och dryck i kombination är inte någonting som man pysslar med i någon större utsträckning. Vin skålar man i, klingar glasen och sveper. Små skvättar åt gången om de inte vill att man som nykomling i gänget ska bli packad. Igår var det franskt som gällde och som alla vet är franskt synonymt med Bordeaux. Vi började med en Pontet Canet 08 och sen var det Ch. d'Angludet 2004 för resten av kvällen.

Pontet var skön men lite ung fortfarande, öppnade upp sig lite under den korta tid den överlevde i karaffen. Den som inte har provat bättre bordeaux till en väldigt chilistark svampsallad har inte levt. Snygg och pauillackig, dvs något mer rustik, sköna toner av kaffe och begynnande mörka. Bra och god.

D'Angludet 04 var perfekt att dricka nu. Mörk, härligt frukt, begynnande mognadstoner. Klockren. 04 är en grym årgång att dricka nu.
 

Jos

Medlem
Låter tyvärr inte som ett vin som skulle få WOTN-stämpel av mig...;)
Nja, gröna toner kände jag inte alls men däremot klockren chark och har äntligen förstått på riktigt vad som är charktoner i nordrhonare. Klar ekfatskaraktär men snyggt integrerad. Riktigt gott vin. Vet inte om den var vinnare dock... Pavie va gott... Pommarden va himla fin också :p
 

Mattias Schyberg

Administratör
Nja, gröna toner kände jag inte alls men däremot klockren chark och har äntligen förstått på riktigt vad som är charktoner i nordrhonare. Klar ekfatskaraktär men snyggt integrerad. Riktigt gott vin. Vet inte om den var vinnare dock... Pavie va gott... Pommarden va himla fin också :p
Det är ju inte alltid det som är bäst på pappret som är bäst i glaset såklart. Superb svalklimatssyrah med finess hamnar dock alltid i topp på min lista med få undantag. Svårslagen druva i sina bästa stunder. Lite som en löjligt bra Bourgogne med fetare kropp, mörkare frukt och aningen mer maskulin framtoning. :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Så kära forumvänner. Har @StefanAkiko helt tappat omdömet och kilat över till den mörka sidan som sörplar BiB och njuter av det? Strax kommer ni att få veta!

Nu har även jag provat detta vin, dock helt oblint och väl medveten om sockerhalt samt vetskap om hur det har kvalats in i ordinarie sortiment på sämsta tänkbara vis. Det finns dessutom i BiB-format!

Vad tycker då jag om det? Först och främst så är det inte PLONK, men det är inte heller ett minnesvärt vin som jag kommer att köpa igen även om priset är i underkant i jämförelse med den upplevelse som bjuds. Ca 100+ kr hade inte varit en helt orimlig prissättning.

Sötfruktig framtoning med mörkröd frukt späckad med grenache-osande jordgubbar, fikon, körsbär och svarta vinbärskaramell samt chokladiga fat med lite kryddor i bakgrunden. Bra syra och helt klart lite tannin och struktur. Allt instoppat i en medelfyllig kropp. Lättdrucket utan tvekan. En aning sötma i avslutet, men det känns ändå balanserat. Ett enkelt vin, men absolut inte dåligt alls. Lite som en stram, frisk och hygglig Ripasso, typ. 85p
I landet där matbrödet ofta är sött, fiskrommen sötad #KallesKaviar och sill läggs in i sockerlag, så passar ju sötade viner gott i gommen. Manégen är ju redan krattad.
Jag är ju bortkopplad från etikettskunskapen i Swe och valde LAB för att det just var ett billigt rött portugisiskt vin. Tyckte det var skitgott :)
Riesling Spätlese o Auslese passar fö fantastiskt bra till inlagd sill. Så sparka inte på lätt söta viner: de fyller sin funktion.
 

Mattias Schyberg

Administratör
I landet där matbrödet ofta är sött, fiskrommen sötad #KallesKaviar och sill läggs in i sockerlag, så passar ju sötade viner gott i gommen. Manégen är ju redan krattad.
Jag är ju bortkopplad från etikettskunskapen i Swe och valde LAB för att det just var ett billigt rött portugisiskt vin. Tyckte det var skitgott :)
Riesling Spätlese o Auslese passar fö fantastiskt bra till inlagd sill. Så sparka inte på lätt söta viner: de fyller sin funktion.
För mig så ökar bara trovärdigheten när man vågar tycka utanför boxen helt utan fruktan, det gör livet enklare dessutom; man behöver ju aldrig vara på sin vakt att plötsligt bli avslöjad! Oj, vad mycket sämre viner än 'hundvinet' jag har druckit. Frun fick det blint och gav det 87p och gillade det skarpt och hon är inte lättlurad, precis som är fallet med de flesta prestigelösa damer som det finns gott om därute. De är ju sällan särskilt medvetna om etikett eller pris, de bara säger sanningen - helt utan sociala filter! Jag beundrar den typen av egenskaper och får anstränga mig för att vara lika bra själv och då har jag ändå sensorik som bas i mitt yrke. :D
 

Kalle A

Medlem
Lite riktigt gott i glasen igår...

Visa bifogad bild 6231

2012 Costa dei Fre Azienda Agricola är riktigt billigt och utan tvekan så levererar det riktigt bra i sin prisklass. Syrliga plommon, friska tranbär, körsbärskärna, kakao, mandel och kåda i näsan. Stramt, kartigt, välstrukturerat och intensivt i munnen. Italienska syror och fet frukt med lite blyertston i eftersmaken, men slankt och ganska vresigt. Jag kan dock gilla tjuriga viner så jag klagar inte. Freisa kan ju vara en riktigt kul druva!

Riktigt gott och uppfriskande vardagsvin av ambitiöst slag! Ett kap för pengen. Grattis @KA Import! 88p
Så kul att vinet motsvarade förväntningarna och förhoppningarna Mattias!
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
east bench - conf.jpg

Viner till söndagens hamburgare med chilimajonnäs:
2013 Ridge Zinfandel East Bench: ombesiktning, alltid lika bra: blåbär, salt- och sötlakrits, borde ha köpt ännu fler 91p
2008 Château La Confession: förvånansvärt likt East Bench, mer plommon, mer elegans, mindre kraft, mer kryddpeppar än saltlakrits, moget, behöver inte ligga längre 91p

Någon som har koll på La Confession? 2012 är rätt billig, kan den vara likvärdig med 2008?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Lite söndagshamburgare och ostron ikväll med mängder av goda samtal med J, L och H. Lite NV Ruinart till ostronen gjorde susen och lite elegant och läcker 2009 Grattamacco Bolgheri Superiore till hamburgaren. Sanslöst rödtjut av den högre skolan. Välstrukturerat, "moget" (nåväl, det klarar såklart många år till) och läckert med mängder av ceder, vägdamm, svarta vinbär, mörka körsbär, mörk choklad, tobak, dill, tjära och stall. Superintensivt med löjligt bra längd, allt i fullständig balans. Mycket bdx-känsla med lite spansk och italiensk touch. Känner mig generös och fläskar på med 94p

image.jpg


Precis min typ av söndag!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
För mig så ökar bara trovärdigheten när man vågar tycka utanför boxen helt utan fruktan, det gör livet enklare dessutom; man behöver ju aldrig vara på sin vakt att plötsligt bli avslöjad! Oj, vad mycket sämre viner än 'hundvinet' jag har druckit. Frun fick det blint och gav det 87p och gillade det skarpt och hon är inte lättlurad, precis som är fallet med de flesta prestigelösa damer som det finns gott om därute. De är ju sällan särskilt medvetna om etikett eller pris, de bara säger sanningen - helt utan sociala filter! Jag beundrar den typen av egenskaper och får anstränga mig för att vara lika bra själv och då har jag ändå sensorik som bas i mitt yrke. :D
Puss :kyss: vad snäll du är.
Jo, jag litar fullt ut på min smak.
Har ju också varit både yngre och mer "socialt försiktig" tidigare i livet.
Men, det är ju inte värt något.
Vill jag ha "likes" så kan jag ju ge dem till mig själv :)
 

Keen

slan
Jag har flera gånger varit med om att enstaka personer misstänker korkdefekt i mogen/äldre Dom Pérignon när övriga inte gör det. Förklaringen tycks vara att Dompa med ålder i doften kan ha lite toner av murket trä ihop med den mer karaktäristiska rostade tonen av rostat bröd, rostade hasselnötter. Vinmakaren Richard Geoffroy brukar säga "dried wood" om denna ton, och den tycks verkligen gå igen i Dompa i högre utsträckning än annan mogen prestigeskumpa. Tänk en touche av torkad drivved eller träplankor från en gammal matkällare, som dock inte dominerar utan bara är ett komplement och inte alls är störande för oss som är nekrofiler. Men onekligen likt det drag av möglig källare som kan frammana onda aningar. Man skiljer denna ton från en korkdefekt genom smaken, för om det bara är en mognads/ålderston ska smaken inte vara platt och metallisk, utan fortfarande vara kryddig, mineralisk, frisk eller något annat. Är den metallisk och tråkig i smaken är det tyvärr en äkta korkdefekt.

För mig var denna Dompa 1996 provningens bästa vin, så jag hittade inga spår av defekt. (Jag är hyggligt känslig för TCA men inte extremkänslig; det finns personer som inte alls kan dricka sådant som jag bara tycker är lite "off".) Däremot var den lite mer utvecklad än väntat i doften och kraftigare i smaken än jag tidigare upplevt den, vilket var positivt. Jag tyckte att den hade mogen Dompa-doft men var inne på en 1995:a av något mer Pinot-dominerat, kraftigare och förmodligen oekat, lite oklart vad. Funderade ett tag på La Grande Dame, men den var för bra för det.

Grym info, tack! Kände doften lite, ibland. Men smaken hade inte en tillstymmelse till defekter, fan så god den var. Överlag fantastiska viner, stort tack alla! Svårt att välja en enstaka favorit...
 

Beo

Medlem
Drack denna Barolo igår ung, trevlig. fat , rosor, nypon och lite hallon. Tanniner javisst men dom rundades av mot älgbiffen. Lång lite syrlig eftersmak. 90 P idag
  • Barolo Serralunga (2330) Luigi Baudana
Min bild är till vänster och SB's till höger och i min värld är det inte samma vin. År det någon har på forumet som har en förklaring.
Min förhoppning är ju att det är REA genom något misstag.
IMG_1460.jpg
994118.jpg
 
Toppen